HOODOOMAN donderdag 28 november 2024 @ BED 'n BLUES - HALEN
Vrije Gift voor de artiest
Uw plaats reserveren is dus noodzakelijk !
Mail :concerts@rootstime.be
WIN TICKETS voor AB, DE ROMA, HET DEPOT, DE BOSUIL, HNITA...
THE BOBBY TENDERLOIN UNIVERSE – SATAN IS A WOMAN
‘The Bobby Tenderloin Universe’ is een Canadese country- en Americana-formatie uit Edmonton, de hoofdstad van de provincie Alberta. De fictieve leadzanger Bobby Tenderloin (piano en akoestische gitaar) en zijn alter-ego multi-instrumentalist Paul Arnusch (elektrische gitaar, basgitaar, drums en percussie) gaan door als de songschrijvers voor de nummers die deze groep opneemt voor hun platen. Het naar de bandnaam vernoemde debuutalbum dateert al uit 2019 en het duurde dus vijf jaar om een opvolger klaar te stomen. Hun recente tweede album is de tien songs tellende plaat “Satan Is A Woman” die ook door Paul Arnusch in de studio werd opgenomen en geproducet. Andere instrumentalisten in deze groep die bij deze plaatopname meespeelden zijn Nathan Gray op dobro en pedal steel en Nathanial Wong op viool. Rhonda Chinchilla, Emma Frazier en Kayla Enns doen ook mee als backing vocalisten. Voor de video’s onderaan deze recensie hebben we twee tracks uit dit album geselecteerd met eerst de countrysong “Bad Boy Of Redemption Ranch” en daarna de audiovideo van de rockende titeltrack “Satan Is A Woman” waarmee de plaat begint. Of we alle vrouwen satanische eigenschappen moeten toedichten laten we hier maar best in het midden en we laten zo’n oordeel dan ook maar al te graag aan uzelf over. Of de van een diepe baritonstem voorziene Bobby Tenderloin daar zelf van overtuigd is weten we ook niet zeker want hij heeft op deze plaat twee duetten ingezongen met vrouwelijke zangeressen, met name het nummer “What Do I Do” met Cayley Thomas en countryrocker “Take Me As I Am” met Emma Frazier.
ANDREW CALHOUN – DIFFERENT NOW
Een nieuwe cd met 70 minuten muziek gespreid over twintig folksongs komt dezer dagen niet meer zo vaak voor. Toch is dat wat we nu aangeboden krijgen door de bijna 67-jarige Amerikaanse singer-songwriter Andrew Calhoun uit de regio rond Chicago, Illinois op zijn album “Different Now”. Hij werd in 1957 geboren in New Haven, Connecticut en groeide daarna op in Long Branch aan de kust van New Jersey en in Glen Ellyn in het noorden van de Staat Illinois. Hij heeft een tiental soloplaten opgenomen en is naast zijn muzikale activiteiten ook een auteur van boeken rond gedichten. Twee huwelijken en evenveel echtscheidingen later blikt deze vader van twee kinderen terug op zijn turbulente leven in deze 20 songs die hij over een periode van 45 jaar heeft gecomponeerd en die nu op de plaat “Different Now” zijn terecht gekomen. Er zijn verhalen over de zorgen die hij als jongeling heeft ervaren maar ook over de toch wat meer ernstige uitdagingen die hij op latere leeftijd leerde kennen. Zes van de twintig nummers nam Andrew Calhoun voor het eerst op en de andere tracks werden het onderwerp van een stevige herbewerking vooraleer ze op dit album een plaatsje wisten te verwerven. De muzikanten die tijdens de plaatopname een instrumentale bijdrage kwamen afleveren zijn naast Andrew Calhoun zelf op steel-string en klassieke gitaren ook Eli Broxham op basgitaar, Tracy Grammer op viool bij de songs “No Secret Castle” en “Grandfather’s Time” en ze ontwierp ook de futuristische cd-cover, Howard Levy speelt op mondharmonica en Chris Vallillo op elektrische slide gitaar in het nummer “Heavy Log”. Daarnaast zingt dochter Casey Calhoun backing vocals op de drie nummers “Look Away”, “The King” en albumafsluiter “Deliver Me” en Sue Demel van het folktrio ‘Sons Of The Never Wrong’ uit Chicago zingt ook mee op de song “Look Away”. Samen met zijn dochter Casey heeft Andrew Calhoun in 2018 trouwens ook nog een duoplaat uitgebracht onder de titel “Skeins”.
NOAH ZACHARIN – POINTS OF LIGHT
Noah Zacharin is een Canadese singer-songwriter van folk- en countryliedjes die zich ook als virtuoos gitarist aan de internationale buitenwereld kenbaar wil maken via de release van zijn negende soloplaat “Point Of Light” en de elf songs die hij daarvoor heeft gecomponeerd en ingezongen. Het album wordt opgedragen aan zijn overleden ouders en aan zijn geliefde. De vaste begeleiders bij de plaatopname door producer Danny Greenspoon waren Russ Boswell op basgitaar en contrabas en Gary Craig op drums en percussie, terwijl een zevental gastmuzikanten een specifieke instrumentale bijdrage afleverden op één of meerdere liedjes. De countrynummers op “Points Of Light” worden gekenmerkt door de klanken van de door Burke Carroll bespeelde pedal steel. Het op de tweede video te beluisteren nummer “Red Red Bird” is zo’n emotievolle countrysong die door ons als het beste liedje uit dit album wordt gekozen, mede dankzij het knappe gitaarspel en de Hammond B3-orgelklanken die gespeeld worden door Dennis Keldie. “Ten Tons Of Road”, de openingstrack van het album kan dan weer meer als een akoestische folkballad worden omschreven, zoals u kunt vaststellen op de eerste video waar Noah Zacharin dit nummer live vertolkt. Het liedje “Bed Of Nails” wordt op een jazzy swingmelodie gebracht om daarna met “So Much Work To Be Done’ weer volop de folktoer op te gaan met een andere akoestische gitaarballad die door hem wordt opgedragen aan de in 2016 overleden folk- en countryzanger en songschrijver Guy Clark.
MICHAEL JOHNATHON – MY COVERS: VOLUME ONE
De 61-jarige Amerikaanse folkzanger Michael Johnathon hebben we hier in de voorbije jaren al ettelijke keren over de vloer gehad met zijn soloalbums. In totaal zit hij tot nu toe al aan zo’n twintigtal platen en 300 zelfgescheven nummers. Als auteur/schrijver heeft hij ook nog eens vijf boeken, een toneelstuk en een opera op zijn artistieke conto staan. Wij kennen hem voornamelijk als componist van de ‘Woodsongs’-platen en boekenreeks en van zijn 17e album “The Painter” uit 2021 over het leven en werk van de Nederlandse kunstschilder Vincent van Gogh. Op zijn platen pleegde hij regelmatig één of andere van zijn favoriete songs van andere artiesten te coveren. Zo had hij op zijn 15e plaat “Legacy” songs gecoverd van o.a. Bob Dylan, Woody Guthrie en Irving Berlin, drie van zijn meeste geliefde componisten. Maar nu komt Michael Johnathon voor het eerst met een plaat die enkel maar uit covers bestaat. Het album heet dan ook “My Covers: Volume One” wat laat vermoeden dat er in de toekomst nog meer van dergelijke platen zullen volgen. Hij selecteerde tien songs om op dit album van een eigen versie te voorzien. Dat zijn niet altijd voor de hand liggende bekende liedjes. Zo zal de gemiddelde muziekliefhebber wellicht geen weet hebben van songs als “Cats In The Cradle” van ‘Harry & Sandy Chapin’ of van “Seeger Mashup” van Pete Seeger. Dat blijkt uiteindelijk een mix te zijn van twee bekende liedjes van deze folklegende: “Where Have All The Flowers Gone” en “Sailing Down My Golden River”.
RICHARD CAGLE & THE VOODOO CHOIR – ZIA BLUES
RICHARD CAGLE woont en werkt in de bergen van Ruidoso en is eigenaar van de Montrose Records, een prachtige studio op de top van een berg met een spectaculair 180 graden uitzicht op de Sierra Blancas. Jarenlang verdeelde hij zijn tijd tussen Houston en Rui, maar uiteindelijk vond hij dat het tempo van het leven in het zuiden van New Mexico bij hem paste. Vanuit Dumas, TX, vestigde Richard zich er als blues muzikant en vervolgens als bekroonde geluidstechnicus en producer. Richard is een stemgerechtigd lid van de National Academy of Recording Arts and Sciences (Grammy Awards) en heeft samengewerkt met Joe "King" Carrasco, Uncle John Tuner, Johnny Winter, Annika Chambers, Carolyn Wonderland, Sam Barlow en de New Mexico-artiesten Cactus Sol, Rich Chorne en nog veel meer. Richard is een groot voorstander van lokaal talent en sponsort vaak toerende artiesten. Richard is ook de frontman van RICHARD CAGLE & the VOODOO CHOIR. Hij debuteerde met hen in 2009 met ‘Texas Voodoo Blues’. MONTROSE RECORDS bracht als opvolger van ‘Texas Voodoo Blues’ (2009) ‘ZIA BLUES’ uit. Het is een méér dan geslaagd blues/rock album. Het werd geproduceerd en opgenomen in de bergen van Ruidoso New Mexico. De twaalf nummers op de tracklist zijn een mix van meerdere stijlen blues. ‘Zia Blues’ zou wel eens Cagles’ beste werk tot nu toe kunnen zijn
BLUG, GRANFELT & ENGELIEN – STRAT-O-SPHERE
Van het trio BLUG, GRANFELT & ENGELIEN is Ben Granfelt bij Rootstime zowat de “bekendste”, omdat hij ook solo optreedt en al eerder albums uitbracht. Thomas Blug en Ben Granfelt zijn beiden uitstekende gitaristen en vrienden sinds ze elkaar eind nineties ontmoetten op de Frankfurt Music Fair. Blug was al gast op Granfelt’s soloalbum ‘Melodic Relief’ (2012). In 2019 werden beiden uitgenodigd voor een tournee in het kader van GO MUSIC van Martin Engelien. M.a.w. 2+1=3. Met ‘STRAT-O-SPHERE’ gaat de samenwerking een volgende ronde in! De drie muzikanten kregen bij de opnames de steun van drummer Tommy Fischer. Zanger/gitarist en Fin, BEN GRANFELT heeft een indrukwekkend CV. Hij is als muzikant het meest bekend als lid van Gringos Locos, Guitar Slingers, de legendarische Leningrad Cowboys, de hardrockband Wishbone Ash (waarin Manninen in 2004 zijn plaats overnam) en (sinds 1993) als frontman en zanger/gitarist van de Ben Granfelt Band (BGB). Deze progressieve blues/rockband bracht al méér dan tien albums uit en stond wereldwijd op de affiche van grote festivals, waarbij ze in 2008 o.a. optraden tijdens jazzfestivals in Dubai en Abu Dhabi. De muziek van BGB wordt omschreven als “een pure cocktail van ritme, melodie en soul, waarin progressieve en heavy rockmuziekstijlen op natuurlijke wijze opgaan…”. Sommige van hun muzikale invloeden zijn o.a. Gov’t Mule, Jeff Beck, Gary Moore en Robin Trower
FRANK CATALANO & LURRIE BELL – SET ME FREE
Als twee muzieklegendes na bijna 30 jaar opnieuw een occasioneel duo vormen en de studio intrekken, dan kan het resultaat verwachtingen maar ook verwondering betekenen. Ik heb het over FRANK CATALANO en LURRIE BELL. De eerste is een jazzsaxofonist en de tweede een blueszanger en -gitarist. Ze ontmoetten werden label mates, nadat ze beiden in 1995 een platencontract tekenden bij de nu al legendarische producer en Delmark Records label eigenaar, Bob Koester. Catalano was toen pas 18 en Bell 36. Beiden timmerden daarna succesvol aan een eigen carrière. Op ‘SET ME FREE’ (2024) geven beide muzikanten anno 2024, ondanks al hun tegenslagen, het beste van zichzelf. FRANK CATALANO (°1977) begon op 7-jarige leeftijd met saxofoon spelen. Toen hij 16 was, werd zijn rechter middelvinger afgesneden tijdens het werken aan een automotor. Na een reconstructieve operatie werd hij gedwongen om zijn techniek aan te passen. Toen hij 18 was, toerde hij met Santana en tekende hij bij Delmark om zijn eerste soloalbum, ‘Cut it Out (1988), op te nemen met trompettist Ira Sullivan. Catalano werkte samen met vele bekenden en nam ‘Bye Bye Blackbird’ op met David Sanborn en Jimmy Chamberlin van de Smashing Pumpkins. In 1999, tijdens het opnemen met Ministry, raakte Catalano geïnspireerd door het gebruik van sampling en ontwierp hij een sampling keyboard attachment voor saxofoon. Zijn apparaat werd gepatenteerd op 11/12/2001, op de tweede sterfdag van zijn mentor, Charles Earland. ‘You Talkin to Me?!’ nam hij op met Von Freeman en ‘Live @ the Green Mill’ met Randy Brecker op trompet.
SCOTT McCLATCHY & THE MERCY HANG – ONE TIME ONE NIGHT IN AMERICA
We hebben de Amerikaanse rootsrocker Scott McClatchy uit Philadelphia in het verleden al twee keer over de vloer gekregen bij ‘Rootstime’. De eerste keer was al in 2011 toen ik een recensie schreef over zijn toenmalige album “A Dark Rage”, zijn vierde plaat. Daarna duurde het tot 2020 vooraleer de opvolger op de markt kwam onder de titel “Six Of One” waarop hij in zijn typische rock’n’roll-stijl enkele coversongs bracht van o.a. Steve Forbert, Graham Parker en ‘The Band’. Op zijn zesde soloalbum hebben we deze keer niet meer zo lang moeten wachten, alhoewel vier jaar geduld nu ook weer niet wijst op een supergrote creativiteit. Maar deze in de vakpers met John Hiatt en Bruce Springsteen vergeleken muzikant verkoos blijkbaar om eerst veel tijd te besteden aan het componeren van goede songs waarvan er nu dertien werden gebundeld op zijn nieuwe plaat “One Time One Night In America”. Dit album van ‘Scott McClatchy & The Mercy Hang’ werd zo vernoemd naar de song van de ‘Tex-Mex’-rockgroep ‘Los Lobos’ uit Los Angeles, een nummer dat ook op dit album wordt gecoverd en waarvan we de versie van deze rocker hieronder op de tweede audiovideo hebben toegevoegd. Er staat trouwens nog een tweede coversong op deze plaat met het dynamisch rockende nummer “Gunslinger” van ‘Creedence Clearwater Revival’-frontman John Fogerty, een song die voor het eerst te horen was op diens soloalbum “Revival” uit 2007.
THE BLUESBONES – LIVE ON TOUR
Vorige week waren THE BLUESBONES op Bierbeek Blues nog de headliner. Dat zij mochten afronden is voor promotors vaak een vanzelfsprekendheid, gezien Nico & Co. in de voorbije jaren in de Amerikaanse én Britse (Blues/Rock) charts op nummer 1 stonden en ondertussen zowat overal in Europa “live” naam maakten. De band in een notendop: Opgericht in 2011 / Line-up anno 2024: NICO (De Cock aka Big D): medeoprichter, zang - promotor, STEF (Paglia): medeoprichter, gitaar - frontman Stef Paglia Band, Kaz Hawkins Band, EDWIN (Risbourg): Hammond-fanaat, bassist GEERT (Boeckx) & drummer JENS (Roelandt) / Stijl: blues rock, intense blues ballades, swampy slide tot heavy rock / Albums: 4 studio + 4 live albums / Ze wonnen de BBC 2016 en eindigden op een tweede plaats tijdens de EBC 2017 finale in Horsens (DK)… Ze zijn m.a.w. allang niet meer aan hun proefstuk toe. “Moet het nog méér zijn”, kan je stellen. Ik dacht van niet, want op een podium, voor een publiek, geldt ook voor muzikanten dat ze met de billen bloot moeten. Het is dé plek om hun sound, vibe en skills te ontdekken. The BluesBones verrassen ons deze dagen opnieuw met hun vierde live album: ‘THE BLUESBONES – LIVE ON TOUR’. Het is opzich geen “echte” verrassing, maar een bevestiging van hun kunnen/klasse en populariteit, waaraan hard werken voorafging. Wat méér over de nummers die ze kozen tijdens verschillende concerten van hun recente Lente- en Zomertour. Op de eerste plaats bijna alle nummers uit hun laatste studioalbum ‘Unchained’ (2023), aangevuld met “favorieten”, bijna klassiekers. D.w.z. “Changes” om meteen voluit te beginnen, “Chain Gang” met daarin het herkenbare klagende gezang van aan elkaar geketende gevangenen, “I Cry” waarin naast Nico ook Stef en Erwin hun klasse demonstreren, het uptempo “Time to Learn” dat door Stef’s repetitieve slide riff erg aanstekelig klinkt en “Moving On”, waarinNico knipoogt naarJohnny Rawls. .
JIM PATTON & SHERRY BROKUS – HARBORTOWNE
Het akoestische folk- en rocksongs zingende echtpaar Jim Patton en Sherry Brokus uit Austin, Texas zijn in de voorbije jaren muzikaal zeer actief geweest, tenminste als we kijken naar de frequentie van het uitbrengen van nieuwe platen en de hoeveelheid live shows die ze in die tijdspanne hebben gespeeld. In 2019 hebben we hun verzamelalbum “Collection 2008-2018” gerecenseerd, een plaat waarop ze in 18 liedjes terugblikken op hun tien jaren samen als zingend en optredend echtpaar. Maar daarmee hield het maken van nieuwe songs en platen niet op want in de lente van 2022 schreef ik hier een evaluatie over hun album “Going The Distance” en amper een half jaar geleden konden we enkel maar lovend vertellen over hun toen uitgebrachte plaat “Big Red Gibson”. We waren dan ook aangenaam verrast toen we nu alweer een nieuwe full-cd van dit koppel in de bus vonden, een album dat deze week officieel op de markt zal verschijnen. “Harbortowne” is een verzameling van twaalf nieuwe liedjes die allemaal door Jim Patton werden gecomponeerd, alleen of in samenwerking met co-auteurs Phil Leonard, Scott Evans, folkrocker Steve Brooks en zijn langjarige vriend singer-songwriter Jeff Talmadge die Jim assisteerde bij het schrijven van vijf tracks voor deze nieuwste plaat. De plaatopname vond plaats in de ‘Jumping Dog Studio’ van producer Ron Flynt die ook al instond voor de opname van de vorige albums van Jim Patton en Sherry Brokus.
ROBERT COYNE – THE HISS OF LIFE
De nu 55-jarige Robert Coyne is een Britse alternatieve folkmuzikant en singer-songwriter die op gitaar, basgitaar, keyboards en drums speelt. Toch zal hij altijd meer gekend blijven als de zoon van de legendarische Engelse alt.rocker, bluesicoon, zanger, gitarist, schilder en auteur Kevin Coyne die in 1944 geboren werd in Derby, Derbyshire en zestig jaar later in december 2004 overleed in zijn laatste thuishaven Nürnberg in de Duitse deelstaat Beieren waar hij zich had gevestigd in de jaren ’80. Robert en zijn zingende broer Eugene waren kinderen uit Kevin Coyne’s eerste huwelijk. Toen die in Duitsland ging wonen speelden en zongen zijn mee afgereisde zonen allebei mee op hun vaders’ albums “Tough And Sweet” uit 1993 en “Sugar Candy Taxi” uit 1999. Robert werd nadien ook een permanent groepslid van Kevin’s begeleidingsband waarmee hij nog verder bijdroeg aan vier platen van zijn vader, inclusief het na zijn dood postuum uitgebrachte album “One Day In Chicago”. In 2007 bracht Robert Coyne zijn eerste soloplaat “Death Is Not My Destiny” uit waarop hij voor het eerst ook als zanger aan het werk ging. Met zijn begeleidingsgroep ‘The Robert Coyne Outfit’ ging hij toen ook live optreden. Daarna volgden nog zeven andere soloplaten waarvan er drie samen met de Duitse drummer Jaki Liebezeit werden opgenomen, de latere oprichter van de experimentele rockgroep ‘Can’ die in 2017 overleed.
THE DOMESTIC BUMBLEBEES – BRING IT ON!
Aanvang deze eeuw richtten drie gelijkgezinden uit Stockholm een rockabilly trio op, THE DOMESTIC BUMBLEBEES. Daniel Kordelius (zang, gitaar), Tobias Einestad (staande bas, gitaar, zang) & Johan Svensson (drums, zang) zijn ondertussen géén onbekenden meer want Daniel, Tobias & Johan stonden in 2018 al eens op de affiche van GOEZOT IN’T HOFKE en onlangs traden ze op in De Kazerne in Turnhout. Bijna 10 jaar na de release van ‘Cheater’ (2015) verscheen recent, t.g.v. de 20ste verjaardag van de band, hun nieuwe album, ‘BRING IT ON!’. De 10 songs op de tracklist zijn een evenwichtige mix van nieuwe eigen nummers en covers, waaruit hun huidige stand van zaken moet blijken. Deze wordt na “Will You Please Leave”, “She Turned My Smile Upside Down” en “Bring It On” al snel duidelijk. Hun creativiteit heeft er in het voorbije decennium nog niet onder geleden en hun voorliefde blijft een energieke bommetje van blues, r’n’r en rockabilly. Met “Holler in the Backseat”, “You Turn Me On“ en “Come On” zullen ze -dat konden we zelf al ervaren- live probleemloos de nodige potten weten te breken. “The Deacon Don’t Like It” is hier het meest bluesy nummer en “Hold on Tight” van Jeff Lynne (denk ,even aan de versie van ELO uit 1981) zal als afsluiter, doen vragen naar méér “drinking & dancing”!
AMY ANTIN – ALREADY SPRING
‘Meyer Records’ is een Duits platenlabel uit Husum, een havenstad aan de westkust van de Noordzee. Ze laten hun albums distribueren door het retrolabel “Bear Family Records’ dat zich gespecialiseerd heeft in de herpublicatie van allerlei vroegere platen in de genres country, rockabilly, rock’n’roll, R&B, blues, soul, jazz en de beruchte ‘Neue Deutsche Welle’ kortweg ‘NDW’ genoemd. Ook ‘Meyer Records’ grijpt terug naar albums uit het verleden zoals bijvoorbeeld het geval is met hun allereerste release; de plaat “Already Spring” van de nu 69-jarige New Yorkse singer-songwriter Amy Antin die na een pijnlijke echtscheiding in 1990 naar Europa verhuisde en zich definitief in de Duitse stad Keulen ging vestigen. “Already Spring” was haar vijfde soloplaat die ze in 2015 op de markt bracht met daarop twaalf zelfgecomponeerde liedjes die ze op akoestische wijze en enkel met de begeleiding van een akoestische gitaar heeft ingezongen in de keuken/opnamestudio van Werner Meyer, de drijvende kracht achter ‘Meyer Records’ die de plaat uitbrengen in een zogeheten ‘Kitchen Recording Series’.
THE SUGARHILLS – THE SUGARHILLS
‘The Sugarhills’ is een singer-songwriterduo uit de Duitse stad Keulen met zanger-gitarist Till Kersting en zijn levenspartner zangeres-percussioniste Peggy Sugarhill. Het retroplatenlabel ‘Meyer Records’ heeft nu hun titelloze debuutplaat als duo uit 2015 opnieuw op de markt gebracht via distributiemaatschappij ‘Bear Family Records’. De muziek van ‘The Sugarhills’ bestaat uit R&B-, rootsrock- en rockabilly-nummers waarvan ze er negen jaar geleden twaalf op hun eerste album hebben opgenomen. Zo goed als volledig live zoals het hoort te zijn voor naar de jaren ’50 en ’60 refererende muziek. Falko Burkert (aka rock’n’roller ‘Amigo Del Sol’) draagt als gastmuzikant op piano en basgitaar bij aan de nummers op deze plaat. Vijf van de twaalf songs op “The Sugarhills” zijn eigen composities van het duo zoals “Rockabilly Music Is Bad” dat ze live brengen op de tweede video. Ook de nummers “She Don’t Love You”, “Try A Liitle Bit Harder”, “Why” en “Lie On Me” zijn van eigen makelij. De resterende zeven tracks zijn naar rockabilly geconverteerde coverversies waaruit we het nummer “Unknown Stuntman” selecteerden voor de eerste video bij deze recensie. Die song werd voor het eerst gezongen door Blake Shelton en werd het thema van de TV-serie ‘The Fall Guy’. Het nummer is nu ook te horen op de soundtrack van de gelijknamige film ‘The Fall Guy’ uit 2024 met Emily Blunt en Ryan Gosling.
JOHN BRENNAN – ONE WAY RIDE (EP)
John Brennan is een zanger, gitarist en songwriter uit de Philadelphia-regio. Hij treedt vooral op in de Tri-state area (NY/PA/DE), zowel solo en als frontman van zijn eigen bluesband. Zijn repertoire en stijl zijn diepgeworteld in de blues, maar gecombineerd met rock, country, rootsmuziek en rockabilly. John groeide op in Collingswood (New Jersey), in de buitenwijken van Philadelphia, onder invloed van Muddy Waters en B.B. King tot Johnny Cash, Elvis Presley en CCR. Op zijn recente 5-track ep ‘ONE WAY RIDE’ (2024) is hij helemaal “blauw”, mengt hij Windy City, West Coast en méér tot een te smaken azuurblauwe stoofpot. Op zijn nieuwe ep is Brennan een uitgesproken one-man band, waarin hij alle slide en akoestische gitaarpartijen voor zijn rekening neemt, samen met de bas en de drums.
JEFFREY FOUCAULT – THE UNIVERSAL FIRE
“The Universal Fire” is de nieuwste plaat van de 48-jarige Amerikaanse folk- en countryzanger, songschrijver en producer Jeffrey Foucault uit Whitewater, Wisconsin. Onder zijn eigen naam bracht hij tot op heden zeven soloplaten op de markt maar sinds zijn debuutalbum “Miles From The Lightning” uit 2001 waren er ook nog enkele albums die hij met zijn goede vriend Mark Erelli (“Seven Curses” uit 2010), met dichteres Lisa Olstein in de band ‘Cold Satellite’ (“Cold Satellite” uit 2010 en “Cavalcade” uit 2013) of met zijn zingende echtgenote Kris Delmhorst (“Redbird” uit 2005) heeft uitgebracht. Het laatste soloalbum van Jeffrey Foucault dateert al van 2020 en heette “Deadstock: Uncollected Recordings 2005-2020” met oude opnamen, dus was “Blood Brothers” in 2018 eigenlijk zijn echte laatste soloplaat met nieuwe eigen composities. “Met “The Universal Fire” treedt hij nu dus opnieuw op het voorplan, een album waarvoor hij tien nieuwe songs heeft gecomponeerd. Voor de plaatopname in de ‘Wavelab’-studio in Tucson, Arizona wist hij de ‘crème de la crème’ van de lokale instrumentalisten te overtuigen om deze nummers samen met hem in te blikken. Speelden dus mee: albumproducer Mike Lewis (o.a. ‘Bon Iver’ en Andrew Bird) op tenorsaxofoon, piano en orgel, Jeremy Moses Curtis (van ‘Booker T & The MG’s’) op basgitaar, Eric Heywood (ex-‘Son Volt’) op elektrische gitaar en pedal steel, singer-songwriter Erik Koskinen op elektrische gitaar en ‘Calexico’-legende John Convertino op drums
JESSE TERRY – ARCADIA
Twee jaar geleden schreef ik op deze pagina’s een recensie over het dubbelalbum “Forget-Me-Nots Volume 1 & 2” van de Amerikaanse singer-songwriter Jesse Terry uit Stonington, Connecticut. Op die twee cd’s bracht hij coverversies van 22 liedjes van andere artiesten met songs die in de voorbije jaren tot zijn favoriete liedjes waren uitgegroeid. De opnamen van die nummers gebeurden tijdens de Covid-19-periode toen niemand mocht optreden of zelfs best niet uit zijn huis mocht komen. De laatste plaat met allemaal eigen composities van Jesse Terry was het album “When We Wander” uit 2021 en daar komt nu een echte opvolger voor op de markt met zijn dertien tracks tellende album “Arcadia”, zijn zevende soloplaat met eigen songs die hij samen geproducet heeft met Dylan Alldredge. Deze allemaal zelfgeschreven folk- en countryliedjes – 6 songs werden samen met co-writer Craig Bickhardt gecomponeerd - vormen samen alweer een uitstekend en kwalitatief hoogstaand geheel, getuige daarvan de drie liedjes uit het album die we hier op de video’s hebben toegevoegd.
BOB SUMNER – SOME PLACE TO REST EASY
In de loop van het vorige decennium schreef ik op deze pagina’s recensies over drie platen van ‘The Sumner Brothers’ uit het Canadese Vancouver. Dat was een broederduo bestaande uit Bob en Brian Sumner dat zich voornamelijk in het muzikale domein van de alt.country- en Americana ophield. Sinds 2019 trad Bob Sumner echter ook naar voren als soloartiest met zijn debuutalbum “Bob Sumner Sings Wasted Love Songs” waarop hij negen zelfgeschreven folk- en countryliedjes had verzameld. Nu is daar vijf jaar later eindelijk een opvolger voor verschenen in de vorm van de plaat “Some Place To Rest Easy” waarvoor hij elf nummers heeft opgenomen. In de opnamestudio kreeg hij voor de instrumentatie de hulp van enkele bekende namen uit het country- en Americanamilieu zoals gitaristen Etienne Tremblay en Erik P.H. Nielsen. Mat Kelly speelde bij vijf songs op pedal steel, Chris Gestrin deed het toetsenwerk op orgel en piano en Leon Power was de drummer van dienst. Een andere bekende naam die we op de creditslijst terugvonden was die van zangeres Kendel Carson (protégé van Chip Taylor) die de backing vocals deed op het nummer “Didn’t We Dream”.
FURLINED – KILL DEVIL HILLS
In de muziek van de Britse formatie ‘Furlined’ overheersen de klanken van viool en cello wat toch niet echt typisch is voor folkpop en Americana. Deze band heeft al drie platen op de markt losgelaten met “Love Comes In Canisters” dat als duo werd opgenomen in 2009 en met de uitgebreide formatie volgde in 2012 het album “Win A Dream Wedding”. Nu maken we kennis met hun derde en nieuwste album “Kill Devil Hills” dat exact twaalf jaar later op 25 oktober zal worden uitgebracht. De centrale figuur bij deze band uit Bristol is singer-songwriter Neil Crossley die de groep samen oprichtte met bassist en cellist Tegan Everett. In de jaren na hun oprichting werd de groep verder uitgebreid met Tegan’s broer Dan Everett die sindsdien op basgitaar speelt terwijl Graham J. Nicholls op gitaar en lap steel speelt en Greg White achter het drumstel plaatsneemt en voor extra percussie zorgt. Georgina Leich speelt op het nieuwe ‘Furlined’-album “Kill Devil Hills” als gastmuzikante mee op viool op de albumtiteltrack die u op de bijgevoegde audiovideo kunt beluisteren en ook Andy Hague is als gastinstrumentalist op trompet aanwezig op een paar tracks. Zanger en frontman Neil Crossley beschikt over een opvallende baritonstem die hem in de vakpers al terechte vergelijkingen opleverde met o.a. Richard Hawley en de betreurde Jackie Leven.
ROLAND VAN CAMPENHOUT – roland & the deep blue sea
Als ik het heb over een nu al legendarische eigenwijze Vlaamse (muzikale) reus, de blueslegende die zich ondertussen ook in het Gentse vestigde, dan bedoel ik uiteraard ROLAND VAN CAMPENHOUT. We konden de nu 80-jarige muzikant onlangs interviewen tijdens SORTIE BLUES, waar collega’s (Raymond van het Groenewout, Ian Siegal, Steven De bruyn, Tim Ielegems, Stoy Stoffelen & Wouter Berlaen) hem vierden n.a.v. zijn 80ste verjaardag . Roland kende een moeilijke jeugd. Zijn vader, een jazzmuzikant, verdronk voor zijn ogen toen hij amper vijf was. Op zijn 14de trok Roland naar A’pen, maar het zou tot zijn 20ste duren alvorens hij zich effectief op muziek en pas veel later op blues zou toeleggen. Roland leerde gitaar spelen, kwam zo terecht in The William & Roland Skiffle Group en werkte vanaf 1967 samen met het folk duo Miek & Roel. In 1968 richtte hij de eerste Roland & His Blues Workshop op. Roland brak door tijdens Jazz Bilzen, waar hij zijn reputatie als live-artiest bevestigde. Eind sixties besloot hij zich in Gent te vestigen. Zijn discografie gaat terug tot de jaren ‘60, een eerste single werd uitgebracht in 1967, dat is méér dan 55 jaar geleden! Door de jaren heen is Roland muzikaal altijd een “zoeker” geweest én gebleven, waarbij experimenteren een vast deel van zijn muzikant zijn uitmaakte. In de seventies was hij lid van de band van Rory Gallagher met wie hij de wereld rondtoerde. In de eighties werkte hij samen met zijn vriend Jean Blaute, met wie hij ‘76 cm per Second’ (1985) met poppy hits als "Fish on the Hook" en "Cruising Down on Main Street" opnam. In de nineties werkte hij samen met Arno Hintjens in het succesvolle side project "Charles et les Lulus" (1990-1991). Arno zong in 1993 het nummer "Les Femmes" op Roland’s album ‘Little Sweet Taste’ (1994). In datzelfde jaar verzorgde Roland ook de soundtrack van Marc Didden’s film "Mannen Maken Plannen". Alle andere namen noemen, met wie hij ondertussen samenwerkte is zowat onmogelijk. Ik noem er enkele: Wannes Van de Velde, El Fish, Paul Michiels, Admiral Freebee, Eva de Roovere, Ultima Vez, Tim Hardin, Leo Kottke, Mauro Pawlowski… In februari 2015 werd Roland opgenomen in de “Radio 2 Eregalerij voor een Leven Vol Muziek”.
Guy Davis werd twee keer genomineerd voor de Grammy voor Best Traditional Blues. Hij is muzikant, acteur, auteur en songwriter. Guy Davis mixt roots, blues, folk, rap, spoken word en wereldmuziek om zijn verhalen te vertellen: om sociale onrechtvaardigheid aan te pakken en historische gebeurtenissen aan te raken. Zijn theaterachtergrond komt tot uiting in de lyrische vertelling van nummers als "God's Gonna Make Things Over" over het bloedbad in Tulsa Race in 1921, "Welcome to My World" en "Got Your Letter In My Pocket". Songs met een boodschap dus, soms pijnlijk, diep en echt, een aards contrast met moderne commerciële muziek, onderstreept door zachte tonen van zijn gitaar- of banjo-vingerpicking. Davis won de "Keeping The Blues Alive" Award en werd door The Blues Foundation vaak genomineerd voor Beste Akoestische Album van het Jaar, Beste Akoestische Artiest van het Jaar en Beste Instrumentalist. Toen hem werd gevraagd naar zijn ervaring als artiest, antwoordde Guy: "Er is geen verhaal zo lang dat ik het niet kan vertellen, noch een lied zo lieflijk dat ik het niet kan zingen." De New Yorker is de zoon van de bekende acteurs en activisten Ossie Davis en Ruby Dee. Hij groeide op middenin de zwarte burgerrechtenbeweging van de jaren 1960, zijn vader was MC op de plechtigheid waar Martin Luther King zijn legendarische speech bracht, en mocht Pete Seeger een goede vriend en mentor noemen. Inmiddels is het nieuwe album van Guy uitgebracht met als titel “The Legend of Sugarbelly“, zijn vijfde voor MC Records, met tien originele nummers, plus drie covers die hij heeft gearrangeerd van Sam Chatman, Blind Lemon Jefferson en Leadbelly, waarvan de meeste deel uitmaakten van zijn livesets in de afgelopen jaren. Originele en authentieke muziek rechtstreeks vanuit het hart. Dat voel je, dat beleef je en dat vergeet je nooit meer. En zo was ook zijn optreden hier in de Livingroom van Rootstime. Een paar uurtjes voor dit geweldige optreden hadden we met deze ambassadeur van de blues een hartelijk gesprek.
Tim Easton debuteerde spectaculair in 1998 met "Special 20" en meer dan tien albums later is er nu "Find Your Way". En dat is wederom een echte Tim Easton-plaat, balancerend op de grens van folk, blues en rock 'n roll. Tien nummers die in tekst allemaal kleine romans zijn. Zijn werk is dan ook tintelend en melodieus en doet ook wel denken aan het vroegere werk van John Hiatt bij wie hij ook veelvuldig in het voorprogramma zat. De stem van Tim Easton doet daar ook wel een beetje aan denken met de duidelijke rauwe rand en trouwens ook die van Randy Newman. Gelukkig keert de in Nashvile residerende troubadour regelmatig terug naar Europa en de clubpodia van de Lage Landen. Op de editie van Blues Peer 2019 vulde hij een wonderlijke akoestische solo set met authentieke folkblues. Muziek liefhebbers die hem kennen weten dan best ook dat deze singer-songwriter in zijn ééntje het publiek steeds weet te boeien. De inspiratie voor al die liedjes heeft hij zowel in zijn persoonlijke leven als in spontaan ontsproten fictieve verhalen gevonden. Het persoonlijke gedeelte bestaat vooral uit momenten uit zijn huwelijk, maar ook uit de pijnlijke scheiding die acht jaar geleden heeft plaatsgevonden. De respons van het aanwezige publiek in de Livingroom in Halen op de voor hen meestal onbekende folkballads en bluesliedjes die Tim Easton deze avond bracht was warm en oprecht en de artiest was zelf ook behoorlijk onder de indruk van het effect dat hij bij deze muziekliefhebbers kon teweegbrengen, dit alles ondanks een uitermate complexe en vermoeiende afreis van Nashville naar Halen die hij diezelfde dag achter de rug had. We kregen een zeer geslaagd optreden te zien en te horen van een artiest die het creëren van muziek als zijn levensopdracht beschouwt en daarbij vaak zeer originele composities heeft geschreven. Twee uurtjes voor dit geweldige optreden hadden we met Tim een hartelijk gesprek.
Voor ons is het al vele jaren een raadsel waarom Jeffrey Halford hier zo onbekend blijft: hij maakt de ene mooie plaat na de andere, is een geweldige songschrijver, een goeie gitarist en een prima zanger, met een stemgeluid ergens tussen Tom Petty en Elliott Murphy in. Dat lijkt mij een mooie verzameling kwaliteiten te zijn om door te breken en toch lijkt het voor deze architect van beroep niet te willen lukken. Al denken weer andere Americana liefhebbers hier in België en Nederland, waar Halford een Americana-icoon is, dat hij misschien wel het best bewaarde geheim is op zijn gebied in de rest van Europa. Veel fans noemen zijn muziek Americana, Jeffrey Halford and the Healers noemen het rock ‘n’ roll country soul “with a different shade of blue”. De in Californië woonachtige maar in Dallas geboren gitarist en singer-songwriter vertrok eind jaren '60 en '70, naar Los Angeles waarna hij zich volledig in de blues en rock ‘n’ roll scene in Oakland en San Francisco stortte. Jeffrey Halford deelden podiums met o.a. Etta James, Taj Mahal, Jimmy Cliff, Los Lobos, Guy Clark, John Hammond en Gregg Allman. Andere grote artiesten hebben zich de afgelopen jaren verzameld rondom Halford, waaronder Augie Meyers (Bob Dylan, Texas Tornadoes), The Gospel Hummingbirds (Oakland, Californië), Chuck Prophet (Green on Red) en Myron Dove (Santana), om er maar eens een paar te noemen. Dit geprezen trio, bestaat uit Jeffrey Halford (zang en gitaar), Mike Anderson (zang en basgitaar) en Adam Rossi (keyboard, drums en zang). Bekend om hun opwindende optredens op grote festivals als Ramblin' Roots en GeVarenwinkel, hebben Jeffrey Halford en The Healers een toegewijde aanhang in heel Europa opgebouwd. Nu na zeven jaar van uitgebreide tournees en met meer dan 120 concerten door heel Europa op hun naam, zijn Jeffrey Halford en The Healers terug voor een tour door Belgie, Nederland en Duitsland. De terugkeer van de band is een speciale kans voor fans om weer in contact te komen met een aantal nieuwe Halford-nummers en hun krachtige geluid en charismatische podiumuitstraling. Even voor hun geweldige optreden in onze LivingRoom in Halen hadden we met deze warme verteller en songsmid een hartelijk gesprek.
Roland Van Campenhout kwam pas op zijn twintigste in aanraking met muziek. Midden jaren zestig begon hij met het spelen van skiffle en folk, om een paar jaar later de blues te ontdekken. Als tijdelijk lid van de Rory Gallagher Band reisde hij de wereld rond en absorbeerde vanaf dat moment overal waar hij kwam allerlei muzikale invloeden. Hij speelde met diverse grootheden (waaronder Tim Hardin , Leo Kottke, TC Matics' Arno Hintjens) en bracht tot nu toe zo'n 30 stilistisch rijke albums uit. Sortie Blues pakt dit jaar uit met 7 artiesten uit verschillende landen, die het beste van zichzelf zullen geven op twee alternerende podia, waaronder een kleiner exemplaar voor meer intimistische optredens. Dit jaar vieren ze een bijzondere gelegenheid, namelijk de 80ste verjaardag van Roland. Om deze mijlpaal te markeren, zal Roland Van Campenhout niemand minder dan Raymond van het Groenewoud als speciale gast verwelkomen naast Ian Siegal, Tim Ielegems, Stoy Stoffelen, Steven De Bruyn en Wouter Berlaen. Samen maakten zij een muzikale reis maken door Roland's rijke carrière. Met zijn gitaar en stem neemt Roland je mee door zijn levenswerk, passies en verhalen. Al die decennia inspireerde hij er verschillende generaties muzikanten mee. Nu, op de respectabele leeftijd van 80 jaar, blijft hij schitteren. Het was een uniek en verdiend eerbetoon voor een icoon, een viering van zijn rijke erfenis en een moment om samen te komen en te genieten van muziek die de ziel raakt. Maar dat is niet het enige speciale aan deze vijfde editie van Sortie Blues, want naast de 80ste verjaardag van deze levende legende had de organisatie ook een bijzondere tentoonstelling, van de vijfdejaars van de kunstrichting Vrije Kunsten aan het Heilig Hartinstituut in Heverlee. De tentoonstelling met de portretten van Roland was dan ook de perfecte aanvulling op het festival, want het biedt de bezoekers een visuele en emotionele verdieping in het leven van een man die zoveel heeft bijgedragen aan de Belgische muziekscène. De portretten vangen de essentie en de ziel van Roland, en tonen hoe zijn muziek en persoonlijkheid verschillende generaties blijven inspireren. En dat Roland er weer veel zin in had om tijdens Sortie blues op te treden vertelde hij tijdens een kort gesprek dat we juist voor zijn optreden met hem deden in deze tentoonstellingsruimte
Luther Dickinson behoeft zeker geen introductie......Als 10-voudig Grammy Award-genomineerde producer en soloartiest, en niet te vergeten de medeoprichter van de North Mississippi Allstars samen met zijn broer Cody, heeft hij zijn talent voor het maken van muziek duidelijk geërfd van wijlen zijn vader Jim Dickinson (Aretha Franklin, The Rolling Stones, Bob Dylan), een legendarische producer en sessiespeler met een cv zo groot als geen ander in de hedendaagse muziekwereld. Als iemand dus een bepaald stadium in zijn carrière heeft bereikt, met een schat aan prestaties op zijn naam, is er geen reden om te aarzelen als het gaat om het maken van muziek die een bepaalde persoonlijke band heeft. Daarnaast zoekt en vindt Luther, al dan niet samen met broer Cody en generatiegenoten zijn weg in talloze zijprojecten. Zelf heeft hij 4 albums uitgebracht, "Rock 'N Roll Blues" (2014), "Blues and Ballads (A Folksinger's Songbook) Volumes I & II" (2016), "Solstice" (2019) en zijn meest recenste "Magic Music for Family Folk" (2023). Met dit laatste solo-album keert hij terug naar de muziek die hij als kind in de huiskamer hoorde, countryblues van Furry Lewis en Gus Cannon en andere muziekjes die hij tijdens informele huiskamersessies van vaders vriendenkring of van zijn musicerende ouders oppikte. Luther wil gewoon met deze plaat deze herinnering, doorgeven aan zijn kinderen. In 2007 hadden we reeds de eer om met Luther te spreken tijdens het Blues Peer festival en we waren heel verheugd om hem na al die jaren tijdens Sortie Blues voor de camera te halen. Met zijn eerste optreden op het akoestisch podium bracht hij samen met Jan Ievens (contrabas) een avontuurlijke benadering van de blues terug naar zijn roots en lieten we ons meevoeren naar de begindagen van de blues om wat later op het hoofdpodium samen met Ian Siegal ons van een fenomenaal concert met een verrassende setlist te laten genieten. Even voor dit geweldige optreden hadden we met Luther een hartelijk gesprek.
Dexter Allen aka “the Bluezologist” is geboren in Crystal Springs, MS, als zoon van de muzikale Pastors Lee en Ruthie Allen. Hij groeide gezond op op een boerderij en begon op 12-jarige leeftijd basgitaar te spelen voor de gospelgroep van zijn vader, die door het centrale Mississippi-gebied reisde. Zijn zoete mix van blues, R&B, soul en funk leverde hem in 1995 een deal op met Airtight Records, een lokaal onafhankelijk label. Hij trok de aandacht van de levende blueslegende Bobby Rush, die hem de leadgitarist maakte van zijn wereldwijde tourband. Dexter's unieke stijl leverde hem in 2008 de Jackson, Mississippi Music Award voor 'Male Vocalist of the Year' op. Eerder in 2008 bracht hij ‘Bluezin’ My Way’ zijn eerste cd uit waarop hij gitaar, bas, keyboards speelt en zingt. In 2009 won hij de Mississippi Music Awards 'Entertainer of the Year' onderscheiding. In 2011 bracht Dexter zijn tweede cd uit met de titel "Bluezin for Life", die met een groot aantal Mississippi blues-originelen teruggaat naar zijn roots. In 2013 werd Dexter gecast in de James Brown-film "Get On Up", waar hij een van de muzikanten van Mr. Brown speelde.In 2014 tekende Dexter bij Deep Rush Records, het label van icoon Bobby Rush, waar hij de cd "Bluez of My Soul" uitbracht. In 2015 bracht Dexter nog een cd uit op het Deep Rush-label met de titel "Trilogy of My Blues". Zijn liveshow in de Ground Zero Blues Club (2018) werd opgenomen en uitgebracht. In 2021 verscheen zijn laatste album "Keep Moving On" en vervolgt Dexter letterlijk de lang geleden ingeslagen weg, waarin hij veelal zelf de gitaar-, bas- en keyboardpartijen inspeelde, wat al uit de groovende titelsong blijkt. Dit jaar won hij een Grammy award als producer van Bobby Rush’s laatste album "All My Love For You". Ondanks de bekroningen voor zijn studiowerk, op het podium voelt hij zich thuis. Hij is een entertainer pur sang, die weet hoe hij een show moet brengen, zonder het muzikale uit het oog te verliezen. Je zal dan ook begrijpen waarom de organisatie van Swing Wespelaar hem exclusief liet overvliegen en aldus onze aandacht wist te trekken om de dag voor zijn optreden hem voor een gesprek voor de camera te halen.
The Zac Schulze Gang opgericht in Gillingham UK in 2020, heeft een reputatie opgebouwd als één van de hardst werkende bands in Engeland. Ze scoorden hoog op het voorbije 'Rory Gallagher International Tribute Festival' dat plaats vond in zijn geboortestad Ballyshannon in het Ierse graafschap Donegal, wat dan weer veel over hun live kwaliteiten en muzieksmaak zegt! Frontman Zac Schulze (gitarist en zanger), zijn broer Ben Schulze (drummer) en Ant Greenwell (bas) creëren een zinderende mix van blues en rock. De bandleden hebben hun sporen verdiend in het Britse pub- en clubcircuit en zijn nu een vaste waarde op festivals in het Verenigd Koninkrijk en Europa. In 2023 werden ze genomineerd voor drie UK Blues Awards en uitgenodigd op Eric Clapton’s Crossroads Guitar festival en het reeds genoemde Rory Gallagher tribute festival, waardoor hun talent en hoge energie wereldwijd worden erkend. De gang boys stonden voor enkele EP's’s al eerder in de studio, maar dit jaar verscheen hun eerste full length album "LIVE & LOUD", hoe explicieter kan een titel van een live album niet zijn! Door velen geprezen als het grote opkomend Britse exportproduct, is 2024 rijp om geplukt te worden door deze meervoudig bekroonde winnaar met veel boekingen (via Big D Bookings), waaronder het Hageland Bluesfest. in maart volgend jaar. Het is maar om te zeggen dat dit trio de volgende rijzende ster is in de wereldwijde bluesscène, reden genoeg om met Zac, Ben en Ant, voor hun eerste festival optreden in Belgie even met deze jonge bluesmannen een hartelijk gesprek te hebben.
Franck L. Goldwasser aka Paris Slim inleiden is voor blues fanaten onnodig. Franck werd in 1960 in Parijs geboren, vandaar zijn alias, een “cadeau” van Troyce Key, de eigenaar van Eli’s Mile Hi Club in Oakland (CA ) en lid van The Rhythm Rockers. Franck studeerde beeldende kunsten voordat hij in 1983 naar de San Francisco Bay Area in Californië verhuisde. Als autodidactisch zanger en blues gitarist werkte Goldwasser in Oakland aan zijn “métier”, waarbij “verbeteren” hier een beter werkwoord zou zijn. Goldwasser werkte samen met enkele van de meest prestigieuze blues muzikanten van de West Coast, waaronder Percy Mayfield, Lowell Fulson en Charlie Musselwhite. Franck heeft verschillende soloalbums uitgebracht en is op meer dan 100 albums verschenen. In 1985 bracht Goldwasser als Paris Slim zijn eerste 45-toeren uit, gevolgd door een full length album, ‘Blues for Esther’ (1989), dat in 1990 genomineerd werd voor een W.C. Handy. Als Paris Slim bracht hij nog verschillende albums uit (‘Bleedin 'Heart’ - 1996, ‘Be Careful What You Wish For’ - 2006) en toerde hij als sideman voor Phillip Walker, Sunnyland Slim, James Harman, Jerry McCain, AC Reed en Big Jack Johnson. In L.A. hielp Goldwasser bij de vorming van de Mannish Boys. Hij verhuisde in 2005 naar Portland (Oregon), sloot zich aan bij de band van Curtis Salgado en is te horen op Salgado’s 2012-Alligator release ‘Soul Shot’. Het is een album dat een Blues Music Award ontving, terwijl de Mannish Boys in hetzelfde jaar werden uitgeroepen tot "Best Traditionel Bluesband”. Goldwasser keerde in 2013 terug naar Zuid-Californië en nam een jaar vrij. Uiteindelijk hervatte hij en werkte hij vaak samen met R.J. Mischo. In 2014 toerde hij door Europa en in 2016 als frontman van een trio met Big Pete van de Red Devils (Moulin Blues, Ospel 2016). Zijn laatste album ‘Who Needs This Mess!!??’, werd uitgebracht bij CrossCut Records. Net als zijn nu al legendarische carrière, bevat de 15 nummers tellende release een met sterren bezaaide cast van vrienden, als Charlie Musselwhite, Sugaray Rayford, R.J. Mischo & Kirk Fletcher, die met hem een reis maken die gaat doorheen een muzikale landschap, met roots in de blues en a.g.v. zijn liefde voor de gitaar. Het is niet overdreven om te zeggen dat Goldwasser behoort tot de iconen van de electric urban blues, want zijn manier van gitaar spelen is persoonlijk, uniek, altijd vernieuwend, gepassioneerd, bijtend, vol verrassingen en vooral: vol soul. Deze blues-veteraan is dan ook een must-see in Wespelaar!En dat Franck er vooraf veel zin in had vertelde hij al tijdens een interview dat we voor zijn optreden met hem deden.
Delta Generators is een in -Bean Town- Boston (MS) gevestigde rockband, die in 2008 door vier gelijkgezinden opgericht werd. hebben sinds hun debuut in 2008 een indrukwekkende reputatie uitgebouwd. Ze combineren diverse genres waaronder blues, roots, R&B, americana en rock, wat resulteert in een unieke sound. Het viertal bestond aanvankelijk uit Craig Rawding (zang, harmonica, gitaar), de broers Charlie (gitaar) & Rick O’Neal (bas) & Jeff Armstrong (drums). Ze debuteerden in hetzelfde jaar met "Devil In the Rhythm". in 2016 verscheen hun vierde studio album "Hipshakers & Heartbreakers" en het jaar erna was "Live @ the Spire" (2017) hun éérste live album. Het album werd live opgenomen in het Spire Center for Performing Arts in Plymouth (MA). Voor Rick O’Neal was "Hipshakers & Heartbreakers" een heel bijzonder album, omdat hij voor de opnames een beroerte kreeg, waardoor hij voortaan links op zijn bas moet spelen. In 2016 werd de imposante Brian Templeton frontman van de band, hij was in jaren ’90 ook in onze contreien razend populair met The Radio Kings. De broers Charlie en Rick O’Neal kregen hun eerste doorbraak in hun late tienerjaren toen ze toerden en opnames inspeelden voor Ben Orr (voormalig lid van The Cars). Drummer Jeff Armstrong en gitarist Charlie spelen ook bij Anthony Geraci and the Boston Blues All-Stars. Dit om maar aan te geven dat we met topmuzikanten te maken hebben. In 2022 verscheen de EP "The Lost Years Part 1", en om alles nog eens netjes op één album te bundelen, volgde dit jaar "The Lost Years Part 2". In Ospel vestigden ze dan ook vorig jaar hun naam als één van de koplopers van de Amerikaanse bluesscène te zijn. Vooraf aan hun energieke show hadden we in de vroege namiddag in hun hotel een aangenaam gesprek.
Als je naar haar stem luistert, voel je je vervoerd naar de oevers van de Mississippi, naar de straten van Clarksdale of Memphis, in het gezelschap van de grote zangeressen van blues, soul, folk, funk, rhythm 'n blues.... allemaal geworteld in de vurigheid van gospeltraditie. Kaz Hawkins werd echter in 1973 in Noord-Ierland geboren als Karen McIntyre, groeide op in het Noord-Ierse Belfast en kreeg als pseudoniem de voornaam Kaz. Ze zong graag in de kerk en werd thuis beïnvloed door haar zingende grootmoeder. In haar jeugd deed ze auditie voor de tv-show “Opportunity Knocks”, waar ze de raad kreeg om naar Etta James te luisteren. Ze werd als kind misbruikt door een familielid. Dat geheim droeg ze mee tot na een poging tot zelfmoord decennia later. Haar snijwonden a.g.v. automutilatie (zelfverminking) liet ze bedekken met tatoeages. Kaz verhuisde naar Spanje en begon te zingen in clubs, maar raakte verslaafd aan cocaïne. Daarnaast leed ze aan huiselijk geweld, dat eindigde nadat de politie was gebeld toen ze naar huis terugkeerde. Ze pakte in 2011 een akoestische gitaar op en gebruikt deze nu in haar shows om het bewustzijn van de geestelijke gezondheid te bevorderen. Daar waar zij overal in Frankrijk – Zwitserland en Duitsland de harten weet te veroveren en het publiek weet te beroeren met haar emotievolle songs en verhalen is zij in België nog niet doorgebroken tot het grote publiek. In Frankrijk speelt zij de hele grote zalen makkelijk vol en haar laatste album "Until We Meet Again" (recensie) prijkt daar in de top3 van alle charts. Hawkins verstaat de kunst om zowel Etta James als Nina Simone én Janis Joplin in herinnering te brengen, met live-shows waarin ze zich steeds 200% geeft. Van Morrison is al jaren haar grootste fan – dat zegt genoeg. Flinke bonus voor de gitaarliefhebbers was dat Kaz onze snarenwonder Stef Paglia, het grote gitaartalent van België, mee naar Duvelblues bracht en hopelijk zal deze passage voor België ook de ogen en zielen openen voor dit mega muzikale talent. We spraken met Kaz als met Stef even na hun fantastische optreden in Puurs.
Blueszanger, gitarist en componist Ralph de Jongh is geboren in het Brabantse Roosendaal. De muzikaliteit en creativiteit zit er al van jongs af aan in. Vanaf de jaren '90 speelt hij gitaar, zingt en schrijft hij eigen nummers. Zijn eerste band, The Blue Band, vormde hij samen met Harmen Fraanje in 1992. Daarna volgde The Three Nobody's en de The Furious Freaking Dales. In 2001 staat De Jongh in het voorprogramma van Peter Green. Een aantal jaren later, in 2004, wordt hij 'ontdekt' door Harry Muskee van Cuby and the Blizzards. Muskee was zo onder de indruk dat hij hem uitnodigde om als vaste support mee te gaan op tournee in 2006 en 2008. In 2007 stond de blonde bluesontdekking in het voorprogramma van Normaal. Samen met gitarist Christof Bauwens, bassist Jasper Mortier, drummer Marcel Wolthof, saxofonist en percussionist Arend Bouwmeester en toetsenist Bas Mulder werd in 2010 Ralph de Jongh & Crazy Hearts geboren. In datzelfde jaar wint De Jongh de Dutch Blues Awards voor Best Vocal. Wat resulteerde in het vertegenwoordigen van Nederland op de International Blues Challenge in Memphis. In de afgelopen jaren alleen al heeft hij ontelbare albums opgenomen, zowel solo als met band. Iedere plaat brengt hij in eigen beheer uit. Het eerste album "Live at Crossroads" verscheen in 2004. Gevolgd door onder andere "Sunday Afternoon" (2005), "Emotion" (2007), "More Than Words" (2011), "Sun Coming Up" (2014) en "Slow Turtle Sundance" (2017). In 2018 neemt hij live het album "Quantum op zonder publiek". Alles wordt ter plekke geimproviseerd en de cd heeft nauwelijks overdubs. In de jaren erop verschijnen er nog meer albums op zijn naam. Waaronder het vierdelige album "Roadtrippin" dat live en in slechts een take is opgenomen en ter plekke is gemixt en gemasterd. Dit typeert zijn unieke speelstijl. De sound van Ralph is niet verbonden aan een bepaalde blues periode, want hij kiest niet snel voor de makkelijke route, maar laat zich liever inspireren door muziek van onder andere Robert Johnson, Son House, Elmore James and Muddy Waters. Geen enkele show is hetzelfde. Er zit voor elke blues liefhebber wel wat bij. Originele en authentieke muziek rechtstreeks vanuit het hart. Dat voel je, dat beleef je en dat vergeet je nooit meer. En zo was ook zijn optreden hier in de Livingroom van Rootstime. Een paar uurtjes voor dit geweldige optreden hadden we met Ralph een hartelijk gesprek.
Scott H. Biram, aka 'The Dirty Old One Man Band', is een Amerikaanse rootsmuzikant, platenproducent en dominee. Hij staat vooral bekend als dé vertegenwoordiger van het muziekgenre onemanband. Biram begon zijn carrière in de jaren 90 met de punkband 'The Thangs' en twee bluegrassbands genaamd 'Scott Biram & the Salt Peter Boys'en 'Bluegrass Drive-By'. Later besloot hij om zijn eigen weg op te gaan en richtte een onemanband op. Scott H. Biram biedt een unieke mix van authentieke country, old-school akoestische blues en punk, met invloeden variërend van Minor Threat en Slayer tot aan Bill Monroe en Mississippi Fred McDowell. Biram is een eenmansband, die al zijn liedjes speelt op een Gibson hollow-body gitaar uit 1959 en een versterkte 'stompboard'. Hij stampt met zijn voet, blaast in z’n harmonica, martelt zijn snaren en schreeuwt zijn teksten tot iedereen in het publiek een bekeerlinge is van het Scott-geloof. Een truc die hij na jaren tourervaring geperfectioneerd heeft, met niet meer dan zichzelf, een gitaar en een overtuiging. Om het nog kort over die overtuiging te hebben: in 2003 kwam Biram bijna om het leven toen zijn vrachtwagen betrokken was bij een frontale botsing op een snelweg in Texas. Terwijl hij aan zijn bed gekluisterd was, nam Biram een EP op, ‘Rehabilitation Blues’. Minder dan twee maanden na het ongeluk speelde hij een legendarische show in Austin’s Continental Club, waar hij op het podium optrad in een rolstoel, de infusen nog bengelend aan zijn armen. Binnen de tradities van de Amerikaanse rootsmuziek heeft Biram inmiddels zijn eigen wereld uitgegraven. We hoorden Biram’s kenmerkende brullende gitaar, zware stomp en galgenhumor voor het eerst op de gepast getitelde "The Dirty Old One Man Band" uit 2005, terwijl op latere albums zoals "Nothing But Blood" uit 2014 en "The Bad Testament" uit 2017 de invloed van gospelmuziek steeds verder naar voren kwam. Zijn live shows zijn wondermooi, dus we keken alvast uit naar zijn komst naar Blues Peer waarbij hij zijn dertiende album "The One & Only" kwam voorstellen en we even voor zijn optreden een hartig gesprek met hem hadden.
Amy Helm is de dochter van Levon Helm, de legendarische zanger/drummer van The Band en Libby Titus, Helms jeugdliefde en vrouw, en kreeg aldus de Amerikaanse rootsmuziek met de paplepel ingegoten. Naast een beroemde vader heeft ze ook nog een beroemde stiefvader, want toen het huwelijk van haar ouders op de klippen was gelopen dook niemand minder dan Dr. John op in het liefdesleven van de moeder van de op dat moment nog piepjonge Amy Helm, later zou haar moeder overigens ook nog met Steely Dan’s Donald Fagen trouwen, maar toen stond Amy al op eigen benen. Het was daarom niet zo verrassend dat ze zelf na de middelbare school ook koos voor de muziek. Na wat flirts met pop en R&B ging Amy Helm zich verdiepen in de muziek van de band van haar vader en schoof ze steeds meer op richting de Amerikaanse rootsmuziek. Amy flankeert haar vader in de studio op zijn laatste albums "Dirt Farmer" en "Electric Dirt" en op de uit 2011 daterende concertregistratie "Ramble At The Ryan". De opnamesessies voor haar eerste werkstuk worden opgestart met The Midnight Ramble Band, na de dood van haar vader werkt ze met haar eigen band The Handsome Strangers "Didn’t It Rain" (2015) verder af, en voor de opvolger "This Too Shall Light " (2018) reist Amy af naar Los Angeles en resideert samen met Joe Henry en de vertrouwde ritmesectie met Jay Bellerose en Jennifer Condos enkele dagen in de legendarische United Recording Studios in Hollywood. De meeste indruk maakte Amy Helm echter met "What the Flood Leaves Behind" (2021), haar laatste release waarop ze zich met haar krachtige en soulvolle stem, die zich buitengewoon soepel, maar ook met veel gevoel door het zo brede muzikale landschap bewoog. De organisatie van Moulin Blues was enorm verheugd dat ze op de Ospelse planken kwam optreden op zaterdag en wij nog meer verheugd haar die ochtend in het hotel voor de camera te halen voor een zeer aangenaam gesprek.
Zanger en gitarist D.K Harrell is misschien wel de snelst rijzende ster binnen de bluesscene. Op 24 april was hij 26, maar als je hoort hoe hij op zijn debuutalbum "The Right Man" de Chicago-blues van nieuw vuur voorziet, zou je denken dat hij al jarenlang meedraait. Zijn gitaarspel roept herinneringen op aan helden als Freddie King, Albert Collins en vooral B.B. King, soulvolle blazers en een stuwende, groovy orgelsound spatten uit je speakers, daarbovenuit stijgt de warme, rijke stem van Harrell. Hier staat niets minder dan een man die geboren is om de blues te spelen. Een verbazingwekkende prestatie als je bedenkt dat hij pas in 2019 zijn eerste betaalde show gaf. Als kind raakt Harrell gefascineerd door de muziek van B.B. King. Hij bekijkt elke video die hij kan vinden van concerten van King en verdiept zich in dienst spel en zang. Als hij enkele jaren later een aantal video’s van zijn spel op Facebook post, volgen de likes en aanmoedigingen van voormalig King-drummer Tony Coleman en voormalig King-organist Ron Levy. Maar hoewel Harrell zeker schatplichtig is aan B.B. King heeft hij ook duidelijk zijn eigen ideeën over de blues. Pas in 2019 verzorgt Harrell zijn eerste betaalde optreden op een symposium in het B.B. King Museum in Indianola (Mississippi), waar hij een van de ‘Lucille-gitaren’ van The King mag bespelen. Twee jaar later keert hij terug naar Indianola en volgen shows met onder anderen Susan Tedeschi, Derek Trucks, Bobby Rush en Gary Clark Jr. Harrell stoomde sindsdien keihard door, in 2022 werd hij derde bij de International Blues Challenge in Memphis en wordt nu gezien als een van de meest belovende jonge bluesartiesten. Sindsdien lijkt the sky the limit. Want als het om de toekomst van de blues gaat, is D.K. Harrell The Right Man. En dat D.K. HARRELL er veel zin in had om in Ospel op te treden vertelde hij tijdens een interview dat we voor zijn optreden met hem deden in zijn hotel.