SPINVIS / INTRODANS @ AB BRUSSEL - 18/05/19

Spinvis die zich aan een familievoorstelling (van 8 tot 88) waagt, dat hadden we nog niet meegemaakt. Maar een grote verrassing was het nu ook niet echt. Het gebeurde al eens eerder dat Erik de Jong zijn muzikale talenten koppelde aan bijvoorbeeld poëzie of dans. Voor Vier Verhalen En Een Dag zocht Spinvis de samenwerking op met het Nederlandse dansgezelschap Introdans en dat leverde afgelopen vrijdag een opmerkelijke theatervoorstelling op.



Spinvis die zich aan een familievoorstelling (van 8 tot 88) waagt, dat hadden we nog niet meegemaakt. Maar een grote verrassing was het nu ook niet echt. Het gebeurde al eens eerder dat Erik de Jong zijn muzikale talenten koppelde aan bijvoorbeeld poëzie of dans. Voor Vier Verhalen En Een Dag zocht Spinvis de samenwerking op met het Nederlandse dansgezelschap Introdans en dat leverde afgelopen vrijdag een opmerkelijke theatervoorstelling op.

De Ancienne Belgique vulde zich voor deze voorstelling vooral met een gemengd publiek van kinderen en ouders (zowel Vlamingen als Nederlanders) die reikhalzend uitkeken naar dit bijzondere programma dat zich aankondigde als een modern sprookje. En in alle sprookjes staat een goed verhaal centraal. In dit geval draait de vertelling over een meisje Moira (een subtiele verwijzing van de Griekse schikgodinnen) die een grote prijs wint en vervolgens drie wensen mag doen. Tegen alle verwachtingen in kiest zij als eerste wens voor een doodgewone appel. Daarin ontdekt ze de pit. Vervolgens wilt ze in de toekomst kunnen zien wat met de appelboom gebeurt die uit de pit ontstaan is. Moira reist in de tijd, honderd jaar verder, duizend jaar verder tot bij de allerlaatste appel. De tijd verstopt en ontpopt zich in en uit kartonnen dozen met etiketten als ‘Gênante Momenten’, ‘Leugens Groot’ of ‘Feesten Weergaloos’. Onderweg komt Moira in vreemde werelden terecht die soms verbazen maar soms ook afschrikken. Uiteindelijk kiest Moira voor het enige wat niet mocht... zelf de toekomst veranderen. Thematisch getuigt deze voorstelling van een grote gelaagdheid en een rijke symboliek. De bezorgdheid over het klimaat, de angst voor de toekomst, de robotisering, de oude mythe van het scheppingsverhaal... het zijn slechts enkele van de vele thema’s die je aan dit mooie sprookje kunt linken. Uiteindelijk kent natuurlijk eenieder zijn eigen betekenis toe en dat is mooi.

De verstrengeling van muziek en dans, volgens Spinvis twee natuurlijke partners, werkt in Vier verhalen en een dag uitstekend. Samen met zangeres/ celliste Saartje Van Camp en multi-instrumentalist Jan Teertstra zorgt Spinvis voor de muzikale omlijsting van deze voorstelling. Dit omvat zowel de mooie, van een licht filosofische tekst voorziene, liederen die het verhaal ondersteunen, als de indrukwekkende instrumentale muziekstukken die de complexe danspartijen ondersteunen. Daarbij maken ze gebruik van drums, percussie, keyboards, (bas)gitaar, zingende zaag, cello en allerlei kleine en grote toeters en bellen.

Choreografen Adriaan Luteijn en Marlena Wolfe slagen erin een dozijn dansers op indrukwekkende wijze te laten kronkelen, springen, glijden, huppelen, swingen, zwieren en dansen dat het een lieve lust is. Vivian Sauerbreij danst daarbij de hoofdrol en ze doet dat op een even gracieuze wijze als een moderne Eva uit een toverboek. Zo ontrolt dit unieke muziekdanstheather zich als een lust voor het oog en oor. We vervelen ons geen moment, we geraken ontroerd en worden begeesterd.

Muzikanten, choreografen en danseres kregen na de voorstelling een verdiend, minutenlang applaus. Spinvis blijft meer dan ooit een kwaliteitsmerk. We kijken nu al uit naar zijn volgende project.
Shake

Foto's © Yvo Zels

 

 

 


 

Artiest info
website  
facebook  

AB, BRUSSEL