|
|||
|
Het is ongewoon, dat de Californische zangeres Beth Hart niet veel bekender is dan vandaag. Deze dame uit Los Angeles, werkt namelijk al meer dan twintig jaren aan haar zangcarrière en menigmaal werden vergelijkingen gemaakt met Janis Joplin en Etta James. Het pad dat Beth liep, net als dat van beide andere dames, was een moeilijk pad met vele kuilen, maar beetje bij beetje kon ze zichzelf terugvinden en, zo kwam het dat ze vijf jaar geleden “ontdekt” werd door (niet minder dan) singer-songwriter, gitarist Joe Bonamassa. Wij van Rootstime, stonden in Genk in rij om met haar een babbel te kunnen doen. Haar man en manager Scott Guetzkow, die vroeger haar drum technieker en nu haar road manager is, was er ook en leidde alles in goede banen. (We stellen ons als Rootstime.be kort even voor, vragen aan Beth of ze gisteren ook iets van de optredens gezien heeft en beginnen er, buiten op het terras aan de Molenvijvers in Genk, aan…) Hoe vond je gisteren het optreden van Melissa Etheridge, de andere headliner? Melissa gisteren, was geweldig, zo puur, zo intens. Haar show was indrukwekkend. Ik ben er weggegaan en was wat depressief… (lacht) Beth Hart, welkom in België, welkom in Genk, waar je bent gezien je vanavond geprogrammeerd staat als headliner in Blues Peer 2015. Meestal begin ik mijn gesprek met de gebruikelijke vraag “hoe begon alles?”. Is voor jou je jeugd, het begin van je muzikale carrière, een periode, die je snel wil vergeten? Of, is het een periode geweest, die je geholpen heeft te staan waar je nu staat? (ter info: haar jeugd: ik vraag haar niets expliciet over de periode, dat ze een zwaar drank- en drugsprobleem had, maar wat later zal blijken, waarover ze openlijk en vrij spreekt) Je jeugd? (voor ze antwoord neuriet ze eerst de eerste akkoorden van de Negende Symfonie van Beethoven: ta - ta - ta…) Op je website, vond ik in je biografie de volgende frappante zin (ik citeer): “Some say there can be no artistry without agony”. (Je kan geen kunstenaar zijn, zonder angst en pijn) Hoe hard was het echte leven voor jou? Ik begrijp je vraag, want ze is me al vaker gesteld. Ook aan andere artiesten stelde men die vraag. Hierdoor heb Ik de tijd gehad, om er over na te denken. Je tourt veel, je bent in vele landen geweest en je hebt vele mensen ontmoet. Zijn er plaatsen, personen of andere dingen die belangrijk zijn? Wat voor mij echt belangrijk is, is mijn verhouding met mijn man (Scott Guetzkow). Hij komt op de éérste plaats. Naast je solo albums (ik tel er elf) stond je ook in de studio met je ontdekker, blues icoon Joe Bonamassa. (Onmiddellijke reactie) Bonamassa, wat een kerel! Waarom het klikte? Je stond zelfs met hem in de studio! Een andere merkwaardige ontmoeting was een optreden in 2012 ter gelegenheid van de viering van Buddy Guy (waar ook Jeff Beck aanwezig was). Later heb je in de opnamestudio gestaan met (jawel) Buddy Guy. Dat moet ongetwijfeld heel speciaal geweest zijn, een vorm van “erkenning”?... Met Buddy Guy deed ik na de viering in 2013 één nummer op zijn album “Rhythm & Blues” (“What You Gone Do About Me”). Je tourt nu ook o.w.v. je nieuwe album “Better Than Home”. Dit is een album, met een nogal sprekende titel. Wil je zeggen dat thuis de beste plaats is, om terug op spoor te geraken, om te herstarten? Wat zit er achter de titel? Er zijn veel gezegden. “Thuis is waar je hart is”, “Take me home”… weet je. Het is altijd fijn om thuis te komen, want er is niets beter dan thuis. Als de titels van de nummers op het album overloop, moet het een erg persoonlijk album zijn. Is dat zo? Ik noem bv. “Trouble”: “But I just want / One day in the sun / Hanging out, having fun / I didn’t come to make trouble…” Ik ben zo blij dat je dit zegt, want het zijn inderdaad persoonlijke reflecties en alles heeft met emoties te maken. Wanneer ik promotie voor het album maakte, lieten te veel journalisten uitschemeren, dat ik er eindelijk geraakt ben, dat eindelijk mijn problemen opgelost zijn (ze lacht hier even alles letterlijk weg) en dat ik eindelijk gelukkig was... Dit is leven! Er is één track die je opdraagt aan je moeder: “Mama This One’s For You”. Het nummer is gezien de teksten een erg sterk nummer. Ik citeer even: “And I am not afraid, I’m not afraid / I finally grew…” Are you missing a home? (Ze wordt stil) Ja… Ik werk thuis veel aan mijn teksten. Aan dit nummer heb ik lang geschreven. Je hebt van die dingen, die niet vlotten en die je dan liever aan de kant wil schuiven. Ik steek die dan niet weg, ik blijf er aan verder werken, want binnen elk slecht idee zit ook een goed idee. Wat beroert je nog buiten muziek? Buiten mijn muziek is spiritualiteit mijn favoriete ding. Mijn gevecht tegen vele dingen, mijn man, mijn vrienden… al die dingen. Wat zijn je plannen op korte termijn? We zijn net klaar met een nieuw album, dat volgend jaar zal uitkomen. Het is helemaal anders dan mijn laatste album en alles ziet er veelbelovend uit. Het is meer jazz / rock, met gospel elementen. Zijn er dingen, die je zeker nog wil doen? Ik wil zeker nog een beter songwriter worden en ik wil nog lang blijven touren. Het is zo uitdagend. Een show doen is zo eerlijk, want ze vertellen je altijd wat ze er van vinden. Je setlist opstellen moet, gezien je uitgebreide repertoire, vrij moeilijk zijn? Hoe kies je de nummers? De set list is nog gemaakt. Het wordt een mengeling. Hoe ik me voel bepaalt wat we gaan doen. Waar we zijn, de grootte, het podium… al die dingen bepalen de inhoud. Ook de energie die er vrij komt van het publiek en de omgeving, is belangrijk. Ik blijf altijd zo nederig als mogelijk, ga de planken op en wacht af, naar dat wat er gebeuren zal… Laatste vraag: hoe wil je later herinnerd worden? (Heel direct en kordaat) Door mijn songs. Ik wil niet herinnerd worden als persoon, maar (herhaald) door mijn songs…
Ms. Beth Hart, thank you again for your time and thank you for your music! We hope you have a good show tonight! Eric Schuurmans
|
||