ERIC LINDELL - MOULIN BLUES FESTIVAL OSPEL - 07/05/10 | ||||||||||
|
* Eric, je bent geboren in Californië, San Francisco, meer bepaald in de Sonoma streek en je hebt daar vaak opgetreden in het begin, kan je ons iets vertellen over je jeugdjaren daar en de eerste contacten met muziek? Wel, zoals je waarschijnlijk
weet is dat gebied een streek waar heel veel muziek leeft, ik begon me
in muziek te interesseren op mijn achtste, kreeg mijn eerste gitaar op
mijn tiende en met wat vrienden begon ik een groepje op mijn vijftiende.
Er was een betere gitarist dan ik in 't bandje en zo werd ik tot bassist
gepromoveerd. Jawel, ik heb ongeveer eerst 8 jaar bas gespeeld, we hadden
een groep, we waren met zijn tienen denk ik, met alles der op en der aan:
dameskoortje, blazers, twee zangers, een hele grote bezetting... * Ja, sinds je naar daar verhuisd bent is het met je muziek pas echt de goede richting uitgegaan, mag ik dat zo stellen? Andere muzikanten uit New Orleans waarmee ik praatte, zoals Spencer Bohren, John Cleary en Bryan Lee, vertelden me dat de muzikanten van daar één grote familie is. Jaah, beter zelfs, ze zijn
één grote muziekgroep, het is één hechte gemeenschap, je kan vrijdags
naar een artiest gaan kijken, en de volgende avond zie je diezelfde muzikanten
die iemand compleet anders begeleiden, die heel andere muziek maakt, of
een band die bestaat uit muzikanten van twee à drie andere bands, dat
is daar allemaal dagelijkse kost. * Dat doet me er aan denken, iemand van New Orleans die ook bewonder en muziek maakt die een beetje gelijkaardig is met die van jou is Marc Broussard, heb je hem ooit ontmoet? Ik ben Marc tegengekomen zowat 8 jaar geleden op de New Orleans musical awards en nog een tijdje eerder had Marc's manager me gevraagd of ik geen nummer kon schrijven voor Marc, wat ik heel graag wilde, want Marc is een uitstekende zanger, een prachtstem.. Hij woont trouwens in hetzelfde stadje waar mijn vrouw vandaan komt, Alexander, dicht bij Lafayette in centraal Louisiana. Tot nu toe is 't er niet van gekomen, maar 't zou een hele eer voor me zijn om iets te schrijven voor zo'n prachtstem. * In 2003, tijdens het bekende New Orleans Jazzfest, is er zo een van die "Nawlins" gelegenheidsgroepjes ontstaan, "Dragon Smoke" jij en Ivan Neville, samen met Galactic drummer en bassist Stanton Moore en Robert Mercurio. Is dat iets wat éénmaal per jaar enkel voor het jazzfest voorbehouden is, of treden jullie vaker samen op? Ik kom toevallig net van het Bluesfest, ik trad er een aantal dagen geleden op, maar het begon 8 jaar geleden, Dragon Smoke ontstond toen in de club "Dragon's Denn", maar we hebben ook al vaak in openlucht opgetreden, op straat voor de Tipitina's bijvoorbeeld, maar ook in San Francisco, en we denken erover na om een cd te maken.Ivan is een van mijn favoriete artiesten en die andere twee jongens trouwens ook, een prachtige combinatie. * Ik ben een grote Delbert McClinton fan, als sinds zijn debuut "Delbert & Glenn" samen met Glenn Clark, dus toen ik later ook jouw debuut hoorde met je band The Reds en vooral de titelsong "Bring It Back" van die cd, dacht ik, dit is net Delbert. Is dat toeval of ben je echt door hem beïnvloed? Dat is een compleet toeval,
want ik zweer je, toen ik mijn debuut opnam had ik nog nooit van Delbert
Mc Clinton gehoord, het was pas vier cd's later toen ik mijn Alligator
debuut uitbracht en promotie ging maken voor die cd, dat een DJ mij aankondigde
als "This man sounds like a young Delbert McClinton" dat ik
dacht wie is Delbert McClinton? * Je echte doorbraak kwam er natuurlijk door de drie Alligator releases, je kreeg er meer aandacht door omdat je via zo'n bekend label meer op de radio gedraaid werd, maar daarom verwonderde 't ons dat je nu terug je eigen Sparco label activeerde voor deze nieuwe cd die net uit is. Ja, die opnames zijn
gemaakt met een aantal vrienden waarmee ik al een hele tijd niet meer
gespeeld had. Ik belde ze op, en vertelde ze dat ik voor het Bluesfest
wat opnames wou maken met nieuwe nummers, we kwamen samen, namen de songs
op en waren er allemaal tevreden over, maar ik wist dat Bruce (Iglauer)
van Alligator ze niet goed zou vinden. Ik belde hem, en zei, "Ik
heb wat nieuwe nummers opgenomen, maar ik denk dat 't niet jouw smaak
is, want er zitten wat covers tussen" en ik weet dat hij wil dat
ik enkel eigen werk doe... maar weet je, zelfs Delbert doet covers, voor
mij is daar weinig mis mee. Ik wilde ook een paar nummers coveren, bijvoorbeeld
de openingstrack, een nummer van mijn goede vriend Peter Joseph Burtt,
hij schreef het nummer speciaal met mij in gedachten ze hij, het is een
prachtsong, "Lucky Lucky" heet het (we knikken instemmend).
* Je gaat dus niet weg bij Alligator? Waarschijnlijk niet, ik heb er verschillende goede vrienden, Tim & Mark en Bill en met die laatste cd "Gulf Coast Highway" hebben ze prima werk geleverd, de overige twee ook trouwens, maar die laatste is echt mijn "baby". Er was maar een contract voor drie, maar er komt dus misschien wel weer een volgende release op hun label. * De eerste van die drie Alligator cd's "Change In The Weather" is samengesteld uit het beste materiaal van je vorige vier eigenhandig uitgebrachte cd's, er werden nieuwe masters van gemaakt en wat opgefrist en het rare is dat het klinkt als één mooi geheel, hoewel het een lange tijdsperiode overbrugt. Ja, dat bedoelde ik daarstraks toen ik zei dat ik op dat moment niet wist wie Delbert McClinton was, want sommige van die nummers gaan heel ver terug. Ik speel echter nu nog steeds enkele van die songs, dus was ik er wel tevreden over en wilde ze niet laten verloren gaan, want bijna niemand kende ze. * De titel van je nieuwe cd is "Between Motion and Rest". Een intrigerende titel, vinden we, waar staat dat voor? Dat is een goede vraag,
weet je, want wat is de plaats tussen beweging en rust? (lacht) * Een van de andere prachtige songs op het cd-tje is een cover van de Impressions met Curtis Mayfield, in een vorige vraag liet je al merken dat je een grote fan was, dus vraag ik je een beetje overbodig: was hij een van je grote voorbeelden? Hij is waarschijnlijk wel mijn allergrootste voorbeeld. Het is gek, want gisteren was ik met mijn muzikanten nog wat aan 't praten over mijn oude vinylcollectie, en ik vertelde ze dat ik sommige platen van de Impressions al vijfentwintig jaar lang héél regelmatig draaide: DEZELFDE LP's! Sommige heb ik al voor de derde keer opnieuw gekocht...Ongelofelijk eigenlijk...onlangs was er nog een grote platenbeurs ter gelegenheid van National Record Store Day in Chicago, en ik kocht daar hun ganse voorraad minder bekend werk van de Impressions op, een tiental verschillende cd's. Ook zijn songschrijvertalent. Curtis heeft een sterke positieve boodschap in elk van zijn songs. * Je schreef ook een soort ode aan je geboorteplaats op deze cd: "Bodega", maar wat ik je vragen wou, waar woon je momenteel, want dat is niet erg duidelijk, verdeel je je tijd tussen New Orleans en Florida als ik het goed begrijp? Jawel, we hebben een huis in Mandeville aan de noordkust van Florida, aan het Santa Rosa strand, ik kan niet zonder de zee want ik ben ook een surfer, we hebben ook wat paarden en we gaan heen en weer naar New Orleans want daar hebben we ook nog een fijn huisje , dus dat hebben we mooi voor mekaar (lacht) * Je noemde hem al daarstraks, je vriend Peter Joseph Burtt, hij speelt Kora en zingt op "That's Why I'm Crying" op je nieuwe cd, een oude Magic Sam cover. Hij schreef ook "Lucky Lucky" en nam die song zelf ook op in een compleet andere versie, beide zijn even mooi, maar totaal verschillend. Hoe heb je hem ontmoet, want hij maakt erg aparte, maar hele mooie muziek.. We kennen elkaar al vijftien
jaar, zijn hechte vrienden, ook onze vrouwen zijn goede vriendinnen, Thuis
draaien we dikwijls zijn muziek, we zijn er weg van. Zoals je zei, het
is heel aparte muziek, heel etherisch, met die Kora, maar we waren al
jaaaaren vrienden voor we samen wat muzikaals gingen doen. * Stel ons even de artiesten op je Sparco label voor, je beste vrienden dus zoals je reeds vertelde, want ze maken echt mooie muziek hebben we kunnen horen. Graag... dus Sean Carey, iemand
met wie ik al elf jaar bevriend ben, een prima zanger en bas- gitarist,
hij speelde bas in de groep van zijn vader de zanger mondharmonicaspeler
John Carey. Eric, we danken je voor je kostbare tijd, je muzikanten staan reeds op 't podium, zegt men ons net, dus is het wel echt tijd om je te laten gaan. ... Succes met je optreden! Eric spurt weg naar de aanpalende trailer, grijpt vlug zijn gitaar en loopt zo 't podium op, waar hij enkele minuten later met een sterk optreden de aanwezigen die hem nog niet moesten kennen laat kennismaken met zijn knappe soulvolle stem en sterke songs. Ron
|