|
*
Greg, welkom hier in Toogenblik in Haren, je speelde hier bijna vijf jaar
geleden al eens, maar je optredens in België zijn eerder schaars, terwijl
je in Nederland echt veel optredens hebt. Enig idee waar het grote verschil
zit?
Ik denk dat het echt veel te maken heeft met de bereidheid van het luisterpubliek,
ik ben er inderdaad er echt geliefd... en de radio, we worden regelmatig
gedraaid op een aantal radiozenders, wat natuurlijk enorm helpt.
*Ja, we merken
het regelmatig, singer-songwriters hebben het in België heel wat minder
makkelijk dan in Nederland.
Heb ik inderdaad ook gemerkt.
* Op de meeste
van je platen heb je een indrukwekkende line-up van topmuzikanten, zoals
ondermeer Kenneth Blevins ( drummer van John Hiatt) Kevin Mc Kendree (toetsenman
Delbert Mc Clinton) en zelfs de Ierse Maura O'Connell zingt een duet met
je, hoe hebben jullie mekaar ontmoet?
Buiten Kenneth die ik in New York al leerde kennen, heb ik de ander muzikanten
in Nashville ontmoet, ze wonen daar allemaal. Maura heb ik jaren geleden
ontmoet, ze nam een van mijn songs op "Ireland" en vanaf toen
kennen we elkaar, en we zijn toen vrienden geworden, toen ik dus Inisheer
schreef, een song die die Ierse sfeer heeft, dacht ik aan haar om de tweede
stem te zingen, en ze was direct akkoord.
* Woon je nu nog
steeds in Nashville?
Neen ik zit weer in New York.
* Vandaar dat je
misschien de draad terug opnam van die voorheen opgenomen "Williamsburg
Affair" plaat.
Inderdaad, ik ontmoette Eric opnieuw (n.v.d.r Eric "Roscoe"
Ambell, muzikant van Yayhoos en producer van onder meer Bottle Rockets)
Ik zei hem: " Ik wil terug aan de slag, maar ik heb geen platenlabel
en ik moet een nieuwe plaat hebben" en hij zei: "Waarom breng
je die opnames die we een veertiental jaren geleden samen gemaakt hebben
niet uit". Ik was er niet zo zeker van, maar nadat we ze gemixed
en gemastered hadden was ik er toch tevreden van. De songs klinken nog
best wel fris vinden we.
* Inderdaad, dat
was wat ik ook dacht, niet te geloven dat dit veertien jaar geleden opgenomen
werd. Is er niets opnieuw opgenomen?
Neen, helemaal niks, er is alleen de definitieve mix van gemaakt en de
mastering.
* Ik meen gehoord
te hebben dat de opnames toen maar een viertal dagen in beslag namen..
Ja, inderdaad, we hadden maar vier dagen studiotijd.
* Hoe kwam het
dat toen,in 1995, de plaat niet uitgebracht is?
Omdat, enkele dagen nadat de opnames klaar waren, ik plotseling van New
York naar Nashville verhuisd ben, en het hele project om het zo te zeggen
"vergeten" werd.
* Op de nieuwe
cd staat één cover: "Wrecking Ball" van Neil Young" Was
er een speciale reden om deze song op te nemen? Was 't misschien een idee
van Eric Ambel, want hij is een grote Neil Young fan.
Hij is inderdaad een fan van Neil, maar dit was mijn idee. Toen ik 't
voorstelde aan Eric om die song te coveren, hij zei: "Ja, dat zou
elegant zijn." Ik had nog nooit van een "elegante" song
gehoord..In elk geval, we nemen het op, ik verhuis dus en laat aan een
vriendin in Nashville het nummer horen en ze zegt: Wil je nu wat weten,
dat is ook de titelsong van de nieuwe Emmylou Harris cd die volgende maand
uitkomt! Ik had geen idee.
* Je teksten zijn
nooit echt uitgeproken en direct, ze zijn eerder subtiel en suggestief,
je wil precies de luisteraar ruimte geven om zijn eigen interpretaties
van het verhaal te vormen. Is dat inderdaad ook zo?
Ik vind het niet meer dan juist, zonder dat ik te vaag wil zijn in mijn
teksten, wil ik ook niet té veel vertellen. Ik hoop dat er in de meeste
songs meer dan één laag zit, je moet eronder en erboven ook kunnen kijken,
om het zo te zeggen.
* Je bent ook een
echte "storyteller". Zijn je verhalen op waarheid berust of
is 't meer fictie?
Het is, zoals bij de meeste songschrijvers denk ik, een mix van beide.
Er zit meestal een ondergrond van realiteit in, maar natuurlijk is er
heel wat fictie bij, dat maakt het wat boeiender natuurlijk.
* Gelukkig maar,
want als de "Floating" geen fictie was..
Ja, dan was ik een moordenaar natuurlijk.. dank je wel! (lacht mysterieus)
(het nummer is geschreven in de ik-vorm en vertelt het verhaal van een
moord)
* Je bent een fan
van Memphis soul, je bent beïnvloed door Otis Redding en je werkte onder
meer samen voor je cd "Make It Through This World" met de befaamde
songwriter en producer Dann Penn. Je invloeden zijn eveneens Hank Williams
op countrygebied en Dylan voor de folk, maar heb je ook invloeden in je
sound van oude bluesartiesten?
Zeer zeker, al groeide ik op met muziek van de blanke rockbands, je gaat
zoals iedereen die wat in muziek geinteresseerd is kijken naar van waar
die songs komen. Of het nu Led Zeppelin, Stones of wie dan ook is, je
komt vanzelf bij de Amerikaanse zwarte bluesmuzikanten uit, zoals Howlin'
Wolf, Willie Dixon en Muddy Waters. De Mississippi Delta sound sprak me
vooral ook erg aan.
* Schrijf je gemakkelijk
of is het hard werken voor je? Kan je ons vertellen hoe je te werk gaat,
is er een methode?
Als ik wat onder druk sta, als er een nieuwe plaat moet klaar zijn binnen
een bepaalde deadline dan probeer ik echt methodisch te werken. Ik begin
's morgens vroeg en probeer wat naar boven te halen. En meestal werkt
dat behoorlijk, de songs zwemmen als het ware in je onderbewustzijn rond,
je moet ze alleen maar vangen en naar boven halen. Tegenwoordig ben ik
daarin wat luier geworden en heb nog weinig geschreven, maar de laatste
tijd zijn er toch weer wat songs, ik ben echt in actie geschoten, ik moet
terug op 't spoor!
* Gooi je wel eens
songs weg? Een paar songwriters waarmee we gepraat hebben, zegden dat
ze voor een nieuwe cd 25 tot 30 songs klaar hadden en ze dan begonnen
te elimineren om uiteindelijk de 10 of 12 goeie over te houden. Werk je
zo ook?
(Lachend) Man, ik heb veel slechte liedjes geschreven, die ik
nooit voor een publiek durf brengen. Ik heb dus veel weggesmeten!
* Wat je weggegooid
hebt, waren daar songs bij die later toch terug opgepikt werden, en herwerkt
een tweede leven kregen?
Het is gebeurd, maar zelden. Ik hou ervan verder te gaan, nieuwe nummers
te schrijven. Als ze niet goed waren, moet je er je tijd niet aan verspillen,
weg ermee!
* Ik merkte ook
dat je verschillende songs samen schreef met John Sieger, is dat de John
Sieger van de Subcontinentals?
(Kijkt verbaast) Je kent de Subcontinentals? Moet ik John vertellen,
dan kan hij naar hier komen! (lacht)
* Waarom heb je zoveel songs samen geschreven? Wat bevalt
er je zo in zijn schrijverstalent.
Hij is geweldig,een fantastische songschrijver en muzikant. Ik leerde
hem kennen in Nashville, maar hij woont nu terug in Milwaukee en ik terug
in New York. Onze kinderen trokken altijd met mekaar op en soms kwam hij
met een idee of een half afgewerkte song terwijl we aan 't babysitten
waren en we werkten die song samen af. Maar het gebeurde ook dat een van
ons een idee had en dat het niet lukte om er samen wat van te maken..
* Ik hou ook erg
van die solo cd's van hem "El Supremo" en "Her Country",
prachtige platen.
Een erg onderschatte artiest is hij, inderdaad!
* Je hebt al samengewerkt
met bekende artiesten die je platen produceerden. Buddy Miller bijvoorbeeld
en zoals gezegd ook Dann Penn, maar moest een andere artiest jou vragen
om zijn plaat te produceren, zou je dat willen?
Ik heb nog nooit aan die kant van het studioraam gestaan. Goeie vraag,
ik zou het niet dadelijk kunnen zeggen. Ik sta er in eerste instantie
niet weigerachtig tegenover. Het hangt ervan af wie het zou vragen natuurlijk,
als hij of zij talent heeft...waarom niet
* Veel bekende
zangers hebben songs van je gecoverd, Steve Earl bijvoorbeeld is er één
van, Vince Gill ook..is het een eer als mensen als zij die zelf sterke
songs schrijven, dat doen en ben je over 't algemeen tevreden met de resultaten?
Absoluut! Ik heb geluk gehad op dat gebied, iedere cover is erg goed,
niemand heeft het verpruts, ze hebben allemaal mijn songs eer aangedaan,
ik kan niet klagen, over geen enkele cover.
* Ik ben ook een
grote fan van Pat Mc Laughlin, en ik heb steeds gevonden dat jullie songs
soms een beetje dezelfde sfeer uitademen. Nu merkte ik dat op de laatste
cd een song staat die jullie samen schreven. Hebben jullie nog meer samengewerkt?
Wel, op "Make It Through This World" heeft hij meerdere harmony
vocals gedaan, en ik zou nog met hem willen samenwerken, maar die song
is de enige. Ik ben niet zo goed in het samen schrijven van songs. Hij
reist ook bijna niet, een echte familieman. Hij zit graag gewoon thuis
en schrijft songs. Optreden doet hij enkel in de omgeving van Nashville.Maar
hij is steeds bezig. Of hij nu met John Prine werkt of met anderen, altijd
met muziek bezig, een topmuzikant!
* Ik heb ook gezocht
naar de gebruikelijke "sad girl" song die op bijna elke cd staat.
Is het hier "Catherine Don't Slip"?
Ooh ja, zij is nogal ongelukkig, maar "Angel" ook wel hoor.
* Je hebt het dus
niet verleerd, maar in feite waren deze dames al bij de eersten, bedenk
ik nu, want het zijn opnames van 1995.
Ja, maar nu ben ik aan 't veranderen hoor. Want ik denk wel eens, wat
maakt vrouwen steeds ongelukkig....jawel, slechte mannen! Dus vanaf nu
mag je op zoek naar de slechte mannen liedjes. Wel, op mijn volgende cd
staat er zeker een.
* Natuurlijk is
't wat vlug om al naar nieuw werk te vragen, zo vlug na 't uitbrengen
van deze "Williamsburg Affair", maar we doen 't toch, aangezien
't geen echt "nieuwe" cd is. Al plannen voor een project in
de toekomst?
Jazeker, is net gebeurd, dit is een primeur voor je, er zijn in Kevin
Mc Kendrees studio in Nashville al negen songs ingeblikt, en ik heb nog
wat nieuwe nummers in mijn hoofd. Maar ik heb geen platencontract en ik
hoop op wat centjes van de Williamsburg cd, ik gebruik die plaat wat als
een "fundraiser" om mijn nieuwe cd te financieren. Dus we zijn
volop bezig!
Goed, met dat positieve
nieuws kunnen we dan afsluiten, bedankt, Greg, voor dit fijne gesprek.
(RON)
|