1.
Als je in Zuid Carolina geboren bent kwam je vermoedelijk al vlug in aanraking
met de blues ? Op je zestiende zou je al in de buurt van James Brown geraakt
zijn? Was dit toevallig of lag dit in de lijn van de omstandigheden?
Ik denk het wel. Gedurende die tijd was ik actief in een groep genaamd
J Fly & the Shamrocks, deze waren afkomstig van Alabama Georgia. Ze
zijn verhuisd naar Zuid Carolina en ik ben hen gevolgd omdat ik zeer graag
muziek wilde maken. James en Floyd zijn goede vrienden van mij. We zijn
samen opgegroeid in Georgia. James nam ieder weekend de bus om me op te
zoeken in Greenville. We bezochten dan de lokale kroeg en gaven er optredens.
2. Intrigerend
vind ik ook het verhaal van de zelfgemaakte ‘gas can gitaar’, een instrument
dat je broer uitvond. Je draagt ook je laatste album ‘Backbone & Gristle’
op aan je broer? Had je een nauwe band met hem ?
Mijn broer is gek van het gitaarspel en hij heeft mijn vader in 1947 zelfs
gevraagd om een gitaar te kopen. In die tijd en met de weinig financiële
middelen die wij hadden, is er nooit een gitaar gekocht. Mijn broer heeft
dan zelf hout gesprokkeld en hiervan een gitaarnek gemaakt, daarnaast
gebruikte hij een afgedankt gasvat. Het is zijn eerste zelfgebouwde dobro,
laat ons maar zeggen. Vier jaar gelden hebben we samen mijn eerste gaskan
gitaar gemaakt en deze zal ik vandaag dan ook op het podium gebruiken.
3. Vanuit
het meer rurale Carolina in het grootstedelijke Chicago belanden amper
de tienerjaren ontgroeid. Was de aanpassing gemakkelijk? Vond je er vlug
een muzikale ‘niche’ ? Of kwam je terecht in een Ghetto, waarover je zingt
in ‘Ghetto Blue’ op je solo debuutalbum?
Mijn solo album schept een beeld van mijn reisverhaal, het laat je kennis
maken met de mensen die ik heb ontmoet. Vele van de mensen die ik heb
ontmoet zijn helaas gestorven. Vooral mijn CD “Nothing to Lose” geeft
een indruk van het bluesgevoel dat ik beleef en hoe ik ertoe gekomen ben
om bluesmuziek te schrijven en te brengen op diverse podiums.
4. Je
zat later als bassist middenin de gloriejaren in de band van Muddy Waters
en ook bij Otis Spann. Zaten er daar ook voor jou gloriemomenten tussen?
Het was een geweldige periode waar ik met veel plezier aan terugdenk.
Ik heb op verschillende locaties gespeeld, veel verschillende culturen
mogen beleven. Het is een ervaring om te koesteren.
5. Wat
bewoog je om naar San Francisco af te reizen. Kwam je met de televisie
show ‘Soul Train’ niet in een gans andere wereld terecht?
Ik ben daar terecht gekomen door een verjaardagfeestje van één van de
ex muzikanten van Muddy Waters. Francis Kley werd 82 jaar en ik heb samen
met een aantal andere muzikanten de muziek verzorgd op zijn feestje. Ik
ben verhuisd van Chicago naar Los Angeles voor de “Soul Train” show. Ik
heb deze show gedaan van 1971 tot en met 1975. In 1990 ben ik terug gegaan
naar mijn geboortestekje namelijk Greenville.
6. Je
deed ook studiowerk met Quincy Jones. Eigenlijk kan ik je een waslijst
van namen voorleggen met wie je allemaal gewerkt hebt. Maar is er niet
een speciale figuur die je bijzonder inspireerde?
Ik heb met inderdaad met vele mensen samengewerkt. Red Fox is één van
de entertainers die mijn goed is bijgebleven. Daarnaast heb Ik reclamewerk
gedaan voor ABC network, dit was prettig en een unieke ervaring. Ik deed
muzikaal werk maar eveneens videoreportages. Ik heb zelfs meegewerkt aan
een presidentieel campagne als klankman.
7. Toch
keerde je na tien jaar terug naar je geboortestreek Carolina. Was dat
heimwee of speelden andere factoren mee? Behoefte aan retraite? Familieleven?
Op vierentwintig jarige leeftijd ben ik reeds verhuisd uit Greenville
naar de grote stad Chicago. Ik heb met menig bluesartiest het podium gedeeld.
Na een tijdje kreeg ik inderdaad heiwee, ik had het voel dat ik iets miste.
8. Je
roemt ook het ‘extraordinary’ talent van ‘Mister Cootie Stark’ aan wie
je uw eerste album opdraagt? Wat betekende hij voor jou in je leven?
Ohja, hij is een speciaal man, maar spijtig genoeg overleden. Hij is opgegroeid
in Abbeville. Zijn muziekstijl werd omschreven als de Piedmont blues.
Hij was blind maar speelde machtig gitaar en zong ook zelf.
9. Van
basgitarist en sideman in Muddy Waters band tot actuele frontman. Was/is
die overstap wel gemakkelijk? Brengt dit nieuwe verantwoordelijkheden
mee?
Bij Muddy in Chicago moest ik enkel maar mijn deel van de partituren kennen.
Als frontman is het je verantwoordelijkheid om de nagedachtenis van de
oudere bluesrotten in ere te houden. Je moet de tradities van het zuiden
trachten over te brengen op een respectvolle manier.
10. Bijzonder
sfeerbepalend is ook Max Hightower’s piano. Hoe kwam je bij hem terecht?
Hij haalde je geloof ik ook over om je boerderij te verlaten?
Na mijn muzikale carrière ben ik aan de slag gegaan als truck bestuurder
voor een grote winkelketen, deze hadden filialen in Texas, Virginia enz.
… . Max was werkzaam als mecanicien. Op een dag heb ik mijn truck binnengebracht
in zijn garage en toen heb ik hem ontmoet. Eén van de werkmakkers van
Max heeft mijn muziek gehoord en vond deze geweldig, hij heeft me aan
Max voorgesteld. Ik heb toen uitgelegd dat ik zelfs bij Muddy Waters had
gespeeld maar dit werd onthaald met ongeloof. Bij een volgend bezoek stelde
Max me voor om een band op te richten. Ik had er niet echt zin in om verschillende
muzikanten te zoeken. Max heeft de muzikanten gezocht en het heeft 10
jaar geduurd om de huidige band samen te stellen. We hebben diverse staten
afgereden voor audities en repetities.
11. Je
houdt ook van koken en biologisch tuinieren, heb ik me laten voorlichten.
Kwam dit op latere leeftijd ?
Dat is een familiegebeuren. Wij waren met dertien kinderen thuis en mijn
vader had 52 hectare katoenveld te bewerken. Je kan je wel voorstellen
dat we als kind buiten onze schooltijd moesten helpen. Daar is mijn liefde
voor de landbouw ontstaan. Ik heb thuis een grote groetentuin. Het is
prachtig, alles staat in bloei. De tomaten, courgette, paprika en bonen,
enz. … . De maïs is al opgegroeid tot aan je enkels. In de toekomst zou
ik graag mijn boerderij openstellen voor het goede doel. Misschien kan
ik op deze manier mentaal geretardeerde laten meegenieten van de vreugde
van de tuinteelt. De groeten en fruit kunnen gratis geleverd worden aan
instellingen en scholen.
12. Je
stond ook in de Juke Joint ‘Ground Zero’ van Morgan Freeman in Clarksdale
Mississippi, samen met Super Chikan, ook al een gitaarbouwer. Werd dit
memorabel qua uitwisseling?
Dit is een unieke kans die ik met beide handen heb gegrepen. Ik kreeg
de mogelijkheid om samen te spelen met muzikanten waarvoor ik grote bewondering
heb.
13. In
je laatste album zing je ‘Things I Don’t Need’. Maar zijn er zaken waar
je bijvoorbeeld niet buiten kunt ……. (Je basgitaar, vrienden, herinneringen…)
Inderdaad, sta me toe dat ik je iets verteld over mijn levensstijl. Ik
bouw zelf mijn gitaren. Daarnaast leef ik een sober leven op het platteland.
Ik heb geen nood aan een splinternieuwe tractor of een racewagen. Ik verwarm
mijn huis op de meest natuurlijke manier namelijk met hout in de houtkachel.
Ik probeer om reclame en diens invloed te mijden. Ik denk dat je door
een eenvoudige levensstandaard leert genieten van de kleine dingen in
het leven. Je apprecieert het leven en de kansen die het je bied.
14. Je
werkt ook mee aan schoolprojecten om jonge mensen terug dichter bij de
bluestradities te brengen. Hoe breng je hen het specifieke van de ‘deep
50 style blues’ over en de feeling die erachter zit.
Dit project is ontstaan na de samenwerking met Muddy Waters. Blues is
muziek die ontstaan is in de tijd van de slavernij. Men gebruikte de muziek
om vragen te stellen maar ook om het “woord” aan iedereen te verkondigen.
Men gebruikte de muziek om zich af te reageren, denk maar aan het harde
werk op de katoenplantages. Als de gemoederen verhit raken probeerde de
slaven bluesmuziek te maken, dit bracht rust. Daar voor elkaar te zingen
laat men in zijn hart kijken en deelt men zijn gevoelens. Deze boodschap
trachten we ook over te brengen aan de kinderen in ons schoolproject.
De kinderen voelen zich gehoord en zijn enthousiast. De boodschap die
ik zeker wil overbrengen is dat jongeren een opleiding nodig hebben om
zich te profileren in het dagelijkse leven. Thuis waren we met dertien,
mijn vader heeft ieder van ons een opleiding laten genieten. Dit zorgt
ervoor dat ik op eigen benen kan staan en verschillende kansen en mogelijkheden
heb. Kennis is macht.
15. Momenteel
wordt er gewerkt aan een documentaire over je leven! Is het daarvoor niet
te vroeg, gezien jouw drukke agenda op dit ogenblik?
Ik denk het niet. Ik moet dit ook niet gans alleen doen. Stan Woodword
is man uit mijn streek die gespecialiseerd is in het maken van documentaires.
We hebben ongeveer voor 275 u video opnames. Hij zoekt hieruit fragmenten
en verwerkt deze. Bij ons laatste contact heeft hij me verteld dat het
werk er voor 2/3 de opzit. Ik denk dat de tijd rijp is voor een documentaire
over mijn leven. Ik heb zoveel paden bewandeld en enorm veel ervaringen
die ik wil delen met anderen.
16. Mogen
wij hopen dat je nog lang doorgaat met de Blues en het toeren? En zijn
er nog andere projecten?
Als ik terug in de Verenigde Staten ben volgt er de opname van een nieuwe
CD. We gaan dit doen in ouderwetse stijl, een opname op 2 sporen. We zouden
de opname graag afronden over een periode over 2 weken. We willen een
live opname.
17. Een
laatste vraag die altijd weer terug komt. Stel jezelf in mijn plaats en
je mag één iemand een vraag stellen. Welke vraag en aan wie wil je ze
stellen?
Ik zou aan Muddy Waters willen vragen of ik de bas goed bespeelde tijdens
mijn periode als muzikant bij hem. Moet is iets veranderen aan mijn stijl?
Blueswalker (met dank aan Marcie
voor de assistentie)
Meer foto’s: Lady Blue
|