ROBYN LUDWICK - BLUE HIGHWAYS UTRECHT - 18/04/09

 

Artiest info
Website  
Myspace  
   












 


 

* Robyn, vooreerst gefeliciteerd met de sublieme set die je daarnet gespeeld hebt. We hebben erven genoten. Je groeide op in Bandera, Texas, een dorp tussen Austin en San Antonio. Het moet onmogelijke opgave zijn om daar te ontsnappen aan countrymuziek. Ze noemen het zelfs “The Cowboy Capital Of The World”.
Inderdaad, maar nu moet je daar niet uit concluderen dat er op muzikaal gebied niets anders gebeurt. Bandera is altijd een fantastische plaats geweest om op te groeien, met een mix van zoveel muziekstijlen. We gingen dikwijls met mijn grootouders naar een band zoals Adolf Hofner kijken, die Schotse en zelfs echte Duitse liedjes, in de plechtige Herr Smidt stijl speelden. Ik groeide op met die muziek en mijn grootmoeder en ik hadden toch zo’n pret als we die liedjes nazongen. Veel mensen doen nogal denigrerend over countrymuziek, maar Bandera mag dan wel wereldhoofdstad zijn van de cowboys, je kan je geen betere plaats bedenken om op te groeien, want je ziet er in de buurt van Mexico met zijn Cajunto of San Antonio met zijn bikers die hard rock en blues hoog in hun vaandel dragen. De streek daar is een ware muzikale corridor met een mix van stijlen zoals Texaanse Americana, Zydeco, Blues, Texas Swing, Soul, Folk, Mexican Cajunto, Rock en noem maar op.

* De Europese muziekscene speelt zich vooral af in concertzalen en op festivals en bloeden de locale jamclubs waar voor het plezier muziek wordt gespeeld langzaam dood. Is die muziekcafé cultuur nog altijd even levendig aanwezig in Amerika?
Zeer zeker, maar het aanbod is zo groot dat het een ware competitie wordt om uit te blinken, zodat er van dat gezellig jammen niet veel meer in huis komt. Het gaat er allemaal heel professioneel aan toe. Zelfs voor beginnende, jonge bands ligt de lat enorm hoog. Het moet altijd maar beter en beter en je moet al met iets heel speciaal op de proppen komen om nog uit de band te springen. Vooral Austin wordt gedomineerd door die South by Southwest scene of het ACL fest, waar iedere songwriter perse bij wil horen. Dat is wel cool in Austin, die zeer levendige, maar veeleisende livescene, waar iedereen evenwel gratis, toch op de spits van zijn kunnen gedreven wordt.

* Zelfs Neil Young zet zo de wereld op stelten door totaal onverwacht een club of café binnen te vallen, gewapend met zijn akoestische gitaar om er voor de fun een setje uit zijn mouw te schudden, met chaotische toestanden van totaal overrompelde, aanstormende fans tot gevolg.
Maar dat is toch geweldig dat die man daar nog plezier in heeft ! Dat is toch gewoon te gek. Daar draait het in essentie allemaal om, plezier hebben in hetgeen waarmee je bezig bent.

*Je beide broers, Bruce en Charlie Robison, zijn getalenteerde songwriters die al hits schreven voor onder andere The Dixie Chicks of George Strait. Zit muziek bij je familie in de genen?
Nee, helemaal niet. De muziek die ik in mijn jeugd meekreeg kwam uit de negen cafés die Bandera rijk was, ondanks dat het toen slechts negenhonderd inwoners telde. Mijn grootouders gingen vier maal per week dansen in één van die zaken en als zesjarige ging ik dan mee. Ze vonden me dan ook dikwijls in slaap tussen de stoelen of tafels. Ik deed er mijn eerste danspasjes met een opa. Mijn grootouders dansten werkelijk op alle muziek en die afwisselende mix vormde mijn muzikaal fundament.

* Robyn, je mag trots zijn op jezelf. Je bent een voor honderd procent selfmade vrouw. Je nam een verantwoordelijke beslissing door te beslissen in de eerste plaats je ingenieursdiploma te behalen, maar ook in de muziekwereld baande je zelf je eigen weg, zonder terug te vallen op je broers, die toch deuren konden openen in de muziekwereld. Je bent een doorzetter.
Wel, ik noem het dikwijls mijn martelaarsyndroom. Het had allemaal veel makkelijker kunnen gaan, maar ik wilde absoluut weten wat de mensen over me dachten zonder enige bevooroordeling. Wat een beeld zou ik van mezelf hebben als ik wist dat ik hier op het podium stond dankzij mijn contacten in plaats van mijn eigen songs. Nee, ik zou het er heel moeilijk mee gehad hebben moest dit niet zo zijn.

* Je hebt niet de gemakkelijkste weg gekozen, integendeel. Je had ook voor een job als ingenieur kunnen kiezen. Misschien vond je een 9 to 5 job te vervelend?
Weet je, voor alles wat ik in mijn leven al gedaan heb, ben ik voor volle honderd procent gegaan. Zo ook voor de studies van burgerlijk ingenieur, die voor mij eigenlijk te hoog waren gegrepen, maar ik haalde toch mijn diploma, tussen al die mannelijke studenten. Ik werkte keihard omdat ik wist dat mijn man bassist was en we een familie wilden met kinderen, die ik toch zekerheid wilde bezorgen. Toen ik echter als ingenieur werkte voelde ik aan dat dit eigenlijk niet mijn roeping was. Toen er in 2003 de eerste verschijnselen waren van de economische crisis en ik tijdelijk werkloos werd, was dit het signaal om al mijn spaargeld samen te rapen en naar Winberly te verhuizen. Ik componeerde een half jaar aan één stuk en schreef de ene song na de andere. Ik was al dertig toen ik hieraan begon, maar eindelijk had ik het gevoel mijn ware roeping te hebben gevonden.

* Ik zie telkens weer kolibries opduiken op de hoezen van je cd’s. Heb je een speciale band met dit prachtig diertje?
Mijn schoonvader, die helaas een jaar geleden overleden is, was een echte bluegrassman. Hij deed me een Gibson Hummingbird cadeau uit hetzelfde jaar als mijn geboortejaar, 1972. Dit instrument is me zo dierbaar en heeft zo een wonderbare klank. Ik durf de gitaar helaas niet meenemen op tournee, uit vrees dat ze beschadigd geraakt onderweg. Die kolibrie is als eerbetoon aan mijn schoonvader.

* Je droeg je debuutalbum “For So Long” op aan je zoon Thomas. Als ik de hartverscheurende song “For Thomas” hoor, moet ik altijd denken aan de moeder- artiesten die hun kind thuis moeten achterlaten wanneer ze op tournee zijn.
Ja, dat is voor ons moeders heel hard en tegelijkertijd levert het vreemd genoeg dikwijls heel goed materiaal op voor songs omdat je zo getormenteerd bent door droefheid. We hebben op dat gebied een hard beroep. Het is onmogelijk om er elke avond te zijn voor je familie. Het mag dan mooi materiaal opleveren, je moet er grote offers voor brengen.

* Zonen hebben een sterkere band met hun moeder en dochters neigen dikwijls meer naar hun vader. In één van mijn lievelingsnummers “Departing Louisiana”, hoor ik je wanhopig roepen “Hey, hey Daddy”. Was dit een noodkreet?
Ik ben blij dat je dit vraagt, want dit lied maakt deel uit van onze familiegeschiedenis. Je bent precies de eerste die benieuwd is naar de inhoud van deze song. Het is ook één van de favoriete nummers van mijn broer Bruce. Het nummer gaat niet over mijn vader, maar over een oom van mijn vader die de bijnaam Daddy droeg en als enige van onze familie achterbleef in Louisiana. Wij migreerden naar Texas omdat er in Louisiana een tuberculose epidemie uitgebroken was. Hij kon geen afstand nemen van Louisiana en de gemeenschap van arbeiders waarmee hij werkte in de olieraffinaderij en verkoos ginder te blijven.

* Je nieuwe album heet “Too Much Desire”. Is te veel hartstocht niet ongezond en onleefbaar?
Nee hoor! Dit is mijn ingesteldheid tegenover het leven en zo wil ik het ook doorgeven. Elke song op deze plaat is geschreven uit het diepste van mijn hart en ik stak er mijn laatste greintje energie in.

* “All Right” is een sterke opener van de plaat, in een ware Fleetwood Mac stijl. Je kan meesterlijk gevoelens zoals liefde en pijn weergeven in je teksten, maar velen vinden het ongepast wanneer vrouwen openlijk voor hun gevoelens uitkomen?
Ik vind het geweldig wanneer vrouwen zoals een Lucinda Williams dit taboe openlijk doorbreken en zeggen : ik wil een man, maar tegelijkertijd zegt ze, ik heb geen man nodig, maar ik verlang er naar. Vroeger was het als vrouw onmogelijk om over onderwerpen als haar persoonlijke, zelfs intieme verlangens openlijk te praten. Gelukkig wordt dit nu meer en meer aanvaard.

* Vandaar ook dat verlangen naar de hippietijd in “72 Texas”, waar je vocaal prachtig wordt bijgestaan door Eliza Gylkison?
Dat heb je goed bekeken. Ook mijn moeder was steeds een sterk voorvechter van de rechten en de emancipatie van de vrouw en het openlijk tonen van je gevoelens. Deze plaat gaat dikwijls over martelaarschap, zoals ik al eerder vernoemde.

* Het nummer “Desire” wekt de Patti Smith in je op. Verlangen heeft soms een enorm positief effect op je inzet.
Dank je voor dit reuze compliment. Het verhaal gaat over een meisje dat misbruikt wordt in haar jeugd door haar vader, die haar op de koop toe nog beschuldigt van zelf de aanleiding gegeven te hebben. Haar verlangen vond zijn oorsprong in heel donkere gevoelens, maar ze kwam hier sterker uit en stak al die gebundelde kracht in de opvoeding van haar zoon.

Robyn, mogen we je van harte danken voor dit zeer interessante gesprek. We wensen je evenveel succes met je “Too Much Desire” als met je eerste album en houden de familie Robison in de gaten.
Blowfish

Meer foto's: Blowfish