JOE LOUIS WALKER - HEERLEN - 20/03/09
We interviewden Joe Louis Walker vlak na zijn fantastische optreden in Heerlen op de Southern Bluesnight.
* Dag
Joe Louis, man, wat een fantastisch concert, we hebben volop genoten van je
show, prima band ook!
Wel, dank je, ik ben blij nog eens in Europa te zijn.
* Heb
je, zoals de meeste artiesten, kennis gemaakt met de muziek die je brengt via
je opvoeding, hadden je ouders muzikale interesses, heb je via hun platencollectie
je invloeden opgedaan, en welke waren de artiesten
die een grote indruk op je nalieten?
Inderdaad, mijn moeder draaide BB King , BB King en...BB King en mijn vader
de pianisten Meade Lux Lewis, Albert Ammons, Pete Johnson en ook veel Howlin’
Wolf en Jimmy Reed. Maar ik luisterde ook naar de platen van mijn zussen, mijn
broer, al mijn neefjes. Mijn grootmoeder die een gospel fan was. Ik luisterde
naar alles waar ik maar de kans voor kreeg en heb dus heel veel invloeden ondergaan
in allerlei genres.
* Toen
je wat bekender werd, ben je naar San Francisco gegaan en daar heb je dan Michael
Bloomfield leren kennen, jullie werden vrienden en je bent zelfs een aantal
jaren dezelfde flat gedeeld, via hem ben je dan in contact gekomen met de "oude"
blueslegendes, zoals Muddy Waters en Lightnin' Hopkins.
Ja, maar ik was er al een tijdje voor Bloomfield, we speelden al in de Fillmore
nog voor Bill Graham er de scepter zwaaide, Michael is dan met de Electric Flag
in Frisco verzeild geraakt, we speelden er de "Battle Of The Bands"
concerten, met de "echte" Temptations, James Brown en Little Richard
in 1964 We speelden ook met JJ. Malone en Lowell Fulsome en Jimmy McCracklin,
da's trouwens mijn neef. Toen Michael bij Paul Butterfield wegging en met The
Electric Flag begon is hij uit zijn huis weggegaan en in mijn huis komen wonen.
* Heb
je ook via de Electric Flag, waar Buddy Miles inzat, Jimi Hendrix leren kennen?
Ja, Buddy kon maar niet zwijgen over een kerel die Jimi Hendrix heette, en ik
zei: "Jimmy wie?". "Wel, binnenkort komt Albert King in de Fillmore
en in zijn voorprogramma zitten een paar Engelsen, The Cream, ook goed, en die
Jimi Hendrix. We zullen gaan kijken" zegt Buddy. Hendrix had geen repetitieruimte
en toen liet ik hem de mijne gebruiken. Ik zeg je één ding, hij
was een zeer fijne kerel. Van al wie hem echt kende, is er niet één
die een kwaad word over Jimi te zeggen heeft, een prachtkerel, echt waar. Net
als Stevie Ray en BB. King had Jimi die echte liefde voor de gitaar. Deze drie,
hoe bekend ze ook waren of zijn, altijd is de gitaar bij hen op de eerste plaats
gekomen, en waren het positieve lieve mensen, BB King is dat nog steeds.
* Heb
je ooit met Jimi kunnen jammen?
Niet op het podium, maar meermaals thuis en op ander plaatsen, wat wij "foolin
around" noemen.
* Er is
altijd de liefde voor de gospel gebleven, je was een tijdje bij de gospelband
"Spritual Corynthians" en je nam een paar songs daarvan opnieuw op
"Blues Survivors". Wat trekt je zo erg aan in gospel?
Wel mijn twee grootmoeders waren echte kerkgangers en gospel hoort er bij ons
natuurlijk bij. Een van die grootmoeders zag mij al voorbestemd om priester
te worden. Toen ik bluesmuzikant werd, was ze natuurlijk ontgoocheld. Ik ben
op Kerstdag geboren, dus ik zou priester worden, ook mijn zoon is op kerstdag
geboren, dus toen grootmoeder onlangs vroeg om mijn muziek te horen, draaide
ik natuurlijk een van die songs en ze zei: "Jongen, je bént een
priester!"
* Je carrière
maakte een grote sprong voorwaarts met de vijf Hightone releases, maar ook de
latere Verve opnames hadden veel succes, je werkte onder meer met Steve Cropper
en Booker T. en James Cotton en later bij het verschijnen van je “Great
Guitars” cd nog meer bekende gasten, je schijnt iemand te zijn die graag
met andere muzikanten werkt.
Ja ik kom uit een periode en situatie zoals in San Francisco, waar veel muzikanten
op slechts enkele straten van elkaar verwijderd woonden, de straat links van
mij woonde Bob Weir van de Grateful Dead, in een straat verder twee leden van
Moby Gray, Michael Bloomfield zoals gezegd, Taj Mahal, wij kwamen mekaar dagelijks
tegen Daardoor werd er veel samen gespeeld en gejamd. Ik hou van veel soorten
muziek, ik hou van jazz evenveel als ik van gospel houd, ik hou van blues, maar
ook van rock, als het maar goed gebracht is, en daarom heb ik het geluk gehad
dat ik met gospelmuzikanten heb kunnen samen werken, maar ook jazz, zoals met
Ernie Watts. Ik heb ook met rockmuzikanten kunnen werken, zoals met Huey Lewis,
blues met James Cotton, Ike Turner, Taj Mahal, Gatemouth Brown, rock ’n
roll met Scotty Moore, zo wat van alles, maar blues voelt het natuurlijkst aan
voor mij.
* Zelf
ben ik een fan van slide gitaren, en ik heb gezien dat je een tijdje met Earl
Hooker opgetrokken bent, hij is een erg goede slide gitarist, maar heeft nooit
echt heel bekendheid gekregen, hoewel hij een virtuoos muzikant was. Heb je
iets van hem kunnen leren?
Een heleboel, en het bijzonderste is vanuit de pols spelen, niet met je arm,
zodat je veel meer controle krijgt op je gitaar. Hij veranderde ook zijn tuning
niet, hij speelde met gewone tuning, zodat hij van slide kon overgaan op gewoon
gitaarspelen.
* Soms
klonk het wat Hawaiaans, net een lapsteel, vind je niet?
Ja, maar hij had in zijn band ook een lapsteel speler in het begin, Freddy Roulette,
een hele goeie, die speelde zo’n dubbele lapsteel, met een pedal steel
er aan vast, en daarbij speelde Earl nog eens slide tussendoor. Earl was een
fantastisch man, hij zou even bekend moeten geworden zijn als zijn neef John
Lee.
* Een
van je platen heet “Silvertone Blues”, slaat die naam soms op de
bekende Sears Silvertone, die oude, maar fantastisch klinkende gitaar waarop
je een apart slide geluid kunt krijgen?
Zeker weten, de enige gitaar die ik al sinds 1968 bezit, ik doe ‘m nooit
weg.
* Mijn
volgende vraag sluit daar mooi mee aan, was dat een van je favoriete gitaren,
want ik meen gehoord te hebben dat je een gitarenverzamelaar bent.
Wel, dat was ik, maar soms heb je wat geld nodig, en ik dacht: “Wat ben
ik met 102 gitaren, ik heb er maar vier of vijf nodig”. Ik heb kinderen
die studeren, en dan kan je ’t geld beter voor hun studies gebruiken.
Maar die Sears is me dierbaar, heel gewoontjes van uitzicht, gewoon triplex
in feite, maar er zit veel mensen hun bloed zweet en tranen in, ze is gemaakt
in 1938. Country & western muzikanten hebben er op gespeeld, bluesmuzikanten,
wie weet wie nog allemaal, er zit dus de geest van heel wat muzikanten in, plus,
wat heel belangrijk is, om slide te spelen kan je niks beter hebben qua klank.
*Je laatste
cd verscheen bij Stony Plain, en je maakte een cd met Duke Robillard als producer
plus Bruce Katz op Hammond. Ik sprak een paar uurtjes geleden met Bryan Lee,
en die deed juist hetzelfde met zijn laatste cd.
(Lacht) Jaah! Ik hoorde het net, wij wisten het niet van elkaar tot
zonet, hij vertelde me juist dat jij hem dat gezegd had, blijkt dat hij zijn
cd vlak na de mijne opnam in dezelfde studio. Zo kom je nog eens wat te weten.
Ja, Duke en ik hebben al heel wat samen gespeeld, een Australische toer ondermeer.
Wij hebben ook veel gemeen Duke en ik spelen veel verschillende stijlen. Bovendien
is Duke als producer perfect, hij laat je je ding doen, en als hij het niet
helemaal zou volgen, zal hij altijd zeggen, doe maar, als jij het zo aanvoelt,
is het goed, hij zal nooit zijn wil opdringen.
* Bryan
Lee vertelde net hetzelfde, hij laat je begaan en als je hulp nodig hebt, is
hij er steeds met eenvoudige oplossingen.
Dat is zo, da’s helemaal Duke.
* De titelsong
“Witness” van je laatste cd, was een song die je heel vroeg al schreef
als een gospelsong, heb ik begrepen, maar die nu pas op je cd opduikt.
Ja, ik schreef hem op mijn zestiende al, maar nooit kon ik hem in de juiste
vorm gieten, om het zo te zeggen en Duke was er om met een paar tips die song
perfect in zijn definitieve versie te duwen.
*Je bent
ook een fan van Britse blues zo te horen, ik vraag dat omdat ik heel wat van
Peter Green terugvind in het nummer “Highview” het heeft iets van
“ The Supernatural”. Hoewel het een compleet ander nummer is, heeft
dit nummer datzelfde gevoel, met die sustain en zo, en ik hoorde je net tijdens
je optreden “I Like it That Way” van Fleetwood Mac ook coveren.
Dat heb je goed gehoord, want “Highview” is geschreven als tribute
aan Peter. Ik hou van Peter, ik speelde ook op zijn tweede cd sinds hij terug
is met de Splinter group. Peter is echt, hij is een “tortured soul”
net als Robert Johnson. Hij heeft het recht de blues te spelen, zijn blues is
echt. Net als Clapton, die zijn zoontje verloor, zulke mensen, hun blues is
niet gespeeld. Als je George Harrison’s vrouw afpakt, da’s blues
(lacht uitbundig)
* Ik dacht
dat hij compleet verloren was voor de muziek tot voor kort, maar hij lijkt terug
te zijn.
Weet je wat, het lijkt een cliché, maar dit is helemaal waar. John Lee
Hooker zei: “Blues Is The Healer”, en inderdaad: de mensen brachten
Peter niet terug, Peter bracht Peter niet terug, de MUZIEK, de blues, bracht
Peter terug! De muziek bracht ‘m ook tot daar, maar… bracht ‘m
ook terug. Er zijn maar een paar dingen op de wereld die zulke dingen kunnen:
geen geld, geen macht, geen sex, geen drugs, MUZIEK wel. Je hoeft niet te praten,
je mag in Japan of in China spelen, daar voelen ze het net hetzelfde als de
mensen het voelen in Chicago. MUZIEK! En liefde!
*Jij,
samen met Robert Cray en Taj Mahal, zijn artiesten die tot de eersten behoorden
om blues te verjongen door er elementen als funk, jazz en gospel aan toe te
voegen en soms ook wereldmuziek. Mogen we stellen dat jullie het voorbeeld gaven
en dat velen je gevolgd zijn?
Wel, het is goed om anders te zijn, maar je mag het niet doen alleen om anders
te zijn. Ik zelf maakte die muziek spontaan. Ik blijf met mijn ene voet in de
traditionele blues, maar ik heb ook invloeden van rockbands ondergaan en daardoor
heb ik die andere voet in het nieuwe. Ik kan net zo goed met BB spelen als met
Branford Marsalis Ik probeer altijd dingen te schrijven die het beste in de
muzikanten, hun eigen stijl, laat schitteren. Ik moet geen nieuwe ‘Hoochie
Coochie” man gaan opnemen, dat kon Muddy veel beter, enkel als ik het
als tribute zou doen zou ik dat kunnen . Hetzelfde met “Dust My Broom”
het zou alleen maar verbleken naast Elmore James’ versie. Willie Dixon
zei me ooit, en dat heb ik altijd onthouden. “Je doet beter een slechte
versie van jezelf, dan een goede versie van iemand anders”. Maar ik heb
wel respect voor de Engelsen, dat heb je wel gemerkt, als er geen Stones, Animals
en John Mayall geweest waren, waren de bluesoudjes nooit bekend geworden. En
die Engelsen, zoals wij zeggen “Put their money where their mouth is”.
Geen enkele van die kerels heeft nadat ze groot geworden zijn, de blues verloochend.
Peter, Eric, de Stones, Jimmy Page, Jeff Beck, als ze kunnen komen ze naar je
kijken, ze komen backstage met je praten, ze spelen mee..allemaal! Eric Burdon
zei me ooit: “We namen enkel de muziek die de Amerikanen in de vuilbak
gooiden. En dat is waar, als zij er niet geweest waren, sprak niemand nog van
Muddy of Wolf, niemand…de blues zat in hun muziek, zelfs bij de Beatles.
Zoals Muddy me zei op zijn manier: “If it wasn’t fo’ the English
cats, nobody mighta known who we was!” Zo zijn ze er in de States nog
altijd niet uit wie de “King Of Rock ‘n’ Roll” was.
Wie was de King?..... CHUCK BERRY! (heel nadrukkelijk) CHUCK BERRY!
Hij schreef ’t nummer “Rock & Roll Music”, de soundtrack
voor Rock & Roll. Niet Elvis, die schreef niet één song in
zijn leven. Het was Chuck (imiteert de bekende Berry riff uit Johnny B.Goode).
Elk kind of jonge kerel die gitaar leert spelen, begint niet met “Love
Me Tender” maar met die Chuck Berry riff te leren. Net zoals BB King,
toen hij bekend werd kon hij ons ook inspireren om muziek als deze te gaan maken,
en kon er eindelijk ook wat geld mee verdiend worden. Mohammed Ali net hetzelfde,
zwarte boksers konden geen cent verdienen voor hij er was. Colin Powell in de
militaire wereld, hetzelfde. Voorheen kon er geen zwarte generaal worden, en
nu is er dus Obama, mede daardoor.
* Ben
jij ook een fan van de Memphis /Stax sound, want je werkte al met Steve Cropper,
en nu met de nieuwe cd staan er songs op die dankzij Bruce Katz orgel weer in
die richting gaan.
Ja, ik maakte al een plaat met de Muscle Shoals band: “The Preacher and
The President” ze leven nog allemaal, dus als ik die stijl wil, dan vraag
ik ze ook Ik ben niet iemand die een soort stijl wil terug wil oproepen met
anderen. Als ik Memphis sound wil dan ga ik Duck Dunn, Booker en Cropper halen,
en dat deed ik dan ook.
* Ik zag
bij het bekijken van je agenda dat je veertien dagen geleden met een van mijn
helden, Levon Helm, optrad. Vertel ons hoe het was, daar zijn we benieuwd naar.
Heel emotioneel, als je op een podium staat en je speelt “The Weight”
en “The Night They Drove Old Dixie Down” met de man zelf, dat zijn
geen songs, dat is een stuk van je leven. Dat zijn nummers die een statement
maken zonder dat in feite echt te doen. Het was 1968, Parijs, de rassenrellen,
Vietnam, dat zit allemaal in die song zonder dat ze er echt over gaan. Da’s
gans wat ander dan een Madonna song. Net zoals Bij Scotty en D.J, dat zijn onvergetelijke
momenten (n.v.d.r. Scotty Moore en DJ Fontana :Elvis gitarist en drummer) in
de Hall of Fame. Scotty vroeg me om mee te spelen op “Mystery Train”,
en tijdens de repetitie begin ik en hij zegt: “Neen je moet de E-snaar
naar beneden stemmen, naar D, en dat wist ik niet, alhoewel ik daar normaal
goed in ben”. Dus ik doe dat en het klonk perfect, zo kerels zijn niet
voor niets legendes. Zolang ze nog hier zijn, gebruik ze, ze kunnen het werk
ook goed gebruiken. Maar Levon’s stem is er helemaal O.K., terug zeer
sterk, en het was weer een van die momenten die je nooit vergeet.
* Voorlaatste
vraagje dan, klopt het dat je ook nog een cd wil gaan maken met Johnny Winter?
Ja, we gaan wat samen doen, ik weet niet of het een ganse cd gaat worden, misschien
een aantal nummers met hem en een aantal met iemand anders. Maar ook Johnny
is terug. We speelden onlangs samen, met BB King en zo, en iedereen, alle andere
muzikanten op het podium keken naar elkaar met blikken van, “Waauw, hij
is terug,we waren hem bijna vergeten, maar hij is er weer helemaal!” (Ja,
dat verwonderde ons ook toen we hem een jaar geleden zagen, na wat zoeken in
het begin van de eerste song, was hij er na enkele minuten helemaal de Johnny
Winter zoals we hem kenden.)
* Nog
andere plannen voor nieuwe opnames?
Ja, ik ga naar Afrika dit jaar, ik ga met percussionisten werken, mensen van
Zambia en Senegal die ik nog ken van in Parijs, met Youssu N’Dour en in
Mali.
* Zal het wereldmuziek worden dan, of blues met wat Afrikaanse accenten? Het zal Joe Louis Walker music worden. Zoals Willie Dixon zei: We moeten je een stijl vinden, Muddy heeft zijn stijl, BB heeft zijn stijl, we moeten ook wat voor je vinden. Nadat hij me een zestal maal zag optreden, zei hij: “Nu weet ik wat je stijl is: “All Over The Place.” Laat ’t maar, op jou kan je geen stijl plakken, en daar ben ik fier op. Dus in Afrika zal het ook weer alle kanten opgaan, vrees ik.
* Wel,
Joe Louis, we zijn door onze vragen heen, we bedanken je voor dit fijne gesprek
en misschien zien we elkaar nog wel ergens binnenkort bij een volgend concert.
Ik ben binnen enkele dagen in de Banana Peel, kom maar af!
(RON)
Foto's: Blowfish