FRED EAGLESMITH - ARENBERG ANTWERPEN - 28 NOV. 2008
Wanneer Fred Eaglesmith de Arenberg binnenkomt enkele minuten nadat wij er aankwamen, valt één ding ons dadelijk op: hij heeft het grappen maken en de kwinkslagen nog niet verleerd sinds we hem zagen in het Patronaat in Haarlem precies twee jaar geleden. De jongens van het voorprogramma, vooral dan Gordie Tentrees zelf, worden bestookt met goed bedoelde “beledigingen” en grapjes, die voortduren terwijl we een plaatsje zoeken in de kleedkamer voor ons interview.
*
Welkom Fred, dit is niet de eerste keer in België, dacht ik?
Neen, we waren al een paar keer hier, twee jaar geleden nog dacht ik, of is
het nu toch al drie jaar geleden.
*
Je echte naam is Frederck Elgersma, en je voorouders zijn afkomstig van Friesland
aan je naam te horen. Was het je vader of grootvader die naar hier kwam of gaat
het nog verder terug?
Beiden, mijn grootvader emigreerde en mijn vader was vijftien op dat moment,
hij was van Friesland en mijn moeder was van Hilversum.
*
Je zei ooit: De drie pijlers van rock ‘n’ roll zijn armoede, landbouw
en religie. Van alle drie heb je tijdens je jeugd een portie meegekregen, heeft
dit je muziek echt beïnvloed?
Jaah! Dat was alles, als dat alles in je leven was en je niets anders gekend
hebt in je jeugd, komt het zo uit je gestroomd om het zo te zeggen.
*
Je lijkt ook wat met transportmiddelen te hebben. Veel songs gaan over auto’s
en even zoveel over treinen? Is er een reden daarvoor?
Ja, we woonden op de buiten en in de winter was er voor ons jongens niets anders
te doen dan wat sleutelen aan oude wagens en er wat mee racen of cruisen. Canada
is zo immens, daar kan je te minste met de wagen rijden. En treinen, ja, ik
ben er altijd door begeesterd geweest. Als ik zing “I Like Trains”
dan meen ik dat ook echt, ja.
*
Je bent een zeer productieve schrijver. Kan je ons je manier van schrijven even
uitleggen.
Er is geen bepaalde manier of methode waarop ik schrijf. Ik schrijf altijd en
overal, en ik leen, ik steel, alles wat ik kan gebruiken is goed. Ik heb een
klein notaboekje, dat wel. Ik vul dat met ideetjes over onderwerpen. Als ik
dan eens tijd heb, begin ik dan echt de songs te schrijven. Soms met een beatbox,
soms ouderwets met gitaar of piano.
*
Eerst de muziek?
Neen, wat er ook maar komt, gewoonlijk tekst en muziek samen, alles is goed,
meestal heb ik geluk en heb ik plots een liedje.
*
Is het omdat je zoveel eigen songs hebt, dat je bijna nooit songs van anderen
covert, of is het eerder een principiële kwestie?
Ik heb zoveel liedjes, je kan je niet inbeelden hoeveel. De meeste heb ik nog
nooit gezongen, tot voor kort schreef ik er minstens één per dag,
meestal 3 tot 4, kan je nagaan wat een voorraad ik heb!
*
Over covers gesproken, Toby Keith, een van de meest commerciële Nashville
country sterren, coverde je song “White Rose”. Was je daardoor niet
verrast?
Neen, niet echt, ik wist dat Toby een echte fan was, maar dat zijn vele Nashville
sterren, maar ze “struikelen” over mijn songs, ze zijn te raar,
en ze durven ze dan toch niet opnemen uiteindelijk. Alleen Toby heeft het gedurfd.
Maar ook dat heeft zeven jaar geduurd tot het eindelijk zo ver was. Reba Mc
Entire heeft zelfs mijn hele catalogus laten “reserveren”, al mijn
songs, kan je dat geloven? Maar ze heeft er nog geen enkele van opgenomen. Net
hetzelfde voor Garth Brooks. Maar dit gaat al zo lang door, elke keer als men
me nu zoiets komt melden, gaat ’t één oor in en ’t
andere terug uit, ik ben ’t gewoon dat er niks mee gebeurt. Waylon Jennings
hoorde één van mijn songs: Hij begon letterlijk door de kamer
te dansen van opwinding: “dit is een song voor mijn nieuwe band: The Higwayman”,
hij komt zeker op onze cd.” Ja, vergeet het maar, nooit meer iets van
gehoord!
*
Een paar jaar geleden zagen we je in Haarlem, en ik kende toen enkele van je
cd’s, maar was verrast door de humor in je live optredens, je bent in
feite een echte stand-up comedian, is dan bij elke show zo?
De meeste shows wel, al probeer ik wat te minderen, want we krijgen ook wel
eens boze reacties. Soms praat ik te veel, en er zijn mensen die er niet van
houden, of die zich aangesproken voelen. Ik maak een grap over hippies en een
langharige in het publiek denkt dat ik hem belachelijk wil maken. Ze nemen ’t
allemaal zo serieus, ze denken dat muzikanten heel belangrijk zijn, terwijl
dat niet zo is. We genezen geen kanker, we zingen enkele liedjes en dat is het.
Zoek er niet teveel achter. Vooral de Engelsen zijn er heel gevoelig voor. Waarom
verknoeit hij dit magische moment, de show is verknoeid door de grappen! Ik
haat dat, wat een bullshit. Het enige wat mijn betrachting is, is dat ik niet
hoef te werken voor mijn centen. Het klinkt niet mooi, maar zo is ‘t,
ik probeer de mensen een fijne avond te bezorgen, ik zing mijn liedjes, vertel
wat grapjes en amuseer me. Sommige mensen houden ervan, anderen haten het. Als
ik soms eens zo goed als geen grapjes maak, komen de mensen na de show naar
je toe en vragen : “Waarom heb je geen grappen gemaakt”. Op andere
avonden zeggen mensen: “Niet slecht, maar laat die grappen achterwege,
wij willen je horen zingen”. Het is altijd wat anders.
*
Van mij mag je grappen maken vanavond, Fred, ik heb er vorige keer van genoten.
Zal ik doen, ik merkte reeds dat Nederlanders en Belgen gevoel voor humor hebben.
*
Die dag merkte ik ook dat je echt persoonlijk contact hebt met je publiek, en
dat heb je blijkbaar echt nodig. Is het daarom dat je zoveel kleinere clubs
aandoet, omdat je in grotere zalen of festivals dat contact mist?
Ja, ik probeer niet zozeer populair te zijn. Sommige mensen gaan naar shows
omdat dat “The Place To Be” is. Wel, ik ben niet “The Place
To Be”. Wat ik wel belangrijk vind is dat ik overal ter wereld, en ik
bedoel dan ook overal: Japan, Australië, Europa, overal staan 50,80 tot
100 mensen naar me te kijken in een klein zaaltje of club. En dat is belangrijk
en fijn. Neem nu Toby Keith waarover we het net hadden. Hij zal voetbalstadia
laten vollopen in enkele wereldsteden, maar laat hem naar een klein Schots stadje
gaan en er zal geen vijf man naar zijn optredens komen, terwijl ik ook daar
50 tot 100 man trek en ze gaan gelukkig buitengaan. De populariteitswedstrijd
heb ik al vele jaren geleden opgegeven, en geloof me ik zou niet meer willen
ruilen met de meeste “rocksterren” De muziek die wij maken is niet
populair, men noemt het in Amerika de “mini-van set”, en de meeste
mensen willen de grote shows en stadia, maar dat is niet erg. Ik hecht er meer
belang aan, dat ons publiek bestaat uit intelligente mensen, die luisteren,
en niet uit bezopen kerels die naar een concert gaan om zich te laten gaan en
er bij te horen. Veel mensen die zich aangesproken voelen door een grap, zoals
die hippie.. Ik denk dan : “Ze zijn niet slim genoeg om er de humor van
in te zien”. Zoals die film met Jim Carry “Man On The Moon”,
Andy.. (zingt er een stukje uit) Dat soort humor daar houd ik van. Vergeet nooit
dat Van Gogh buiten gesmeten werd in Holland (Lacht uitbundig) (???)
*
Zoveel shows, ongeveer 200 per jaar, laat je dat nog tijd om naar andere artiesten
te luisteren, vorige maand interviewden we bijvoorbeeld Big Dave McLean en de
Perpatrators, ken je die?
Ik luister weinig naar anderen, ik luister bijna enkel naar Chet Baker. Vorig
jaar kreeg ik van de kleinzoon van A.P Carter een cd, je kent de Carter familie
wel. De jongen verkocht waarschijnlijk geen 10 cd’s ervan, en ik luisterde
er naar, en dacht: “God, wat is dit goed”, maar zo iemand komt dan
niet aan de bak, en zo zijn er veel “geheime juweeltjes” om het
zo te zeggen. Ken je Sam Baker? (knikken allemaal heftig van ja). Wel, vier
jaar geleden, verdiende die jongen zijn centen met beton te storten op bouwwerven.
Na een optreden komt hij naar me toe en geeft me een cd om naar te luisteren.
Niemand kende hem. Ik luister er naar tijdens het naar huis rijden in de wagen
en ik dacht: “Deze jongen moet ik zo vlug mogelijk helpen, wat een talent".
Maar het is moeilijk om nog zo iets moois te ontdekken. Americana is voorbij.
De grotere firma’s creëren nu meer American bandjes kunstmatig, het
echte is eruit. Ze controleren het nu, wie vroeger een punkband had, haalt er
nu een banjo bij, of een dobro: Americana! Het is voorbij, ik loop er van weg,
ik speelde Americana voor het een naam had, en nu met deze nieuwe cd, doe ik
iets heel anders. Want nu Americana gecontroleerd wordt, zijn er goede groepen,
die uitgesloten worden. Vroeger, toen het begon was Americana 20+ en nu is het
40+ volgens de “ratings” om het in platenmanager taal te zeggen,
en we zijn het aan het kwijtraken, dus speel ik nu rock ’n roll.
*
Vertel eens wat van de “Fredheads” hoe groot is dat fenomeen ondertussen?
Veel kleiner dan wat de mensen denken, het zijn er weinig maar ze zijn zeer
zeer trouw, vooral de Nederlandse Fredheads, die zijn ongelooflijk. Vanavond
zullen er ook weer een tiental zijn, terwijl ze me gisterenavond pas gezien
hebben. Ze nemen veertien dagen verlof en gaan naar Schotland op donderdag,
naar Friesland op vrijdag en een dag later hier. In Amerika heb ik er een paar
tussen, die meer dan honderd concerten per jaar komen bekijken, ze vliegen doorheen
alle staten om me te volgen. Er is een vrouw die van Canada naar Engeland vloog
voor een viertal shows, van trouwe fans gesproken. Maar het is niet dat waarvoor
ik het doe. Ik doe het voor die mensen die één maal naar me komen
kijken als ik in de buurt ben. “Fredheads” zijn een raar fenomeen,
zo van , wat scheelt die kerels…, maar ik hou van hen, echte vrienden,
en beleefde mensen. Maar nog eens, de Nederlanders zijn de besten!
*
Heb je nog genoeg tijd, door die vele optredens, om je nieuwe cd’s voldoende
voor te bereiden? Al lijk je me niet iemand die veel tijd in studiowerk steekt?
Ik moet toegeven dat ik wat achterop geraak de laatste vijf jaar. Optreden blijft
het belangrijkste, en de opnames gebeuren als ik even thuis ben. Ik heb een
huis met onderaan een atelier want ik schilder ook, en boven is de opnamestudio
en als ik thuis ben gaat al mijn tijd daar naartoe. Soms duurt het twee jaar
voor een plaat, soms één, maar ik heb het voorgevoel dat met deze
band het een stuk vlugger zal kunnen.
*
Uw nieuwste cd “Tinderbox” is een soort van concept album over religie,
kunnen we het een gospelplaat noemen, of is het net het tegenovergestelde?
Ik denk niet dat je het een gospelplaat kan noemen, het is meer een plaat voor
“ongelovigen” of zij die willen geloven maar niet kunnen. Die plaat
is meer bedoeld voor de marginalen, de mensen op de rand van de maatschappij,
die met één voet in het leven staan en met de andere er buiten,
een groot deel van de plaat is zelfs anti-gospel.
*
Op Tinderbox is er een song ”Shoulder to the plow” dat samen met
Mary Gauthier” geschreven is die we vorig jaar interviewden Wat is de
achtergrond, de betekenis achter die song?
Doorgaan, daar gaat het over. Of je nu gelijk hebt of niet, of je gelooft of
niet, voorwaarts kijken. Optimistisch zijn. Ik ben boeddhist geworden, en dat
is een religie die een wetenschappelijke basis heeft, geen geloof.
*
Een tijd geleden begon je ook met schilderen, met veel succes overigens, doe
je dat net zo graag als optreden?
Weet je, als je 71 dagen na elkaar op het podium gestaan hebt, zoals nu, dan
houd ik heel veel van schilderen, maar als ik dan 20 dagen na elkaar schilder,
wat regelmatig gebeurt, dan wil ik weer dat podium op.
*
Je had een brand in je huis, waarbij je een gedeelte van je hebben en houwen
verloor, kostbare gitaren, schilderijen... Maar het leek je niet erg te raken.
Je zei: “dit was een waarschuwing, ik had te veel bezittingen”.
Was dat de boeddhist in je die toen sprak, want je bent een boedist sinds vele
jaren?
Neen, iedereen heeft teveel spullen, toch in de westerse wereld. Ik geef er
niks om. Ik geef niet om mijn huis, mijn wagen, zelfs die gitaren, ze maken
elke dag nieuwe. Gibson heeft nu eentje die zichzelf voortdurend stemt, waarom
dan om een oude gaan treuren. Ik was bijna gestikt in de rook, dat was het enige
nare. Maar wat me boeddhist deed worden was ’t verschil met het Christendom,
dat zegt dat je jezelf niet kan helpen. Geloof in Jezus, hij redt je! Maar ik
ben een mens met al mijn talenten, ik kan mezelf verbeteren, maar het Christendom
laat dat niet toe. Het boeddhisme zegt: Als je niet op volle kracht je leven
leidt, kom je terug als een konijn. Een mens is voor 95 % water, en water zoekt
altijd zijn eigen niveau, en met een dam zal je het water doen stijgen, en die
dam kan alles zijn, medeleven, liefde.. en als je overgaat naar niets, kom je
hopelijk terug in een betere wereld, en dat is het enige wat me plausibel lijkt!
* Slechts een kleine maand geleden maakte je met een aantal
Fredheads en enkele andere bands een tocht met de Polar Bear trein. Vertel ons
daar eens wat van. Zag je bijvoorbeeld Ijsberen?
Ja we zijn op die trein gestapt en gedurende drie dagen zie je niets dan vlaktes,
zelfs geen vogels, en dan kom je in Churchill en je mag niet uit die trein,
want beren hebben geen schrik van je, je bent als een snack voor hun, meer niet.
Die trein is voor hen als een van die snoepautomaten waar je als kind voor stond,
met al dat lekkers achter het glas. Ik dacht, ik wil buiten, en er was een zwarte
fan, en die zei, ik ook, en Luke van mijn groep wou ook. Wij sluipen met ons
drieën die trein uit, in de dichte sneeuw, ‘s avonds laat, pikkedonker.
We zijn toch wel bang, maar het geeft zo ’n kick. We wandelen voorzichtig
wat, een paar honderd meter, we drinken wat buiten en gaan dan verkleumd terug.
Eens binnen zeg ik opgewonden tegen die zwarte fan die meegegaan was: “Dit
is een van de beste dingen die ik ooit meegemaakt heb in mijn hele leven”.
En hij zegt: weet je wat nog fantastischer is: dat vandaag een zwarte man president
van Amerika geworden is! Two big thrills in one day, it doesn’t get any
better! (schaterlacht). Een dag later gingen we dan in zo‘n grote speciale
buggy, en we zagen ongeveer twintig beren. En we deden een concert in het culturele
centrum daar voor al de Inuït, de Eskimo’s daar, een heel andere
wereld.
*
Kon je al wat merken van het smelten en het terugtrekken van de ijskap daar?
Zeer zeker, het ijs was daar ongeveer 10 meter dik normaal, nu nog drie, we
gingen op een tocht met een hondenslee, en de honden liepen door water, wat
tot een jaar geleden ondenkbaar was. Ja, het gaat vlug achteruit daar.
Dat
was het dan Fred, bedankt voor je kostbare tijd, je kunt eindelijk beginnen
met je soundcheck, terwijl wij nog even Gordie aan de tand gaan voelen.
Ja, doe dat, en vraag hem hoe het zit met zijn plannen voor de “Gay Pride
Parade” in Yukon, zeker doen, hij zal dadelijk weten dat het van mij komt
(Lacht uitbundig)“Niet vergeten hée jongens!” roept hij terwijl
hij de deur uitwandelt.
Ron
|