GORDIE - (GORDIE TENTREES) - ARENBERG ANTWERPEN - 28 NOV. 2008
Gordie,
wat was voor jou de aanzet om muziek beginnen te spelen ?
Wel, je gaat het nooit geloven, maar de man waarmee ik nu op tournee ben, Fred
Eaglesmith, is eigenlijk de hoofdschuldige. Toen ik een jaar of veertien was,
sleurden mijn ouders me mee naar één of ander folkfestival. Ik
wilde helemaal niet mee, want er trad geen enkele groep op die me interesseerde.
Ik zag Fred optreden op zaterdagavond met zijn liedjes over revolvers, trucks,
treinen en auto’s en dat is toch ergens blijven hangen. Toen ik tien jaar
geleden besloot om beginnen gitaar te spelen, was hij de enige wiens naam ik
me kon herinneren en dan alleen nog zijn naam. Ik kon me geen enkele van zijn
songs voor ogen brengen, maar toen ik in de plaatselijke bibliotheek op zoek
ging naar zijn platen, begon ik zijn liedjes in te oefenen. Op termijn kon ik
heel wat van zijn songs spelen en zocht ik een band bij elkaar. De eerste Fred
Eaglesmith coverband was geboren. De twee jongens die nu bij me spelen, Matt
King en Ken Hermanson staan aan mijn zijde sinds die periode. Ik begon mijn
eigen songs te schrijven en kreeg de kans om mijn eerste album “ 29 Loads
Of Freight” uit te brengen en dit voor te stellen op een paar festivals
in Canada. Dat was mijn eerste, kleine succes en ik bleef muziek schrijven en
me verdiepen in andere muziekstijlen zoals oude blues, country en folk. Ook
de geschiedenis en het ontstaan van al die stijlen sprak me aan en ik probeerde
de dingen die me raakten over te dragen naar mijn muziek. En hier sta ik dan
vandaag, op het einde van een Europese tournee, tezamen met mijn grote held,
Fred Eaglesmith. Het is ook meegenomen dat ik kan spelen voor hetzelfde publiek
als hem, dat toch meer gericht is op de stijl van muziek die ik ook schrijf.
Heb
je nog andere familieleden die muziek spelen?
Ja, mijn moeder speelt piano en gitaar en draaide platen als dj op een lokaal
radiostation, zodat er altijd muziek door ons huis weerklonk, genre Gordon Lightfoot
en Stan Rogers. Ik beschouwde muziek toen als iets wat bij mijn omgeving hoorde.
Ik was er nog niet klaar voor en begon pas zelf muziek te spelen en me ervoor
te interesseren toen ik vierentwintig was, tien jaar geleden. Het fascineerde
me waar al die muziek zijn oorsprong kende, tot groot plezier van mijn moeder.
In mijn jeugd mocht ik streekhelden bewonderen zoals een Willie P. Benett, Washboard
Hanks en natuurlijk Fred, die allemaal op een ritje van een uur met de auto
van mijn huis woonden. Platen van artiesten kende ik echter niet, maar ik zocht
die toen op in de plaatselijke bibliotheek. Ik vond het belangrijk van, buiten
grote namen zoals een Bob Dylan, ook de muziek te kennen en te bestuderen van
mensen die uit mijn geboortestreek Ontario kwamen en zeker in Canada hun origine
hadden. Ik heb altijd een boontje gehad voor muzikanten die meer het obscure
aftasten en wiens muziek relateerde naar mijn vroegere leefwereld, zoals Fred
Eaglesmith. Die heeft het over topics die in onze streek gangbaar zijn. Als
er bij ons iemand anders’ hond op je eigendom loopt, dan schiet je die
gewoon af en brengt hem terug naar de eigenaar, die daar dan ook geen aanstoot
aan neemt. Wanneer ik zulk een verhaal hoor in een song dan voel ik onmiddellijk
een band.
Je
wordt gesteund door een vliegtuigmaatschappij “Fly AirNorth”, die
je een ware ambassadeur voor Yukon noemt. Zie je jezelf zo’n missie vervullen?
Kijk, in een bepaald opzicht zijn we uniek te noemen. Natuurlijk zijn we trots
Yukon te vertegenwoordigen over de ganse wereld, maar zij steunden ons van in
het begin om al onze verre verplaatsingen te bekostigen. Yukon telt maar enkele
rondtrekkende artiesten zoals wij en ik kan je verzekeren dat het niet simpel
is wanneer je in die uithoek tegen de grens met Alasca woont en een paar shows
moet spelen zelfs binnen de Canadese landsgrenzen. Een verplaatsing van vierentwintig
uur om één show te performen is bij ons de gewone gang van zaken.
In
de openingssong “Plenty To Hold”, van je nieuwe album “Bottleneck
To Wire”, zeg je “What Were My Thoughts When I Decided To Be The
Rambling Crazy Locked Inside Of Me”. Hoor ik daar enige twijfel in je
stem?
Er duikt altijd wel eens een moment op waar je denkt heb ik de juiste keuze
gemaakt. Is dit echt hetgeen wat ik doodgraag wil doen? Als het dan eens slecht
gaat in deze harde stiel komen soms dingen boven die wel ergens in je diepste
binnenste verborgen zitten. De vraag is dan of je dat laat gebeuren. De song
gaat over al de energie die het kost om dit rondtrekkend leven, zonder veel
privacy, vol te houden. Mijn beslissing is nu genomen. Ik ben honderd procent
verkocht voor muziek.
“Bottleneck
To Wire” is opgedragen aan je overleden vriend Aylie Sparkes, die je nog
sologitaar hoort spelen op “Make Me Spin”. Was hij een belangrijk
persoon in je leven?
Ja zeker, hij was een zeer bijzondere vriend, niet alleen voor mij, maar ook
voor mijn vrienden en bandleden Matt en Ken. Wij speelden al zeven jaar samen
en hij speelde meer afwisselend met ons mee. Hij was er altijd wanneer je hem
nodig had en was ook buiten het podium een zeer goede vriend. Hij spoorde ons
aan en overtuigde ons van ons kunnen. Hij beheerste zoveel speelstijlen, niet
alleen country of blues, maar ook reggae, gospel, funk of noem maar wat en drong
erop aan dat we hetzelfde zouden doen. Zelfs toen we pas begonnen en we nog
in onze kinderschoenen stonden op gebied van optreden en gitaar spelen, was
hij altijd bereid om ons iets te leren of een handje toe te steken. Iemand iets
leren die niet zo goed is als jezelf en daar nog enorm plezier aan beleven is
toch bewonderenswaardig.
In
het cd-boekje beschrijf je de betekenis van elke song. Is Dit een persoonlijke
keuze? Dikwijls laat men dit over aan de fantasie van iedere luisteraar.
Ik zag het op een plaat van Hayes Carll en vond die achtergrondinformatie wel
interessant om bij te voegen. Het waren niet enkel de lyrics, maar ook zijn
gedachtegang tijdens het schrijven van het lied.
Zie
je het songschrijven als het ultieme geneesmiddel voor het oplossen van al je
zielenroerselen of vind je het belangrijker om je gevoelens los te laten op
het podium?
Op dit moment schrijf ik over de dingen die ik weet en voel en misschien is
het ongelukkig, maar zo kan ik ze het beste loslaten. De songs komen spontaan
bij me op en het doet deugd dat ik bepaalde dingen van me af kan schrijven zoals
in “Bottleneck To Wire” of “Death & Dust”. Soms
word ik ook aangegrepen door bepaalde gebeurtenissen zoals het hartverscheurende
verhaal in “Two Sons”, over een moeder die moet beslissen welke
van haar twee zonen ze het leven redt. Die harde waarheden uit het echte leven
spreken me wel aan. Ik kan echter geen ganse show vullen met trieste verhalen,
want dan ging iedereen depri buiten en voor mezelf zou dat ook niet gezond zijn.
Het is op het podium beter voor afwisseling te zorgen en voor een golvende beweging
van opgewekt naar triest en serieus.
Heb
je ooit overwogen om te kiezen voor een professionele bokscarrière? “87
Men” draag je op aan je trainer en bokskampioen Everton “Angel”
McEwan.
Mijn eerste jongensdroom was naar de Olympische spelen te gaan als boxer. Everton
had alles al meegemaakt en wilde zijn ervaring doorgeven aan jong talent. Ik
had echt mijn zinnen op het boxen gezet, maar toen ik tijdens de wedstrijden
eens rondom mij begon te kijken en daar kerels zag van vijfendertig jaar, kompleet
ongeschoold en op de dool, stemde dat mij tot nadenken.
Het
recht op vrij wapenbezit veroorzaakt elk jaar vele dodelijke, onschuldige slachtoffers,
zoals je beschrijft in “Death & Dust”, over het verlies van
een goede vriend (werd vermoord op tweeëntwintigjarige leeftijd door de
vader van een andere vriend, die niet kon verwerken dat hij verlaten werd door
zijn vrouw ). Hier in Europa is vrij wapenbezit verboden. Denk je dat dit beter
is?
Wow (is verrast en onder de indruk). In die situatie zoals het zich
afspeelde in mijn song zou deze moord nooit gebeurd zijn moest de man geen wapens
in zijn bezit hebben gehad. Misschien had hij dan met iets anders toegeslagen.
Voor mij is er niets mis met het dragen van een wapen. Als je in Texas bent
zie je overal wapens. Mensen lopen er gewoon mee rond of stoppen het in het
handschoenkastje van hun wagen. Zelden gebeuren er echter ongelukken mee en
dan gebeurt dit in Canada met iemand met wie ik zo bevriend was, verschrikkelijk.
Dit feit zal me er echter niet toe aanzetten het bezit van wapens af te zweren.
Wat ik veel erger vind en totaal onbegrijpelijk, is dat de moordenaar op borgtocht
vrij komt, terugrijdt naar de plaats van de moord, zomaar onmiddellijk een wapen
kan bemachtigen en dan de hand legt aan zichzelf om zijn straf te ontlopen.
De dader was een leraar, een publiek figuur en op het moment van de moord stomdronken
en totaal over zijn toeren. Hij beweerde tegenover de politie dat hij dacht
inbrekers gehoord te hebben en schoot uit zelfverdediging. Zijn vrouw beweerde
echter het tegendeel en verklaarde dat hij mijn vriend, die een vriend was van
zijn zoon, goed genoeg kende. Tja, waarom doet iemand zulke catastrofale dingen.
Je bent
geboren in Bancroft, Ontario in een landbouwersgezin. Als ik de tekst van “Farmer
Boy” lees lijkt dit niet de gelukkigste periode uit je leven?
Ik heb er ook goede herinneringen aan overgehouden, maar ik had een vader voor
wie alleen een job en werken op het land belangrijk was en voor wie een schoolopleiding
niet telde, laat staan dat er sprake was van muziek spelen. Er moest gewerkt
worden, dat was alles. Mijn ouders hebben die boerderij twaalf jaar gehad en
zijn toen uit elkaar gegaan omdat ze elkaar niet meer konden luchten. Ik heb
niet de meest leuke kindertijd gekend, maar anderzijds heb ik er ook geen trauma
aan overgehouden.
Je verhuisde
van Ontario naar Yukon. Voor ons Belgen, die in een piepklein land leven, betekent
dat een verhuis naar zowat de andere kant van de wereld. Waarom verkoos je precies
Yukon?
Na mijn schoolopleiding was ik op zoek naar een job en iemand bood me aan om
te werken in een boskamp in Yukon. In die periode zat ik financieel aan de grond
door de grote studieleningen die ik moest terugbetalen. Ik vond ginder werk
als leraar en kon die periode overbruggen door acht maanden in de bossen bomen
te gaan kappen en zo mijn schulden te vereffenen. Ik leef nu tien jaar in Whitehorse,
samen met vele andere inwijkelingen en heb het er zeer naar mijn zin.
Je vriend
Steve McQueen is een fanatiek visser en moet zich wel zeer vereerd voelen met
het lied dat voor hem schreef. Als ik je hoor fingerpicken op je Dobro lijkt
het wel of de vissen uit het water springen. Zelfs de sensueel zingende Katya
kan de visser niet van zijn passie weerhouden. Passie, daar draait het toch
om in het leven niet?
Ja, maar je mag niet overdrijven. Steve raakte sinds zijn kindertijd geen visstok
meer aan, maar begon een tijd terug opnieuw te vissen op het meer, en hoe. Hij
was er met geen stokken weg te slaan en viste van ’s morgens tot ’s
avonds. Hij was gewoon verslaafd en zijn vrouw zag hem bijna niet meer. Ik dacht
hem met dit lied een beetje het belachelijke te doen inzien van deze situatie,
maar het heeft niet geholpen.
Het leven
van een artiest kan financieel soms zeer hard zijn. Hier in België is men
druk bezig om een artiestenstatuut op poten te zetten om deze mensen financieel
te steunen zodat ze tenminste in regel blijven met het ziekenfonds en andere
sociale voorzieningen. Dit is wel iets wat een strijd waard is vind je niet?
Zeker, in Canada bestaat er wel een vakbond voor artiesten die je sociale rechten
verdedigt en ervoor zorgt dat alles wettelijk in orde is, zelfs met reispassen,
visa en andere administratieve rompslomp. In Yukon is er nu iemand van plan
om speciaal voor artiesten die in dit gedeelte van Canada wonen een organisatie
en steunfonds op poten te zetten, wat een lovenswaardig initiatief is. Onze
tour is al gesponsord door de “Yukon Artist Touring Fund”, een organisatie
van de regering van Yukon. Normaal had een vlucht van Whitehorse naar Europa
ons ieder zesduizend dollar gekost hebben, zonder dat we één optreden
gedaan hebben of één cd hebben verkocht. Zonder hun steun hadden
we onmogelijk deze tournee kunnen organiseren.
“Bottle
Fever” klinkt als een dronkenmansfeest, maar het is “Make Me Spin”
dat met de speciale speelstijl van Aylie Sparkes mijn hoofd doet rondtollen.
Heel eigenaardige speelstijl vind je niet?
We speelden dit lied voordat het album uitkwam, ongeveer drie maanden voordat
Aylie overleed. Aylie leed aan een agressieve kanker, die hem na acht maanden
strijd het leven ontnam. In die periode ging zijn gezondheid zeer snel achteruit.
Wij hadden dit lied samen ingestudeerd, maar hij had het fysiek moeilijk om
het in te spelen. Zijn geoefende vingers hadden er geen moeite mee, maar toch
was hij zeer snel uitgeput. Op een dag dat hij zich goed voelde hebben we het
opgenomen en zo is Aylie op de plaat vereeuwigd. Dit is een triest verhaal,
maar anderzijds ben ik zo tevreden dat het gelukt is deze song met zijn gitaarpartijen
op te nemen, want dat was zijn innigste wens.
Nog een laatste
intieme vraag, Fred Eaglesmith vertelde me dat je de eerste Gay Parade in Yukon
wil organiseren. Kijk je daar naar uit?
(Valt bijna achterover, terwijl iedereen dubbel plooit van het lachen)
Zal ik je eens wat vertellen. Ik ging met hun op stap en bestelde een biertje.
Fred kwam echter aandraven met een Shandy, iets wat meer naar limonade smaakt
dan naar bier. Toen hij zag dat de smaak me niet beviel begon hij me voor de
grap te knuffelen en zo en zette zijn hand achter mijn hoofd om me die Shandy
te laten proeven. Nu, ik dacht als dat hun manier om me gerust te stellen in
het begin van de tour dan wordt het mooi. Nee, die geslepen vos wil mij als
frontman laten opdraven voor zijn Gay Parade om daarna zelf de pluimen op zijn
hoed te steken.
Gordie, mag ik je danken
namens Rootstime voor dit zeer fijn gesprek. We kijken al vol spanning uit naar
je show in het voorprogramma van Fred Eaglesmith. Geef er een lap op!
Blowfish