LUKA BLOOM - CC HASSELT - 8. NOV 2008
We ontmoeten Luka Bloom voor dit interview nadat hij een moeilijke namiddag achter de rug heeft met files in Brussel, laattijdig aankomen in Hasselt, wat problemen bij het soundchecken en met nog nauwelijks een uurtje tijd voor het optreden er zit aan te komen. Hij is hierdoor wat geïrriteerd en gespannen maar is professioneel genoeg om dit niet teveel te laten merken tijdens ons gesprek waar hij zijn rol als minzame folkzanger volledig waar maakt. De in mei 53 jaar geworden Ierse artiest laat blijken dat hij een duidelijke mening heeft over zowat alles wat er in de wereld gebeurt. Hier volgt het relaas van ons gesprek.
Afgelopen
woensdag 5 november begon je aan een uitgebreide tournee in Antwerpen met 7
concerten in België, 1 in Amsterdam, 5 optredens in Zwitserland en 10 shows
in Duitsland. Op 13 december zit die Europese tour er op. Zes weken intensief
touren en optreden: word je dit nooit beu?
Ik ben er helemaal verliefd op. Ik houd heel veel van optreden in België,
Nederland en Duitsland. We doen deze keer maar één show in Nederland
omdat ik er 7 of 8 heb gedaan in het voorbije jaar. In België deed ik toen
maar één optreden. Dus besloten we om het dit jaar helemaal andersom
te doen. Als ik midden december terug naar huis ga is dat ook maar voor even.
Vlak na Nieuwjaar vertrek ik alweer op tournee naar Australië en Amerika.
Ben
je daar populair? Je hebt vroeger nog een paar jaar in Amerika gewoond.
Ik heb er begin jaren negentig gedurende ongeveer 5 jaar gewoond, ik heb er
mijn eigen publiek opgebouwd en ik heb geluk gehad dat ik ook succes kon krijgen
in Australië. De reden waarom ik ben teruggekomen was volledig te wijten
aan familiale omstandigheden.
Je
toert momenteel om de release van je twaalfde studioplaat “Eleven Songs”
te promoten, volgens jezelf je beste plaat tot op heden. Heb je dat gevoel niet
steeds na het afwerken van een nieuwe plaat?
Neen, toch niet. Ik heb dit eigenlijk nog nooit verkondigd na het verschijnen
van een plaat. Natuurlijk houd je van elke plaat als ze af is. Waarom zou je
ze anders uitbrengen? Maar deze plaat heeft echt iets speciaals. De combinatie
van de songs, de sound, de mensen die er op meespeelden, de manier waarop ze
gespeeld hebben. Eigenlijk de wijze waarop alles zo mooi samenkwam op het einde
maakt van “Eleven Songs” een speciale plaat die bij mij als creatieve
muzikant alleen maar een heel sterke betrokkenheid kan teweegbrengen.
Je
bent afgestapt van het vertrouwde concept waarbij je thuis in alle rust en intimiteit
je liedjes uitwerkte en opnam en koos nu voor een intensieve sessie met een
hele reeks muzikanten in een studio in Grouse Lodge, Rosemount. Waarom heb je
nu voor deze optie gekozen?
Die keuze heeft er net voor gezorgd dat deze plaat zo verschillend is van de
vorige. Er waren deze keer gewoon een paar nummers bij die een breder muzikaal
arrangement vereisten. Zoals bijvoorbeeld “I’m On Your Side”
en “Don’t Be Afraid Of The Light That Shines Within You”.
Je
zal nooit in staat zijn om dit volle studiogeluid van de plaat met zijn brede
orkestratie op het podium te brengen. Want daar sta je steeds alleen met je
twee gitaren. Heb je nooit overwogen om voor deze tour eens te kiezen om met
een volledige band de podia te bezetten? Daardoor zou je toch veel meer muzikale
opportuniteiten kunnen creëren?
De muzikanten die op de plaat meespeelden zijn allemaal veel te druk bezig met
hun eigen projecten om mee op tournee te gaan voor deze cd. Maar ik hoop volgend
jaar toch eens een paar shows met deze muzikanten te kunnen doen. Het publiek
weet al lang dat ik altijd alleen op het podium sta met mijn twee gitaren en
ik heb daar eigenlijk nog nooit negatieve opmerkingen over gekregen. Heel wat
jaren geleden heb ik wel ooit met een band op het podium gestaan maar de laatste
twintig jaar was het toch steeds ik alleen die de shows deed. Ik heb wel heel
vaak bondgenoten in het publiek dat als een koor meezingt met de liedjes. Het
is een beetje dom om te verwachten dat een live optreden altijd een perfecte
afspiegeling zou moeten zijn van het geluid op de plaat. De manier waarop ik
gitaar speel geeft ook vaak de indruk dat er meer is dan enkel een gitaar als
muzikale begeleiding bij de songs. Ik heb tot op heden nooit iemand horen zeggen
dat de show beter zou zijn geweest als ik met een band op het podium had gestaan.
Pas
in 1987 besloot je om ‘Luka Bloom’ te worden nadat je toch al heel
wat jaartjes onder je echte naam ‘Barry Moore’ had opgetreden. (nvdr.
‘Luka’ komt van de Suzanne Vega-song ‘My Name Is Luka”
en ‘Bloom’ komt van het hoofdpersonage uit het boek ‘Ulysses’
van James Joyce). Waarom heb je net toen voor die artiestennaam gekozen?
Ik heb zowat 15 jaar als Barry Moore op het podium gestaan. In Ierland had ik
in die periode wat problemen om vooruit te komen met mijn carrière. Toen
ik besloot om naar Amerika te verhuizen vond ik gewoon dat ik een naam moest
hebben die internationaal beter klonk en waarmee ik een geheel verse start kon
maken zonder mijn verleden mee te moeten slepen. Het was een beetje als bij
het vormen van een nieuwe groep met andere en nieuwe nummers, een andere houding
en een ander land.
Je
hebt “Eleven Songs” gecoproduceerd met David Odlum (ex-gitarist
van de Ierse rockgroep ‘The Frames’) en je wilde dat de plaat dezelfde
warmte uitstraalde en hetzelfde geluidseffect zou krijgen als de cd ‘Raising
Sand’ van Alison Krauss & Robert Plant. Die plaat werd geproduceerd
door de legendarische T. Bone Burnett. Heb je nooit overwogen om T. Bone te
vragen voor de productie van je nieuwe plaat?
Zowat zeven jaar geleden besloot David om te stoppen als gitarist bij The Frames
en zich meer toe te leggen op het producerswerk. Ik koos voor de sound van “Raising
Sand” enkel en alleen maar voor de speciale klank van dat album. Niet
voor de songs of de muziek, hoewel ik wel van die plaat houd. Maar die authenticiteit
van het natuurlijke en warme geluid dat T. Bone Burnett in de studio wist te
realiseren probeerde ik ook voor “Eleven Songs” te verkrijgen. T.
Bone zelf zou ik echt wel graag gehad hebben als producer maar financieel kon
ik me echt niet permitteren om hem daarvoor te vragen.
De
plaat werd in amper 8 dagen opgenomen. De titel “Eleven Songs” leg
je uit als een uitnodiging om integraal naar deze plaat te luisteren, zelfs
in de door jou zelf geselecteerde volgorde. Waarom is dat zo belangrijk voor
je? Ik kan toch niet direct een echt concept in de plaat ontdekken?
Het gaat er niet om dat je de liedjes van nummer 1 tot nummer 11 na elkaar moet
spelen. Maar tegenwoordig gebeurt het meer en meer dat men enkel 2 of 3 nummers
uit de plaat selecteert, zelfs download en ze daarna willekeurig speelt. Daarmee
doe je de andere liedjes op deze plaat onrecht aan want ze vertellen tenslotte
wel een coherent verhaal. Je krijgt de boodschap van de plaat niet door van
track 1 naar track 6 en van track 5 naar track 11 te springen. Dat is een principe
dat eigenlijk geldt voor elke goede plaat.
Doorheen
je lange carrière heb je in de songteksten vaak een sociaal engagement
getoond, bijvoorbeeld betreffende onrechtvaardigheid en milieu. Staan er op
“Eleven Songs” ook nummers waarin je voor iets opkomt?
Er staan heel zeker nummers op deze plaat die over sociale onrechtvaardigheden
gaan. Misschien zijn ze wat beter omhuld in deze nieuwe liedjes. Ik heb echter
nooit op de barricades gestaan om luid roepend onrecht aan te klagen. Ik heb
wel altijd over de dingen gezongen waarvan ik vond dat ze moesten aangekaart
worden, echter zonder zelf op de barricades te klimmen. Ik heb nooit een dogma
of een filosofie willen hebben maar als er iets is dat me raakt of mij boos
maakt dan zal ik er een song over willen schrijven. Ik sta ’s morgens
nooit op zoekend naar een onderwerp waar ik een song kan over schrijven. Daarin
schuilt zelfs een groot gevaar. Je zou kunnen gaan denken dat je op je eentje
verantwoordelijk bent om de wereld te veranderen of te verbeteren. Ik geloof
persoonlijk niet dat je met een lied de wereld kan veranderen. Je kunt wel troost
bieden of blijdschap bezorgen aan iemand die daar op een specifiek moment naar
op zoek is. Ik geloof niet in de kracht van een song om de hele wereld te veranderen
maar ik geloof wel dat een song het leven van één bepaalde persoon
kan beïnvloeden. Ik kies voor een geleidelijke aanpak en probeer met mijn
liedjes de mensen één voor één te verbeteren.
Zijn
er liedjes die jouw wereld hebben veranderd? Luister je zelf veel naar muziek?
Dat zullen dan zeker geen politiek georiënteerde liedjes geweest zijn.
Het zouden zeer persoonlijke en intieme liedjes geweest zijn. Vaak kom ik dan
terecht bij nummers die 30 jaar geleden geschreven zijn, zoals bij Leonard Cohen
of Bob Dylan. Vandaag is het vreselijk moeilijk om nog goede liedjes te ontdekken,
zeker niet op de radio. Toch denk ik dat er nog mooi nieuw werk geschreven wordt.
Maar meestal vind ik de inhoud van de hedendaagse liedjes oninteressant. Ik
luister sowieso heel weinig of niet naar andere singer-songwriters.
Je
langdurig succes werd deels gekenmerkt door zorgvuldig geselecteerde coverversies
van songs van andere artiesten die je met een eigen ‘touch’ wist
te brengen. Zo zijn er “Sunny Sailor Boy” van Waterboys-zanger Mike
Scott, ABBA’s “Dancing Queen”, Bob Dylan’s “Make
You Feel My Love” en zelfs een rap-nummer van LL Cool J “I Need
Love”. Wat waren je selectiecriteria voor dergelijke nummers waardoor
ze op je eigen songlist konden terecht komen?
Ik zal alleen maar de moeite doen om een nummer van een andere artiest te leren
en te brengen als ik denk dat ik er iets persoonlijks kan aan toevoegen. Ik
moet er iets speciaal van kunnen maken en het nummer laten klinken als ware
het een song van mezelf. Dat lukt me niet zo vaak. Kijk, ik houd van zowat elk
nummer van Van Morrison maar ik zou er nooit eentje kunnen coveren omdat ik
niet denk dat ik ze beter zou kunnen laten klinken. Bij Bob Dylan zijn er wel
een paar liedjes – vooral de minder bekende – waar ik iets van mezelf
kan aan toevoegen.
Ik
hoorde vorig jaar de song “Galileo (Someone Like You)” van de Ierse
beloftevolle singer-songwriter Declan O’Rourke en ik vond meteen dat dit
een song was die in jouw repertoire zou moeten zitten. Dat is gewoon een echte
‘Luka Bloom’-song.
Declan is echt een groot artiest met een prachtige stem en ook heel populair
in Ierland. Ik ken het liedje en ik vind het ook een heel mooi nummer. Volgens
mij werd het al door een hele reeks andere artiesten gecoverd. Misschien wel
een goed idee voor een volgende coverplaat in navolging van “Keeper Of
The Flame”. Bedankt alvast voor de tip.
Op
“Eleven Songs” zijn er ook twee nummers (nvdr. “I Love The
World I’m In” en “Fire”) waar je zoon Robbie op meezingt.
Zit er een nieuwe ster in de Moore-familie aan te komen?
Hij heeft een mooie stem en toonde pas onlangs interesse in het zingen en het
schrijven van liedjes. We zullen wel zien of het wat wordt.
De
song “Everyman” draag je op aan Pa Tunney. Wie was hij?
Hij was een vriend van mijn familie die in januari van dit jaar gestorven is.
Een prachtkerel die spijtig genoeg te vroeg gestorven is. Ik heb het nummer
geschreven op de dag na zijn overlijden.
“See
You Soon” gaat over het einde van relaties en “Everyman” en
“When Your Love Comes” gaan over de dood.
Die laatste song was geïnspireerd op John O’Donoghue, een Ierse schrijver
van heel mooie boeken die overigens ook al in januari 2008 plots is gestorven.
In de laatste maanden van zijn leven heeft hij de ware liefde nog mogen ontdekken.
Daarom is het ook een ‘happy’ song geworden.
Je
hebt de reputatie van een songwriter-machine te zijn: één song
per dag.
Dat was vroeger absoluut het geval. Momenteel doe ik het toch veel rustiger
aan. Er is nog voldoende aanleiding voor het schrijven van nieuwe liedjes maar
er moet nu vooral een periode van goede creativiteit zijn om nieuwe songs te
componeren. Ik heb nu 2 cd’s en de dvd “The Man Is Alive”
uitgebracht in een periode van 18 maanden en ik heb het nu wel even gehad. Optreden
kan ik echt niet laten, hoewel ik het iets rustiger aan zou willen gaan doen
in de volgende maanden. Maar er is niets zo mooi als op een podium je liedjes
te brengen voor een geïnteresseerd publiek en voor je fans.
Ik
vind het steeds weer verbazend hoe je er in slaagt om al je songteksten zo goed
te onthouden. Ze zijn meestal vrij complex. Komt dat door de routine? Of speel
je meestal dezelfde setlist?
Neen hoor. Gisteren in Antwerpen was ik mijn setlist zelfs vergeten mee te brengen
op het podium en ik heb ze dan maar ter plaatse geïmproviseerd tijdens
het optreden zelf. De teksten onthouden gaat me vrij vlot af, misschien omdat
het mijn zelfgeschreven woorden zijn. Maar als het op het onthouden van namen
van mensen aankomt ben ik meestal snel het spoor bijster.
Anderzijds
verbaast het me ook steeds weer hoe je er in slaagt om van elke show toch weer
een unieke evenement te maken voor het publiek. Terwijl je toch 3 tot 4 keer
per week optreed voor een nieuw publiek dat heel hoge verwachtingen stelt in
je concert. Hoe doe je dat?
Ik slaap eigenlijk heel veel tijdens de tournees. Dat is ontzettend belangrijk.
Die vitaliteit in de shows aanhouden is dus geen probleem. Ik leef elke dag
toe naar het moment dat ik op het podium kan komen. En dan wil ik de mensen
zo goed mogelijk geven waar ze voor gekomen zijn en waar ze voor betaald hebben.
Mijn enthousiasme en mijn inzet blijft voor elke show even groot.
Krijg
je ondanks alles toch nog ooit te maken met een verrassing bij de optredens?
Absoluut. Pas gisteren nog werd ik zeer positief verrast door de reacties vanuit
het publiek. Het publiek is bij elk optreden toch weer heel specifiek en anders.
Hoe
kijk je eigenlijk aan tegen de verkiezing van Obama als president in Amerika?
Denk je dat hij echt voor een verandering kan zorgen?
Dat is eigenlijk al gebeurd voor dat hij verkozen werd. Gewoon al het feit dat
iemand wiens grootvader een eeuw geleden als slaaf behandeld werd nu kandidaat-president
van Amerika kon worden was een ongelooflijke doorbraak en toont aan dat de veranderingen
in het land al hebben plaatsgevonden. Er is een enorme golf van hoop in Amerika
na zijn verkiezing. Hopelijk stelt hij de mensen niet teleur op de wijze zoals
Tony Blair dat in Engeland heeft gedaan. Ook hij stond voor openheid en verandering.
Tot hij plots de zijde van Bush koos in diens oorlogszucht. Voor vele anderskleurige
Amerikanen staat de deur nu alleszins op een kier en is ze niet afgesloten.
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat Barack Obama zijn kiezers niet teleur
zal stellen. En ik ben zeer hoopvol dat dit ook niet gebeuren zal.
Bedankt
voor je tijd om dit interview te hebben. Ik wens je alvast nog een mooi concert
toe voor vanavond en alle succes voor je toekomstige carrière.
Ik zal mijn uiterste best doen vanavond. Dat is een belofte.
Valsam