PAUL BARRERE (LITTLE FEAT) - BRBF PEER 2008 - 12 JULI 2008
*
Paul, eerst en vooral wil ik je vertellen wat een genoegen het voor me is om
deze gelegenheid van je te krijgen om met je te kunnen praten. Ik zag je precies
32 jaar geleden voor het eerst, op het Pinkpop festival was dat, slechts op
enkele kilometers van de plaats waar je morgen optreden zal. Lowell was er nog
bij en ik was al een fan vanaf de debuut cd, maar sinds dat optreden heb ik
zoveel mogelijk alle muziek die jullie maakten en zowat alle muziek die van
ver of dichtbij te maken had met Little Feat proberen vast te krijgen, wat me
behoorlijk gelukt is.
Is dat zo, een van de fans van het eerste uur, zo te horen.
*
Er is een verhaal over het feit dat je al in 1969 de bassist van Little Feat
had kunnen zijn, maar je kwam er dan drie jaar later in 1972 pas bij, kan je
ons vertellen hoe dat allemaal in mekaar zat?
Wel, ik kende Lowell al vanaf ik zestien was, hij heeft op high school gezeten
met mijn oudere broers, we zagen dus mekaars bands evolueren, hij was een fan
van de band waar ik toen in speelde , en toen hij the Mothers verliet kwam hij
me opzoeken, hij en Bill Payne waren een band aan het opstarten en hij stond
voor mijn deur met een basgitaar. Hij zegt: ik zou willen dat je onze nieuwe
bassist wordt, kom je morgen naar de repetitie ruimte? Ik antwoordde: Oké,
ik zal het proberen, maar ik ben een gitarist, Lowell, dat weet je toch? Ja,
zegt hij, maar... twee snaren minder, dat moet toch makkelijk zijn.. (lacht
) Ik voelde me echter als bassist maar niks en dus liet ik hem weten dat als
hij ooit een tweede gitarist kon gebruiken, hij me terug kon opzoeken. Dus…
drie jaar later, net na de opnames van "Sailing Shoes" liet de toenmalige
bassist hun in de steek om bij Beefheart te gaan spelen, samen met een nieuwe
bassist zocht de band uitbreiding, en voor een tweede gitarist was er nu ook
plaats. Dus stond Lowell opnieuw voor mijn deur, en ik speelde bij Little Feat.
Dat was goed dus.
*
Toen de groep na Lowell’s dood stopte, had je toen ooit gedacht dat er
een reünie zou komen?
Geen haar aan mijn hoofd dat er ooit aan dacht! We waren mekaar zo wat uit het
oog verloren en ware het niet dat een van mijn vrienden en repetitie-studio
bezat in Los Angeles en me op een bepaald moment vroeg om iedereen bij mekaar
te zoeken.Hun grootste ruimte was helemaal verbouwd en voorzien van nieuwe apparatuur,
en ze hadden ook een gouden bordje ter herinnering van Lowell tegen de muur.
Mijn vriend wilde ons die studio laten "openen". We jamden er wat,
het klikte zo goed en ’t was zo leuk dat ik toen dacht, dit moeten we
nog eens doen. We kwamen nog eens samen en de bal was aan ’t rollen. Ik
zei: "Willen we terug samen gaan?", en ondertussen zijn we al terug
meer dan 20 jaar samen.
*
Lijkt wel gisteren!
Precies!
*
Craig Fuller als nieuwe zanger, hoe kwam die er precies bij?
Wel, toen de groep "Down On The Farm" aan het opnemen was werd hij
bij de opnames betrokken. Op een bepaald moment waren er wat meningsverschillen
tussen Lowell en Billy (Bill Payne) over de productie en zo . Lowell moest even
weg om te toeren,en spijtig genoeg kwam hij er nooit van terug zoals je weet.
Ondertussen hadden Billy en Craig wat gepraat en samen met hem had ik al een
song geschreven, die op "Let it Roll" terechtkwam, en we wilden de
groep heroprichten, we wisten bijvoorbeeld al dat we Fred Tacket als gitarist
erbij wilden, maar we hadden nog een zanger nodig om Lowell’s plaats op
te vullen. We praatten met Robert Palmer, Bonnie Raitt en nog wat andere grote
namen, en op een bepaald moment belde Craig naar Billy voor iets totaal anders
en ze raakten aan de praat over het heroprichten van Little Feat en Bill vroeg
al schertsend: "Wil jij onze nieuwe zanger niet worden?" en Craig
zei: "Ik zal het proberen". We lieten hem even overkomen. Hij deed
"Fat Man" en "Rock ‘n’ Roll Doctor" en het klonk
allemaal prima zodoende dus…
*
Het moet voor Craig en wat later voor Shaun als vrouw nog meer, wel moeilijk
geweest zijn om in de plaats van Lowell George te komen, want hij was voor veel
fans gewoon de groep. Om het even kort samen te vatten: Little feat, kleine
voetjes, maar wel grote schoenen om te vullen..
(Lacht)
Goed gezegd, maar neen, het was toch moeilijker voor Craig, om twee redenen
namelijk, hij was een man, en zou dus zeker vergeleken worden met Lowell en
hij was een country zanger, vanwege zijn werk met Pure Prairie League, wat toch
wat moeilijker lag.
Shaun had het makkelijker, en ze had ook die meer bluesy inslag die Lowell had,
dank zij haar werk samen met Bob Seger. Ze was er al bij op de cd’s vanaf
de periode met Craig, dus de overgang naar front zangeres ging vloeiend. Het
is ook nooit in me opgekomen dat iemand problemen zou hebben met een zangeres
in onze groep. Voor de muzikanten zeker niet, maar ik weet dat sommige fans
het niet kunnen verteren
*
Ik heb dezelfde ervaring, ik was zonet hier backstage nog aan ’t praten
met iemand, die me ook zei: Little Feat was een van mijn favoriete bands, maar
van het moment dat ze die zangeres erbij namen, ben ik afgehaakt.
Daar kan ik enkel op zeggen, ze hebben hun vaste ideeën in hun hoofd hoe
het moet klinken en zijn al niet meer bereid om te luisteren.
*
Wat vonden jullie als band van de compilatie "Rock and Roll Doctor",
het tribute aan Lowell George, die een andere platenfirma samenstelde?
Een gedeelte er van is goed, de mensen die de productie deden hebben er een
paar artiesten bijgehaald die er echter weinig mee te maken hadden, die kerel
die "Spanish Moon" deed, ik had er toen en ook achteraf nooit meer
van gehoord.
*Phil
Perry, geloof ik..
Ja, dat was ‘m geloof ik, en dan Eddy Money, die nooit om het even welke
connectie had met Lowell.
*
Precies wat ik ook dacht, maar er staan ook wel enkele mooie dingen op, David
Lindley met Bottlerockets, hun versie van "Rocket In My Pocket"
Fenomenaal goed, mijn lievelingssong op deze cd, samen met Taj Mahal’s
song, dat waren songs die de aankoop al waard waren.
*
Je deed dan enkele solo cd’s en samen met Catfish Hodge richtte je de
Bluesbusters op, was het niet even wennen om van rockstar terug naar het optreden
in kleine bluesclubs te moeten, met een kleine bestelwagen reizen, misschien
helpen met opstellen en terug inladen..
Helemaal niet, ik wil het leven van een muzikant leiden, en ik zie mezelf als
muzikant, nooit als "rockstar". Zo zeg ik ook tegen mijn kinderen,
als die zeggen, je bent beroemd, dan zeg ik, neen ik ben enkel een muzikant,
da’s alles. Waar ik wel van houd is het respect van fans, zoals van jou
nu, dat voel je, en dat doet goed. Maar zelf je instrumenten dragen, opbouwen,
het maakt dat je met beide voeten op de grond staat. En echte rootsmuziek maken.
Het was een ander hoofdstuk in het leven van een muzikant. Van de andere kant
was ’t natuurlijk heerlijk toen Little Feat terug samenkwam en je de luxe
van roadies, tourbussen en zo terug had, maar van de andere kant.. Ik heb een
hele goeie vriend, Coco Montoya, ik heb zijn laatste cd geproducet, die doet
het nog helemaal op die manier, rijdt met zijn eigen busje en zo, het houdt
je nederig. Het allerlaatste wat ik wil is een dikke nek krijgen omdat ik een
muzikant ben, daar is helemaal niks speciaals aan. Ik hou van spelen en ik hoop
dat de mensen er van houden naar mijn muziek te luisteren.
*
Je doet ook nog de solo optredens met Fred Tackett, en dat zijn vooral akoestische
duo versies van Little Feat materiaal, maar doen jullie ook songs die speciaal
voor jullie twee geschreven zijn?
Een paar, we doen bijvoorbeeld een paar songs van mijn solo cd’s een paar
van zijn solo dingen en ook wat covers.. bijvoorbeeld "The Weight "van
de Band, Mose Allison en bijvoorbeeld "In My Time Of Dying" van Blind
Willie Johnson en enkele obscure Lowell George songs. "China White"
bijvoorbeeld, de band doet die niet, maar wij twee samen wel.
De optredens hebben een koffiehuis gevoel, gezellig, we zitten wat te kletsen,
zingen wat, heel intieme concerten. We doen binnenkort een tournee in november,
december en we spelen in Engeland, Ierland, Schotland..Spanje..
*
Ook in België?
Neen, niet in België, niet gevraagd, spijtig genoeg.
*
"The Barn", Fred’s studio, waar onder meer "Rockin It At
The Barn" werd opgenomen, wordt die nog gebruikt voor opnames van de groep?
Neen, sinds dan is ze niet meer gebruikt. Fred’s zoon, Eric heeft ook
een groep en heeft ze in beslag genomen om te repeteren, neen voor deze cd zijn
we in Jimmy Buffett’s studio geweest en bij de volgende cd zullen we moeten
beslissen, de Barn of een andere normale studio. We deden wel twee cd ’s
in mijn huis, "Under The Radar" en "Chinese Worksongs" met
protools.
*Je
werkt soms ook wel eens met Phil Lesh (Grateful dead) and Friends, net zoals
Warren Haynes dat ook regelmatig doet. Hou je van het werken in een echte jam
band?
Zeker, al is het nu van 2000 geleden,de tour met Bob Dylan en Robben Ford, reuzeleuk
maar enorm veel werk voor me want ik was geen Grateful Dead volgeling en ze
hebben zoveel songs en Phil wou er veel van spelen, dus oefenen, oefenen, oefenen.
Elke dag eerst twee uur oefenen, een show van drie tot vier uur, dat kan tellen.
Het is dus reuzeleuk in een jam band spelen, maar ik had nooit gedacht dat ’t
minsten 6 uur per dag spelen was..
*In
feite, samen met de Grateful dead, kan Little Feat beschouwd worden als een
van de eerste jam bands,zeker in de begindagen met Lowell . Mag ik dus zeggen
dat je een van de inspiratiebronnen was van Phish, Goverment Mule, en gelijkaardige
jambands.
Ja, dat mag je inderdaad zo stellen, vooral in het begin,een periode met veel
jazz combo’s: Miles Davis en zo. Wij baseerden ons op die muziek van jazz
muzikanten en "het boek" zoals wij dat noemen, de playlist, kon dan
wel hetzelfde zijn iedere avond, toch was ’t steeds een gans ander concert,
we speelden in verschillende tempos, stijlen, de solo’s zijn steeds anders,
net als bij de jazz bands. Wij transfereerden die stijl naar onze muziek, dus
waren wij een van de eerste jam bands. We wilden ons wat verzetten tegen die
bands die een cd maken een tour plannen en dan alles precies spelen zoals op
de plaat, avond na avond, met voorgeprogrammeerde lichtshows en vuurwerk, en
dan moet alles volgens een scenario zonder enige kans tot improvisatie. Wij
wilden het meer als vrije muzikanten benaderen en dat is ook zoveel leuker om
te spelen.
*
De nieuwe cd "Join the Band" is de eerst studio cd in bijna vijf jaar
en het concept is heel origineel, vrienden muzikanten doen mee op verschillende
nieuwe bewerkingen van jullie beste songs. Hoe ontstond het idee en van wie
kwam het.
Je zal het niet geloven, maar Billy en ik wilden dit al tien jaar doen, en we
wisten niet goed hoe we ’t moesten aanpakken. Het was pas toen Billy op
Jimmy Buffett’s plaat "License To Chill" meedeed, een gelijkaardig
project; dat ’t begon in zijn plooi te vallen. Hoewel wij dus ’t
idee al lang hadden, deed Billy net of hij het via Jimmy kreeg. Hij zei:"Hey
Billy, zoiets zouden wij ook wel eens willen doen" en hij vroeg hoe Jimmy
het in de praktijk deed. We namen dus de basistracks op en lieten de artiesten
er wat mee werken, we lieten ze ook de keuze welke tracks ze graag zouden doen.
Het duurde wel even, maar we zijn er zeer tevreden over. Onze hoop is dan ook
dat het de belangstelling voor Little Feat in enkele andere middens zal opwekken,
vooral country middens
*
De cd verschijnt hier nu pas, dus kun je ons iets vertellen over een paar songs
en wie erop mee doet?
Ze zal pas binnenkort officieel in Amerika verschijnen, hier is ze vervroegd
wegens ’t tournee, maar een van de beste songs volgens ons is "Fat
Man In The Bathtub" de openingssong, iets langzamer, meer swampy en we
bezorgden hem aan Dave Matthews, het beviel hem zo dat hij er bleef aan werken,
hij deed niet alleen de lead, maar ook de backing vocals, en hij bleef gedurende
een week maar dingen toevoegen, en het klinkt dan ook supergoed. Vince Gill
speelt een akoestische gitaarsolo, zeer ongewoon, een echt onderschatte gitarist
is Vince. Sonny Landreth speelt een beetje slide, prachtig natuurlijk, zoals
we van hem gewoon zijn. Op de ganse cd zit tamelijk veel duo-slide. We namen
"Willin" op met de bedoeling van een bekende vocalist ’t te
laten zingen, en het werd dus Dunn en hij maakte er een prachtsong van, een
perfecte radio hit. Ze zullen ’t moeten draaien binnenkort, ook al weten
ze dat wij het geschreven hebben (lacht uitbundig) "Sailing Shoes"
is nog een van de betere volgens mij Sam Bush had er een bluegrass versie van,
en we maakten een combinatie van zijn versie en de onze en vroegen Bela Fleck
voor de solo en Emmylou als zangeres. Perfect gewoon. Die drie songs steken
volgens mij boven de rest uit.
*
Je band heeft zijn eigen label: "Hot Tomato" Begon je ermee om meer
eigen artistieke vrijheid te hebben, en kunnen er naast eigen releases ooit
andere bands op terecht komen?
We hebben er even over gedacht om andere artiesten te tekenen, maar al wat we
ze kunnen bieden is een groter percentage van hun verkoop. We hebben echter
niet de middelen om hun veel promotie te bieden dus hebben we maar beslist om
onze eigen producten te doen, en investeren om er een platenfirma van te maken
is een beetje gek, nu al de platenfirma in moeilijkheden zijn door de digitale
downloads en dergelijke. Cd’s bestaan binnenkort niet meer, alle platenzaken
zullen verdwijnen. Alle zaken waar ik ooit platen kocht zijn weg, de mom en
pop stores zoals wij ze noemen. Ik praatte er met onze manager nog over onlangs
en hij voorspelde me dat het echt niet lang meer duurt voor de cd’s verdwenen
zullen zijn. De volgende zijn de grote ketens. Ik praatte met iemand van "Proper"
die de plaat hier verdeelt en hij woonde in de buitenwijken van Londen, en hij
had vijf platenzaken in zijn buurt tot voor kort, en ze zijn alle vijf verdwenen
nu. Hij moet nu een busrit van een half uur doen naar hartje Londen om iets
te kopen, dus kan je ze beter vanuit je luie stoel via de computer kopen. Spijtig
dat het zo moet lopen, maar dat is wat er gebeurt, we verkopen dan ook ons spul
via het net nu.
*Onze
volgende vraag sluit perfect aan hierbij: Jullie gebruiken het internet, meer
bepaald je eigen site, ook om de live shows die opgenomen werden te verspreiden
en ik denk dat dat prachtig is, ook Goverment Mule doet dat ook. Is er kans
dat de show van vanavond er op komt?
Dat weet je nooit, maar in ieder geval is onze "tape archivist" hier
aan het mengpaneel vanavond, hij is gisteren speciaal ingevlogen daarvoor, het
hangt van een aantal dingen af of het bruikbaar is, maar in ieder geval, hij
staat er klaar voor dadelijk.
*
Op de prachtige site “Internet Archive” staan een massa concerten
van jullie, getaped door fans, maar sommigen van behoorlijk goede kwaliteit
die je gratis kan downloaden, en wel legaal . De meeste bands die er op te vinden
zijn, zijn eerder obscuur, maar waarom doet een zeer bekende band als jullie
dat ook?
Het is een promotiemiddel als een ander, mensen die zo in contact komen met
je muziek zullen er zeker niet minder platen door kopen. Integendeel.. ze gaan
op zoek naar de originele opnames en zo, je hoeft niet te vrezen voor het bootleggen
ervan. Iedereen kan er vrij aankomen. Dit is een les die we ook leerden van
de Grateful Dead, we hadden ze nog vroeger moeten leren. Het zijn de echte muziekfreaks
die er interesse voor hebben, ze komen naar je shows, ze praten met hun vrienden
erover en maken zo reclame voor je. Als je niet in de popsfeer zit, krijg je
geen minuut radio meer tegenwoordig, voor rootsband is dit de plaats voor “exposure”
Het schiet me trouwens net te binnen, ken je dan ook “Wolfgangs Vault”?
*Ja,
heel toevallig vorige week ontdekt door dit interview voor te bereiden, dus
ik moet het in feite nog helemaal ontdekken, maar ik zag al juweeltjes in hun
archief.
Ik was er ook door verrast, ze hebben zelfs een heleboel shows met Lowell, ik
geloofde mijn ogen (en oren) niet, ongelofelijk.
*
Laatste vraagje, misschien wat overbodig nu de nieuwe cd pas verschenen is,
maar we spelen graag kort op de bal, zodat de Rootstime lezers als eerste de
beste informatie krijgen, dus stellen we ze toch. Zijn er al plannen voor nieuw
plaatmateriaal?
Heel toevallig, geloof ’t of niet, maar ik kan je wat nieuws geven dat
jou en je lezers zal bevallen. We zijn begonnen met schrijven voor onze volgende
en we willen deze keer een echte rootsplaat maken, een bluesplaat meer bepaald,
die alle verschillende aspecten van de bluesmuziek belicht van akoestische country
blues tot big city shuffles en misschien zelfs wat bebop jazz. Wat vinden jullie
daarvan, ik ben een bluesfan en dus wou ik dat doen, da’s echt mijn muziek.
Rootstime zal het ook wel leuk vinden, denk ik.
*
Zeker weten, Paul, bedankt voor je kostbare tijd zo vlak voor je optreden, het
was fijn om met je te mogen praten.
Het was met plezier gedaan, de groeten aan je lezers, Ron.
foto's : Lady Blue
Ron