BIG BLIND - BRBF PEER 2008 - 13 JULI 2008
.
De jongens van Big Blind openden, zoals je in de concert review op deze site waarschijnlijk al kon lezen, de derde en laatste dag van het Belgian Rhythm And Blues Festival op meer dan overtuigende wijze. Ze bewezen daarmee duidelijk aanspraak te kunnen maken op de titel van meest belovende nieuwe Nederlandse bluesband van dit jaar. Al moeten we er dadelijk bijzeggen dat hun nog jongere collega’s, de driemanformatie “The Rhythm Chiefs” die een dag eerder openden, ook behoorlijk wat indruk op ons maakten. Van hen zullen we in de toekomst zeker ook nog wel meer horen, want wat ze ons in Peer voorschotelden was verrukkelijk en deze beide bands zien we zeker op andere festivals terug binnenkort. Zonder twijfel dan wel enkele trapjes hoger op de ladder. Te verwachten valt dan ook dat we Dusty en de twee andere “Chiefs” binnenkort ook nog wel eens in onze interview rubriek zullen terugvinden. Vandaag echter hadden we een uiterst aangenaam gesprekje met de andere “jongen honden” van de blues, om het cliché even te gebruiken, namelijk de jongens van Big Blind. Zanger/mondharmonicaspeler Wesley en bassist Dirk waren de twee die we onze vragen voorlegden.
*Hallo,
we zagen jullie aan het werk nog geen jaar geleden tijdens jullie eerste grote
optreden, in de Bosuil in Weert, in het voorprogramma van Ian Siegal en jullie
hebben behoorlijk wat indruk op ons gemaakt, en niet alleen op ons want Ian
vroeg jullie om tijdens zijn set een aantal nummers mee te komen doen. We interviewden
hem daar en tijdens de laatste vragen van dat interview begon jullie set als
voorprogramma, en toen het interview gedaan was, zat hij geboeid mee te luisteren
en vroeg ons,: “Who are those guys?” Achteraf vroeg hij jullie dan
om mee te doen op een aantal van de songs tijdens zijn set.
Wesley:Ja, het was natuurlijk reuze fijn dat hij ons vroeg, hadden we nooit
kunnen denken.
*
Hij is hier vanavond ook, zou het kunnen …
Wesley: Hij heeft het me net gevraagd ja, wie weet, als de gelegenheid er is.
Het zou mooi zijn, we hadden nu al een paar maal de kans, dus graag... Maar
we zien wel, als er tijd is en de omstandigheden zijn er…
Wie het concert meemaakte kon zien hoe Wesley inderdaad weer door Ian op het podium gevraagd werd, en er even magie in de lucht hing. Wesley genoot zichtbaar van deze momenten.
*Je
moet wel erg jong begonnen zijn met muziek maken, waren je ouders ook muzikaal
aangelegd en ben je misschien via hen in contact gekomen met de blues?
Wesley: Ja, wel degelijk, ik denk dat ik nog in de wieg lag toen ik al muziek
hoorde van Cuby en John Lee Hooker, je weet gewoon niet beter, het werd letterlijk
met de paplepel ingegeven.
*Dat
was te verwachten, want anders zou een jonge kerel als jij niet zomaar dadelijk
voor de blues kiezen.
Wesley: Inderdaad , dat is niet de eerste keuze die je dan maakt. Maar ik ben
mijn vader eeuwig dankbaar dat het zo gelopen is, zeker weten!
*Nooit
met popmuziek bezig geweest, dan?
Wesley: Natuurlijk wel, ik hou van allerlei muziek en als je puber bent zet
je je natuurlijk af tegen je ouders, en toen ben ik net als velen naar metal
en hard - rock beginnen luisteren, en naar concerten van zulke bands gegaan,
wel nooit zelf gespeeld of zo, maar wel beluisterd. Maar blues is als een virus,
je bent er mee in contact geweest, en het komt toch weer terug. Je komt dan
de juiste mensen tegen en dan ga je toch weer in de blues.
*Back
to the roots, “diggin’ deeper” dus..
Wesley: Ja zeker, dat heb je goed gezien.
*Naast
de duidelijk hoorbare invloeden van de jongere bluesbands als Red Devils; Hoax,
Strikes en Cuban Heels, welke zijn de oudere generatie bluesartiesten die een
stempel op jullie muziek drukten. Is er een of meerdere bluesharpspelers, (gitaristen)
naast Lester Butler, die invloed op jullie hadden?
Wesley: Ja, natuurlijk, waar ik heel veel van hou is Little Walter, ik kom natuurlijk
bij lange na niet in de buurt, maar da’s wel een held van mij. En Howlin’
Wolf, Muddy Waters, John Lee Hooker, echt de bekendere namen. De Chess artiesten,
wij teren nog steeds meer op de oude muziek dan op de nieuwe muziek.
*Je
speelt ook chromatic harp, ken je George Harmonica Smith?
Wesley: Ja zeker, samen met Rod Piazza is dat een van de chromatic spelers waar
ik van hou.
*Ze
zaten ook samen in één band..
Wesley: Bacon Fat ! Ja, heerlijk!
*Kennen
jullie ook het werk van de voorbije generatie Nederlandse bluesbands, zoals
Cuby & Blizzards, Livin Blues, Oscar Benton, en heeft eventueel iemand daarvan
invloed gehad op jullie muziek?
Wesley: Ja, Cuby is zowat het eerste wat ik meekreeg van thuis, mijn vader ging
naar alle Cuby concerten, daar ben ik dus wel blij mee.
*Jullie
muziek leek echt voorbestemd om op het Cool Buzz label uitgebracht te worden,
de overeenkomsten met T-99 en Cuban Heels en nu ook Rhythm Chiefs zijn duidelijk,
hoe kwam die samenwerking er, zochten zij jullie op, of andersom?
Wesley: Ja, ik was niet zo bekend met het Cool Buzz label, maar onze gitarist
JJ en Dirk wel, en het was gewoon hun droom om daar binnen te komen, zij hadden
het gevoel van als dat ooit mocht lukken dan was het super. Dus we hadden een
demo opgenomen in de studio waar wel meer Cool Buzz dingen vandaan komen, bij
Remko Schouten in de Ijland Studios in Amsterdam, en die zei: "Nou misschien
dat ik wel een goed woordje kan doen". Dus wij die demo laten horen aan
de jongens van Cool Buzz en ze zegden: "Nou als jullie kwalitatief kunnen
waarmaken wat we horen op die vier songs van de demo, dan willen we wel met
jullie in zee". Dus dat was meteen raak, dat hadden we nooit durven dromen,
we hadden het stiekem geprobeerd en het lukte ook gewoon in één
keer.
*Wat
we zeer verwonderlijk vonden was dat er enkel eigen materiaal op het debuut
stond, iets wat we zelden zien, zeker bij een bluesband. Was het een bewuste
keuze om geen covers op te nemen, of schrijven jullie zo gemakkelijk dat er
gewoon geen plaats meer over was voor covers?
Wesley: Ik denk dat het een combinatie was van beide, we hadden meer dan genoeg
instrumentaal materiaal en teksten en Dirk heeft nog wat in de boeken gezeten
en nog wat teksten“gerost” om het zo maar te zeggen en er waren
dus helemaal geen covers nodig, dus dachten we: we hebben genoeg gaaf eigen
spul, dus waarom dan covers gaan doen.
Dirk: Er zijn nog teveel bands die zoveel covers doen, dus als je je een beetje
wil onderscheiden, dan moet je wel!
Wesley: Stiekem lonk ik wel naar een covertje op de tweede, als eerbetoon aan
onze favo’s. Maar het was ook een hint van Cool Buzz: "Ik zou eens
een cd vol originals doen".
*Als
jullie de keuze hadden om een cd te maken samen met een aantal bekende artiesten
als gast op die cd , om ’t even wie, met een onbeperkt budget, welke zouden
dat worden, laat er ons 3 noemen.
Dirk: Moeten ze nog leven?
*Hoeft
niet, noem wie je maar wil.
Dirk: We zullen het bij de levenden houden, met Mark Thijs zou ik wel een plaat
willen maken.
Wesley: Ik zou het ook lekker vinden als Ian (Siegal) een nummertje mocht zingen
op een volgende. Die man heeft gewoon een gouden stem en qua blues is hij één
van de mannen van deze tijd, dus dat zou mijn voorkeur ook zijn.
Ja, wie nog? (denken beiden even na)
Wesley: Jimmie… Ja Jimmie Vaughan!
We kunnen echter nog wel even doorgaan. Plots komt er een hele stroom namen
van beiden jongens waaronder James Harman, Junior Watson, Larry Taylor, Fred
Kaplan, Richard Innes, Donald Dunn , Steve Cropper (lachen uitbundig).
Stop jongens, nu is het budget echt wel op!
*Vorige
maand speelden jullie zelfs op een Engels festival, het Linton Bluesfestival,
was dat het eerste optreden buiten de Benelux, en zijn er nog meer contacten
in die richting?
Ja dat was de eerste keer, en om het tweede deel van de vraag te beantwoorden,
het was hun zo bevallen dat ze gaan proberen om ons volgend jaar terug op het
programma te zetten, alleen wat later, meer naar boven op de affiche, en moest
dat niet meer lukken, het jaar daarop. En we hebben daar toch wel genoeg contacten
gelegd om te proberen om ginds een klein toertje te doen en te zien hoe de bal
daar kan gaan rollen. België hebben we ook nog, in Hasselt, de Muziek-o-droom
in januari. Ik wil wel even zeggen dat Linton een van de leukste concerten was
die we tot nu toe gedaan hebben. “The Blockheads”, toen we aankwamen
speelden die net “Sex and Drugs and Rock ‘n’ Roll “
fantastisch, echt zo’n superstrakke typisch Engelse band en dan waren
“The Animals”er ook nog, maar die hebben wij spijtig genoeg niet
meer kunnen zien.
*Jullie
gebruiken het internet ook om jullie materiaal via zoveel mogelijk kanalen te
verspreiden, de digitale downloads, I-Tunes, Amazon..,denken jullie dat de gewone
platenzaak op korte tijd gaat verdwijnen?
Dirk: Ik mag het g. v.d. niet hopen, ik zou het echt verschrikkelijk vinden
als ik alleen maar digitaal kon luisteren, maar natuurlijk brengt dat ook met
zich mee dat de bandjes de cd zelf aan de man moeten brengen…
*Dat
was dan ook toevallig mijn voorlaatste vraag, namelijk deze: Van de andere kant
merken we dan dat de verkoop na concerten enorm belangrijk wordt voor de bands,
bij jullie ook?
Dirk: Natuurlijk, ik denk dat dit het belangrijkste is, daar moet je het van
hebben.
*Misschien
is het nog wat vroeg om de vraag nu reeds te stellen, maar zijn er al plannen
voor nieuwe opnames?
Wesley: Ja, we zijn al wat met nieuw materiaal bezig en we hebben stiekem van
onze Misha gehoord dat we een tweede plaat mogen maken, dus wat willen we nog
meer?
.
Dus,
dat ziet er niet slecht uit voor de toekomst, we bedanken jullie bij deze voor
het interview en wensen jullie al veel succes met de opvolger, zo gauw die er
is.
(RON)