NICO WAYNE TOUSSAINT - HOOKROCK - 05 JULI 2008
Op de leeftijd
van 18 jaar koos je ervoor om de bluesharp te bespelen. Heb jij hiervoor nog
een ander instrument bespeeld?
Ik speel ook wel piano, klassieke muziek weliswaar. Ik heb hiervoor les gevolgd
gedurende drie jaar. Door het spelen van de klassieke muziek op de piano kon
ik het gevoel in mijn hart niet weergeven. Ik ben dan gestopt met het bespelen
van de piano. Verscheidene jaren heb ik geen instrument meer bespeeld tot ik
de bluesharp ontdekte.
Welke muziek
heb je beluisterd tijdens je tienerjaren?
Thuis werd er veel countrymuziek gespeeld door mijn vader dus is het evident
dat ik daar vaak naar luisterde. Blues, cajun, Franse muziek en Ry Cooder stonden
eveneens op mijn repertoire om te beluisteren. Ik heb eigenlijk geen specifiek
genre. Ik heb een zeer brede interesse wat het beluisteren van muziek betreft.
Beschouw je
het bespelen van de bluesharp op jongere leeftijd als een verrijking of eerder
als een handicap?
Ik denk dat het eerder een goede eigenschap is om als jong volwassene de bluesharp
te bespelen. Je hebt veel minder schroom. Er is meer lef, je wilt het maken
als beroepsmuzikant. Daardoor ga je kennismaken met andere mensen. Je stelt
jezelf voor aan anderen. Nu ik meer tot de oudere generatie behoor, denk ik
vaker na. Er is minder spontaniteit. Ik zal niet meer naar iedereen toestappen
en vragen om eens samen te jammen. Vijftien jaar geleden in de States, tijdens
opnames had ik die angst niet. Ik durfde iedereen aan te spreken om samen te
spelen of inviteerde muzikanten om samen opnames te maken.
Gedurende een
aantal jaren heb jij samen met je vader in een band gespeeld. Ieder is na enige
tijd zijn eigen weg gegaan. Je vader is in de band blijven spelen terwijl jij
een andere muziekgroep oprichtte. Vanwaar deze splitsing?
Mijn vader houdt meer van cajun, country en blues zoals ik al eerder vertelde.
Ik heb gedurende vier jaar met hem samengespeeld maar ik wilde mij uitsluitend
toeleggen op het spelen van de blues, terwijl mijn vaders voorliefde uitging
naar cajun muziek. Samen hebben we dan beslist dat ik de band zou verlaten.
Later is de band van mijn vader gesplitst doordat we verhuisd zijn naar Minneapolis.
Dit was in 1996. Ik richtte mijn eigen band op om pure bluesmuziek te brengen
voor het publiek. De repetities werden gehouden bij ons thuis. In mijn ouderlijk
huis dus. Mijn vader kwam wel eens mee jammen en steunde mij steeds. We hebben
geen ruzie, we zijn gewoon ieder onze eigen weg gegaan.
Je laatste album
“Southern wind blowing” is een eerbetoon voor de band van je vader
en diens muziek. Betekent dit dat zij van grote invloed zijn geweest in je kindertijd
en jeugdjaren?
Zeker. Er heerste altijd een gezellige drukte in huis. Er kwamen veel muzikanten
thuis over de vloer. Reizigers, muzikanten, lifters, iedereen was welkom bij
ons thuis. Iedereen bracht zijn instrument mee en jamde samen met mijn vader.
Er is een band genaamd “Albratros”, Barry McCabe speelde hierin
mee. Hij is nu op tour met Mick Taylor. Mijn vader leerde de bandleden van “Albatros”
kennen. Zij speelden in het dorp waar ik woonde. Hun genre was rock en roll,
nummers van Chuck Berry , Jerry Lee Lewis. Mijn vader inviteerde hen voor een
lunch bij ons thuis. Hij toonde hen video opnames die hij gemaakt had van hun
optreden. Wij hadden thuis een piano die mijn vader bespeelde. Tijdens het afspelen
van de opnames begon mijn vader de nummers mee te spelen op zijn piano. De jongens
van de band waren laaiend enthousiast. Twee maanden later werd mijn vader opgebeld
door de echtgenote van Barry met de vraag of hij wilde meespelen op een live
LP die de band aan het opnemen was. Dit als special guest! Ik ben samen met
mijn vader naar de studio geweest voor de opnames. Ik was erg onder de indruk
van de passie waarmee Barry de muziek tot leven bracht. Barry is niet alleen
een goede muzikant, hij is ook nog eens een excellente entertainer op het podium.
Een jaar later ben ik begonnen met het bespelen van de bluesharp en ik heb me
steeds opgetrokken aan zijn voorbeeld. Bandleden moeten naar elkaar opkijken,
er moet interactie zijn. Iedereen moet zijn solomoment mogen ervaren op het
podium. Op artistiek vlak heb ik veel te danken aan Barry. Hij is de drijfkracht
geweest voor mij om het te maken als beroepsmuzikant.
Sinds 1998 heb
je wel jaarlijks een award gewonnen. Beste bluesartiest, beste album, beste
harmonicaspeler en ga zo maar door. Is er een award die je nog graag zou willen
winnen?
Jazeker. De award van het publiek! De meeste voldoening ervaar je als de zaal
overvol is, mensen klappen en juichen. Er is ambiance en er wordt gedanst. Dat
is pas een echte award. Het geeft je het gevoel van een winnaar als je voldoende
cd’s verkoopt om te leven als een beroepsmuzikant. Je leeft van de muziek
die je maakt. Deze zorgt ervoor dat je je gezin kan onderhouden, een huis kan
kopen, enz… . Het is een continu proces. Men moet zich steeds opnieuw
bewijzen, creatief blijven. Nieuwe songs schrijven, cd’s opnemen, iedereen
overtuigen. Het publiek is wispelturig, je weet niet waaraan je, je kan verwachten.
De ene dag ben je razend populair, de andere dag ben je een niemendalletje.
Je probeert steeds nieuwe dingen, nieuwe stijlen in de hoop dat de mensen je
cd zullen kopen. Valt deze niet in de smaak dan kan je makkelijk een jaar werkloos
zijn bij wijze van spreken. Laat ons maar zeggen dat beroepsmuzikanten een onzeker
bestaan leiden.
Je doet meer
dan 100 optredens op een jaar. Dat wil zeggen dat er nog meer dan 200 dagen
zijn die je niet op een podium doorbrengt. Wat doe je dan in die tijd?
Ik regel de administratie, ik boek nieuwe optredens, ik tracht volop te leven.
Soms ga ik zelf eens naar een optreden kijken. Het is zo dat als we honderd
keer optreden dat we daarbovenop nog eens 30 of 40 dagen onderweg zijn om de
afstand te overbruggen van en naar huis. We zijn dus vaak op de baan. Voor de
tour dit weekend zijn we donderdag vertrokken, autopech leidde ertoe dat we
dringend op zoek moesten naar een vervangwagen om tijdig in Breda te arriveren
op vrijdag. Zaterdagavond zijn we nu in België en na het optreden moeten
we direct vertrekken. We hebben nog 1200 km af te leggen voor een optreden in
Spanje morgen. Zo gaat het dus vaak. Soms doe ik optredens samen met een band
genaamd “Blues Conspiracy”. Het is een Franse band maar als ik een
optreden heb met hen dan ben ik al een hele dag onderweg om naar hen toe te
gaan. Ik ben dus vaak onderweg voor de muziek maar daarnaast ga ik graag op
reis als toerist. Ik ben in april een ganse maand naar Amerika geweest. Ik ga
dan op bezoek bij mijn familie. Ik heb in Florida verbleven, net als Chicago
en Clarksdale. Ik tracht wel ieder jaar naar Amerika te gaan is het niet om
op te treden dan is het om van een welverdiende vakantie te genieten.
Als je een nieuw
nummer schrijft, is er dan eerst de tekst of de muziek?
Het refrein komt meestal als eerste. Daarna komt de rest van het lied. De zinnen
vormen een bepaalde melodie. Soms heb ik maar één zin en kan ik
er geen geheel van maken. In “Southern Wind Blowing” heb ik tien
jaar gewacht op de juiste tekst en melodie bij die ene zin namelijk “The
woman I love”.
Zijn er muzikanten
waarmee je in de toekomst zeker wil samenwerken?
Yep. Er zijn er teveel om op te noemen. Maar mijn grote droom is eigenlijk om
ingehuurd te worden als harmonicaspeler bij een goede band. Ik ben niet enkel
Nico dan, leider van de Nico Wayne Toussaint band. Ik wil graag werken in een
groep als deel van het geheel. Je gaat je instrument dan anders behandelen en
bespelen. Ik heb eens de kans gehad om een grote artiest te begeleiden bij een
bluesrally in Luxemburg, het is een unieke ervaring. Je ziet de artiest zielvol
zingen, hij geeft zich tweehonderd procent tijdens zijn optreden en dat geeft
je een adrenalinestoot waardoor jij je ook volledig wil inzetten.
Een aantal dagen
geleden heb je voor het eerst in Nigeria gespeeld. Hoe heb je het optreden daar
ervaren?
Ongelooflijk. We hebben vier optredens na elkaar gegeven en telkens was er een
lokale band als voorprogramma met veel percussie instrumenten. Tijdens de shows
hebben de lokale muzikanten met de percussie mee gejamd. Echt fantastisch! De
mensen daar hebben wel een andere mentaliteit. Hier wordt er na ieder nummer
geapplaudisseerd. De mensen daar zijn niet zo laaiend enthousiast en er werd
niet luid geapplaudisseerd na ieder nummer. Je denkt dan bij jezelf vinden ze
mijn muziek wel goed maar eens de lokale bevolking begint te dansen dan zie
je wel dat alles snor zit. Ze gaan volledig uit de bol. We worden dan het publiek
van hun show! Fabuleus, ze overweldigen je met hun energie. Bluesmuzikanten
zijn voor hen personen als Barry White en Lion Ritchie. De bevolking in Nigeria
is erg arm maar ze zijn welgemanierd en erg vrijgevig. In Noord Afrika wordt
er vaak gebedeld bij toeristen maar in het gebied waar ik me bevond, heb ik
daar geen hinder van ondervonden. Er was in deze streek weinig toerisme omwille
van de petroleumindustrie en terrorisme. De mensen zijn thans arm. Ze leven
in een hut, slapen op de grond en hebben amper twee uur elektriciteit per dag.
Zijn er jonge
bluesmuzikanten waarvoor je bewondering hebt?
Kenny Neal, Billy Branch en James Cotton natuurlijk. In Frankrijk heb je Sam
Chang ook wel mister Chang genoemd, hij is afkomstig van Bordeaux. Hij is een
geweldige gitarist en zanger, hopelijk wordt hij ontdekt en bekend in de bluesscène.
Hij speelt vaak op kleinere festivals en in cafés maar dit levert hem
niet voldoende publiciteit op. In Canada heb ik het afgelopen jaar een supergoede
gitarist aan het werk gezien namelijk Gareth Mason. Hij heeft de meest buitengewone
gitaarklank die ik ooit in mijn leven heb gehoord. Er zijn geen woorden voor.
Ian Siegel vind ik eveneens voortreffelijk, niet alleen als zanger en performer
maar ook als persoon.
Als jij iemand
een vraag kon stellen, wie zou je dan graag interviewen en wat zou je deze persoon
vragen?
Het mag éénieder zijn. Ik zou vragen stellen over het leven dat
ze leiden, de ervaringen die ze hebben opgedaan tijdens dit leven. Door het
uitwisselen van levenservaringen en wijsheden ontstaat er een innige band, deze
duurt soms maar enkel ogenblikken. Je kan je op deze wijze even verbonden voelen
met een onbekende. Dit is een magisch moment om te koesteren je leven lang!
Meer
foto's op: Lady
Blue
Blueswalker