RUDY ROTTA - DUVEL BLUES - 31 MEI 2008
Dadelijk na het sterk optreden dat Rudy Rotta in Puurs op het Duvel Festival gaf, hadden wij een gesprek met hem over dingen als zijn carriere, zijn favoriete artiesten en zijn toekomstplannen. Hieronder een samenvatting ervan.
*Goedenavond
Rudy, welkom op het Duvel festival hier in Puurs, dit is waarschijnlijk niet
je eerste Belgische optreden?
Neen, ik heb wel nog niet zo heel veel opgetreden in Belgie, maar toch al regelmatig.
Ik deed reeds een aantal festivals en behoorlijk wat clubs in het verleden.
*Wanneer
begon je met muziekspelen, was dat dadelijk al gitaar spelen wat je deed, en
welke zijn je voorbeelden?
Ja, ik begon dadelijk op gitaar. Ik ben opgegroeid in Zwitserland, mijn ouders
woonden daar in de jaren 50-60, en ik groeide op met de muziek van de Shadows,
Beatles, Stones en die dingen, dat waren dan ook mijn hoofdinvloeden: Spencer
Davies, Animals, vooral Angelsaksische muziek, achteraf kwam daar de Amerikaanse
muziek bij, hoofdzakelijk blues.
*
Je werkte met de legendarische Brian Auger voor enkele tours en jullie maakten
zelfs een cd samen, hoe is die samenwerking er gekomen?
Heel eenvoudig, ik kwam Brian tegen in Duitsland toen we beiden speelden op
een festival in de omgeving van Frankfurt. Ik had de dag ervoren gespeeld en
toen hadden we beide een vrije dag. Ik ging naar hem toe om wat met hem te praten,
voor de derde keer reeds. Brian houdt van Italië, zijn vrouw is Italiaanse
en hij woonde er een zestal jaren. Ik zei hem: "als je ooit naar Italië
wil komen voor een tour met mij samen, ben je altijd welkom". Hij antwoorde
dat hij dat graag wou doen, want dat hij van mijn muziek hield en het resultaat
was dat we al vier tours gedaan hebben ondertussen.
*Je werkte met veel andere artiesten en groepen, vooral op
je cd "And Friends", maar met B.B King werken in Montreux moet wel
een hoogtepunt voor je geweest zijn, is het niet?
Mmm, ja... misschien. De Allman Brothers in "The House Of Blues" in
New Orleans en B.B King, ja dat waren zowal de hoogtepunten van mijn samenwerking
met andere artiesten, dat vergeet je niet vlug.
*Dat
was toevallig mijn volgende vraag. Aangaande The Allman Brothers, waarmee je
ooit optrad. Omdat ik een fan ben, ben ik benieuwd naar de bezetting, was dat
met mijn favoriete gitaristen Derek Trucks en Warren Haynes?
Gedeeltelijk...(lacht). Het was met Derek, maar zonder Warren. Het was een speciale
samenstelling van de band voor de 47ste verjaardagstour van Greg Allman.
*Je
nam ook deel als artiest aan een aantal bluescruises. Dat lijkt me wel een aparte
belevenis, wanwege de mogelijkheid om te jammen met veel andere artiesten die
er ook aan deelnemen en de losse gezellige atmosfeer en het meestal heerlijke
weer. Heel verschillend van andere optredens, nietwaar?
Zeer zeker speciaal, want je speelt tot s'morgens vroeg, je doet er aparte dingen,
zoals op de Mediteraanse cruise waar ik drummer was van een band, die voor de
rest bestond uit Luther Allison op bas en Marcia ball op piano en Louisian Red
op gitaar. En op de Caraiben Cruise was 't nog gekker, fantastische tijden.
*Waar
speel je eigenlijk het liefst? Clubs, festivals, bars?
Dat hangt ervan af. In clubs bijvoorbeeld speel ik meestal meer ballads, er
is meer aandacht, het publiek is meer betrokken. Op festivals darentegen ga
ik meer up - tempo dingen spelen, het publiek staat er en wil meer bewegen,
dansen. Daar zal het meer agressief klinken, in clubs zijn de gevoelens meer
aan bod.
*Zijn
er jonge gitaristen of andere artiesten waar je zelf veel naar luistert en eentueel
zou mee willen samenwerken?
Om eerlijk te zijn ben ik geen fan van solo artiesten, en ook niet van echte
gitaarhero's om het zo te noemen. Het is de show die me interesseert, het samenspel
met de andere muzikanten. Dus extralange gitaarsolo's boeien me niet, ik wil
"muziek" horen. "Songlines" van Derek Trucks is een van
mijn favoriete cd's van de laatste jaren.
(Ondergetekende knikt heftig , want deelt die mening volledig. Het is trouwens
opvallend dat Derek Trucks een "musicians" musician is, want het laatste
jaar tijdens gesprekken met menig artiest, o.a Ian Siegal, Eric Steckel, Harry
Bodine, Randy Chortkoff en nog diezelfde avond Reba Russell komt die naam als
favoriet boven)
Er zijn veel goede muzikanten, maar wat je hoort is zo dikwijls hetzelfde. Daarom
moet ik zeggen dat veel Europese artiesten een toch wel wat andere visie brengen
en niet weer eens "Sweet Home Chicago" en andere bluestraditionals
op klakkeloos dezelfde manier brengen. Vandaag speelde ik maar een gedeelte
van mijn show, ik speel bijvoorbeeld ook akoestische nummers. Mijn nieuwe cd
zal meer in die richting gaan, ik weet dat ik toch steeds al bluesmuzikant zal
bekeken worden, maar ik wil er wat van weg. Ik hou van allerhande stijlen:Funk,
ballads, rock.
*Dat
doet Derek Trucks ook, hij heeft invloeden in zijn bluesmuziek verwerkt van
jazz, world en zo..
Ja, hij heeft geluk gehad, veel geluk. Hij volgde de juiste man en die schreef
de songs, producete de cd en zorgde voor de uitstekende opname ervan, en op
deze cd is er niet alleen maar gitaarwerk, dit is "muziek". Je weet
wel wat ik bedoel..
*
Ik recenseerde twee van je cd's, de Beatle tribute "Beatles In Blues"
en je laatste, uitstekende "Winds Of Louisiana". De eerste stamt uit
2003, zou je nu nog een cd maken met alleen covers?
Neen, zeker niet. Ik heb nu al een nieuwe cd klaar, die als ik wat geluk heb
voor 't eind van het jaar zal verschijnen. Wat ik wel ook nog als idee in mijn
hoofd heb, is een cd te gaan maken in Amerika, in Mississippi of Louisiana bijvoorbeeld
en een puur traditionele cd te gaan maken daar met plaatselijke muzikanten,
zoals ik dat deed lang geleden met Karen Caroll in Chicago. Zonder veel oefenen.
Naar daar gaan, oudere bluesartiesten van daar de kans geven en echte traditionele
blues daar "bijna live" spelen.
*Op
je internet site kan je luisteren naar songs van je cd's, en een van die cd's
kende ik niet, ze heet 'Blurred" en de twee songs die je kan luisteren
bevielen me erg, ze zijn beide instrumentaal en eerder jazzy, en je gitaarspel
is prachtig erop. Is gans die cd zo?
Ja dat is een volledig instrumentale cd en wat anders dan de anderen. Het was
ook een plan dat ik al langer in mijn hoofd had, ik zei, laat ons de studio
ingaan en we doen die drie of vier instrumentals die we live al speelden en
dan zoeken we nog wat songs en maken er instrumentals van. Maar dat is niet
zo gemakkelijk, want zoals ik al zei, er zijn veel goeie muzikanten maar creatief
zijn is niet voor iedereen weggelegd. Daarom ben ik zo trots op "Winds
of Loiusiana". Ik ging toen de studio in met een viertal topmuzikanten,
één van hen was John Cleary, die ik kende van de "Caribbean
Cruise" en dan ook nog de bassist van de Neville Bothers en de drummer
van onder meer Bonnie Raitt, Neil Young en Peter Frampton. Ze hadden nooit de
songs gehoord, ik stond in het midden van de studio en zei: "Dit is wat
ik ervan gemaakt heb, als je er iets aan wil verbeteren, doe maar"... Ik
weet niet of ik er mee akkoord ga, maar ik sta open voor verbeteringen. We hebben
verschillende songs heel wat veranderd, want deze jongens deden wonderen, de
samenwerking was ongelooflijk. Ik ben nieuwsgierig als ik met andere muzikanten
werk, naar wat hun visie is. Met mijn eigen jongens weet ik wat ik kan verwachten,
maar hier was 't zo verrassend...
(Een paar fans die van Frankrijk kwamen hebben de manager zo ver gekregen om even een korte signeersessie in te lassen midden ons interview, waar wij alle begrip voor hebben, dus een minuutje later gaan we verder)
*Zijn
er andere gitaristen waar je graag mee zou samenwerken, of een nummer of cd
mee zou willen opnemen?
Natuurlijk, maar ze zijn dood. Albert Collins en Freddy King, dat zijn mijn
twee favoriete gitaristen.
*Als
gitarist, heb je veel interesse voor de technische kant en de gimmicks, nieuwe
snufjes en zo of is dat niet zo belangrijk voor U?
Helemaal niet, absoluut geen interesse. Ik oefen ook niet. Componeren wel, zoals
ik al zei: de muziek, de song is belangrijk, de rest maar weinig. En weet je,
als je begint met songs te schrijven, dan merk je dikwijls dat je meer creatief
bent dan je wel dacht. Ik heb steeds een gitaar in de buurt, en als ik ze ter
hand neem is het zelden om te oefenen, maar steeds om een nieuwe riff te zoeken,
of een song te componeren.
*Nu
we het over songschrijven hebben, hoe schrijf je je songs eerst de muziek en
daarna tekst , andersom of eventueel gelijktijdig?
Ik componeer de muziek rechtstreeks op gitaar, en voor de teksten, daar ben
ik als niet Engels sprekende niet sterk genoeg in, daar heb ik hulp van 2 Amerikaanse
meisjes voor. Ik geef aan wat de hoofdlijn van de tekst is, en zij gieten het
in perfect Engels in meer poetische termen.
*Laatste
vraagje dan. Je laatste cd is reeds 2 jaar geleden. Tijd voor een nieuwe cd
dus, er waren geruchten van een live cd opgenomen in Wintherthur, Duitsland,
maar daarstraks sprak je van een nieuwe studioplaat. Was mijn informatie over
de live cd verkeerd?
Neen, die komt er ook. "Winds Of Louisiana" werd vier jaar geleden
opgenomen, maar ik had toen geen platenfirma en het duurde twee jaar eer ze
uitkwam. Ze was heel rustig, met veel ballads, maar de nieuwe nu is compleet
anders, maar ook nu heb ik geen label, ik ben echt op zoek naar een goed label,
maar ik heb er weinig hoop op. De werktitel is "Lady" maar dat kan
nog veranderen. Het is in ieder geval mijn "meest geproducete" cd.
Normaal doe ik een vier tot vijf dagen over het hele proces van opnemen en mixen,
maar nu deden we hooguit 1 nummer per dag en voor het mixen is dezelfde periode
voorzien, tien tot 12 dagen.
*Komt
hij niet uit op 't zelfde label ?
Misschien, ik weet 't niet. Ik verwachtte meer van "Winds Of Louisiana".
Ik heb ook een hele andere levensinstelling. Het laatste jaar is er op persoonlijk
vlak veel gebeurd en dat zal op mijn nieuwe cd afstralen, die emoties zitten
er in. Er zijn nog platenfirma's die me niet willen omdat ik Italiaan ben. Omdat
ik niet in 't Italiaans zing en geen typische Italiaanse muziek maak kom ik
dikwijls niet aan de bak. Dat is 't probleem van heel mijn carrière.
Weten jullie geen goed label?
Ja we weten wel een prima label, op maat van Rudy gesneden om het zo te zeggen, toevallig een label op zoek naar goede Europese bluesartiesten die net buiten het traditionele vallen. We praten nog wat met Rudy, off the record, en wie weet....
Meer
foto's op: Lady
Blue
(RON)