TIFT MERRITT - TOOGENBLIK HAREN - 24 MEI 2008
*Hallo
Tift, welkom in België. Fijn dat je tijd voor ons wil vrijmaken voor een
interview met Rootstime.
Geen probleem hoor, graag gedaan. Een vraagje, dit is een Vlaamse club als ik
het goed begrepen heb? Hier spreekt men dus geen Frans?
Zo sterk zou ik het niet stellen. In Toogenblik komt men
voor de muziek en de gezelligheid. Of dat nu Nederlandstaligen of Franstaligen
zijn maakt voor ons geen verschil. Enkel de politiek hier in België maakt
zich daar druk om. Ben je op de hoogte van de situatie hier in dit land?
Ik heb me een beetje geïnformeerd voordat ik hier voet aan de grond zette
en wist over politieke problemen tussen de verschillende taalgemeenschappen,
maar het is dus overdreven?
Ik zou durven beweren dat het enkel een politiek spelletje is, waar
de modale burger het warm nog koud van krijgt.
Akkoord, maar doen we het interview in het Frans of in het Engels? Ik kan mij
wel behelpen in het Frans en heb mijn nieuwe album in Parijs geschreven, maar
ik ben toch tevreden dat men ook Engels spreekt in België. Ik kom juist
van Duitsland en daar is het een ware ramp om zich verstaanbaar te kunnen maken.
*
Is het de eerste maal dat je ons land aandoet?
Ja, zonde van al die lekkere Belgische frieten en bieren die ik al die jaren
gemist heb, vind je niet ? Hier, proef maar (steekt me haar bakje frieten onder
de neus).
*Je
bent geboren in Houston, Texas, maar groeide op in North Carolina. Wanneer we
hier in België aan Americana en Countrymusic denken, leggen we bijna automatisch
de link met Nashville, Tennessee. Als ik echter zie wat er allemaal in Chapel
Hill en omgeving gebeurt…
Nashville heeft misschien wel een naam, maar Chapel Hill is veel cooler en heeft
tal van goede live music clubs en een springlevende muziekscene. Nashville is
ongeveer tien uur rijden met de wagen, maar ik zou me er nooit thuisvoelen.
*
Met welke muziek groeide je op in je jeugd ?
Ik werd overspoeld door papa’s platencollectie. Die bestond uit werk van
Bob Dylan, Aretha Franklin en oude soulplaten zoals Percy Sledge en Otis Redding,
kortom “The good stuff”. Mijn vader speelde piano en gitaar op het
gehoor en leerde mij dan liedjes te spelen. We draaiden vooral platen die we
konden naspelen en dat was hoofdzakelijk rootsmusic. Eigenlijk was ik muzikaal
nooit up to date. Toen de Pixies doorbraken dacht ik wel, dat is cool, maar
voor deze periode bleef ik grasduinen in mijn rootsmusic.
*
Wie zijn nu uw helden?
Eigenlijk dezelfde als vroeger samen met Dylan, Bruce Springsteen, Emmylou Harris
en nieuwe mensen die me beïnvloeden zoals fotografen, schrijvers en hedendaagse
songwriters. Alle kunstvormen gaan toch over een verhaal vertellen en een bepaald
gevoel weergeven. Eén van de dingen waarin ik geloof, en dat is zelfs
modern, is dat er geen genres bestaan. Iedereen heeft de neiging van alles in
kastjes te plaatsen, één voor schilderkunst, film, countrymuziek,
soul, rock’n roll. Ik vind dat belachelijk want iedereen probeert gewoon
hetzelfde : zijn verhaal op zijn manier te vertellen en bepaalde gevoelens over
te brengen.
*Je
hebt een druk leven op tournee. Ik las dat je je eigen radioprogramma hebt “The
Spark with Tift Merritt”, uitgezonden op Marfa Air Radio, waar je interviews
afneemt van artiesten die je bewondert. Is dat niet teveel van het goede?
Helemaal niet. Het is een mooie afwisseling om de dagelijkse sleur van het touren
te doorbreken. Ik reis toch de wereld rond en in veel steden heb ik artistieke
vrienden die ik graag voor de micro zou halen. Ergens behoren wij tot dezelfde
familie.
*
Over familie gesproken, heb je broers of zussen?
Ja, ik heb een jonger broer die in Colorado woont, maar die heeft helaas geen
enkele artistieke interesse. Ik had vurig gehoopt van wel, zodat we uren samen
konden doorbomen over onze artistieke projecten. Toen hij nog journalistiek
studeerde deed ik hem op een dag een fotoboek cadeau, maar zelfs dat weigerde
hij door te nemen. Nochtans zijn wij heel close, maar terwijl ik een emotionele
kijk op de dingen heb, is hij daarentegen zakelijk en nuchter.
*
In Amerika ben je ondertussen al een beroemdheid, maar wie ontdekte Tift Merritt?
Een beroemdheid, ik ? Is er al iemand die me ontdekt heeft tot hiertoe?(schaterlach)
Wow ! Neen ernstig, ik denk dat de mensen in North Carolina mij naambekendheid
hebben bezorgd door naar mijn shows te komen en me door dik en dun te steunen.
Ik won dan het Merlefest, een wedstrijd voor songwriters, wat me toeliet in
Nashville op te treden in het voorprogramma van Ryan Adams. Hij vertelde zijn
manager eens naar een show van mij te gaan kijken, wat me een platencontract
bij Lost Highway bezorgde en zo ging de bal aan het rollen.
*
Je hebt nog steeds een band met Ryan Adams door je muzikanten in je liveband.
Ja zeker, mijn gitarist Brad Rice speelde gitaar bij Ryan en Dan Eisenberg keyboard.
Neil Casal sprong ook muzikaal bij op mijn “Tambourine “ album.
Maar met Neil speelde ik vroeger al samen, voordat ik Ryan kende.
*
Als ik het rijtje grootheden afloop die meespelen op je albums val ik bijna
stijl achterover : Mike Campbell, Benmont Tench, Gary Louris, Don Heffington,
Charly Sexton, Doug Pettibone en ik vergeet er nog een paar, komen die allemaal
meespelen als vriendendienst?
Als vriendendienst? Droom maar verder jij.
*
Een paar weken geleden hadden wij nochtans een interview met Malcolm Holcombe,
ook uit North Carolina trouwens, en die verklaarde dat, vermits hij geen geld
had, iedereen belangeloos en gratis meewerkte, uit appreciatie voor zijn werk
. Zijn album werd zelfs geproduced door Ray Kennedy, producer van Steve Earle.
Dan moet ik dringend daar naartoe ! (lacht)
*
Heeft het vrouw zijn je nooit geen parten gespeeld in deze muziekwereld die
hoofdzakelijk gedomineerd wordt door mannen?
Hola, denk niet dat ik schrik heb van jullie kerels ! (kijkt vervaarlijk in
het rond). Geen enkele man boezemt mij schrik in. Misschien is het wat makkelijker
voor een jongen om weken tussen de vuile was te leven, met een minimum aan sanitaire
voorzieningen. Soms snak ik er wel eens naar om lekker verwend te worden door
een manicure of me in cosmetica artikelen te dompelen, maar toch ben ik heel
gelukkig met mijn situatie nu. Als ik ergens trots op ben in mijn carrière,
dan is het wel dat ik het geschopt heb tot beroepsartiest. Het is toch een droom
betaald te worden voor hetgeen je graag doet.
*
Ondanks alle lof in de pers ,een Grammy nominatie en het feit dat je zowel een
goed songwriter en talentvol muzikant bent met een prachtige stem, kreeg je
geen krediet bij Lost Highway en wezen ze je nieuw werk af. Waarom lieten ze
je zomaar vallen?
Ik geraak er zelf niet uit. Misschien kun je die vraag beter aan hen stellen.
Tja, muziek is nu eenmaal business en mijn platenverkoop was niet hoog genoeg
zeker. (geïrriteerd). Ik heb me nochtans honderd procent ingezet.
*
Misschien was deze tegenslag wel een zegen en had “ Another Country”
helemaal anders geklonken zonder dit voorval?
Ik koester geen enkel wraakgevoel tegenover iemand. Boosheid of wraak kunnen
geen goede inspiratiebron zijn voor een album. Het voordeel was dat ik niet
uit Parijs terugkwam met een blanco blad papier, zodat ik ondanks de afkeuring
van Lost Highway toch kon terugvallen op deze nummers. Ik had daar de basis
al gelegd voor mijn nieuw album en moest enkel nog een huisje vinden om ze onder
te brengen. Maar ik ben heel tevreden waar ik nu ben bij Fantasy Records.
*
In de single “Broken” uit uw nieuw album staat de zin “What
is broken falls into place once again”. Waar gaat dit lied over en hoe
is het ontstaan?
Bij het schrijven van een song wordt je beïnvloed vanuit verschillende
richtingen. Toen ik op verlof vertrok naar Parijs zat ik echt op mijn tandvlees
door het vele toeren, voelde ik me uitgeput en had geen enkel perspectief .
Daar bovenop overleed er nog een nauw familielid van een zeer goede vriend.
Ik wist niet goed hoe daarop te reageren en “Broken” was mijn manier
om deze gebeurtenissen te weerspiegelen. Een goede song schrijven is zoals soep
koken : je mengt verschillende ingrediënten en legt er eigen accenten in,
in de hoop dat ik mezelf beter kan begrijpen en jullie misschien mij kunnen
doorgronden. Nogmaals, ik kan niet schrijven uit woede, of het zou echt iets
heel ergs moeten zijn of een schandelijke situatie die aangekaart moet worden
zoals protestzangers dikwijls doen. Stel je voor, een boosaardig lied met de
titel “I Am Mad On My Mam”(zingt furieus).
*
Zoals ik hoor ben je wel zeer boos op je moeder?
Nee, nee, ik zie mijn mama doodgraag ! (krijg bijna klappen)
*
Verschillende titels in “Another Country” verwijzen naar het ontluiken
van een nieuwe dag zoals “Morning is my destination”. Symboliseert
dit hoop en een nieuw begin voor je?
Ooh, dank je, ik ben zo blij dat je dit opgemerkt hebt. Het waren dikwijls lange
nachten voor mij (denkt na). Elke morgen betekent hoop en verandering, zoals
een song schrijven ook verandering betekent, je begint eraan en bij het einde
is het dikwijls iets heel anders geworden. Dat is steeds iets waarnaar ik uitkijk.
*
”Hopes To High” is een mooie weerspiegeling over hetgeen je overkomen
is en in het zeer soulvolle “Tell Me Something True”, waar je trouwens
de beste Motown dagen doet herleven, blijk je het vertrouwen verloren te hebben.
Ben je nu realistischer en wantrouwiger dan vroeger?
Ik ben zeer vereerd dat je de vergelijking maakt met Motown. Weet je, als kind
heb je zoveel dromen over zoveel dingen die je als volwassene zou willen realiseren
en dan plots ben je dertig en volwassen en maak je een balans op van de dingen
waarvan je droomde en hetgeen je daarvan verwezenlijkt hebt. Voor mij was dat
zeer confronterend. Ik kwam thuis van de “Tambourine” tour en al
mijn vrienden waren getrouwd, hadden kinderen en een stabiel leven. Dat zette
me tot denken en ik moest alles even laten bezinken om af te wegen hoe belangrijk
deze dingen in mijn leven zijn. Spijtig genoeg is een drukke muziekloopbaan
bijna niet te combineren met een gezin met kinderen. Dus moest ik verschrikkelijke
keuzes maken met alle gevolgen van dien (vloekt, damned, kijkt triest).
(Zeke, haar vriend, is ondertussen binnengekomen)
Maar
je hebt Zeke nu om je te steunen of is dat misschien een ander probleem erbij?
(Barsten beiden uit in lachen) Inderdaad, en wat voor een probleem. Ik haal
me toch nogal wat op de hals, Jezus.
*
Niet dat wij schrijven voor de schandaalpers, maar ik barst van nieuwsgierigheid
: jullie kennen elkaar al van op de universiteit, dus toch al meer dan tien
jaar, waarom sloeg de vonk nu pas over?
Waarom ik zolang wachtte? Heb je Zeke al eens goed bekeken ?(plooit dubbel van
het lachen terwijl Zeke’s mond open valt van verbazing en antwoord : verdorie,
ik moet meer naar interviews komen luisteren, god weet wat vertellen ze nog
allemaal achter mijn rug). Nee, ernstig, je bent wel de eerste die me dat vraagt
met een voice recorder onder mijn neus. Nu, er was geen haast bij. Gedurende
al die jaren hebben we elkaar door en door leren kennen, beleefden we zoveel
dingen samen en werkten we zowel artistiek als zakelijk samen. Dat is toch een
fantastische basis om een relatie te starten.
*
In de titel “I Know What I Am Looking For Now” klink je heel overtuigend,
zelfverzekerd en boordevol vertrouwen. Die vakantie in Parijs opende precies
je ogen.
Ik zou hier uren kunnen over praten. Weet je, toen ik in Parijs aankwam was
het twee jaar geleden dat ik nog veertien dagen aan één stuk in
hetzelfde bed had geslapen, altijd maar onderweg. De gewone dagdagelijkse dingen
deden me nu zo’n plezier: ontwaken, rustig ontbijten, zelfs simpel vanop
een terrasje de mensen observeren zonder er mee te praten, wat ook niet evident
is. Hoewel ik een mondje Frans spreek, blijft er toch die taalbarrière.
Ik was echt op verlof naar Parijs gekomen, zeker niet met de bedoeling songs
te schrijven en plots kreeg ik er terug zin in. Ik was zodanig verrast hierdoor
dat ik eigenlijk hier niet meer weg wou. Ik wilde dat gelukkig gevoel nooit
meer kwijt. Daarover gaat dat lied.
*
Al je albums hebben een specifiek geluid. Natuurlijk heeft dat te maken met
de productie. Voor je laatste twee albums koos je George Drakoulias, bekend
van zijn productiewerk bij The Black Crowes, Tom Petty, The Jayhawks. Bepaal
jij hoe een bepaald nummer moet klinken of stuurt George je in een bepaalde
richting?
Ik bepaal de richting die we inslaan. Al mijn albums hebben een bepaald doel
voor ogen. Met “Tambourine” wilde ik iedereen platwalsen met een
“In Your Face” klinkend album, maar met “Another Country”
had ik dat gevoel niet en stelde ik me lijnrecht op tegenover wat de showbusiness
van mij verwachtte. Maar dat interesseerde mij niet. Ik wilde een persoonlijk
en intiem album uitbrengen, iets wat aangegeven wordt door een vriendelijke,
uitnodigende hand. Niet iets wat bijna opgedrongen wordt, maar iets wat je de
keuze moest geven om in mijn wereld te treden of niet. George slaagde er prachtig
in dit gevoel in mijn album te leggen. Ik begrijp de artiesten niet die rondspringen
van de ene producer naar de andere. Je moet elkaar toch diepgaand leren kennen
zodat je elkaar aanvoelt en kan anticiperen. Ik moest gewoon met deze liedjes
naar George. Voor mij was hij de enige die kon weergeven wat ik op dat moment
voelde, juist omdat we samen zoveel hebben meegemaakt. Het was een uitdaging
op zich om de songs hun eigen ding te laten doen.
*
Niet alleen je producer deed prachtig werk, maar ook de muzikanten. Wie speelt
er die ongelooflijk mooie gitaarsolo op “Tender Branch”, Charlie
Sexton of Doug Pettibone?
Het was Doug die deze solo voor zijn rekening nam en hoe ! Hij klinkt zo retro,
maar tegelijkertijd zo vernieuwend en modern. Het waren magische momenten bij
de opnames. We kropen de studio in met mijn liveband, aangevuld met Doug en
Charlie en dat gaf enerzijds dat lekkere, knusse familiegevoel waar iedereen
elkaar aanvult en aanvoelt, maar tegelijkertijd voelde je ook aan dat er iets
magisch aan het groeien was door de spontane en geniale inbreng van zulke topartiesten.
*
Ik was echt aan de grond genageld door de mooie Franse tekst in “Mille
Tendresses”. Er staat een vertaling naar het Engels in het cd-boekje,
maar helaas krijg je dezelfde nuances niet gelegd. Was het origineel in het
Frans geschreven?
Natuurlijk ! Uren en uren heb ik aan die Franse tekst gewerkt om de juiste woorden
te vinden en aan die kleine nuances die je in het Engels simpelweg niet vindt.
*
Ik vind het ware poëzie : “La nuit, les bruits s’embrassent
sous le vent”. Heb je er nooit aan gedacht een dichtbundel te schrijven.
Je studeerde toch creatieve schrijfkunst aan de universiteit in Chapel Hill?
Dat wel , maar ik zie mezelf meer als schrijver van bijvoorbeeld korte verhalen
dan van poëzie. Misschien lijkt muziek schrijven wel op dichten, maar je
hebt meer expressieve middelen bij muziek dan bij poëzie. Bij poëzie
heb je alleen je woorden om het waar te maken.
*
Onlangs ontmoette je in London Paul Stacey, producer van The Black Crowes. Weer
een ervaring rijker neem ik aan?
(Enthousiast) Oh ja, dat was een fantastische ervaring. Men had me gevraagd
om een lied te schrijven voor een film. Ik had twee dagen vrij in London en
toen ik de song op de eerste dag geschreven had, smeekte Paul me om het ook
op te nemen. Dat gebeurde dan de dag erop, op mijn zo gezegde vrije dag, tot
vier uur ’s morgens . Paul is naast producer ook een zeer getalenteerd
gitarist en basspeler en samen met Zeke bouwden we een echt feestje in de studio.
Maar het heeft niet mogen baten, de filmproducenten keurden onze song niet goed.
Ik zal dat lied ooit ergens anders wel voor gebruiken.
*
Op vijfentwintig juni mag je een duet zingen met je grote heldin Emmylou Harris
in de “David Letterman Show”, bij de voorstelling van haar nieuwe
cd “All I Intended To Be”. Betekent dat niet dat ook zij een beetje
fan is van jou?
Je maakt me verlegen. Ik kijk zo op naar deze fantastische en lieve dame. Ooit
kwam ze spontaan, bij mij het podium opgewandeld om de harmonieën te zingen
in mijn song. Dat vergeet ik nooit. De tranen schoten me in de ogen en eerst
dacht ik : My God, Emmylou Harris staat hier naast je, en vervolgens : Jezus,
ze kent mijn teksten ! Toen viel ik bijna flauw van emotie.
*
Volgende winter vertrek je op cruise met Lyle Lovett, Patti Griffin, John Hiatt,
Shawn Colvin, Buddy Miller etc. Waar gaat de reis naartoe, naar de Carraiben?
Ik zou het niet weten. Ik ben er niet gerust in. Het is de eerste maal dat ik
op cruise ga en ik krijg ’s nachts al angstdromen van griepepidemieën
die uitbreken en gans het schip doodziek maken. Maar ik heb toch maar toegezegd.
Het zal best gezellig worden, ik en Patti Griffin hangend aan de toog in de
bar. Ik had toch geen concrete plannen voor de winter volgend jaar en dacht
in deze periode nieuwe songs te schrijven. Ik woon momenteel in New York en
de winters zijn daar behoorlijk koud, dus waarom niet kiezen voor een voor de
lekkere, warme zeebries. We zullen daar vrije tijd genoeg hebben om nieuw werk
voor te bereiden en de aanwezigheid van al die grote artiesten en de sfeer daarrond
kan best inspirerend werken.
*
Misschien wordt het wel een huwelijksreis?
Nee, nee, nee (gilt het uit). Je bent echt wel nieuwsgierig . We hebben nog
niet eens een huwelijksdatum gepland.
* Dus
zijn er toch trouwplannen?
(Barst opnieuw in lachen uit) Jongen toch, ok, je zal de eerste zijn die ik
het laat weten.
* Fantastisch,
nogmaals bedankt voor dit zeer fijn gesprek. Ik hoop dat je er evenveel van
genoten hebt als van de lekkere Belgische frieten en dat schuimend biertje en
hopelijk tot binnenkort.
Het plezier kwam volledig van mijn kant, graag gedaan.
.
Meer foto's: Blowfish
Blowfish