HARMONICA SHAH - SPRING BLUES ECAUSSINNES - 17 MEI 2008
Hallo
en welkom in België. Kom je hier voor de eerste keer?
Harmonica Shah: Jazeker. Ik werd verondersteld naar hier te komen met Howard
Glacer maar omwille van technische problemen werd dat optreden in het verleden
afgeblazen. Ik wil zeker in de toekomst meer naar België komen om op te
treden. Het geeft mij een goed gevoel.
We
zien je hier inderdaad niet veel, enig idee hoe dat komt?
Harmonica Shah: Met Howard Glacer kwam ik op regelmatige basis in Europa. Problemen
zorgden ervoor dat we ieder onze eigen weg gingen bewandelen. Ik ben misschien
niet de makkelijkste persoon om mee om te gaan. Ik wil meer blues spelen en
minder rock. Blues is strakker. Laat ons dus maar stellen dat een muzikale onenigheid
onze wegen heeft doen scheiden.
Vertel
ons eens wat meer over hoe je die aparte stijl van de bluesharp bespelen hebt
ontwikkeld.
Harmonica Shah: In Detroit zijn er vele kerels van Misissipi Alabama zij spelen
de blues op de mondharp. Overal waar je komt in Detroit vind je de blues. Je
kan zelfs zeggen dat het gespeeld wordt vanuit de luie zetel in de tuin. Als
je door de straten wandelt of rijdt met de auto zie je altijd wel iemand die
de bluesharp speelt of tokkelt op een gitaar. Sommige van deze mensen zijn eigelijk
beter dan de muzikanten die zelfs een CD op de markt hebben gebracht. Ik bewonder
deze mensen. In Detroit is er een oude man, oom Jessie, ook wel Jessie White
genaamd. Hij was afkomstig van Mississippi en heeft altijd op de plantages gewerkt.
Spijtig genoeg is hij onlangs overleden. Hij kon enorm goed piano en bluesharp
spelen. Voor hem had ik zeer veel bewondering. Hij had alles geleerd van een
kerel in Mississippi. Zijn stijl had veel weg van C.J. Reed.
Je
recentste CD “Listen To Me Good” krijgt heel goede kritieken. Kan
je ons wat meer vertellen over hoe die ontstaan is.
Harmonica Shah: Ik heb deze CD gemaakt met muziek recht uit de kern, samen met
een ander man uit Detroit. Bij het maken van deze muziek heb ik de sfeer van
de Detroitse straten in het achterhoofd. Ik zing over wat ik weet, wat ik iedere
dag zie op de straat. Ik wil de liefde niet bedrijven op een kerkhof laat in
de avond. Je zou denken dat de doden er niets om geven maar niets in minder
waar.
Wie
bespeelt de piano op het nummer ‘Lies Lies Lies’ ?
Harmonica Shah: Potverdorie, ik ben zijn naam vergeten maar hij is geweldig.
Er
zat vijf jaar tussen je vorige en huidige CD, een bepaalde reden daarvoor?
Harmonica Shah: Laat ons zeggen dat het zo lang geduurd heeft om mensen te vinden
met dezelfde interesse. Je wil immers op dezelfde golflente zitten. De nieuwe
CD is er dus waar een wil is, is een weg. Als je maar blijft proberen kan je
alles doen en worden wat jij wilt. Er zullen zeker nog CD’s volgen in
de toekomst, dit is als God wil dat ik dit pad verder blijf bewandelen.
Je
begeleidingsband is niet zomaar een band, ze speelden al met heel wat grote
namen. Is het niet moeilijk zo’n band bij elkaar te houden?
Harmonica Shah: Neen. Dit omdat ze geen idee hebben welke nummers ik ga spelen.
Ik speel ieder optreden iets anders. Het is afhankelijk van mijn gevoelstoestand
op dat moment. Tijdens een optreden probeer je niemand te overtreffen. Het enige
dat telt is de blues brengen voor het publiek. Wat je voelt moet je overbrengen
naar je publiek. Door de blues tracht ik mijn gevoelens over te brengen naar
de rest van de wereld. Alberta Adams wordt in Detroit beschouwd als de koningin
van de blues. Zij speelt de blues al meer dan 50, 60 jaar en speelt geen twee
keer hetzelfde. Ik evenmin. Ik breng de nummers zoals ik me voel op dat ogenblik.
Ik ben geen imitator, bijvoorbeeld geen Little Walter. Ik zal ook nooit als
hem klinken want ik heb mijn eigen gevoelens en leg mijn eigen accenten in de
muziek die ik breng. Misschien is dit de reden dat de band bij elkaar blijft.
Iedereen kan zijn eigen gevoel brengen.
Is
er een podium of festival waar je in de toekomst nog wil optreden?
Harmonica Shah: Alle festivals of clubs zijn goed. Als het publiek je op handen
draagt dan heb je de verplichting om een optreden te brengen met hart en ziel.
Je moet er dan geen honderd maar tweehonderd procent voor gaan. Ik speel even
graag op een festival als in een club. Al lachend wordt er aan toegevoegd, indien
jij zorgt voor de elektriciteit dan speel ik zelfs in jouw achtertuin. Het maakt
geen verschil waar je speelt. In Detroit bestaan deze feestjes. Aan een kraakpand
met elektriciteit wordt het gras gemaaid, de parasol wordt opengezet, mensen
zorgen voor een toiletje in de tuin en de ganse avond en nacht lang kan men
genieten van een band die de blues voor je speelt. Zolang de band zich amuseert
samen met het publiek maakt het niet uit waar je speelt.
Wanneer
besloot je professioneel muzikant te worden?
Harmonica Shah: Ik wist niet dat ik de blues in me had. Ik ben ontslagen op
mijn werk als arbeider. Ik had wel meer dan 150 dagen afwezigheid omwille van
ziekte en familiale omstandigheden. De werkgever zei toen tegen mij. Verdikke,
je hele familie lijkt wel uitgestorven. Je moeder en vader zijn het hoekje om,
leeft er nog wel een familielid. Ik had geen zin om nog ander werk in dezelfde
richting te zoeken. Op de weg naar het pandjeshuis ben ik een oude kerel tegen
het lijf gelopen, genaamd Bobby. Hij kon de harp goed bespelen. Ik heb hem gevraagd
of hij behoorde tot het gezelschap van Howlin' Wolf. Hij kende deze band wel,
zelf had hij in Chicago verbleven. Ik vroeg hem of het moeilijk was om een bluesharp
te bespelen. Hij heeft me aangemaand om een harp te gaan kopen, zo kon hij me
een aantal trucjes leren. Ik kende maar één liedje. Na drie maanden
van oefening thuis heb ik hem mijn kunstjes laten horen. Hij was onder de indruk
en wilde samen met me verder werken om mijn technieken te verbeteren. Zo heb
ik me verder kunnen bekwamen in het bespelen van de bluesharp. Op vrijdag, zaterdag
en zondag kwam ik samen met de oude rotten in het vak. We hebben veel gepraat
en samen geoefend. Tot op de dag van vandaag ben ik hen nog steeds dankbaar
omdat ze zich over mij hebben ontfermd. Ik heb veel van hen geleerd.
Is
er iemand waar je veel bewondering voor hebt?
Harmonica Shah: Junior Welsh, John Lee Hooker, Eddie Kirkland. Ze zijn allemaal
goed, zeker Big Walter. Ik heb groot respect voor Big Walter, hij speelt op
een hoog niveau. J.B en Wolfman kunnen een volledige bar op stelten zetten,
enkel door het bespelen van één harp. Wat deze mannen kunnen met
de harp door hun tong te gebruiken is ongelofelijk. Ze spelen vijf toonaarden.
Ik heb het geluk gehad dat ze mij dit ook geleerd hebben. Goede muzikanten en
optredens over het ganse land, van Mississippi tot Georgia en Alabama.
Zijn
er jonge muzikanten die we in de gaten moeten houden?
Harmonica Shah: Inderdaad. Ze zijn er, kijk maar naar Johnny Basset en Emmanuel
Jong. Al snel volgt er een hele lijst die te lang is om neer te schrijven
maar deze eindigt met Robert Pin. Vaak krijgen de jonge muzikanten te weinig
kans maar dit betekend niet dat ze minder goed zijn. Iedereen komt samen in
Lucas House in Detroit.
Als
je één iemand een vraag mocht stellen, welke vraag zou dat zijn
en aan wie zou je die stellen?
Harmonica Shah: Junoir Welsh zou ik vragen stellen over het gebruik van de tong
bij het bespelen van de harp eveneens zou ik vragen stellen over het verdelen
van je blaasvolume. Hard en luid is niet altijd geweldig en goed. Goed doseren
is de boodschap. Je wil immers je longen niet uit je lijf blazen. Verder zou
ik alle briljantje muzikanten bevragen over hun trucjes.
We bedanken Harmonica Shah voor zijn tijd en dit aangenaam gesprek
en wensen hem dat hij nog regelmatig naar België mag komen.
Meer
foto's op: Lady
Blue
Blueswalker