MARIE GAUTHIER - BLUE HIGHWAYS UTRECHT - 19 APRIL 2008
Goedenavond
Mary, mag ik je namens Rootstime welkom heten op het Blue Highways festival.
Je laatste album,”Between The Daylight And The Dark”, scoorde hoge
toppen en was in vele top tien lijsten van muziektijdschriften en online magazines
terug te vinden. Was je geflatteerd door deze positieve reacties en had je ze
verwacht?
Natuurlijk betekende dit een grote eer voor mij, maar op voorhand weten of de
mensen het goed gaan vinden doe je nooit. Zo begin ik ook niet aan een album
te schrijven. Ik moet er in de eerste plaats zelf van genieten en tevreden zijn
met het resultaat, zodat ik er een trots gevoel aan overhou.
Je teksten zijn dikwijls niet alleen autobiografisch, maar
beschrijven ook mensen die leven aan de rand van de maatschappij, zoals “Steam
Train Maury” uit “The Last Of The Hobo Kings”…
Dat is toch de taak van ons artiesten, deze kwetsbare individuen een stem geven.
Daar zit onze kracht. Wij hebben een microfoon gekregen en moeten daar iets
belangrijks mee doen. Ik ga daar niet licht over, ik neem dit zeer ernstig.
Ik behoor tot de singer-songwriters van de oude garde, van de Woody Guthrie
school, zoals een Steve Earle.
Je jeugd en leven wordt dikwijls vergeleken met die van Steve
Earle, ook een overlever…
Er gebeuren dingen in een mensenleven waar je zelf geen controle over hebt,
maar met Steve vergeleken worden vind ik een hele eer. Hij is er altijd voor
gegaan, op zijn eigen, eigenwijze manier. Eindelijk heeft hij die Grammy, die
hij al zo lang verdiende, gewonnen. Hij is nu gelukkig met Allison (Allison
Moorer) en kerngezond. Hij is zelfs aan het fitnessen geslagen! (lacht)
Ik zou me een Mary Gauthier met een writersblock niet kunnen voorstellen. Hoe
verzamel je al die anekdotes en herinneringen. Noteer je ze het moment zelf
of komen ze spontaan bovendrijven?
Nee, ik schrijf ze het moment zelf op. Als ik dan wat vrije tijd heb op tournee
of ik heb een vrije dag, dan probeer ik alles te bundelen en er een song mee
te smeden. Ik zit daar dan constant mee in mijn hoofd. Eigenlijk boetseer ik
mijn liedjes in mijn hoofd, voordat er iets op papier komt.
Je vorige album, “Mercy Now”, was opgedragen
aan je broer Michael. Heeft hij dezelfde lijdensweg als jij moeten volgen?
(Triest) Och…Nog veel erger…Mijn broer zit momenteel in de gevangenis
voor drugsproblemen. Ikzelf heb ook problemen in die richting gekend, maar ik
ben clean. (Trots) Ik ben al achttien jaar clean, achttien jaar sinds dertien
juli. Daarin steek ik Steve Earle wel de loef af. Wel…door die drugsproblemen
zit Michael nu in de gevangenis en die plaat aan hem opdragen was mijn manier
om te zeggen: ik hou van u. Apetrots was hij.
Heb je de kans om hem te bezoeken?
Natuurlijk, zo dikwijls ik kan. Ik heb trouwens een song geschreven over een
gevangenisbezoek aan hem tijdens “Thanksgiving”, een song met dezelfde
titel. Al die gebroken harten, maar vooral de liefde die de bovenhand haalt
en de familie die deze mensen onvoorwaardelijk blijft steunen en hun vakantiedagen
hiervoor opoffert. Dat raakt me nog steeds diep. Liefde is iets wonderbaarlijks.
Je laatste album blinkt niet enkel uit door zijn songs, maar
ook de fotografie is indrukwekkend. Neem je zelf actief deel aan de fotoshoot
en de keuze van het materiaal?
Mijn laatste album werd geproduced door Joe Henry en toen ik klaar was met de
songs stelde hij me voor aan fotograaf Michael Wilson, die ook de fotografie
van zijn album met Loudon Wainwright III verzorgde. Het klikte en ik kreeg de
toestemming van mijn platenfirma om met Michael samen te werken. Wat meer was,
ik mocht zelf bepalen welke foto’s ik wilde gebruiken, fantastisch toch.
Ik zie telkens kerkhoven en mooi gesmede kruisen opduiken tussen de foto’s.
Hou je hiervan?
Ja, het kerkhof is zulk een rustvolle plaats. De dood geeft een betekenis aan
het leven. Als we voor eeuwig en altijd zouden blijven leven had het leven toch
geen enkele zin. Alles krijgt een belangrijkere betekenis als er een tijdslimiet
op staat. Je hebt een unieke kans gekregen, dus beleef je leven!
Je bent gezegend met een mooie stem, het mooiste van alle
instrumenten en je koos een gitaar als begeleiding. Bespeel je al lang dat instrument?
Zo’n mooie stem heb ik nu ook weer niet, maar ik werk er wel heel hard
aan, alsook aan mijn gitaarspel. Niet gemakkelijk om dat verdomde instrument
onder de knie te krijgen, maar ik hou mijn spel zo simpel mogelijk. Voor mij
is het veel belangrijker om goede songs te schrijven en ik zie goed leren gitaar
spelen als een doel dat gespreid is over heel mijn leven. Geen enkele van mijn
muzikale helden blonken uit op gitaar: Johnny Cash, Kris Kristofferson, John
Prine. Hou het simpel, als het goed genoeg is voor hen is het ook goed genoeg
voor mij. Ik concentreer me meer op mijn teksten. Woorden betekenen alles voor
mij, maar dan wel aangevuld met de juiste melodie. Ik noem mezelf geen muzikant.
Ik ben een songwriter en muzikanten, die huur ik wel in als ik ze nodig heb.
Veel van je liedjes zijn zeer openhartig, persoonlijk en
soms bijna een publieke biecht. Betekent dit een troost voor je of is het therapeutisch?
Ik denk als een schrijver diep in zijn eigen ziel gaat kijken, dieper dan het
persoonlijke, dan bereik je het universele. Mijn diepste geheimen zijn de waarheden
die iedereen eigenlijk al kent. Mensen die geen kunstenaar zijn proberen dit
alles te verbergen, maar wij kunstenaars onthullen dit alles, omdat niemand
anders het doet. Dat is onze taak en op dat moment spreken wij voor iedereen.
Concreet herinneren we simpelweg iedereen aan de dingen die hij zelf ook wel
weet, maar toch om bevestiging vragen.
Heb je het fysiek niet zwaar te verduren als vrouwelijke singer-songwriter als
je intensief aan het toeren bent?
Het gaat me nu beter af dan vroeger. Voorheen was ik altijd alleen op pad, maar
nu kan ik terugvallen op een lieve tourmanager die goed voor me zorgt en me
overal brengt waar ik moet zijn. Vroeger was het soms echt knokken, maar nu
apprecieer ik de luxe van een goede platenfirma, een goede manager, een goede
tourmanager, zodat ik me volledig kan focussen op mijn songwriting.
In je omgeving worden veel mensen het slachtoffer van Aids. Ben je van mening
dat je met je muziek iets aan die situatie kan veranderen door de politiek een
geweten te schoppen?
Ik ben niet zeker…Het is het proberen wel waard. Maar ik ben geen politieke
activiste, ik ben een songwriter. Ik vertel de verhalen en probeer zo een stem
te zijn voor deze mensen.
Onlangs hoorde ik Neil Young verklaren dat hij niet meer
geloofde in de kracht van muziek om een oorlog te stoppen. Wat denk je van die
uitspraak?
Ik heb het ook gelezen, maar hij stopte toch een oorlog!(anti Nixon en Vietnam,
cfr. Ohio). Nochtans, ik geloof nog in de kracht van muziek, Steve Earle gelooft
er nog in en Woody Guthrie zei over zijn gitaar: “This Machine Kills Fascists”.
Ik denk dat het verschil zit in het feit dat Young nu miljonair is en zelfs
eigenaar van “Lionel Train Company”. Geld verandert alles, zelfs
mensen. Maar als honderd artiesten hetzelfde verhaal verkondigen, komt dat aan
de oren van duizenden mensen, dat betekent toch kracht.
Mary, we zijn je oneindig dankbaar voor de tijd en de moeite
die je aan ons besteed hebt. Het was ons een hele eer je te ontmoeten.
Ja, ik behoor nu tot de rocksterren!(lacht) Nee hoor, het plezier was geheel
aan mijn kant en een mooie afsluiter voor deze prachtige dag op Blue Highways.
De
tourmanager staat al een poosje te wachten, maar Mary heeft ons rustig al de
tijd gegund om dit interview vol te maken: een prachtvrouw zonder enig spoor
van sterallures. We krijgen allemaal nog een stevige knuffel en ze verdwijnt
richting hotel.
Het ga je goed Mary!
(Blowfish & Marcie)
Meer foto's: Blowfish