ROBERT LIGHTHOUSE - TOOGENBLIK HAREN - 4 APRIL 2008
*Dag
Robert, welkom in België en bedankt om ons dit interview toe te staan.
Graag gedaan, ik ben vereerd.
*Je bent een Zweed. Toen je naar de States vertrok, verdiende
je in de beginperiode de kost door op te treden als “busker” op
straathoeken en in kleine bars. Kon je daar van leven?
Jawel, ik huurde natuurlijk maar een klein appartementje, ik was getrouwd toen
en soms was het wel wat koud in de winter. In het begin verdiende ik maar ongeveer
een twintig dollar per dag, maar dat groeide vlug naar ongeveer vijftig nadat
ik een drum en een kleine versterker gekocht had, zodat ik tegen het lawaaierige
verkeer op kon, ik maakte wat meer lawaai en het zag er beter uit, zo een “One
man band” en ik kon er bescheiden van leven. Naderhand kwam mijn broer,
die ook gitarist is naar Amerika en we verdienden vlug meer, ik kon me zelfs
een wagen kopen.
*Ik las
ergens dat je nooit in je hele leven een vaste job had, klopt dat?
Neen, dat is helemaal niet zo, ik heb vele jobs gehad, zelfs lange tijd op een
schip, we vaarden naar Polen, Denemarken, overal zo een beetje. Maar in Amerika,
dus de laatste acht jaren, heb ik enkel muziek gemaakt, vandaar misschien.
*Je bent
een rondreizende performer, houd je van dat leven of bleef je liever rustig
thuis als het mogelijk was om alleen te leven van de platenverkoop?
Ik houd erg van reizen, maar het zou mooi zijn om wat vaker thuis te zijn, mijn
zoontje is vier jaar oud en ik ben nu twee maanden in Amerika geweest, dat is
wel erg lang, en nu ben ik ook maar enkele dagen in Zweden geweest en ik zit
hier alweer. Maar ik ben niet voortdurend aan het toeren.
*Nu
we toch praten over platenverkoop, komt er nog genoeg verkoop via platenzaken
en internet, of moet een artiest als jij het hebben van de verkoop tijdens optredens,
uit de gitaarkoffer om het zo te zeggen?
Ik denk dat heel veel van de platenzaken komt, en een klein gedeelte on-line,
maar dat is te verwaarlozen. Het is wel gemakkelijk natuurlijk de internetverkoop,
mensen kunnen per song downloaden en hoeven enkel de songs te kopen die ze wensen.
Maar neen, het grootse stuk is via platenzaken.
*Je bent
hoorbaar een grote fan van “Doctor” Isiah Ross, kwam dat omdat je
ook optrad als “One man bluesband” net als hij en je dus automatisch
voor zijn muziek koos, of was het net andersom, begon je ook als “One
man bluesband” uit bewondering voor hem.
Neen, ik speelde al “One man band” voor ik zijn muziek kende en
in feite heb ik het idee van Johnny Winter, die speelde in zijn beginperiode
ook basdrum en gitaren. Ook Muddy Waters deed dat en Jimmy Reed, maar toen ik
Dr. Ross hoorde, waauw, dat was zo goeie blues dat was de echte plattelands
country blues, met Afrikaanse invloeden. Bijvoorbeeld: de timing is niet westers,
dat heb je ook wel met sommige Chicago Blues zoals Howlin Wolf.
*De invloed
van de oude Delta blues is ook heel sterk hoorbaar, welke van deze “oude”
Delta bluesartiesten had ’t meest invloed op je?
Vooral Robert Johnson, hoewel mijn stijl niet zo veel invloeden van hem heeft,
zeker mijn stem niet en de plattelands blues van R.L Burnside, Memphis Minnie
met die ragtime invloeden en Muddy Waters nog voor hij naar Chicago vertrok,
die “plantation recordings”.
*Je hebt
getoerd met The Charly Sayles band hier in België en Nederland, je speelde
met veel succes op het Handzame blues festival, hoe kwam het dat het desondanks
vlug voorbij was met de samenwerking?
Het was een fantastische toer en Handzame was een hoogtepunt, maar Charly is
nogal excentriek, en we hadden een periode van weinig optredens en hij wou steeds
maar repeteren, ik was nog jong en zei: ”Waarom repeteren Charlie, we
hebben bijna geen optredens” en hij antwoorde: “Wel, als je niet
wil repeteren heb ik wel iemand anders die dat wel wil”. Maar we hebben
achteraf nog samengespeeld, tot ik dan op een bepaald moment meer optredens
had dan hij, en toen ging het niet meer om bij hem te blijven.
*Op je
twee cd’s maak je om het zo te zeggen een reis door de bluesgeschiedenis,
je begint met oude Delta blues, via Chicago Blues om te eindigen met Hendrix
covers met je band, en zelfs funky dingen als een George Clinton cover. Is er
een reden voor die grote verschillen binnen één cd?
Wel, het zijn twee live recordings en zo is mijn manier van optreden met een
groep. Ik begin mijn optredens alleen met oude Delta dingen, daarna komen de
anderen erbij en gaan we nummers spelen van Muddy en Magic Sam bijvoorbeeld
en ik eindig meestal met de moderne dingen waarop men kan dansen.
*Je
schreef ook songs die je betrokkenheid aangaande verschillende mistoestanden
en problemen op de wereld laten blijken zoals “Machine” een politiek
geladen anti oorlogsong en “Deep Down In The Mud” over de invloed
van de orkaan Katrina op ’t leven van vele duizenden mensen. Vind je het
belangrijk dat artiesten een standpunt innemen over zulke thema’s?
Mensen die dat niet doen, daar heb ik geen problemen mee, dat is niet verkeerd,
maar ik wil niet met het opgestoken vingertje gaan zingen, Maar in de bluesgeschiedenis
is het altijd zo geweest. Neem Blind Willy Johnson. De Titanic zinkt en hij
maakt er een song over, hij zong over gebeurtenissen, hij was ook erg religieus
en de meeste Chicago blues ging over vrouwen, drank en sex. Blues is altijd
anders geweest, daarom noemt men het ook de “Devil’s music”,
ze waren niet conformistisch. Politiekers kunnen wetten veranderen, maar muzikanten
kunnen hetzelfde bereiken met een goede krachtige song waarin ze een standpunt
nemen. Dylan is een goed voorbeeld in zijn jonge jaren. Maar het is ook niet
slim van rechtuit te zijn en aan te vallen, dat kan gevaarlijk zijn en je carrière
schaden.
*Ja,kijk
maar naar de Dixie Chicks en hun Bush affaire, het heeft hun veel problemen
bezorgd.
Inderdaad, want zo krijg je in de States al vlug de stempel “Anti American.”
*Ik ben
een grote fan van slide gitaren, dus kun je wel raden dat ik genoten heb van
“Crossroads”. Het is misschien wel één van de meest
gecoverde bluesnummers, maar je maakte er ’n heel aparte versie van. Ook
de cover van een Elmore James song op een van je cd’s is ook onverwacht
en anders en “Voodoo Child“ speel je in een rustige akoestische
Delta versie. Zoek je bewust ernaar om je covers origineel te houden?
Neen, niet echt, “Voodoo Child“ speel ik ook wel regelmatig op Hendrix’
wijze, maar hier hebben we gekozen uit verschillende versies en deze leek ons
de goede. Maar het is wel zo dat ik er op let de song niet teveel op het origineel
te laten lijken.
*Op een
dag heb je Wayne Kahn ontmoet, een bekende blues archivaris, die vooral alles
wat met blues in de staat Washington te maken heeft nauwgezet volgt en documenteert.
Hij starte het “Right On Rhythm” label waarop hij de twee live cd’s
van jou uitbracht. Hij moet veel voor jou en je carrière betekend hebben?
Ja zeker, ik zou nooit die platen gehad hebben anders. Ik begrijp zelf niet
wat mijn idee was. Ik dacht waarschijnlijk, als ik hier op straat speel zal
er wel iemand van een platenfirma me vinden, maar als hij er niet geweest was,
dan was ik nog altijd een onbekende busker van Washington, terwijl ik nu goede
reviews krijg tot in Australie.
*Ik hoorde
dat je ook in de begeleidingsband van Marva Wright, de New Orleans blues Diva
speelde, blijft dat zo, of was het maar tijdelijk?
Na Katrina was ze als zovelen haar huis kwijt in Nola en ze is toen in Baltimore
bij familie komen wonen en vandaar dat ik met haar in contact kwam toen ze in
Washington speelde voor een “Fundraiser concert” en ik kon haar
gitarist worden, het was een fijne periode voor mij, maar ze is al terug naar
New Orleans. Weet je dat haar bassist de broer van Freddy King is? Goeie muzikanten
allemaal en door met haar te toeren heb ik nog vele grote muzikanten ontmoet.
*Je bent
nog maar enkele dagen terug van Charleston en Bethesda in Maryland, daar ben
je regelmatig geloof ik?
Ja, Charleston was een groot festival waar ik speelde en dat heb ik ook te danken
aan Wayne, de organisator is één van zijn vrienden, en Bethesda,
daar woon ik, een voorstad van Washington.
* Dan de
vraag die je wel in elk interview zult krijgen. Zijn er plannen voor een nieuwe
cd? Ik hoorde geruchten van een paar reizen naar Nashville.
Ja, de nieuwe cd is nu klaar, ik kan nu bij een grotere platenfirma terecht,
deze cd zal niet bij Right On Rythm uitkomen, maar Wayne gaat er zeker nog mee
te maken hebben. Wayne heeft niet de voorzieningen om voor een echte distributie
te zorgen, hij werkt overdag, dus dat maakt het moeilijk. Deze keer gaan ’t
ook allemaal eigen songs zijn, er staat een song op “Democracy Boulevard”,
een echte bestaande straat in Bethesda, een beetje een politieke song, nu met
de verkiezingen komt die net op tijd, de mensen beginnen bewust te worden en
zijn boos. Ik zou ze nog voor de verkiezing willen uitbrengen. De regering zegt
dat ze vechten voor de democatie, en halverwege die straat is er een gebouw,
het hoofdkwartier van “Lockheed” de wapenfabrikant en vliegtuigbouwer,
wel een beetje tragi-komisch, het zou waarschijnlijk wel eens de titel van de
ganse cd kunnen worden, en ik kon voor de hoes een foto van de straatnaam en
het gebouw gebruiken. Wie weet (lacht).
Wel Robert, dat was het dan, wij danken u nog hartelijk voor deze aangename babbel en maak er een mooi concert van.
.
Robert
heeft alvast voor dat laatste zijn best gedaan en bezorgde ons een onvergetelijke
avond, ook waren we nog lang niet uitgepraat, want tijdens de pauze en na het
concert hebben we nog lang gepraat over (natuurlijk) muziek, zijn vierjarig
zoontje en vooral België, waar hij heel veel wou van weten. (Zie
concertbespreking)
(RON)