DEBORAH COLEMAN - BLUESNIGHT ZINGEM - 1 FEB. 2008
*Hallo Deborah,
fijn dat je dit interview met ons wilt doen.
Oh, graag gedaan, bedankt voor je belangstelling voor de bluescaravan en voor
mij.
*Wie
heeft U het meest geïnspireerd om ook gitaar te gaan spelen?
Wel, toen ik begon was het net de Britse blues invasie, Clapton natuurlijk,
Jeff Beck, Cream, The Yardbirds, John Mayall en vooral Hendrix, laat ons die
niet vergeten, maar door hun ben ik beginnen luisteren naar de originele artiesten
die hun voorbeeld waren, John Lee Hooker, Muddy Waters, Howlin’ Wolf,
en later Larry Carlton, Robben Ford en Lee Ritenour.
*Je begon al
op je vijftiende met optreden, speelde je dadelijk al blues?
Neen, in feite begon ik met bas te spelen, en wel omdat iedereen gitaar speelde
en er een tekort aan bassisten was, dus om in een band te geraken, begon ik
met bas en ik speelde eerst in een “garagebandje”. We speelden allerlei
soorten covers, top veertig, soul, R & B, dat deden we voor enkele jaren
tot in 1985 ongeveer. Maar er was ook al blues, in feite was blues toen al de
basis..
*Je grote doorbraak
kwam er in 1993 in South Carolina. Kan je ons daar wat van vertellen?
(Enthousiast): Jaah! Dat was raar en heel interessant in feite. Ik had Kenny
Neal in Virginia ontmoet en na zijn optreden raakten we aan de praat, en hij
zei welke de interessante bluestijdschriften waren, en wat later, in “Living
Blues”, één van die tijdschriften, stond er een wedstrijd
voor jong bluestalent. Ik wou natuurlijk meedoen, maar ik had geen groep. Mijn
broer was toen bassist in een metal band en samen met de drummer van datzelfde
groepje zijn we toen gaan repeteren. Ik leerde hen 3 bluesnummers waar op ik
dan gitaar speelde en wat zong. Tot onze grote verwondering wonnen we de wedstrijd
en de beloning was een kans om een demo opname gratis te kunnen maken. Die demo
draaide heel goed uit en hij werd overal gedraaid en voor ik het besefte speelde
ik met de grootste namen ter wereld op het podium. En toen is Blind Pig erop
gedoken en ik had een platencontract met een major. Zo simpel was dat.
*Je eerste cd
op Blind Pig verscheen dus in1997 , “I Can’t Lose” en die
kreeg veel airplay en een enorm goede pers, en de opvolger “Where Blue
Begins” zelfs nog meer en dan kreeg je de kans te werken met Jim Gaines,
producer van onder meer Santana en Stevie Ray, en zo ontdekte men je buiten
het pure bluescircuit. Hoe was het om met de befaamde Jim Gaines te werken.
Op “Soft Place To Fall”?
Wel ik heb heel veel te danken aan Jim. Weet je, als producer voor gitaristen
is er geen betere, hij heeft ook niet voor niets Santana en SRV geproduced,
deze man heeft zoveel ervaring, en al wat ik weet van studiowerk, heb ik van
hem geleerd.
* Je hebt de
reputatie in de eerste plaats een live artieste te zijn, dus je live cd “Soul
be it” moet wel de release geweest zijn die heel veel voor je betekende,
je hielp zelfs aan de productie, deed je dat om de live sound te kunnen weergeven
die je echt wou?
Ja, het was de eerste keer dat ik ooit co-producer was en we gaven een show
in Siera Nevada, en we wilden die tapen en de akoestiek was geweldig daar en
het klonk zo goed dat we toen er werk van gemaakt hebben om die show als live-cd
uit te brengen. Maar ik werk momenteel aan een tweede live cd, er komt er nog
ééntje met mijn beste songs tot nu toe.
* Heb
je een vaste manier van songschrijven, begin je met de tekst of eerst de muziek,
of is er geen vaste werkwijze?
Neen, dat kan variëren, soms begin ik met de melodie, soms met een tekst,
maar daar heb ik het nog steeds moeilijk mee, ik wou enkel een gitariste zijn,
ik had nooit de bedoeling een zangeres te worden, meer een sideman (of woman
natuurlijk).
De manager geeft aan dat dit mijn laatste vraag moet worden, en als ik zeg, “even kijken welke de beste is van de overblijvende vragen” zegt hij: “The last one ’s always the best, man.” Dan maar best de kortste kiezen, want Dani Wilde moet nog aan de beurt komen, indien mogelijk
*Denk je dat
het voor vrouwen moeilijker is in deze branche, heb je ooit last gehad van enige
vorm van discriminatie?
Neen, niet echt, maar meisjes als Dani (Wilde) en Laura (Chavez) hebben het
wel heel wat makkelijker. Wij, en dan bedoel ik Sue Foley, Debbie Davis en nog
een paar anderen, hebben de weg moeten vrijmaken om het zo te zeggen, om als
solo artiest, en vrouwelijke gitarist iets te betekenen, en voor hen gaat dat
een stuk makkelijker.
Bedankt Deborah, voor dit interview.
.
Meer foto's (Blues Caravan Tour) op: Lady Blue
(RON)