SPENCER BOHREN - CROSSROADS ANTWERPEN - 16 SEPT. 2007
Welkom in Antwerpen ,Spencer, ik denk dat dit niet de eerste
keer is dat je in Antwerpen bent, want je doet ook aan beeldende kunst, en je
hebt al twee of meer kunstwerken over Antwerpen gemaakt. (Spencer maakt boxes
met collages, je kan ze op zijn website bekijken onder “artwork”).
Ja, ik ben ooit eens voor een langere periode in Antwerpen geweest, vijf of
zes dagen dat ik vrij was, maar het regende, ik was toen begonnen met die boxen,
en ik bracht veel tijd door in het hotel, ik heb nu al drie “Antwerp Boxes”
ik heb er zelfs ééntje bij, je mag het dadelijk zien als je wil,
het heet “The Last Catholics In Antwerp” en ik geloof dat die niet
op de site staat, ik heb het in mijn gitaarkoffer, het is een stukje “Mojo”
dat ik bij me moet hebben. Ik hou van Antwerpen, ik ben een België-fan,
het is een hip volkje, héél goede luisteraars, eerlijk waar, het
beste publiek, maar vertel dit niet aan de Fransen. (lacht) Ik betreur het dat
ik niet meer optredens hier kan doen, maar daarvoor is het land te klein om
meermaals per jaar terug te komen.
Voor we
over muziek praten had ik graag nog wat over je stad, New Orleans gevraagd,
hoe herstelt New Orleans, nu twee jaar na Katrina?
Herstellen is niet het juiste woord, het gaat uitermate traag. Als er ooit een
herstel zal zijn, zoals jij dat noemt, zal het voor binnen heel lange tijd zijn.
Er is goed nieuws, maar je zal het enkel horen van de mensen die er wonen, er
is praktisch geen hulp, als je nagaat dat we in het rijkste land ter wereld
wonen, is het onvoorstelbaar, al die beloftes, maar geen enkel initiatief. Op
politiek gebied is ’t een zooitje. De helft van de inwoners zijn nog niet
terug. Ze kunnen niet naar huis komen, en grote stukken van de stad zijn verwoest.
Maar, een buurt als de onze begint langzamerhand te herleven, de restaurants
zijn open, we hebben een kruidenier die terug is, we hebben electriciteit na
er verschillende maanden zonder te zitten, we hadden een gans jaar geen keuken
in ons huis, dat is er nu ook terug in orde. Warm water hebben we anderhalf
jaar niet meer gehad, je kunt je niet voorstellen wat de mensen van New Orleans
hebben moeten meemaken. Ik was één van de gelukkigen, en als je
dan dit hoort, dat zegt genoeg. We zijn zo snel mogelijk terug gegaan, we hebben
langs sluipwegjes de Nationale Garde omzeild toen het nog verboden was de stad
te betreden om al te doen wat nodig was, maar zogauw de stad “open was”
zijn we terug gegaan, vijf maanden na Katrina. En het huis is niet terug, maar
het “komt” er langzamerhand weer. We hebben alles verloren, gitaren,
versterkers, boeken, echt duizenden boeken, fotos, noem maar op. Maar ik heb
veel geleerd, ik ben een beetje loodgieter, een beetje timmerman, een beetje
elektrieker, een beetje schilder, een beetje vanalles nu. Ik werk met werktuigen
waar ik vroeger niets van kende, ultarscherpe cirkelzagen en dat soort spul,
ik bleef er beter van weg gezien mijn beroep, maar je moet, er is niemand om
je te helpen. Op de regering moet je voor hulp niet rekenen.
Dat horen we
bijna in elk interview, de ontevredenheid over de Bush regering, toen Bush herverkozen
werd, dachten wij (of ik toch) hoe is het mogelijk, sorry, maar zijn die Amerikanen
nu niet slimmer?
Maar dat is het hem juist, hij is niet herverkozen, hij heeft ’t gestolen,
we kunnen het hier uren over hebben. Er zijn mensen die spreken van de president
in beschuldiging te stellen, en er zijn mensen die spreken van de president
in de gevangenis te gooien, ik ben voor het laatste. Het zijn gewoonweg criminelen,
dat is duidelijk. We moeten beter maar van onderwerp veranderen, dit moet een
leuk interview blijven. We zwijgen maar beter over George of dit wordt geen
goed concert, ik moet openhartig kunnen blijven.
Voor je in New
Orleans woonde, heb je een lange tijd een nomadenleven geleid, je reisde door
gans Amerika in een “Streamline” trailer, kan je ons vertellen wat
de voor - en nadelen waren daarvan?
(Heel nadrukkelijk) Geen twijfel daarover! Voordelen vooral, de streamtrailer
is de Cadillac van de caravans, maar toch is het nog betrekkelijk klein en tegen
het einde van die periode hadden we vier kinderen. We hebben drie van zulke
dingen versleten, we leerden ze gebruiken, met de eerste reed ik onder een te
lage brug door en we vernielden de airconditioning die er bovenop stond. De
tweede was mijn favoriete trailer, maar die werd ook te klein na een tijdje
en toen hebben we een supergrote gekocht, maar bij het vierde kind dachten we,
nu kan het zo niet meer. Want veel muzikanten willen een familie, maar eindigen
er zonder want ze verliezen ze onderweg, het muzikantenleven, altijd van huis
weg is geen goeie basis om een familie te zijn en te blijven. En zo wou ik het
dus niet doen. Ik ben altijd graag een “vader” geweest. Ik spreek
nu wat in de verleden tijd, want mijn jongste zoon is nu naar de universiteit
en is uit huis, daarom is mijn vrouw nu eens mee op tournee. Maar de voordelen:
wij moesten nooit terug die lange weg naar huis, wij hadden ons huisje bij en
wij waren altijd thuis. Marylin regelde de optredens vanuit publieke telefooncellen
en we reisden in de zomer noordwaarts voor optredens en in de winter naar de
zuidelijke staten, zo konden we het hele jaar buiten leven, want we leefden
in feite meer in openlucht, en de kinderen leerden veel plaatsen van Amerika
om zo te zeggen kennen, en je maakt overal zoveel vrienden. Het was een heerlijk
leven. Dat zeg ik nu natuurlijk omdat je minder mooie dingen vergeet. Er waren
natuurlijk dagen dat de wagen, mijn Chevy van 1955, een zware herstelling aan
de motor nodig had, en je zat in Miami, waar iedereen Spaans spreekt, en dan
moet je die Cubaanse mekaniekers die geen Engels spreken gaan uitleggen wat
er scheelt, die motor moet uit mekaar gehaald worden en terug in mekaar gezet,
dat zijn de minder aangename momenten, maar die vergeet je vlug. Maar dan de
landschappen.. man,.. Amerika heeft wel al zijn politieke problemen, zijn John
Wayne gedrag.. maar, het blijft een mooooi land. Je hebt de woestijn, de prairies,
de open vlaktes, de bergen, de canyons, het is sensationeel! En wij hebben het
helemaal gezien, en de kinderen hebben er veel door geleerd. En één
nadeel, het was krap.
O.K laat
het ons dan nu eindelijk over je muziek hebben, want daarvoor zijn we hier.
Ben je zoals bijna alle goede gitaristen, op heel jeugdige leeftijd begonnen
met gitaarspelen ?
Neen, ik kan zoals de oude blueszangers zeggen: “het begon allemaal in
de kerk”. Mijn ma en pa waren zeer religieuze baptisten, we gingen dagelijks
naar de kerk, mijn vader was soms priester, soms dekaan, moeder was koor leidster
en organiste, we hebben altijd kerkliederen gezongen, ik kan me zelfs niet herinneren
dat ik leerde zingen of een instrument leerde spelen, zo jong begon ik dat ik
me nergens iets herinner van lessen, het kwam gewoon met de opvoeding, we zongen
over Jesus, en als je 12 maal per week naar de kerk gaat…, het leek me
wel of we in de kerk woonden. Toen ik dan op mijn dertiende voor het eerst folk
hoorde, wist ik hoe ik het moest zingen, en ik kon instrumenten spelen, nog
geen gitaar toen, maar de muziek zat diep in me, en ik hield van folk, want
op die leeftijd wil je rebelleren, en zij zongen eens niet over Jesus, maar
over moord en bandieten ophangen, en gevechten, zoals al die cowboysong.. en
dat was spannend natuurlijk, en de coalminers songs, maar vooral de blues, toen
ik de eerste bluessong ontdekte was ik helemaal van de kaart. Maar ik kon toen
al fatsoenlijk zingen en muziek maken en de gitaar had ik dan ook op 1,2,3 onder
de knie. Als je echt muzikant bent, kan je gemakkelijk alles spelen wat je wil.
En dan ben ik beginnen in bands te spelen, folkrock, blues, rootsrock, country..
Als ik er nu op terugkijk, had het wel een ding gemeen, het was altijd rootsy
muziek.
Op je cd “Down
The Dirt Road” deed je iets heel interessant en origineel, aan de hand
van één song vertel je de evolutie van de bluesmuziek, hoe kwam
je op dat idee?
Wel, dat kwam op een eigenaardige manier tot stand, ik kreeg de kans om concerten
in een hele reeks scholen te doen, wat financieel heel wat zekerheid gaf en
ook op gebied van organisatie heel interessant was. Ik wou dat eerst niet doen,
maar als je bijvoorbeeld Montana wil aandoen, die open vlaktes, dan kun je niet
anders of er komt geen brood op de plank. En toen dacht ik:” hoe leer
ik kinderen iets over de geschiedenis van de Amerikaanse muziek?” En vervolgens:
Als ik nu eens begin met een simpele slavensong en diezelfde song de evolutie
laat meemaken van allerlei stijlen. Maar dan moet je dat natuurlijk duidelijk
maken aan de instanties van onderwijs en in plaats van het altijd maar uit te
leggen, maakte ik een demo die ik naar geinteresseerden kon sturen, maar na
de concerten kwam altijd de vraag: “waar kunnen we dat kopen?” en
toen heb ik gedacht : ik zal het maar uitbrengen , alhoewel ’t niet echt
de bedoeling was. Maar ik heb het dus op ’t eind ook in veel universiteiten
gebracht, en het heeft voor veel mensen duidelijk gemaakt, dat dit niet zomaar
los van elkaar staande genres waren en ze met elkaar verbonden waren door het
samenkomen van muziek van verschillende entiteiten. “I connected the dots”
ik maakte duidelijk waarom een bepaald genre zo klonk.
Je schijnt
een bepaalde binding met Europa te hebben, je werkt met een Duitse platenfirma
VALVE, voorheen met een Franse, vanwaar die interesse voor Europa?
Ik heb altijd van het Europese publiek gehouden, maar ik heb er niet naar toe
gewerkt, als artiest is je leven nooit echt duidelijk hoe het zal evolueren,
het komt stap voor stap, en ik moet ongeveer 60 tot 65 keer naar Europa gekomen
zijn, iedere keer voor een reeks optredens, dit is nu het 17de en we zijn nog
niet aan het einde van deze reeks. Eerst begon het in Scandinavie, en toen later
in Frankrijk kwam er echt veel respons en ik kreeg dadelijk een contract met
Virgin, maar enkel Virgin France, en ik was heel fier, een kereltje als ik bij
Virgin. En ook bij Sony, enkel Frankrijk. En Duitsland, Valve, dat is omdat
Reinhardt een vriend is, hij is een uitstekende klankingenieur, en het klikt,
we werken ontzettend graag samen, en we werken vlug. Het is geen groot contract,
het is alleen omdat ik om die man geef dat ik zo uitstekend met hem samenwerk.
En ik ben er van overtuigd dat hij er hetzelfde over denkt.
Dus als je vlug werkt, heb je deze week een nieuwe cd gemaakt, mag ik aannemen?
(Lacht uitbundig). Jazeker! Dit is een primeur! In feite zit er wel een live
cd in, met 17 optredens op zeventien dagen kon ik niet de studio in, maar er
zijn 2 volledige concerten op locatie opgenomen, en ik denk als we geluk hebben,
dat er wel één cd uit gepuurd kan worden. Ik ben nochtans geen
fan van live cd’s maar de mensen vragen er veel achter, en het zou de
eerste sinds lang zijn. Ik ben trouwens ook niet tevreden over de andere van1989.
Maar de tijd is rijp voor een nieuwe cd.
Je maakte
in Frankrijk de cd “Present Tense”, die veel meer Rootsrock georienteerd
is, en sindsdien ben je meer en meer terug naar de traditionele roots teruggekeerd
en worden je platen steeds meer “basic”. Hoe is dit gekomen?
Mijn allereerste was er ook ééntje in die stijl. “Born in
a Biscaine” dat was met Doctor John, en met mensen die later de Subdudes
zouden worden en John Mooney, en nog wat anderen en dan heb ik ”Full Moon”
in Frankrijk nog gemaakt, ook met New Orleans bekenden, George Porter onder
andere. En in Frankrijk had ik ook altijd een vaste groep, want de platenfirma
wou een rootsrock sound, maar toen begon de platenfirma problemen te krijgen,
en er was geen steun meer, en toen kon ik een pure, sobere bluesplaat maken
met de hulp van een andere vriend, maar ik wou in feite dat rootsrock stijltje
blijven aanhouden. Ik heb ze toch gemaakt: “Dirt Road” heet ze,
en de mensen die mijn muziek kopen, reageerden onmiddellijk heel positief. Toen
dacht ik, ik ben waarschijnlijk verkeerd bezig, ik ben niet de rootsrocker die
ik denk te zijn, ik ben in feite een bluesmuzikant, dit is waar ik beter in
ben. Ik voelde ook dat dit mijn publiek veel dieper raakte, en toen de kinderen
groter werden, moesten mijn optredens ook eenvoudiger worden, want ik zal altijd
muzikant blijven. Maar met een groep op stap zijn, ik kan het je verzekeren,
mijn goede God..Al die ego’s! Je hebt de alkoholieker, de druggebruiker,
de kerel die alle vrouwen…, en dan heb je ook nog de lonen, de onkostenrekeningen,
dat alles maakt dat het tegenwoordig zo moeilijk is. En ik ben niet gek op dat
rockleven, ik ben geinteresseerd in kunst, in het overbrengen van de gave die
ik gekregen heb, en dat wil ik zo simpel en direct als het maar mogelijk is
ook doen. Een groep maakte dat niet makkelijker. Ik hou ervan alleen op te treden,
ik geniet ervan.
Sommige van
je song heb je een tweede maal opgenomen in een ander versie, waarom heb je
dat gedaan?
De reden daarvoor was dat veel van mijn songs om contractuele redenen voor tien
jaar bevroren waren. En omdat die platen niet meer verkrijgbaar zijn en ik nu
toch niet meer met band optreed, wou ik nu de akoestische versies ervan opnemen.
Een andere reden is dat ik momenteel geen songs schrijf, sinds Katrina lukt
het nu tijdelijk niet, ik kan me nergens op focussen; ik maak geen kunst, ik
schrijf geen songs, ik lees zelfs geen boeken momenteel, mijn leven ligt dusdanig
overhoop dat dit de eerste tijd niet lukt, en vermits je de platen waar de originele
versies opstaan, niet meer kan kopen, maak ik ze terug beschikbaar voor de mensen,
want het waren goede songs. Momenteel ben ik de muziek van Jerry Lee Lewis aan
het beluisteren, omdat ik ga meewerken aan een musical over hem. Maar man je
kunt niet geloven hoe dikwijls hij dezelfde songs opnieuw opnam, soms wel 25
versies, “Great Balls Of Fire” heb ik al 30 versies van gehoord,
en ik ben nog maar halfweg zijn catalogus. In het geval van “Solitaire”
is het zo gegaan. Ik tekende het platencontract met Reinhardt nogal onverwacht
rond middernacht omdat enkele concerten afgezegd werden, en ik tijd had voor
wat studiowerk en s’anderendaags om 10.00 uur s’morgens waren we
aan ’t opnemen, ik zei je toch dat we snel werkten, maar ik had geen nieuwe
songs, zodat we de akoestische versies maakten van songs van de eerste cd’s
die opgenomen waren met een groep en die toch bijna niemand had.
Mag ik dan met
enige fierheid zeggen dat ik je eerste 2 cd’s, (de eerste als LP ) kocht
op dezelfde dag dat ze in Amerika verschenen zijn.
Is dat zo. Dank je wel, je bent één van de weinigen, het zijn
beide collecters item’s ondertussen.
Op “Carry The Word” deed je iets nieuw, je maakte
een gospelplaat, maar in feite was dat niet nieuw voor je, want zoals we weten
heb je als kleine jongen altijd kerkliederen gezongen, maar het nieuwe was dat
je ze alleen maakte, of beter gezegd enkel met de hulp van de Nott brothers.
Kan je onze lezers even vertellen wie de Nott Brothers waren, want hun stemmen
klinken me toch bekend?
(Lacht verlegen) Het is eigenlijk een geheim, maar als je het niet doorvertelt…
Dit was echt een grappige situatie. Ik wou deze opname maken om hulde te brengen
aan mijn opvoeding, de gospelmuziek, ik was er sinds mijn jeugd van weggelopen,
ik wou hippie zijn, whisky drinken, drugs gebruiken en zeker niet meer met een
belerend vingertje andere mensen op kerkelijke manier beoordelen, maar diep
in mijn lijf zit die gospelmuziek, al zing ik blues, toch zal er altijd wat
gospel inzitten. Dus ik zit op een morgen klaar in de studio en ik wacht op
die fantastische gospelgroep “The Williams Brothers”, een kwartet
uit de Mississippi Delta, één van de beste gospelgroepen ter wereld.
Mijn gedeelte was klaar, er moest enkel nog de backingvocals van het koor bijkomen.
Plots gaat de telefoon en aan de andere kant zegt een krakende hese stem: “Spencer,
we hebben vannacht allemaal de griep gekregen, we hebben alle vier koorts en
al wat we nog kunnen is hoesten, kan het binnen een zestal dagen niet?”
Ik was radeloos, want ik kon dit niet uitstellen, de studio was betaald en studiotijd
is duur. Toen ik de geluidstechnicus verwittigde, een goede vriend van me, zei
hij: “Spencer, je hebt hun niet nodig, wij kunnen dit alleen”. Je
zingt alle stemmen en ik plak ze wel over mekaar, vanavond is het af en het
zal fantastisch klinken. Schoorvoetend heb ik toen gezegd, ok., we zullen het
proberen. En het werkte. Toen hebben we er maar een grapje van gemaakt en een
naam gezocht : “The Nott Brothers” en tijdens de tijd die nog overbleef
in de studio, want het was echt snel gegaan, amuseerden we ons met namen verzinnen,
zoals Will Nott, Ken Nott en van die geintjes, we hebben voor alle Brothers
en zelfs enkele Sisters namen gezocht en ons als twee schooljongens geamuseerd.
Het grappige is dat praktisch niemand dit weet en een krant uit New Orleans
noemde het de beste cd van 2000 en ze konden maar niet zwijgen over de onbekende
“Nott Brothers” en hoe ik die kerels met hun gouden stemmen uit
de vergeethoek gehaald had. Het werd zo erg dat ik verlegen werd om wat ik gedaan
had, en die arme muziekrecensent opbelde om hem op zijn fout te wijzen.
Wat ik bijna niet kon geloven is dat je gedurende de eerste
20jaar van je carrière geen cd’s opgenomen hebt.
Laat ons dat samenvatten onder het woord: marihuana. Ik wou alleen maar optreden
en plezier maken, ik zat meestal in bands en verloor zo misschien wel wat kostbare
tijd, maar je kan het ook zo bekijken, het was mijn rijpingsproces, en vanaf
miin eerste opnames was ’t dan ook acceptabel, want ik had al 20 jaar
ervaring.
“Long
Black Line” is een song die een eigen leven is gaan leiden voor de mensen
van New Orleans, kan je onze lezers er wat over vertellen?
Long Black Line gaat over de vuile zwarte lijn die je overal ziet op alle gebouwen
in New Orleans, de lijn van het stagnerende water en wat er allemaal op dreef
van chemicalien, olie, uitwerpselen en nog veel meer, het zal altijd zichtbaar
blijven, en kijk je ernaar om te zien: hoe erg het hier was? Op sommige plaatsen
op kniehoogte, op ander tot aan je nek en op de laagste, en natuurlijk armste
gebieden tot ver boven je hoofd. Het idee voor die song kwam eigenlijk van mijn
zoon, hij zit ook in ’n band en op een dag zei hij: we hebben een werktitel
voor een song over New Orleans : “Long Black Line”. Ik vond het
een fantastische vondst en vroeg of ik dat ook mocht gebruiken en op een dag
toen ik in de wagen zat, begon regel na regel uit me te stromen, om het zo te
zeggen, ik heb de song tot een fractie moeten herleiden, zo veel had ik, en
de song was er, en toen vroeg ik aan mijn zoon, hoe zit ’t met je song
“Long Black Line” en hij zei: enkel de titel. Ik liet hem mijn songtekst
zien en hij zei: “gebruik hem maar”, dit is mooi, wij gaan er toch
niks mee doen, dit is jouw song nu". Toen het opgenomen was is het non
stop op de radio’s van New Orleans gedraaid, ik kreeg non stop telefoontjes,
de respons was enorm. Ik heb het toen geschonken aan een goed doel voor New
Orleans, elke aankoop, elke download was volledig voor dat fonds en het heeft
al heel wat opgebracht, het is een anthem geworden.
Wat zijn je
plannen voor de toekomst, heb je nog speciale projecten of zo op til staan?
Ja, er zijn een paar plannen in mijn hoofd die ik misschien wel doorzet. Eerst
en vooral is er de samenwerking met een operazangeres… niet lachen, want
ik begin er wat in te zien, deze vrouw is al lang aan’t proberen om dit
project te doen, eerst geloofde ik er helemaal niet in, ik en opera, maar het
is heel origineel, en het werkt. Wij zouden naar mekaar toewerken, zij zou traditionals
zingen en ik belcanto - achtige dingen. We hebben één concert
gedaan om te proberen, en mijn vrouw zegt dat het mijn beste concert ooit was,
dus het zou kunnen...Dan zou ik een cd willen maken met Hank Williams nummers,
ik heb momenteel een Hank Williams periode, ook nog niets definitief, maar ik
denk er over na. Een derde mogelijkheid is een samenwerking met Bill Kirchen,
maar het probleem is dat Bill en ik geen periode zien waarbij we in de nabije
toekomst wat vrij zijn om er aan te beginnen, maar ik zou het heel graag doen.
Bill is zo een fantastisch artiest.
Dan nog een
laatste maar belangrijke vraag, hoe gaat ’t met de Chevy van 1955?
De Chevy heeft natuurlijk ook verschrikkelijke waterschade geleden, maar mijn
garagist heeft gezworen dat hij hem nog kan herstellen, maar de arme man is
ook zwaar getroffen, ik heb hem sinds Katrina nog nooit kunnen spreken, we waren
nooit samen in New Orleans. Anderzijds heeft iemand die ook van zulke dingen
afweet en de wagen zag me gezegd: “Hij is te herstellen, maar het zal
gauw 40.000 $ kosten“. Ik heb zoveel geld nog nooit gezien, dus zal ik
hem maar als verloren beschouwen. Het was natuurlijk een ikoon, maar het blijft
toch maar een wagen. Maar het is wel fijn dat je er naar vraagt, ik zal het
hem zeggen, de arme jongen.
We bedanken Spencer voor dit uiterst aangename interview en laten hem verder doen met het herbesnaren van zijn lapsteel, want dit was volgens hem dringend nodig na 16 optredens in Duitsland.
Achteraf maakten wij in het knusse Crossroads Café een prima solo optreden van Spencer Bohren mee, waar hij afwisselend de akoestische gitaar en de lap steel voor het betere slide werk ter hand nam, en ons liet genieten van pareltjes als ”People Get Ready”, “Deportee”, een aantal Hank Williams covers en natuurlijk “Long Black Line”. Tweemaal een vol uur ingetogen sobere schoonheid. Degenen die er niet waren, hadden vooral ongelijk.
Ron