PAUL OSCHER - (GE)VARENWINKEL FESTIVAL - 26 AUG. 2007
Welkom op het (Ge)varenwinkel bluesfestival en bedankt om ons dit interview te willen toestaan.
Veel mensen
zullen je kennen van je periode met Muddy Waters, maar je hebt zeker wel van
iemand het mondharmonicaspelen geleerd, of heb je het jezelf geleerd door naar
platen te luisteren van bluesartiesten zoals Sonny Boy Williamson en tijdsgenoten.
Wel, toen ik twaalf was kreeg ik een mondharmonica van mijn oom, en ik werkte
toen als loopjongen bij een kruidenier, en er was nog een zwarte man van 28,
Jimmy Johnson, die de vloer zuiver maakte en hielp met het lossen en laden.
Als ik even tijd had zat ik de lesjes uit het bijgevoegde boekje netjes te blazen,
zo van pam, papaam, pam, pam, je weet wel, met horten en stoten, en hij zei
op een bepaald moment: “Hey, jongen, laat me dat fluitje eens zien waarop
je zit te spelen. Dat is geen fluit, maar een harmonica”, ze ik. “Een
har... wat?” zei hij. Ik gaf hem de harmonica, hij draaide het volledig
andersom, klemde het tussen zijn twee handen, en maakte een geluid van wha...whaaa
wha..whaaha, pure blues, maar dat wist ik toen nog niet, maar alleen dat geluid
van die harp, man, ik werd gek, dat wou ik ook kunnen. Hij had mij voor de gek
gehouden, hij was vroeger een muzikant geweest bij de “Medicine Shows”,
je kent ze wel, kwakzalvers die rondreisden en het publiek lokten met wat bluesartiesten
die ook meereisden. Hij kon tapdansen en spelen tegelijkertijd, mondharmonica
spelen zonder zijn handen te gebruiken, hij stak het ding in zijn mond, liet
het verticaal en horizontaal ronddraaien, zonder het aan te raken met zijn handen
en speelde blues, zoals Sonny Boy Williamson dat kon, en Pegleg Sam, ken je
die? (Wij knikken heftig van ja) en hij had het geluid van Big Walter Horton.
Ik zei: Jimmy, hoe doe je dat , dat moet je me leren. Drie jaar later, ik was
net vijftien, en ik was altijd mondharmonica aan ’t spelen, ik dacht dat
ik het toen al goed kon, en ik wandelde voorbij zo’n zwarte bluestent,
“The Nitecap” ondertussen maar op dat ding blazend, en plots zegt
iemand aan de deur van die bar: “Hey, kleine, waar treed jij op?”
“Nergens mijnheer!” zei ik. “Kom eens mee binnen!” zei
hij, en hij wandelde rechtstreeks met me naar het podium, hij bleek de M.C.
van dienst te zijn. Buiten stond het vol Cadillacs en binnen waren de vrouwen
net de Surpremes, en de mannen waren gekleed en gekapt als Ike Turner. Smilin’
Pretty Eddy, die Mc, gaat naar de microfoon en zegt “Geef eens een warm
applaus voor onze kleine blue eyed soul brother, want hij gaat wat voor ons
spelen.” Wel, daar stond ik, vijftien jaar, dus ik begin met “Sad
Hours” van Little Walter, en het publiek werd gek, ik speelde nog een
paar nummers en die zwarten hielden ervan. Toen ik van het podium kwam wou ik
naar toilet, en in de gang komt er een stripper naar me toe en zegt ,”
Hé jongen kom me vlug even helpen om die kwastjes op mijn tepels te plakken.
Toen wist ik: dit wil ik voor de rest van mijn leven doen…. bluesharp
spelen. De baas van de band die daar speelde, hij heette Little Jimmy Mae, vroeg
me toen of ik af en toe kon meespelen en zo ben ik dus begonnen. Ik was toen
een beetje een unicum, een jong blank kereltje dat blues speelde bij die zwarte
bands. Dus Little Jimmy kende iemand van Muddy Waters’ Band en we gingen
naar zo ’n show in de Apollo waar in dezelfde show: T. Bone Walker, Jimmy
Reed, John Lee Hooker, Lightnin Hopkins, Bobby “Blue” Bland en Muddy
Waters optraden. Fantastische show.! En toen kwam Muddy naar me toe en vroeg
of ik bij hem wou spelen.
Jij was
de eerste blanke mondharmonicaspeler in Muddy zijn groep, is ’t niet?
Ja, dat is zo.
Toen
ik naar “Alone With The Blues” luisterde, hoorde ik dat je niet
alleen een goede harmonicaspeler bent, maar ook goed bent op gitaar, vooral
slide, en ook op piano, heb je dat geleerd van Muddy en Otis Span?
Ik heb in Muddy’s huis gewoond en deelde de kelderverdieping met Otis
Spann, maar geen van beide heeft me eigenlijk les gegeven, ik stond elke avond
naast hen en keek mee over hun schouders, je kunt geen betere lessen krijgen.
Het heeft vooral met de beat, de timing te maken.
Ja, is ’t
waar, John Mayall vertelde me ook dat het zo moeilijk was om die “old
timers”, zoals jullie ze noemen, heel veel afwisselden met tempo’s
en toonladders, je wist nooit waaraan je je kon verwachten als je deze kerels
moest begeleiden.
Ja, maar dat had ik hier ook, ik speelde sinds 2001 alleen, en nu sinds gisteren
heb ik een Franse band bij me voor een aantal optredens, maar gisteren, voor
het eerste optreden lukte het niet zo best. Ik wou hun ook dat typische tempo
laten spelen, maar ik moest hun altijd afremmen en vandaag dacht ik: kom we
doen het maar gewoon, en zo ging het vandaag al wat beter, maar dat is altijd
moeilijk. Vooral bij Muddy, je weet wel, die pauzes. Dan zong Muddy van: "You
have to love me darling"…(stilte)…."Please call me on
the phone some time". Dan sta je op de toppen van je tenen en moet je goed
uitkijken, die stilte kan er gewoon niet zijn of kan 20 seconden duren, maar
je moet precies op tijd stoppen en invallen. Muddy zong na de beat, dat maakte
het zo uniek, spannend en origineel. Hij rekte het, vertraagde het, net als
bij Otis Spann. (Begint op de tafel backbeats te kloppen om duidelijk te
maken hoe het normaal is en hoe deze kerels ’t deden). Zie je, het
is aanpassen en altijd op je hoede zijn.
Je vertelde
al dat je met Muddy en Otis in hetzelfde huis woonde, Muddy’s huis dus,
was dat voor lang?
Ja toch wel, maar ik heb, nadat Otis stierf, (hij stierf aan kanker) een tijdje
bij een vriendin gewoond, daar vlakbij, in dezelfde buurt “Southside Chicago”
gewoon een straat verder, daarna, toen Bo vertrok (de chauffeur) ben ik terug
bij Muddy gaan inwonen, in Bo’s kamer.
Je hebt buiten
Muddy Waters, daarna nog veel andere bekende blueslegendes begeleid, wie zoal?
T.Bone Walker, Big Mama Thornton,…euh…Magic Sam, Johnny Young, toen
kon je ook jammen in die bluesclubs met wie je je maar kan indenken, Buddy Guy,
Big Walter, Little Walter, maar jammen was toen niet als nu, toen was het meer
een “All Star Blues Variety Show” de artiest die wou meedoen ging
op het podium en de groep die bezig was speelde jou muziek, nu is het andersom.
Nu denkt ook de meerderheid van de bluesmuzikanten, als het maar 12 maten is,
is het blues, maar dat is niet zo; er zijn regels om Muddy Waters’ muziek
te spelen, regels voor Buddy Guys’ muziek, bepaalde regels voor de muziek
van Howlin Wolf, weet je, het is zoals bij de klassieke componisten, je speelt
geen Bach zoals je Mozart speelt, geen Beethoven op de manier van Vivaldi, maar
dat is wat veel bluesmuzikanten toch doen bij jamsessies, de ene speelt als
BB King, de andere als Clapton en een derde als Robert Johnson, dat is als drie
verschillende talen met mekaar praten.
Op tournee zijn
met mannen als Muddy en al die andere legendes, moet je wel veel sterke verhalen
opgeleverd hebben, kan je er ééntje van vertellen?
Oh, er zijn er natuurlijk velen (denkt wat na) Ik kan je een droevig verhaal
vertellen als dat mag. Dat was in Tennessee. Ik reed in de wagen achter Muddy’s
wagen, waarmee Bo reed en toen knalde die frontaal op een andere wagen, dat
had het einde van een grote blueslegende kunnen betekenen, de twee mensen in
de andere wagen waren op slag dood,spijtig genoeg. Muddy had wat breuken, maar
zijn enige zorg was of hij geen krassen op zijn gezicht had. Nu vliegen we bijna
altijd, maar uitzonderlijk zijn we nu met een busje vanuit midden Frankrijk
gekomen, en dat deed me denken aan die tijden, nu hebben we ook 7 uren gereden,
maar vroeger was dat dagelijkse kost. Muddy deed zijn boekingen zelf en hield
geen rekening met volgorde van optredens, we reden kris kras door de Verenigde
Staten. De ene dag zaten we in Virginia, dan naar Seattle, dan naar Canada,
vandaar naar Texas. Het was dikwijls ergens binnenkomen, optreden, en dadelijk
na het optreden vertrekken of we haalden de volgende gig niet op tijd, met het
gevolg dat je doodmoe op het podium stond soms. (n.v.d.r. de reis vanuit
Frankrijk heeft bij Paul echter zo te zien ook sporen nagelaten, ziet er duidelijk
vermoeid uit).
Je hebt
na de periode met de Muddy Waters band opgetreden onder een andere naam, namelijk
“Brooklyn Slim”. Waarom deed je dat, iedereen kende je toch?
Dat was bewust, ik was ziek geweest, ik had longonsteking gehad ik wou in kleine
clubs spelen en een “low profile” behouden.
Heb je ook platen
gemaakt onder die naam?
Ja , een paar platen met Victoria Spivey, ik heb zo bijvoorbeeld de enige 45
toeren die ze ooit gemaakt heeft, heel zeldzaam, er zijn er maar een 100 tal
van geperst.
Van 80 tot 92
ben je gestopt als muzikant, was je het leven “On The Road” beu?
Neen ,niet echt , maar heel veel clubs in de jaren tachtig die live muziek brachten
werden “dancings” met disco en deejays, en veel muzikanten zaten
zonder werk, ik ook. En toen begonnen de rockmuzikanten blues te spelen, maar
dat was allemaal bluesrock, de hele scene veranderde plots zo sterk. Er waren
nog weinigen die echt blues speelden.
Gisteren heb
ik Sugar Blue geinterviewd en hij is in die periode naar de Stones gegaan.
Wel, Sugar, ik heb hem ontmoet toen ik bij Muddy speelde, hij was toen nog heel
jong, maar hij kon wel spelen.
Daarna
is je solo periode begonnen, heb je vier of vijf solo albums, en kan je ons
iets er over vertellen.
Ik heb er nu vijf, vier alleen en eentje met Steve Guyger. “Knockin On
The Devils’ Door” was mijn eerste, maar in feite was er nog een
vroeger “The Deep Blues Of Paul Osher”, maar die is wat blijven
liggen en is pas later uitgebracht, dan die met Steve Guyger, dan “Alone
with the blues” voor Electro-Fi en nu als laatste de release op Blues
Fidelity “Down in the Delta”.
Ja, dat album
heeft 2 awards gewonnen: ”Acoustic Album of the Year” en “Acoustic
Artist of the year” in de W.C Handy Awards.
Ja, ik had meer geluk deze keer. “Alone with the Blues” was vier
maal genomineerd, maar geen prijzen, deze had maar 2 nominaties en had ook twee
prijzen. Weet je wat het rare is, ik had voor Barry Goldberg, ken je die, hij
speelde ondere andere bij .. euh, hoe heet die kerel? (denkt diep na)
Paul Butterfield,
Al Kooper, Electric Flag.. Bedoel je die?
Jaah, dat is ‘m, wel ik had voor hem wat dingen gespeeld en hij betaalde
me met studiotijd, ik mocht 3 uren in de kelder-studio van een van zijn vrienden
drie uren gratis opnemen, wel,zes van de songs op dit winner - album zijn opgenomen
in die drie uurtjes. Dat was dus op de manier zoals de oude Chess opnames en
zo gemaakt zijn.
Wijzelf houden
nog iets meer van “Alone with the Blues”.
"Alone with the Blues" heeft meer afwisseling, maar weet je een aantal
van die nummers zijn niet door Electro-Fi opgenomen, ik gaf ze aan hun, omdat
het was zoals ik het wou, iets waar ik zelf trots kon op zijn, ik heb verschiilende
platen gemaakt die zo hermixt waren achteraf, of door de productie om zeep geholpen
waren. Platenfirma's begrijpen het soms niet. Zoals nu de winnende “Down
In The Delta”, ik was bij verschillende platenfirmas, en overal was het
van: Neen, het heeft niet ’t juiste geluid. Dat kan wel, maar ’t
is mijn geluid. Het geluid van die oude platen, dat is als schilderijen, de
kleuren van een oude meester, je kan die kleuren nu niet meer verkrijgen of
kopen, maar dat maakt ’t nu net zo mooi en uniek. Op sommige van die oude
bluesplaten kan je de drum bijna niet horen, maar ‘t is net die combinatie
die zo mooi klinkt.
Ik zelf hou
veel van Chromatic harp, vooral George Smith was fantastisch, maar je hoort
’t niet dikwijls, is ’t moeilijker om spelen?
Neen helemaal niet, de manier waarop ik het speel en George Smith het speelde
is niet moeilijk, zoalsToots Thielemans het speelt echter wel. Spijtig, ik wou
hier ook een aantal nummers op chromatic brengen, maar ik had wat problemen
met het geluid, daarom kon ik er maar eentje doen.
Ik had ook nog nooit een bass harp gehoord in de blues, vanavond
was dat de eerste maal dat ik het hoorde(buiten die grapjassen van de Harmonicats)
Ja ik ben de eerste die dat opgenomen heeft, ik heb een opname met bass harp
op de plaat met Steve Guyger. Ik kocht ze in 1968 voor 17 dollar, er staat iets
in het Chinees in gegraveerd.
Meestal werk je alleen de laatste tijd, of als trio, klopt
dat?
Ja bijna altijd solo, maar soms met Richard Innes en Larry Taylor. Ik hou van
solo optredens, ik heb graag ruimte, dan is er niks in de weg, ik hoor ook mezelf
graag duidelijk.
Zijn er toevallig
nog artiesten, bijvoorbeeld gitaristen waar je een cd zou willen opnemen?
Ik heb er ééntje opgenomen met Hubert Sumlin, maar ik hou ook
van Robert Nighthawk, natuurlijk Muddy, wie nog.
Ken je Otis
Grand, hij is ook iemand die het geluid puur en “old style” wil
houden, hij speelt erg in de stijl van B.B King.
Neen, ken ik niet, is hij van Texas?
Neen, hij is
Engels, maar hij heeft dezelfde ideeën over de blues dan jij.
Ja, Muddy zei altijd, je kunt de blues wel wat veranderen, maar niet teveel,
want dan is het geen blues meer.
Momenteel schrijf
je een boek over je muzikale leven heb ik gehoord, wanneer is ’t klaar?
(Lacht geheimzinnig) Mijn vrouw is een schrijfster (n.v.d.r Suzan-Lori
Parks, de eerste zwarte schrijfster die met haar boek Topdog/ Underdog, de Purlitzer
prize won) en ze heeft me ertoe aangezet, maar wanneer het klaar zal zijn, ik
spreek het in en iemand anders typt het uit, want ik kan niet typen. Momenteel
zijn er nog twee boeken over Muddy verschenen, ééntje door Robert
Gordon. Ja, Robert heb ik alles over Southside Chicago verteld en hij heeft
mijn woorden gebruikt maar hij heeft me niet vernoemd als bron, hij doet of
het zijn woorden zijn, niet netjes.
Is er nog een
muzikaal project dat je wilt doen in de toekomst?
Wel, ik heb juist een live album opgenomen, het is nog niet helemaal wat ik
wil, ik denk nog wat nummers te veranderen, maar sommige nummers zijn volledig
O.K, en ik denk het volgende jaar uit te brengen, nu is ’t iets te vroeg.
Dat was alles Paul, bedankt voor je tijd en hopelijk kunnen we je nog eens terug zien op een van onze Belgische podia in de nabije toekomst.
Meer
foto's op: Lady
Blue
RON