SUGAR BLUE - (GE)VARENWINKEL FESTIVAL - 25 AUG. 2007
Na een geweldige energieke show van Sugar Blue,samen met zijn zeer gedreven groep bestaande uit stuk voor stuk uitstekende muzikanten, hebben wij een tiental minuutjes later een interview met hem.
*Welkom op het
(Ge)Varenwinkelfestival en bedankt om even de tijd te nemen om met ons te willen
praten, mister Blue.
Geen enkel probleem, graag gedaan, ik moet jullie bedanken voor uw interesse.
*Eerst en vooral,
u hebt een heel aparte stijl op mondharmonica, zodat het moeilijk is om uw invloeden
te herkennen, maar toch moet er bij uw aanvang iemand geweest zijn die U heeft
aangezet om ook mondharmonica te gaan spelen, wie waren uw helden?
Wel op mondharmonica waren dat eerst en vooral Sonny Boy Williamson en Little
Walter, maar ben ook een gitaarfan en ik heb veel naar B.B.King en Hendrix geluisterd,
ik was en ben nog steeds een Hendrix fan, maar ook van de blazers, trompetspelers;
bijvoorbeeld Miles Davis. Ik hou veel van jazz. Ik dacht: de jazz en rock ’n
roll komen van de blues, “Let’s bring it back home!” We keren
de rollen om en brengen wat jazz en wat rock invloeden terug naar de blues.
Dus, ik heb inderdaad heel wat invloeden, maar dat zijn de voornaamste.
*Veel mensen
kennen je natuurlijk van je Stones periode, maar met wie ben je voorheen in
feite begonnen?
Heel in het begin zat ik bij Lousiana Red, Larry Johnson, Johnny Shines, Roosevelt
Sykes, Muddy Waters, en laat ons natuurlijk Big Walter Horton niet vergeten,
die heeft mij leren spelen, ik had geluk. Alhoewel, mijn moeder zei altijd:
”Er bestaat niet zoiets als gelukkige mensen, geluk moet je maken, mensen
die hard werken, die zijn gelukkig.”
*Je moeder was
zangeres en danseres in het beroemde”Apollo” theater in Harlem,
geloof ik, is ’t niet?
Ja, ma was een goede zangeres en danseres, maar toen de kindjes begonnen te
komen, ze had er 7, zei ze op een bepaald moment, het wordt tijd dat ik in plaats
van een goede zangeres, nu maar een goede mama word. (Kijkt omhoog, vouwt zijn
handen biddend samen): Dank je, mama!
*Je moet dan
wel veel grote artiesten ontmoet hebben in ’t Apollo.
Ja, in het Apollo, niet te geloven man. Neem nu bijvoorbeeld Billy Holliday,
spijtig genoeg was ik toen te klein om het te beseffen, ik was maar een babietje,
maar ze heeft me meermaals in haar armen genomen en zachtjes in slaap gezongen,
vertelde ma, ik wou dat ik me dat nog kon herinneren. Wat later speelde ik er
met Big Maybelle en veel bekende jazz muzikanten : Buddy Tate, Paul Gonsalves,
de bekende tenorsaxofonist van de Count Basie band. Ik was steeds samen met
die muzikanten, ik woonde praktisch in ’t Apollo, en zo heb ik veel geleerd
van deze legendarische mannen. Ze zegden: “Hey jongetje, je kan wel blues
spelen, maar als je deze noot speelt, moet je vervolgens niet deze spelen, maar
DEZE, luister maar wat een verschil“, en het werkte, zo heb ik van die
blazers veel geleerd wat ik op harmonica gebruikte.
*Ja , als ik je hoor spelen, hoor ik er wat Charlie Parker in, kan dat ?
(Uitbundig) JA! Charlie Parker, ongelooflijk.. Veel mensen realiseren zich niet
wat een groot bluesartiest Charlie was. Hij deed het gans anders dan de meesten,
maar man, als Charlie de blues speelde, kon niemand hem evenaren.
*Terug naar
Parijs en je werk met de Rolling Stones: waren ze gemakkelijk om mee te werken,
want grote sterren kunnen soms veeleisend zijn.
Neen, het was van: ” Welk tempo, welke toonsoort?” Hit it! (lacht
uitbundig). Het is niet omdat je veel centen hebt dat je ook veel muziek hebt.
De muziek zegt JOU waar je naartoe moet. In de muziek kom je er niet in een
Rolls (lacht weer uitbundig)
*Welke platen
nam je met hen op en heb je ook live toernees gedaan?
Euh, even denken, da’s lang geleden. “Some girls” natuurlijk
(n.v.d.r met Sugar’s legendarische intro van Miss You), en dan euh …
“Tattoo You” en dan nog eentje …, oh ja ”Suckin In The
Seventies”. En ja, ik heb ook wat live optredens gedaan. Wembley bijvoorbeeld,…
maaan…., ik heb nooit zoveel volk in mijn heel leven samengezien, tuurt
als een indiaan in de verte. Ik dacht toen: “Geef me van iedereen hier
10 cent en ik kan voor de rest van mijn leven op pensioen. (schatert ’t
uit)
*Toen ben je
terug naar Chicago gegaan, waarom, en met wie heb je daar gewerkt?
In Parijs had ik iemand die in feite mijn mentor was, dat was Memphis Slim,
telkens ik het niet meer wist ging ik naar hem en vroeg : “Slim help me,
wat moet ik doen?” En hij zegt: “Wel Sugar, je hebt met de Stones
gewerkt en ook met mij, wel dat is de top voor Europa. Je moet terug naar Chicago,
naar de roots“. Willie zoekt een harpspeler(n.v.d.r. Willie Dixon). Wel
ik kwam in Chicago, en net een maand later belt Willie Dixon en die zegt: "Ik
heb een nieuwe band en ik zoek een harpspeler, ik heb gehoord dat jij met dat
Engelse groepje gespeeld hebt, kun je bij mij komen spelen?" Dat was fantastisch...
Die old timers, man, die zijn ongelofelijk, ik zeg altijd “There aint
no school like the old school”
*Je hebt
ook met “The Chicago All Stars” gewerkt, ook met Willie Dixon, wie
zat nog in die groep van grote namen.
Dat was de groep waarover ik het net had, Willie’s band. Je had Butch
Dixon, Willie’s zoon ,Jimmy Tillman en dan nog John…Oh, ik ben zijn
naam kwijt, Sorry John!
*Waar woon je
nu momenteel, in Italië of New York, dat is moeilijk te achterhalen?
(Lacht) Ik ben muzikant, ik leef waar ik speel en ik speel waar ik leef. Milaan
is in feite mijn woonplaats, maar ik heb noch familie in Lyon en ook in New
York, ik pendel wat tussen die drie plaatsen.
*Er zijn weinig mondharmonicaspelers die zo ’n eigen, aparte stijl hebben,
heb je daar echt naar gezocht of is die er vanzelf zo gekomen door samenvoeging
van verschillende elementen.
Wel ik zal je wat vertellen, toen ik voor het eerst “professioneel”
begon te worden, met Louisiana Red en Larry Johnson, zei Larry op een dag toen
we van het podium stapten. ”Sugar , vandaag klonkt je net als Little Walter”.
Waarop ik fier: “Dank je, Larry!” Tot hij briesend vervolgde; “WEL,
IK HEB GEEN LITTLE WALTER NODIG VOOR MIJN MUZIEK”. Hij smeet mijn loon
in mijn richting en stormde vloekend de kamer uit. De dag erna klopte er iemand
op mijn deur en het was Larry, hij hield een LP onder zijn arm van Sidney Bechet,
de bekende jazz klarinettist en zei, luister hier goed naar, je zal alles hiervan
niet op harmonica kunnen spelen, maar probeer wat je kan, dat is het soort geluid
wat ik wil, en dan mag je terug komen. Zo kwam ik dus door een beetje te “pikken”
van Sidney, wat van “Miles”, wat van die en die en dat samengevoegd
is mijn “eigen” geluid, het is dus het ongewild samenvallen van
wat jazz en blueselementen. Alles wat je speelt, of ’t nu rock is, moderne
jazz of pop, alles komt van de blues en je vindt ’t overal in terug. Neem
nu Micheal Jackson, hij heeft in de jaren tachtig een song uitgebracht en dat
is pure shuffle, Chicago shuffle, ik ben de naam van de song nu even kwijt (denkt
nog even diep na). Neen, ik ben ’t vergeten, maar al gebruikte hij drumcomputers,
maar het bleef blues. De blues heeft het ganse luisterpatroon van de westerse
wereld veranderd, als de blues er niet geweest was, speelden we nu nog klassiek.
* Zijn er misschien
jonge beloftevolle harpspelers die je ons kan aanraden, waarvan je zegt , hou
die jongen in ’t oog?
Ja zeker, er is een jongen die ik wat truckjes geleerd heb Russell Green, goeie
zanger, goeie harmonicaspeler.
*O.K ,we zullen hem eens gaan beluisteren
Ja, moet je zeker doen.(n.v.d.r. Is inderdaad veel belovend, op sommige nummers
is de Sugar blue invloed duidelijk)
*Je verscheen
ook reeds in een paar films, geloof ik.
Ja, in de jaren 70 heb ik in “Unmarried Woman” gespeeld. Daarna
met Brownie Mc Ghee en Robert de Niro in “Angel Heart.” En dan nog
de concertfilm met Ray Charles, Fats Domino en Jerry Lee Lewis.
Op hetzelfde podium staan met Ray Charles is het mooiste geschenk wat ik ooit
gekregen heb.”Thank You Ray!”
Ray”s muziek.. die zal er altijd blijven zijn.. voor eeuwig.
*Je bent een
bluesartiest die betrokkenheid laat merken in zijn teksten. Bijvoorbeeld, je
laatste, “Code blue” gaat onder meer over drugverslaving, milieu,
politiek, eenzaamheid in plaats van de normale “Wine , Women, Whiskey.
Als je luistert naar de oudere bluesmannen, bijvoorbeeld Willie Dixon, bekijk
zijn teksten, Hij zei altijd: “Sugar als je over iets zingt, zorg dat
het gaat over iets wat de mensen aangaat, niet over je lief, wij hebben dat
gedaan in de jaren 35 , 40, maar nu zijn de tijden zo veranderd, schrijf over
dingen die de wereld aanbelangen”. Ik moet ’t toegeven, ik ben heel
zwaar verslaafd geweest, maar ik had geluk, en ben er uit geraakt, dus ik moest
erover schrijven, want ’t was een cruciaal droevig stuk over mijn leven,
veel van mijn vrienden zijn er aan gestorven. En dan New Orleans. Wat daar gebeurd
is is wraakroepend! (Word boos en begint verbeten en nadrukkelijk te praten).
Het was een zonde tegen God en de mensheid ! De regering in Amerika, die geen
acht slaat op het gevaar voor New Orleans, die zelfs nu nog de mensen en hun
stad, een van de belangrijkste steden van Amerika, ja zelfs van de wereld, laat
stikken en verrotten. DIT IS VERKEERD! Ik moest hierover praten, zoals de Afrikaanse
Griots, zij geven ook hun verhalen verder, alles wat er mis is met de wereld,
zodat er iets geleerd kan worden. Wij moeten zingen en vertellen wat ons kan
verder helpen en eventueel de wereld verbeteren. Ik ben geen priester, ik ben
geen leraar, maar dit zijn te belangrijke dingen om te verzwijgen, ze zijn belangrijk
voor onze toekomst en iedereen.
*Een laatste vraag , de song op uw laatste cd “Code
Blue” “I walk Alone” gaat die ook over jezelf of niet?
Ja, dat is een heel persoonlijke song, het gaat over een van de belangrijkste
aspecten van de wereld: liefde. Mensen, personen, waar we veel van houden en
als we die dan plots kwijtraken om een of andere reden, dan kom je een duistere,
eenzame plaats, en dan moet je alleen daar zien uit te komen, en ik schreef
’t toen ik in zo ’n situatie was. Ik was er zo kapot van, en dan
heb je de keuze, of je gaat zitten wenen of je zingt erover, en vermits niemand
je wil horen janken heb ik die song maar geschreven.
Wij bedanken James Whiting , beter bekend als Sugar Blue voor zijn tijd om dit interview te doen en we hopen hem binnenkort nog eens te mogen begroeten in Belgie.
Meer
foto's op: Lady
Blue
RON