|
||||||||
We hebben hier al cd’s in allerlei verschillende formats voor het schrijven van een ‘Rootstime’-recensie toegestuurd gekregen: gekleurde schijfjes, enkele cd’s en dubbele cd’s en zelfs compilatieboxen met meerdere cd’s. Maar toch is het de eerste keer dat we nieuw muzikaal werk in het format krijgen dat de Schotse folkrocker, singer-songwriter en ex-frontman van alt.countryband ‘The Felsons’ Dean Owens uit Edinburgh bedacht voor zijn recentste project “The Desert Trilogy”. Het gaat hier namelijk over drie EP’s die elk in een apart hoesje in mei, juni en juli van dit jaar op de markt zullen verschijnen en die elk vier songs bevatten. Toch is het thema voor elke EP verschillend want de songs zijn telkens geïnspireerd op een andere woestijnvlakte in het zuidwesten van Amerika. Dean Owens selecteerde de drie staten Californië, New Mexico en Arizona om zijn in totaal twaalf songs van deze drie EP’s op te baseren. De eerste EP kreeg de titel “The Burning Heart” en werd opgenomen in de legendarische ‘WaveLab Studios” in Tucson, Arizona met niet minder dan vier leden van de indie rock- en Americana-formatie ‘Calexico’ als gastmuzikanten: Joey Burns op elektrische gitaar, contrabas en accordeon, drummer John Convertino, pianist Sergio Mendoza en trompettist Jacob Valenzuela. De twee andere EP’s “Sand And Blood” en “Ghosts” werden omwille van de Covid 19-pandemie in zijn thuishaven in Schotland opgenomen. Dat gebeurde weliswaar met enkele ‘lange afstand’-bijdragen van andere gastmuzikanten zoals Paul Niehaus uit Nashville, Tennessee op pedal steelgitaar, Naïm Amor op elektrische gitaar vanuit Tucson, Arizona, Tom Hagerman op accordeon vanuit Denver, Colorado en de tweede Calexico-trompetspeler Martin Wenk vanuit de Duitse hoofdstad Berlijn. Vier van de twaalf nummers op deze drie EP’s van Dean Owens zullen binnenkort ook deel uitmaken van de tracklijst van zijn komende 8e full-cd “Sinner’s Shrine” die in de loop van september 2021 op de platenmarkt zal verschijnen en die ook integraal met de heren van ‘Calexico’ werd opgenomen. Die vier songs zijn de op de video te bewonderen eerste single “New Mexico”, het door Dean Owens zelf gefloten spaghettiwestern-instrumentaaltje “Here Comes Paul Newman”, het samen met de in het Spaans meezingende zangeres Gaby Moreno gebrachte nummer “Land Of The Hummingbird” en “The Hopeless Ghosts” waarin Dean Owens op harmony vocals kan rekenen van Grant-Lee Phillips. Andere heel mooie liedjes in deze serie zijn de enkel met akoestische gitaar gebrachte songs “Tombstone Rose” en “Even When I’m Gone”, het over de historische snelweg ‘Route 66’ handelende “Mother Road” met een magistrale Paul Niehaus op pedal steel en de uit duizenden herkenbare drumklanken van John Convertino, naast de sterk op ‘Calexico’-werk lijkende nummers “Dolina”, “Ashes & Dust” en “The End” waarmee de derde EP wordt afgesloten. Volgens ons zijn “The Desert Trilogy EP’s” met de 3x4=12 door de Schotse Americana-troubadour Dean Owens gecomponeerde liedjes het allerbeste van wat we dit jaar al op een nieuwe plaat hebben gehoord. Wie doet beter in de nog resterende acht maanden? Hijzelf misschien wel met zijn toekomstige album “Sinner’s Shrine”. (valsam)
|
||||||||
|
||||||||