THE MOJO MAN SPECIAL VOL.4 – VOODOO MAN - VARIOUS ARTISTS

Rhythm and Blues (R&B) is de verzamelnaam voor de muziek van zwarten in de VS tijdens de jaren 1940/1950, waaruit later de doo-wop en rockmuziek is ontstaan. R&B is een begrip dat werd geïntroduceerd door het Amerikaans weekblad voor de muziekindustrie Billboard Magazine. Het blad werd 126 jaar geleden (in 1894 door William Donaldson & James Hennegan) opgericht als Billboard Advertising en wou het begrip “race music”, dat aanstootgevend werd bevonden, vervangen. Uit een allegaartje van uiteenlopende muziekgenres als gospel, boogiewoogie, jazz en blues ontwikkelde zich een nieuw soort van dansbare muziek, die eerst met het racistische begrip "race music" werd omschreven. De typische instrumenten van het genre waren de trompet, de saxofoon en de elektrische gitaar. Als dansmuziek loste de R&B de swing af. De belangrijkste vertegenwoordigers van het genre waren aanvankelijk T-Bone Walker, Muddy Waters en B.B. King. Zij werden opgevolgd door meer door de gospel beïnvloede musici als Aretha Franklin, Ray Charles en Wilson Pickett of door meer naar de rock 'n' roll neigende musici als Fats Domino en Chuck Berry.

“To make people DANCE and ENJOY!!...“

Koko-Mojo Records is een divisie van Rockstar Records Limited, gevestigd in Cork, Ierland. Het doel van Koko-Mojo Records is heel simpel: dansbare muziek uit de jaren 1950 -onder de noemer Blues/ R&B- op o.a. vinyl uitbrengen! Hun compilaties zijn samengesteld door dj's en hun belangrijkste doel is om je te laten dansen!

Koko-Mojo’s doelstelling geldt ook voor de R&B compilaties, waarbij opgemerkt dient te worden dat er een verschil is tussen de originele R&B (een term die uit de jaren 1940 stamt en die staat voor stevige, rauwe muziek) en de hedendaagse (een genre dat er wel wat van wegheeft, maar dat over het algemeen veel zoetsappiger is).

De huis DJ die heel wat cd’s voor Koko Mojo compileert is Victor Mac, beter bekend als Little Victor, The Beale Street Blues Bopper en ook DJ “Mojo” Man. Mac is een Italiaans-Amerikaanse blues- en rootszanger, gitarist en mondharmonicaspeler, evenals een platenverzamelaar, musicoloog, entertainer, dj en platenproducent. Hij is vooral bekend door zijn samenwerking met Louisiana Red op de albums ‘Back to the Black Bayou’ en ‘Memphis Mojo’.

In 2018 bracht Victor ‘Deluxe Lo-Fi’ uit. Het album was opgenomen gedurende een periode van acht jaar met verschillende muzikanten, waaronder de Downhome Kings, Kim Wilson, Big Jon Atkinson, Rusty Zinn, Carl Sonny Leyland, Steve Lucky en Harpdog Brown.​ Het album werd in hetzelfde jaar in het VK door The Blues Lounge én in Scandinavië door het tijdschrift Blues News verkozen tot "Album van het jaar".

In januari 2020 vormde Little Victor met Rob Glazebrook een nieuwe band, de Mighty Lo-Fi Kings, waarin hij gitaar speelt en de zang deelt. Orlando Shearer is bassist en Nick Simonon drummer.

“THE “MOJO” MAN SPECIAL – VOL. 4: VOODOO MAN” (KM-CD #103)

Het is Chuck Willis, die hier het dansfeest mag openen. “Watcha’ Gonna Do When Your Baby Leaves You” dat hij zelf schreef, nam hij op voor Atlantic in 1956. Daarna nam de Britse zangeres Billie Davis -zij had ooit “iets” met Jet Harris, de eerste basgitarist van The Shadows- het nummer ook op. Rudy Ray Moore’s “Ring A-Ling Dong” is een swingende track uit ‘Hully Gully Fever’. In 1961 nam Mac Sims de rocker “Driving Wheel” op. Dit nummer van blueszanger en pianist Roosevelt Sykes behoeft als “dancefloor killer” geen uitleg. De eerste track van een dame “Don't Come in Here” is er een van Priscilla Bowman. Priscilla Bowman (1928-1988) was een Amerikaanse jazz- en r&b-zangeres die in 1955 een nummer 1-hit op de Billboard-tijdschrift R & B-hit had met het nummer "Hands Off". Ze was de zanger van de Jay McShann-band. Na Floyd Dixon en zijn hoppende “Oooh Little Girl” is er King Coleman methet Latino getinte “Crazy Feeling”. R&b-blues pionier Carlton “King” Coleman overleed op 78-jarige leeftijd aan een hartstilstand in een ziekenhuis in Miami. De man is het meest bekend voor het zingen van de uit 1959 daterende hit “(Do the) Mashed Potatoes”, opgenomen met de band van James Brown. Coleman bracht ook talloze solo singles uit zoals “Mashed Potato Man' en “The Boo Boo Song”. “Women and Cadillacs” is een gekend nummer van Doc Starkes dat hij in 1956 als single opnam met The Nite Riders. Eddie “Tex” Curtis gaat met “Shake, Pretty Baby, Shake” Annie Rossvooraf. Haar “Twisted” is een vocaal nummer uit 1952. De originele instrumentale versie uit 1949 rond een tenorsaxofoonsolo was van Wardell Gray. Annie Ross schreef er een tekst op voor het album ‘Lambert, Hendricks & Ross’. Het nummer is gecoverd door Bette Midler, Joni Mitchell en vele anderen. Het wordt dan bluesy met Little Shy Guy & The Hot Rods en “My Little Baby”. Lou Mac zocht zijn heil in een nummer van McClinton/Call, “Slow Down”. Blueszanger Mac nam in 1954/1955 acht titels op voor Blue Lake in Chicago, Illinois. Marie (Knight) & Rex (Garvin), een muzikaal duo nam in 1959 “I Can't Sit Down” van Jack Keller & Noel Sherman op. Oscar Boyd wacht met “When Things Get a Little Better” alles wat af en The Kingsfiveinspireerden met hun opname “The Voodoo Man” de “Mojo Man” voor de titel van deze compilatie. De Dixie Hummingbirds zijn een invloedrijke Amerikaanse gospelmuziekgroep, die meer dan 80 jaar beslaat, van de jubileumkwartetstijl van de jaren 1920, via de 'hard gospel'-kwartetstijl van de gouden eeuw van het gospel in de jaren 40 en 50 tot de eclectische popliedjes van vandaag. The Hummingbirds inspireerde een aantal navolgers, zoals Jackie Wilson en James Brown, die de schreeuwstijl en enthousiaste showmanship van hard gospel aanpasten aan seculiere thema's om in de jaren zestig soulmuziek te creëren. Hun “Beside of a Neighbour” verscheen op het album ‘Early Years’. William Edward “Little Willie” John (1937-1968) was een Amerikaanse r&b- en soulzanger. Uit 1956 dateert zijn “My Nerves”. Willie "Big Bo" Thomas Jr. was een bekende blues-tenorsaxofonist. Hij begon zijn eigen platenlabel en bracht legendarische artiesten als James Brown en Gladys Knight naar Dallas, waar hij drie nachtclubs runde. Hier doet hij zijn “Hully Gully, Now”. Nog bekenden zijn The Majestics, een r&b band uit Detroit. Hun “Hard Times” werd geschreven door Jonny & Ben. Dit zouden volgens sommige bronnen Johnny Mitchell (The Majestics, Four Hollidays, Freeman Brothers) en bassist Ben Knight (The Falcons) zijn. In 1961 werd het nummer bij Big Top Records gecovered door The Royal Jokers en werd het nummer gecrediteerd aan T. King en J. Mitchell als zijnde de songwriters.

We weten allemaal dat Muddy Waters een van de groten van de blues was/is, maar wie weet dat hij een twistplaat opnam? In 1962 nam hij het vrij korte Muddy Waters Twist” op. Op 1:55 gaf Muddy alles van zichzelf. Het begint met een snelle gitaaruitbarsting, waarna de band, geleid door Earl Hooker, overneemt. Muddy legt uit dat je 's ochtends én 's nachts kunt twisten, totdat je je goed voelt. Het resultaat is een van de wat ongebruikelijke twistplaten die er zijn, al was het maar vanwege de naam en artiest, een “must have” voor de collecteurs. De B-kant van de single is de bluesklassieker "You Shook Me". Mathis James "Jimmy" Reed (1925-1976) was een opmerkelijke elektrische bluesmuzikant. Hier laat hij dit blijken met “Shame, Shame, Shame”. Roy James Brown (1920 of 1925-1981) -hier met “Melinda”- was een Amerikaanse r&b-zanger, songwriter en muzikant, die een aanzienlijke invloed had op de vroege ontwikkeling van r'n’r en r&b. Zijn originele nummer en hitopname '”Good Rockin' Tonight” is gecoverd door vele artiesten, waaronder Wynonie Harris, Elvis Presley, Bruce Springsteen, Paul McCartney, Joe Ely, Ricky Nelson, Jerry Lee Lewis, Pat Boone, James Brown, the Doors en de rockgroep Montrose. Brown was een van de eerste populaire r&b-zangers die liedjes uitvoerde met gospel invloeden, wat toen door veel kerken als taboe werd beschouwd. Bovendien beïnvloedde zijn smekende vocale stijl opmerkelijke artiesten als BB King, Bobby Bland, Elvis Presley, Jackie Wilson, James Brown en Little Richard. Rodney & The Blazers sluiten af met “Oriental Nightmare”.

“KM-CD 103, ‘The Mojo Man Special Vol. 4: Voodoo Man’ is een compilatiealbum met (opnieuw) originele nummers uit de jaren 1940/1950 die staan voor dansbare, stevige, rauwe en swingende R&B muziek. Het album archiveert een deel van de muziekgeschiedenis van vooral zwarte muzikanten in Amerika, dat de basis is van wat nu wereldwijd vele muzikanten aanvuurt om te spelen en vele muziekliefhebbers boeit…” (ESC – rootstime.be)

Eric Schuurmans

 

 

01. Chuck Willis: Whatcha Gonna Do When Your Baby Leaves You (Willis) Atlantic 45-1112, 1956 - 02. Rudy Moore: Ring a Ling Dong (Moore, Nightengale) Federal 45-12259, 1956 - 03. The Dodgers: Let’s Make a Whole Lot of Love (Winley) Aladdin 45-3259, 1954 - 04. Mac Sims: Driving Wheel (Sykes) Palos 1201, 1961 - 05. Priscilla Bowman: Don’t Come in Here (Bowman) Falcon 1008, 1958 - 06. Floyd Dixon: Oooh Little Girl (Dixon) Ebb 105, 1957 - 07. King Coleman: Crazy Feeling (Coleman) Togo 600, 1963 - 08. The Nite Riders: Women and Cadillacs (Starkes) Apollo 460-X45, 1954 - 09. Eddie “Tex” Curtis: Shake, Pretty Baby, Shake (Curtis) Gee GG 9, 1954 - 10. Annie Ross: Twisted (Gray, Ross) Esquire EP 1, 1953 - 11. Little Shy Guy and The Hot Rods: My Little Baby (Douglas, Jarrett) Calvert 107, 1957 - 12. Lou Mac: Slow Down (McClinton, Call) Blue Lake 114, 1955 - 13. Marie & Rex: I Can’t Sit Down (Sherman, Keller) Carlton 502, 1959 - 14. Oscar Boyd: When Things Get a Little Better (Sheppard) Hermes 107  1963 - 15. The Kingsfive: The Voodoo Man (Zets, Davison, Atkins) Trophy W D-2, 1959 - 16. Dixie Hummingbirds: Bedside of a Neighbor (Tucker) Peacock 5-1861, 1962 - 17. Henry Lumpkin: Mo Jo Hanna (Paul, Williams, Paul) Motown 1029, 1962 - 18. Little Willie John – My Nerves (Toombs, Glover) King 45-4960, 1956 - 19. Big Bo and The Arrows: Hully Gully, Now (Thomas, Smith) Duchess 1013, 1962 - 20. The Majestics: Hard Times (Jonny, Ben) Contour C-501, 1959 - 21. Muddy Waters: Muddy Waters Twist (Brown) Chess 1827, 1962 - 22. Jimmy Reed: Shame, Shame, Shame (Reed) Vee Jay VJ 509, 1963 - 23. Roy Brown: Melinda (Brown) King 45-5178, 1959 - 24. Rodney and the Blazers: Oriental Nightmare (Lay) Kampus 45-150704, 1960

Discography KOKO MOJO RECORDS

 

Artiest info
Website