|
||||||||
‘White Owl Red’ is het alter-ego van de Amerikaanse singer-songwriter Josef McManus uit San Francisco. In 2013 kwam hij voor het eerst op de proppen met het debuutalbum “American Ash” dat in 2017 werd opgevolgd door een tweede plaat die “Naked And Falling” als titel heeft gekregen en waarvan we nu een derde cd “Existential Frontiers” mochten verwelkomen. De muziek die ‘White Owl Red’ op deze albums heeft verzameld kan als Americana, alt.Country en indie folk gecatalogeerd worden. Deze debuutplaat van ‘White Owl Red’ laat ons kennismaken met de songschrijverscapaciteiten van Josef McManus die van meetafaan een duidelijke keuze had gemaakt om zich op het pad van de betere alt.countrymuziek te begeven. De dertien nummers op dit album zijn stuk voor stuk eigen composities van deze muzikant en er werd erg veel aandacht besteed aan de orkestratie van de liedjes die een vol geluid en knappe melodietjes heeft opgeleverd. Dat merken we al meteen bij de leuke opener “You Could Be My Baby For A While”. “Bombed All To Hell” en “ Rhada Krishna Blues” zijn daarna countryrockers met een alom aanwezige banjo in de begeleiding. Eén van de mooiste liedjes op deze cd is het op de video te beluisteren “If I Was An Angel”, een song die om voor ons onbegrijpelijke redenen nadien nooit werd gecoverd door andere countrysterren. Wat verder op deze plaat is het moeilijk om de voetjes stil te laten staan op het swingende “Sweet Jacqueline”, “Let Me Be” en slotsong “Wild And Free", maar onze voorkeur blijft toch uitgaan naar de ballads die ‘White Owl Red’ op deze debuutplaat brengt. Dan denken we vooral aan het al eerder vermelde “If I Was An Angel” en het intimistische “Residue” dat ons vlekkeloos naar het einde van deze uitstekende eerste cd voert.
Het was daarna drie jaartjes wachten voor een opvolger op “American Ash’, maar dat lange wachten loonde de moeite, want Josef McManus had hard gewerkt aan het componeren en verfijnen van tien nieuwe liedjes voor dit tweede album “Naked And Falling”. Voor deze songs heeft hij wat meer soul in de liedjes gebracht dan bij zijn voornamelijk op pure countrymuziek geënte debuutplaat. Sommige muziekfans zullen deze plaat misschien wel willen vergelijken met het Americana-werk van artiesten als Hank Williams Jr. of iemand als Chris Isaak, vooral dan om het bijhorende gitaargeluid en de melancholische zangpartijen bij enkele nummers zoals openingstrack “Pills And Paper” en het daaropvolgende “Hurts Like Hell”. “Falls Like The Rain” lijkt dan weer geweldig hard op een song van ‘The Triffids’, voornamelijk door de gelijkenis van Josef McManus’ stem op die van ‘Triffids’-frontman David McComb in dit nummer. Onze persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar dit tweede album van ‘White Owl Red’ waarop we geen enkel zwakker nummer tussen de tien tracks kunnen bespeuren. Want ook “In Ruin”, “Falling Of The World” (zie video) en vooral “The Cracks Keep Getting Bigger” en slotsong “Nothing” (zijn persoonlijke “Wicked Game”-lookalikes van Chris Isaak) blijven ons van begin tot einde bekoren. Of het om een privé-afrekening gaat of niet weten we niet echt, maar na het horen van de song “Alcoholic Stepmom” kunnen we ons toch voorstellen dat de mama van zijn vrouw niet echt ‘happy’ zal zijn met de songtekst van dit overigens erg mooie nummer. Bij de song “Your Skin On My Skin” kunnen we ons dan weer moeiteloos een beeld vormen van twee geliefden die zich volledig verstrengeld aan elkaar overgeven. Het tweede album “Naked And Falling” van ‘White Owl Red’ zorgt ongetwijfeld voor een bevestiging van het grote talent van deze muzikant.
Josef McManus heeft zijn liedjes door de jaren heen alsmaar meer geslepen en gepolierd en dat heeft nu geleid tot de release van een derde studioplaat. “Existential Frontiers” is een verzameling van veertien nieuwe eigen composities waarbij opnieuw de hierboven vernoemde muziekgenres aan bod zijn gekomen. Deze nummers zijn stuk voor stuk knap georkestreerd en zorgen voor een frisse en gepaste afwisseling tussen de muziekstijlen op het album. Het hoeft niet echt te verwonderen dat deze muzikant opkijkt naar collega-artiesten als Bob Dylan en Neil Young, iets wat vooral te horen is bij songs als “Breaking Away”, “Everything But Crying”, “Love Her Still” en onze favoriete songs “See Through Me” en “Wishing You Well”. In deze twee liedjes lijkt zijn stem volgens onze bescheiden mening een beetje op die van de Amerikaanse singer-songwriter Jonathan Richman. Daarnaast zijn de liefdesliedjes “Set Free” en pianoballad “Hand-Me-Down Girl” ook zeer genietbaar werk van dit album. Josef McManus aka ‘White Owl Red’ brengt eveneens enkele vlot in het gehoor liggende countryrocksongs met “Good Morning Sunshine” en “Star-Crossed Lover”, naast pure dansbare rock’n’roll in “I’m A Saint”, “Union Fight Song” en “Take A Good Look”. “Existential Frontiers” is een verdienstelijke derde plaat geworden voor ‘White Owl Red’, met catchy en sterk gedifferentieerde liedjes die ervoor zorgen dat er nergens een moment van verveling of herhaling lijkt op te duiken bij de beluistering van dit alweer heel knappe album. (valsam) “'White Owl Red’ is the alter-ego of Josef McManus from San Francisco. He has released a few excellent albums before bringing his latest record ‘Existential Frontiers’ to the market. Americana, alt.country and indie folk are forming the basic ingredients of his songs of which 14 new and quiet differentiating ones are now appearing on this most recent album.” - www.rootstime.be
|
||||||||
|
||||||||