MATTHEW AND THE ATLAS @ DE MUZIEKGIETERIJ, MAASTRICHT - 27/09/17

Gezelligheid troef in de voormalige Lutherse Kerk, hartje Maastricht, een unieke locatie uitgekozen door De Muziekgieterij om een intiem concert te organiseren van de indiefolk artiest Matthew Hegarty aka Matthew And The Atlas.

Na enkele rasechte folk albums, ”Kingdom Of Your Own” en “Into The North”, (ep’s 2009/10) uitgebracht te hebben wijzigde songschrijver Hewarty lichtjes zijn muzikale koers op het in 2014 verschenen volwaardige album “Other Rivers”. Waar de muzikale instroom van zijn eerste albums nog voornamelijk bestond uit akoestische gitaren en banjo, maakt hij nu gebruik van synths, meer elektrische gitaren en elektronische drumbeats om zijn nummers op te nemen. Men krijgt een meer gelaagd geluid verrijkt met subtiele breaks en beats. Op zijn vorig jaar verschenen album “Temple” gaat hij op éénzelfde weg verder, een fijn indiefolk geluid, gezongen met een aangrijpende stem die je meeneemt op een zowel dramatische als melancholische reis van zijn hedendaagse belevenissen.
Deze zomer verscheen er dan een speciale editie van het album “Temple”, een ‘unplugged’ versie, ontdaan van elektronica en drums, krijgen de nummers een andere belevenis. Na intens toeren met zijn volledig band nu dus een “A Stripped Back Tour”.

Wat men tegenwoordig niet zo snel meer meemaakt, een volgelopen kerk, ditmaal geen priester die het hoge woord voert maar Matthew Hegarty, met gitarist Alex Roberts en pianist/contrabas Tony Heap, die uitgeklede versies van zijn oeuvre ten hore brengt.

Alvorens Matthew And The Atlas het podium betreden is er eerst Rory Butler, een jonge schotse singer-songwriter die een half uurtje kreeg om het publiek te overtuigen van zijn capaciteiten. Met nummers als “Every Change Of Heart” en “Mind Your Business”, begeleid op akoestische gitaar en gezongen met een heel flexibele stem maakt hij zeker indruk. Zijn folk nummers met wat blues en jazzy invloeden zijn terug te vinden op zijn dit jaar verschenen EP “Black And Blue”.

“Gutter Heart” uit het nieuwe album is het eerste nummer dat ons laat kennismaken met deze nieuwe aanpak, een rustige begeleiding met de stem van Heward als sterkste wapen. Binnenkort komt de band met een nieuwe EP, daaruit spelen ze vandaag het nummer “Palace”, een typisch MATA-nummer, hopelijk meer van dat op het nieuwe album. Wanneer Hegard zijn akoestische gitaar aan de kant schuift en samen met gitarist Roberts, met pianist Heap nu aan de contrabas, de nummers “Pale Sun Rose” en “On A Midnight Street” speelt verdwijnt een beetje de magie van de meer intiemere akoestische setting. Ook de mindere interactie met het publiek speelt niet in het voordeel van de overigens sympathieke Brit, pianist Heap probeert meestal wat bindteksten te verzinnen tussen de nummers. Een hoogtepunt is zeker het meesterlijke “Old Master”, prachtige zang van Heward, begeleid met akoestische gitaren. Ook de medezang van gitarist Roberts geeft een meerwaarde aan deze song. De meeste nummers zijn wel wat anders gearrangeerd maar een echte meerwaarde is dit meestal niet. “Elijah”, een nummer over zijn innerlijke demonen, gezongen met een mooie falsetto, een onmisbaar nummer in het werk van MATA, jammer genoeg ook het laatste nummer van de toch wel korte set.

Gelukkig krijgen we nog twee bisnummers, nummers uit de eerste EP ’s van de band. “Come Out Of The Woods”, met gitarist Roberts op banjo en afsluiter “I’ll Remain” laten ons het vroegere geluid van de band horen, een typisch folk geluid.

Een uurtje heeft de band ons hun nummers ‘stripped’ laten horen, eerder dit jaar zagen we de volledige band in actie en gaat onze voorkeur toch naar deze laatste opstelling, natuurlijke bezorgde de unieke locatie voor dit optreden zeker ook voor een meerwaarde.

Luc Nuyts

Foto © Sonja Schepers

 

 

 

 

 


 

Artiest info
website  
facebook  

DE MUZIEKGIETERIJ, MAASTRICHT

27/09/17