DIANA KRALL @ BOZAR, BRUSSEL - 25/09/17

Een gelauwerde gracieuze Canadese jazzpianiste met vier rasmuzikanten als begeleiders! Meer was er niet nodig om het concert in de stemmige Henry Lebouefzaal te laten uitgroeien tot een puur collectief luistergenot waarbij alle verstorende fotografische lichtflitsen werden uitgebannen. De frêle Diana Krall vond een mooi evenwicht tussen introspectieve, melodische en gipsy jazz, waarbij covers van Nat King Cole, Cole Porter, Irving Berlin een relaxte sfeer creëerden, daarbij geholpen door de virtuositeit van haar medemuzikanten. Begin deze eeuw werd de jazzpianiste met de zwoele stem opgenomen in de Canadese Walk Of Fame en met haar recente ‘Turn Up The Quiet’ voegde zij wederom een bejubeld album toe aan haar naar schatting meer dan een dozijn platen.

De piano lijkt Diana Krall even vertrouwd als een keukentafel of als een ochtendwandeling. Als kind leerde zij piano spelen en als tiener trad zij reeds op in de openbaarheid, zodat haar vingervlug soms dromerig pianospel even vloeiend opklinkt als was het een zesde zintuig. Zij groeide op met de Eagles en Neil Young, maar jazzpianist Oscar Peterson werd een van haar grootste helden, in wiens navolging zij zich tot een oorspronkelijke succesvolle jazzartieste ontwikkelde. Al vanaf het eerste swingende ‘Deed I Do’ wist zij het publiek voor zich te winnen, waarbij de muzikanten zich al direct in hun solomoment konden voorstellen. Vooral violist Stuart Duncan bood originaliteit, terwijl de virtuoze contrabassist Robert Hurst hier en daar wat humor inlaste. Hij speelde ooit nog in het ‘Wynton Marsalis ensemble’ en bracht eigen platen uit, zodat klasse verzekerd is. Maar ook de veelzijdige gitarist Anthony Wilson en drummer Karriem Riggins creëerden sublieme sfeer telkens zij op de voorgrond traden en het licht op hen neerviel. De ontwapenende Diana Krall varieerde op de toetsen of keek met sympathie toe, zodat je aanvoelde hoe deze band naar elkaar is toegegroeid, zoals bijvoorbeeld in het crescendo eindigende ‘‘Love Was Made For You and Me’.

De veelzijdigheid van Diana Krall bleek uit haar songkeuze, van het stemmige ‘Isn’t It Romantic’, gezongen met sensueel hese stem, tot het ritmische ‘Blue Skies’ van Irving Berlin, waarin de ritmesectie voluit ging. Of van het dromerige ‘Moonglow’ tot het gipsy ‘I Don’t Know Enough About You’, cover van Peggy Lee. In dergelijk concert met exquise nachtclubsfeer is het moeilijk om van hoogtepunten te spreken. Tenzij van het uitgesponnen, koortsig aandoend ‘Temptation’, cover van Tom Waits, gehuld in een vulkanisch rode gloed, met een fantastische drumsolo van Riggins en een gloriemoment van violist Stuart Duncan. Ook het intieme ‘A Case Of You’, cover van Joni Mitchell, en solo vertolkt aan de piano, ontwikkelde zich als een andersoortig hoogtepunt, waarbij Diana elk lyrisch woord delicaat fraseerde. Zelden klonk ‘love is touching souls’ zo weemoedig.

In het mijmerende ‘Quiet Nights’ sijpelde even haar verlangen door naar haar geboortestreek Brits Columbia. Het gaf haar de gelegenheid om aan het publiek de groeten van haar gemaal over te brengen. Of Elvis Costello, met wie zij al vijftien jaar gehuwd is, haar dit inderdaad gevraagd heeft, laten we in het midden. Als mededeling werd het alleszins op applaus onthaald. Twee uur lang hield het vijfkoppig collectief het publiek in de ban, tot het laatste energieke ‘Just You, Just Me’ met een quasi jubelende zigeunerviool dat omwille van het hectische ritme op gejuich werd onthaald. Uiteraard drong het publiek op een toegift aan, wat men ook kreeg met het jazzy ‘East of the Sun (and West of The Moon)’ gevolgd door het romantische ‘Sway’, waarbij het zwart/wit beeld van een dansend koppel op de achtergrond werd geprojecteerd als in een oude film toen sentiment nog mocht. Zij zong het met een zwoel stemtimbre waarbij zang, gitaar, viool en gedempte drum en bas nog maar eens voor een afsluitend hoogtepunt zorgden.

‘… now I greet the day and complete the day
With the sun in my heart, all my worry blew away...’

Marcie

Foto © Yvo Zels

 


 

Artiest info
website  
facebook  

BOZAR, BRUSSEL

25/09/17