MATT SIMONS @ BOTANIQUE, BRUSSEL - 10/10/16

Matt Simons zijn faam is te danken aan de grote hit die hij in de lage landen had met zijn “Catch & Release”. Een dromerige , romantische song. Het publiek voor zijn uitverkochte concert was zoals te voorspellen viel voornamelijk vrouwelijk. Maar eerst was er het voorprogramma ADAM BARNES. Hij blijkt een uit Oxford afkomstige singer songwriter met de looks van een hipster. Solo, enkel gewapend met zijn akoestische gitaar probeerde hij de harten te winnen. Hij deed dit door zijn sympathieke, rommelige wijze van communiceren. Maar hij had ook knappe nummers.

Zo was de opener “It Meams Nothing” sterk doordat hij met loops werkte en zo een heel koor op de voet leek te brengen. Hij is ook gewapend met een goede, warme zangstem. Maar na een tijd klonk het allemaal wat eentonig doordat hij nummers brengt met veel tekst en weinig melodieuze afwisseling. Misschien is dit met band veel sterker, maar nu was het goed om na enkele nummers de bar te gaan opzoeken.

Daarna was het beurt aan Matt. Hij had een volle band mee. Dit wil zeggen 5 man om hem te begeleiden. Hij begon met enkele energieke uptempo nummers om het concert en het publiek direct in de goede stemming te krijgen. Met zijn sterke, warme stem, jazzy getinte songs die veel funk bevatten was stilstaan niet aan de orde. Het was jammer dat de beats en drums soms wat teveel overheersten. Want er werd best knap gemusiceerd in songs als “You Can Come Back Home” of “Gone”. Zijn muziek deed me denken aan Marc Cohn, Jamie Cullum of Harry Conick Jr.

In het lang uitgesponnen “Fall In Line” kreeg de gitarist alle ruimte om te soleren en deed Matt dit daarna ook op saxofoon. In sommige nummers klonk hij te poppy commercieel om te bekoren. Maar in trage songs, zijn “sad songs”, kreeg hij de aandacht van de grote meute dames in de zaal. Ze hingen aan zijn lippen en waren “Emotionally Involved”. In “With You” zat veel pathos maar ook een knappe slide gitaar. Maar de eindspurt was sterk met het mooie “Already Over You” met wederom een knappe gitaar en saxsolo. Als uitsmijter was er natuurlijk zijn groot succes “Catch And Release” dat uitbundig werd meegezongen door de zaal.

Was dit nu en goed of slecht concert? Wel op basis van de inzet, de sterke band, de podiumpresence, de opbouw van de show, de knappe momenten en de mooie stem zeker en vast welen goed concert. Had het beter gekund. Zeker, mits wat minder de populaire toer op te gaan en die goedkope synthesizer klanken achterwege te laten. Maar de dames in de zaal gingen allemaal goedgemutst en romantisch wegdromend tevreden de Brusselse nacht in. Matt Simons is een blijver.

(Lisael)


 


 

 

 


 

 

 

 

 


 

Artiest info
website  
facebook  

BOTANIQUE, BRUSSEL - 10/10/16