BEAR’S DEN @ AB, BRUSSEL – 10/10/15

Recente doortochten in de Botanique en op Pukkelpop hebben het indiefolktrio Bear’s Den zeker geen windeieren gelegd. De bomvolle AB-flex zit voor meer dan de helft gevuld met mensen die tevreden terugkeren na één van die vorige concerten. Deze populariteit heeft de groep niet alleen te danken aan de folkrevival die nog overal in Europa woedt maar ook aan haar eigen intrinsieke kwaliteit. Hun album ‘Islands’ (nu ook verkrijgbaar met extra ‘Live in Amsterdam’ cd) is zeker één van de beste debuutplaten van de afgelopen jaren. Dit optreden in de Ancienne Belgique consolideert niet alleen het succes maar toont ook een band in volle ontwikkeling.

Misschien eerst opnieuw even voorstellen: het West-Londense Bear’s Den bestaat uit Andrew Davie (gitaar en zang), Kev Jones (drums en zang) en Joey Haynes (banjo en zang). De drie bebaarde heren wisselen echter geregeld van instrument, zodat de drummer nu en dan wat gaat bassen en de banjospeler even naar de elektrische gitaar grijpt en diens meer. Voor hun live optredens brengen ze nog twee extra muzikanten mee die blazers, synths, drums en nog enkele andere instrumenten bedienen.

De opener ‘Esylum’ schiet meteen raak.  Hier weerklinkt een song waarvan je meteen voelt dat die ergens over gaat. “Guard your hope with your life,” prevelt Andrew Davie, als was het een gebed, een memento mori, dat aangevuld met twee extra blazers op Beirut-achtige wijze de zaal vervuld met gepaste melancholie. ‘Mother’, een aangrijpende ballad in de beste angelsaksische traditie, handelt over huiselijk geweld en eindigt in een fel snarenduel tussen Davie en Haynes. Opvallend hoe deze laatste zijn banjo op een geheel eigen manier bespeelt, met name alsof het een gitaar is. ‘Magdalene’ kan in de AB rekenen op herkenningsapplaus en krijgt zelfs de zaal aan het meezingen, ook al is het in weze een droevig lied, maar wel met een melodieus refrein. Voor ‘Think Of England’ vraagt zanger Andrew Davie de medewerking van het publiek en laat het massaal ritmisch meeklappen. Het is duidelijk één van de trucjes om een ‘wij-gevoel’ te creëren maar het werkt wonderwel. Met hetzelfde objectief speelt de groep ‘Sophie’ zonder enige vorm van versterking – je kan gedurende de hele song door een speld horen vallen – en dat levert achteraf een daverend applaus op. Makkelijk? Misschien, maar de groep doet ook veel meer dan beproefde methodes gebruiken. Ze gooien zichzelf tot tweemaal toe in de strijd door nieuwe songs voor de leeuwen te gooien. ‘Red Earth and Pouring Rain’ breekt met het verleden al was het maar door het gebruik van een synth. Het andere nieuwe nummer ‘Roses On A Breeze’ maakt ons alleen nog meer curieus naar wat Bear’s Den in de toekomst uit de mouw zal schudden.

Je voelt als het ware hoe deze groep zich muzikaal ontwikkelt terwijl je erbij staat en dat maakt het spannend. Ondertussen wisselt Davie evenveel van gitaar als Beyoncé van podiumkostuum. En in dit verband zet hij ook eventjes een jonge Belgische instrumentenbouwer én fan in de bloemetjes. Deze laatste ontwierp voor hem een prachtig spiksplinternieuw akoestisch exemplaar, compleet met logo van de groep op de achterzijde. Het levert de jongeman eeuwige dankbaarheid, een stevig applaus en een aan hem opgedragen prachtige akoestische song op: ‘Isaac’. Maar ook elektrisch laat deze band zich niet onbetuigd. Wanneer we tijdens ‘When You Break’ gitaarecho’s van The Edge lijken te ontwaren denken we even dat we ijlen. Maar nee, onze sympathieke Rootstime fotograaf verzekert ons dat hij net dezelfde invloeden waarneemt.  Het schitterende ‘Above The Clouds Of Pompeii’, dat sterke verwantschap vertoont met het werk van Mumford & Sons (waarmee de leden van Bear’s Den overigens persoonlijk bevriend zijn), sluit het concert in schoonheid af.

Wanneer het Brusselse publiek om meer schreeuwt, verschijnen de bandleden plots tussen hun publiek en pakken aldaar uit met een volledig unplugde versie van ‘Bad Blood’. Wanneer het finale ‘Agape’ weerklinkt heeft de groep al lang gewonnen spel. Heerlijk concert.

Shake

Foto © Yvo Zels

 

Artiest info
website  
facebook  

AB, BRUSSEL - 10/10/15