RON POPE AND THE NIGHTHAWKS @ HET DEPOT, LEUVEN - 04/11/17

In de kleine foyer van het Depot in Leuven startte “The Heart Of” een project van Zach Berckman, jeugdvriend van Ron Pope en tevens spelend bij de Pope’s “Nighthawks”, deze muzikale zaterdagavond. Alleen op het podium met zijn elektrische gitaar en bas synth laat hij enkele dromerige popnummertjes horen die weinig indruk achterlaten. De man heeft één EP uit “Empire” die niet op het internet verkrijgbaar is, alléén te kopen na de show.

Met zijn mix van pop, folk en americana nummers had Brian Mackey meer succes bij het jonge vrouwelijke publiek. De sympathieke New Yorker kreeg met het nummer “Are You Listening?” uit zijn debuutalbum “Broken Heartstrings” (2014) wel wat airplay in Europa, het nummer werd zelfs een hitje in Duitsland. Uit zijn EP “Honest Love” speelt hij met zijn Italiaanse band “Sun Shower” en het titelnummer dat een aanstekelijk pianoriedeltje heeft. Dat hij een leuke stem heeft horen we vooral in “Are You Listening” en de nieuwe single “Learn To Be”. Ook het nummer “Radio”, een ode aan dit medium dat vroeger zoveel meer impact had en nu het zwijgen wordt opgelegd door o.a. Spotify en iTunes, bleef lekker hangen. Begin volgend jaar zou zijn volgende EP moeten verschijnen. One to watch out for!

Dat Ron Pope nog een nobele onbekende is in Europa is een understatement, de kleine foyer in Het Depot is nu niet dadelijk een podium waar men een dergelijk artiest verwacht. Maar toch leuk dat Het Depot hem de kans biedt om zijn werk te promoten.

Ron Pope is afkomstig van Marietta, Georgia, zijn carrière als baseball speler moest hij noodgedwongen stopzetten wegens een blijvend letsel waarna hij een muziek carrière nastreefde. Samen met Zach Berckman schreef hij het nummer “A Drop In The Ocean” wat een enorme YouTube hit werd (16 miljoen views). Samen startten ze de band “The District” en maakten drie albums onder die naam. In 2008 begon Pope solowerk uit te geven en een jaar later bracht het label “Universal Republic” twee singles uit. Werken onder het juk van een platenmaatschappij was echter niks voor Pope en hij koos voor de minst makkelijke weg die als onafhankelijke artiest. Na zeven studio albums, miljoenen singles verkocht, honderden miljoenen streams kunnen we van een behoorlijk succes spreken. Zijn laatste album “Work” kwam dit jaar uit en breit muzikaal verder op zijn vorige album, “Ron Pope & The Nighthawks”, rootsy muziek met southern soulinvloeden, afgewisseld met melancholische ballades zoals alleen Pope ze kan zingen.

Ron Pope begint zijn optreden met een aantal nummers solo akoestisch te brengen, een ideetje van zijn manager. Op elk van zijn albums staan wel een paar van die pakkende akoestische schoonheden die met zijn unieke stem gezongen steeds een hoogtepunt vormen. Met zijn nieuwe look twee vlechtjes en een redelijke baard begint hij met het titelnummer van zijn nieuw album “Work”, rudimentair gitaarspel, zachte zang, muisstil publiek. Een vijftal nummers speelt hij zo, zowel oudere nummers zoals “Snow Song”, wat hij terug moest aanleren want hij had het al 14 jaar niet meer gespeeld, als nieuwer werk zoal “Stick Around” waar hij geen arrangement voor de band kon bij bedenken en het nummer uiteindelijk solo akoestisch op het album “Work” kwam.

Acht mensen op een ruimte van ongeveer 4 meter op 4 laten spelen, als daar maar geen problemen van komen vraagt Pope zich af. Jawel de volledige band is erbij, sax, trompet, drums, keyboards, twee gitaristen, bassiste en zanger. Veel bewegingsruimte is er niet maar stilstaan is voor Pope geen optie. Voortgestuwd door de blazers en een stevig soulritme brengen openingsnummers “Bad For Your Health” en “Hell Or High Water” de zaak onder stoom. Een surrealistische ervaring dit jaar was de uitnodiging om een nummer van Aretha Franklin te spelen tijdens een benefietconcert om de muziek van Aretha Franklin te eren, in de Carnegie Hall, NY, “Baby, I Love You”, op en top soul, ook in Leuven kregen we er een knappe versie. Dat de sax in België uitgevonden heeft Pope tijdens dit bezoek inmiddels ook geleerd, dat de saxofoon het meest sexy instrument is wist hij zelf al waarop het op “Come To California” knap ingeleid wordt door de sax. Gitarist Jeff Malinowski is niet zomaar gitarist in de band, hij is ook de schrijver van het op southern rock geïnspireerde “Southern Cross” en “Let’s Get Stoned” met die onweerstaanbare shuffling groove. Nee er is geen tijd voor verveling, meezingen en klappen met “Every Grain Of Sand”, het catchy “Can’t Stay Here” waarop de bassiste de vrouwelijke vocalen doet laat de handjes omhooggaan.

Helaas is er geen tijd meer voor bisnummers dus wordt “A Drop In The Ocean” als laatste nummer gespeeld, voluit meegezongen door het jeugdige publiek. Een intiem optreden met grootse klank, onverwacht erg goed!!!

Luc Nuyts

Foto © Sonja Schepers

 

 

 

 

 


 

Artiest info
website  
facebook  

HET DEPOT, LEUVEN - 04/11/17

 

Brian Mackey

Ron Pope