KATIE MELUA @ KONINKLIJK CIRCUS, BRUSSEL – 21/11/16

Vrouwelijke koorzang, een lieflijke nachtegalenstem en een stemmig decor! Het past allemaal bij de naderende kersttijd en het winterse landschap, ook al was het warm in het Koninklijk Circus en ook daarbuiten in grootstedelijk Brussel dat zich klaar maakt voor de Kerstvreugde. Singer-songwriter Katie Melua, met roots in Georgië, kwam daar, samen met haar 23-koppig dameskoor uit Gori, haar laatste album ‘In Winter’ voorstellen. Omringd door koorzangeressen en dirigente, die als zovele gratiën het podium sierden, wijdde zij het eerste deel van haar concert volledig aan haar recente album om daarna in het tweede deel vooral naar ouder materiaal terug te grijpen, telkenmale op herkenningsapplaus onthaald, zoals o.m. haar hit ‘Nine Million Bicycles’. Samen met toetsenist Mark Edwards en bassist Tim Harries, beide terzijde, groeide het concert uit tot een melodische happening met feeëriek winters karakter.

Als kind verhuisde Katie Melua samen met haar familie van het roerige Georgië naar het al even roerige Belfast vooraleer naar Londen uit te wijken. In de loop van haar concert zou Katie Melua zowel herinneringen ophalen uit haar kindertijd in Georgië -toen zij op het nabije verlaten vliegveld speelde- als op haar jaren in ‘Belfast’ waar de drukte haar opslokte. Voor de opname van haar zelf geproducet album ‘In Winter’ keerde zij echter even terug naar Georgië om daar in het stadje Gori met het plaatselijke koor een tiental songs op te nemen. In Georgië bloeit de traditie van meerstemmige koorzang in de Oekraïens taal nog steeds en met het traditionele ‘The Little Swallow’ als opener werd je alvast mede opgetild in de vlucht van de zwaluw en verder tussen de sterrenfonkeling van alle opeenvolgende songs. Met op de achtergrond de silhouetten van winterse bomen sloten de ‘songs of joy and peace’ een geheimzinnig pact, waartussen de Roemeense carol ‘Cradle Song’, het melancholische ‘Plane Song’, het bevreemdende ‘If You Are So Beautiful’ en het schitterende ‘Dreams On Fire’, allen hoogtepunten. Ook het intieme ‘Perfect World’ was een pareltje. Verrijkt met de contrabasritmes van Tim Harries kregen de songs soms een feestelijke toets. Uiteindelijk sloten de engelenstemmen jubelend af met het Kerstlied ‘O Holy Night’, waarna het doek viel over het eerste deel.

De pauze werd gebruikt om van decor te wisselen zodat in plaats van het koorpodium nu kamer- en tochtschermen konden worden geplaatst, hetzij ‘paravent’ in het Brussels. Ook deze lichtschermen vormden een quasi kerkelijke achtergrond, waartegen de bescheiden Katie Melua en haar twee begeleiders zich als trio plaatsten. Meer dan tien jaren zijn voorbijgegaan sinds Katie in 2003 ‘Call Of The Search’ uitbracht, waaruit Katie de titelsong plukte, de allereerste song die zij met gitaar componeerde. Met haar stemtimbre doet zij soms aan de jong gestorven Eva Cassidy denken met wie zij destijds samen optrok en meermaals samen zong. Een song als het magische ‘Dreams On Fire’ heeft in alle breekbaarheid eenzelfde gevoelslaag als bijv. Eva Cassidy’s klassieker ‘Songbird’. Meer nog dan in de eerste helft viel de loepzuivere stem op van de zangeres/gitariste die met het jazzy ‘Crawling Up A Hill’ het tweede concertgedeelte aanving. Het best is zij in de meer jazzy songs zodat je ook bij ‘Wonderful Life’ met drumbegeleiding een positieve vibe meekreeg. Bij de cover ‘Bridge Over Troubled Water’ drensde een druilerig orgeltje, maar bij het verhalende ‘Belfast’ huppelden mooie pianoklanken mee op.

In de sobere songs van Katie schuilt een vage nostalgie, zodat je steeds weer betrokken wordt bij haar zoektocht naar puurheid en schoonheid, geconcretiseerd in haar visuele songs. Bij de laatste songs ‘Nine Million Bicycles’ en ‘The Closest Thing To Crazy’ met het schrijnende ‘It’s so easy to break a heart, It’s so easy to close your eyes’ kwam het vrouwenkoor opnieuw backing meezingen, zodat het slotakkoord van het concert er een van unanieme overgave leek. Uiteraard werd zij teruggeroepen voor een toegift. Katie, die aan een drukke concerttour bezig is, met 27 meereizende artiesten op de baan, dankte meermaals het Brusselse publiek voor de warme respons. Onze dank gaat eveneens naar haar uit, want met dit tweedelig concert werd als het ware Kerstmis sfeervol ingeluid, nu in de sprookjeswouden de sparren worden gekapt en een 22 meter hoge boom uit Slovakije de Brusselse Grote Markt siert als prelude voor de ‘night divine’. Hoe ook complexloze eenvoud hartverwarmend kan zijn.

Marcie

Foto © Yvo Zels

 


 

 

 


 

 

 

 

 


 

Artiest info
website  
facebook  

BOTANIQUE, BRUSSEL - 03/11/16