MARTHA REEVES AND THE VANDELLAS @ CC ZWANEBERG, HEIST-OP-DEN-BERG - 26/11/15

Artiest info
website  
facebook  

CC ZWANEBERG, HEIST-OP-DEN-BERG - 26/11/15

 

 

Actieve artiesten van het legendarische soullabel Motown zijn een zeldzaamheid geworden. Martha Reeves is nog één van de weinig levende iconen die soulmuziek op de wereldkaart zette. De souldiva is een week in Europa. Er stonden 2 shows in Frankrijk, 2 in Nederland en 3 in ons landje geprogrammeerd. Zowel Leopoldsburg, Brugge als Heist-op-de-Berg kregen hoog bezoek. Voor Antwerpenaars was dit laatste dorp de gemakkelijkste optie. Alle 700 zitjes in het mooie cultuurcentrum waren uitverkocht voor een nostalgisch avondje Motownsoul. Iets na achten betraden 8 muzikanten en de 3 Reeves zussen het podium. Muzikale leider was drummer Larry Crockett, een Amerikaan die in Parijs zijn domicilie heeft. Hij had een Franse begeleidingsband samen gesteld die bestond uit piano, bas, drum, gitaar en een vierkoppige blazerssectie.

Tijdens de beginnoten van ‘Higher And Higher’ betreden Marva en de 2 Vandellas in vuurrode jurken en gouden pumps het podium. Marva komt uit een gezin van 12 kinderen en 2 van haar zusjes vormen de backingvocalisten. Lois is al sinds 1968 Vandella en Delpine ondersteunt haar zus met hemelse vocalen sinds 1980. Martha is goed gehumeurd, grappig en vertelt leuke anekdotes uit haar meer dan 50 jarige carrière. Tweede nummer van de set is ‘Come And Get These Memories’, haar eerste hit uit 1963. Een volgende hit die ze serveert is ‘Nowhere To Run’, nummer dat een tweede leven kreeg als soundtrack van Good Morning, Vietnam. Tijdens B-kantje ‘A Love Like Yours (Don’t Come Knocking Everyday’ legt Marva op een grappige manier uit wat een 45 is. Het is geen revolver zoals de jeugd van tegenwoordig zou kunnen denken, maar een geluidsdrager waar haar muziek vroeger op werd geperst. Ook het verhaal dat de Beatles naar haar hometown Detroit kwamen om Motown te zingen was grappig. Ze vond dat ze daarop wraak moest nemen door het Beatles’nummer ‘Something’ te zingen.

De groep krijgt voor het eerst de volledige zaal aan het handklappen met ‘Jimmy Mack’. Martha was achtergrondzangeres op de eerste 3 platen van Marvin Gaye en trad vaak met hem op. Zij heeft veel te danken aan hem en bezorgt hem een tribute met ‘What’s Going On’. Dit nummer functioneert ook om de muzikanten een soleermoment te gunnen. De meeste nummers zijn uptempo en fungeren als uitstekende dansmuziek. Martha’s persoonlijke favoriet ‘My Baby Loves Me’ is één van de tragere soulballades. Het laatste nummer van de reguliere set is natuurlijk haar signature song ‘Dancing In The Street’. Een klassieker waarvoor het ganse publiek uit hun stoeltjes komt. Ook Martha, toch al 74 lentes oud, geeft het dansvoorbeeld.

Een verrassing op het einde was de cover ‘God Bless The Child’, een jazz klassieker van Billy Holliday die in een soulkleedje werd gestoken. Als bis werd nog een mooi uitgesponnen Motown medley geserveerd. Ondanks de gezegende leeftijd van Martha was dit optreden dik in orde. Haar stembereik is nog steeds indrukwekkend, zowel in de lage regionen als de hoge gospelnoten. Ook een dikke pluim voor de samenzang met de zusjes, zulke hemelse blending van stemmen kan enkel met eigen bloed onstaan. De begeleidingsband werkte met partituren en klonk als een geolied team dat de knap gearrangeerde muziekstukken perfect beheerste. Geen idee of Martha Reeves nog vaak naar Europa zal reizen, maar zolang haar gezondheid het toelaat en zij deze kwaliteit kan blijven leveren, zou het zonde zijn als ze moest stoppen. Haar repertoire is tijdloos en de jeugd, die de mond vol heeft over het huidige R&B scène, kan zien waar de Rihanna’s en Beyoncé’s hun mosterd gehaald hebben.

Kris Vermeulen