LEON BRIDGES @ HET DEPOT, LEUVEN - 13/05/16‏

Een van de debuut albums die in 2015 in de recensies opviel, was “Coming Home” van de Amerikaanse retro soul man Todd Michael aka Leon Bridges . De nog erg jonge Bridges (geboren in 1989 in Atlanta, GA), die lang bordenwasser was, is ondertussen al vergeleken met R&B legendes Sam Cooke en Otis Redding. Bridges is een singer-songwriter, gitarist en vooral een knappe, opvallende performer. Hij debuteerde in de omgeving van Fort Worth, TX en wekte snel de interesse van de andere labels op, door zijn muziek die hij op Soundcloud losliet en door het uitbrengen van analoge albums, die door Justin Block en Austin Jenkins bij White Denim geproducet waren. Na het tekenen van een contract bij Columbia, verschenen zijn eerste singles in het voorjaar van 2015. Zijn debuut album verscheen in juni 2015. Met “Coming Home” ga je terug naar de jaren ’60, waar gospel en blues elkaar vinden in soul. De single “Coming Home” werd meteen een grote hit en kwam terecht in de ‘Top 10 Most Viral Tracks’ op Spotify. Ook zijn gelijknamig debuutplaat deed het méér dan goed. Na een jaar kreeg de plaat al een Grammy nominatie voor ‘Best R&B Album’ op zijn naam. Bridges pakte later nog uit met de hits “Smooth Sailin” en “Better Man”, speelde de support voor Pharrell Williams op het Apple Music Festival in Londen en liet zijn stem weerklinken op de single “Kevin” van Macklemore & Ryen Lewis.

Leon Bridges was in de voorbije week in België en trad er op in Het Depot In Leuven De volle zaal, met vooral een jeugdig (opvallend erg vrouwelijk) publiek, zegt veel over zijn populariteit bij deze doelgroep. Als support act was er Ady Suleiman, een jonge Britse muzikant, die zich bezighoudt met het maken van eigen muziek. Hier en daar sluipen er aangename beats en hip hop-invloeden zijn muziek binnen. Hij haalt zijn inspiratie en invloeden bij grote artiesten als Amy Winehouse, Lauryn Hill, Jamie Woon en James Blake. Voor zijn nieuwste single “What’s the Score” werkte Ady Suleiman samen met Joey Bada$$. Dit nummer is ook de titel song van zijn laatste EP.

Op het podium stonden rond half tien twee zangmicro’s, een sax micro, een keyboard, een Korg synthesizer, drums en enkele gitaren klaar. De backing zangeres (ze oogt heel elegant, maar kijkt soms wat moe en ongeïnteresseerd) naast Bridges in de zeskoppige band was de opvallende Brittni Jessie. Het is een band die mag gezien worden. Allen keurig in maatpak en, wat mode is, dat is voor de charismatische Bridges zelf ook heel vanzelfsprekend. Het sixties gevoel is er duidelijk. Laat ons hopen dat Bridges, ons allen daar heen zal brengen. Op de set list zijn vooral nummers uit zijn debuut album terug te vinden. Openen doet Bridges uptempo met het funky soul nummer “Smooth Sailing”, dat al meteen de trend voor de avond zet. Daar waar nodig is wisselt men sax (Jeffery Dazey) voor synthesizer, bas (Brian Skates) voor keyboards en gitarist (Austin Jenkins) voor bas.

Bridges speelt niet onmiddellijk zijn grote troeven uit, maar scoort ook duidelijk met nummers als “There She Goes”, “Better Man” (hij kondigt het aan als het begin van een feestje), “Let You Down” en “Brown Skin Girl”, dat het thema lied uit een liefdesfilm had kunnen zijn. In het nummer over zijn moeder “Lisa Sawyer” valt de sax solo op, die veel gevoelens oproept. Bridges brengt ook nieuwe songs als de slow “Lonely Road”, “Golden Room” en “Hold On”. Het einde nadert na een uur met nog meer “party time” en nummers als “Twistin And Groovin” (met enkele knappe R&R riffs), de slow “Shine” en de kaskraker en meezinger “Coming Home” en het duet “River”. Hiervoor heeft Bridges zelf de gitaar omgehangen. De “encores” komen er na wat aandringen en afronden doet Bridges met nog wat extra danspasjes en “Mississippi Kisses”.  

Wat Leon Bridges vanavond bracht in het Depot, was op zijn minst indrukwekkend. Zijn zang was uitstekend, zijn danspasjes indrukwekkend en, de show die hij met zijn muzikanten gaf, af. Op zijn site zegt hij zelf het volgende: “I’m not saying I can hold a candle to any soul musician from the ‘50s and ‘60s, but I want to carry the torch...” Leon Bridges is een muzikant met een missie, een soul man, die zeker nog van zich zal laten horen. Het plaatje klopt, want “he sounds like he looks like”.

Vrijdag de dertiende was voor vele aanwezigen zeker een dag van emoties. Iets waar Ady Suleiman, Leon Bridges en Het Depot voor zorgden. Wij kijken uit naar meer, zoals naar NATHANIELL RATELIFF die er op 23 JUNI in Het Depot zal zijn!

Set list: Smooth Sailin’* / Outta Line* / There She Goes/ / Pull Away* - break – Better Man* / Let You Down / Brown Skin Girl* / Lisa Sawyer* / Lonely Road - break – Golden Room / Hold On / Flowers / Twistin’ And Groovin’* – break – Shine* / Coming Home* / River* – encores – Pussyfootin’ / Mississippi Kisses* (* uit debuut album “Coming Home”)

 

Eric Schuurmans

Foto © Manon Houtackers

 

 

Meer video's : OUT OF LINE - THERE SHE GOES - PULL AWAY - BETTER MAN - LISA SAWYER - GOLDEN ROOM - TWISTIN AND GROOVIN - COMING HOME



 

 

 

 


 

Artiest info
website  
facebook  

HET DEPOT, LEUVEN - 13/05/16