EQUAL IDIOTS @ ANCIENNE BELGIQUE, BRUSSEL - 17/05/18 

De zomer officieel voor geopend verklaard.

Het gaat hard voor Equal Idiots. Sinds het duo uit Hoogstraten in 2016 de finale van Humo’s Rock Rally bereikte en De Nieuwe Lichting van Studio Brussel won, heeft de band niet stil gezeten. En is hun populariteit met rasse schreden gestegen. Een klein jaar geleden verscheen hun debuutalbum ‘Eagle Castle BBQ’, hun singles zijn niet van de radio weg te slaan, er was de korte (maar erg gesmaakte) passage van zanger/gitarist Thibault Christiaensen in De Slimste Mens Ter Wereld en onlangs volgde de aankondiging dat de band dit jaar, netjes geprangd tussen Nick Cave en Arctic Monkeys, voor het eerst op Rock Werchter speelt. Afgelopen donderdag kwam het tweetal generale repetitie houden in een uitverkochte AB. Het werd meteen de officiële openingsverklaring van de zomer van 2018!

Een tweede vaststelling: het cliché dat de jeugd niet meer naar gitaarmuziek zou luisteren, werd afgelopen donderdag in de AB in stijl ontkracht. De zaal stond aardig vol met enthousiaste jongens en meisjes, vaak nog tieners, en al dan niet vergezeld van een ouder, die vlak voor de drukke examenstress nog eens energiek uit de bol gingen. Ze dansten, gilden, brulden en stagediveden zich een avond lang te pletter op de tonen van hun favoriete, vaderlandse gitaarhelden. Wat de oude zak in mezelf, want dat is hij toch stilaan aan het worden, met een brede grijns het geheel deed aanschouwen. Laat u zich door uw leraars, plaatselijke politici en uw bomma niets wijs maken: het is prima gesteld met onze jeugd!

Het concert zelf dan. Dat werd op gang getrapt door een deel van de Koninklijke Harmonie Sint-Cecilia Westmalle, die zonder enig spatje van stress een feilloze versie van ‘Escape (The Pina Colada Song)’ van Rupert Holmes brachten. Maar met enkele welgemikte drumslagen van Pieter Bruurs werden ze vakkundig van het podium geveegd. En toen Christiaensen een eerste akkoord aansloeg en een aanstekelijk ‘Cover the Corpse’ inzette, barste er in de zaal een massaal feestje los, dat pas eindigde lang nadat het slotakkoord uit de gitaarversterkers was uitgestorven. Het duo joeg in sneltreinvaart de songs van zijn debuutalbum door een kolkende massa, die door Bruurs meermaals tot nog meer actie werd aangevuurd. Tussendoor stelde Christiaensen met enig ongeloof vast: ‘Een uitverkochte AB, dees is echt zot! Niet slecht voor twee pummels uit de Kempen’. Messcherpe aanslagen op de gehoorgang en de dansbenen als ‘Hippie Man’, ‘Salmon Pink’ en het relatieve rustpunt ‘Thootpaste Jacky’ dreven een dolenthousiast publiek naar een absoluut kookpunt. Alsof dat nog niet genoeg was, haalde de band er nog een handvol guest performers bij: de Antwerpse rapper Dvtch Norris (het liefje van Coely, vernam ik uit goede bronnen), Dieter Beerten (de drummer van High Hi, die een potje kwam mee meppen tijdens ‘Butter (Up Down)’) en voorprogramma Robbing Banks, die eventjes de rol van gitarist opnam toen Christiaensen in al zijn enthousiasme zich, letterlijk, op handen liet dragen tot achteraan de zaal en terug. Hij was trouwens niet de eerste: de AB was intussen omgetoverd tot een waar stagediversparadijs. Als toemaatje gooide het duo er nog een uiterst catchy versie van Plastic Bertrand’s ‘Ca Plane Pour Moi’ tegenaan, als ultieme openingsverklaring voor de zomer van 2018. Maar dat was buiten een intussen compleet dolgedraaide AB gerekend, die nog lang niet uitgefeest bleek. Het op akoestische gitaar gebrachte ‘Eagle Castle BBQ’ was een gezellig kampvuurmomentje, maar de zaal stond eigenlijk ongeduldig te wachten op dat ene moment. Equal Idiots staken nog een laatste keer het vuur aan de lont met hun radiohitje ‘Put My Head in the Ground’: uit duizend kelen werd massaal ‘P-P-P-P-P-Put my head in de ground!’ gescandeerd. ‘Nog een laatste keer volle gas’, riep Christiaensen de zaal toe, die gewillig gehoorzaamde.

Met hun concert in de AB stonden de jongens van Equal Idiots voor een ultieme test, alvorens ze het festivalseizoen induiken. En die test hebben ze met glans doorstaan. Met een aanstekelijk, jeugdig enthousiasme en een handvol cathy rocksongs, pakten ze een volle zaal moeiteloos in. Ergens hopen we dat ze die energieke stijl nooit ontgroeien, anderzijds (daar is die ouwe zak weer!) hopen we tegelijk dat de band erin slaagt om te blijven doseren de komende jaren. Vooralsnog is het succes hen echter dubbel en dik gegund. Hoe het met de vaderlandse gitaarmuziek gesteld is, vroeg u zich af? Equal Idiots beantwoorden in een uitverkochte AB die vraag op vriendelijke, doch zeer kordate wijze!

Stijn De Nys


 

 

 

 

 

 


 

Artiest info
website  
facebook  

AB, BRUSSEL