MARC STAKENBURG EN BO BROCKEN @ MENEER FRITS, EINDHOVEN - 22/02/16

Wederom een memorabele avond in Meneer Frits te Eindhoven. Dit maal met Marc Stakenburg en Bo Brocken. Het was rustig vanavond, de thuisblijvers hebben echt iets gemist. Op de affiche staat Marc Stakenburg en Bo Brocken. Het programma hebben ze samen mooi verdeeld, voor de pauze Marc Stakenburg; na de pauze Big Bo Brocken. Allereerst zal ik Marc even voorstellen. Voor de echte muziekliefhebbers natuurlijk geen onbekende. Afgestudeerd aan de school voor journalistiek maakte hij ruim 30 jaar radio op diverse zenders. De meest bekende programma’s zijn Leidsekade Live en het programma Het theater van het sentiment. Naast radio maakte hij ook veel documentaires voor tv meestal over zijn grote passie: muziek. Daarnaast heeft hij zich altijd intensief bezig gehouden met de geschiedenis van de Amerikaanse muziek. Sinds hij is gestopt met het radiowerk geeft hij veel lezingen, organiseert muziekreizen en vorig jaar verscheen zijn eerste boek: De Big Bang van de popmuziek. Hij manifesteert zich als een soort muziekarcheoloog a la Leo Blokhuis. Voor de pauze dus geen band op het podium maar een beamer met scherm. Het wordt een college over het ontstaan van de Amerikaanse muziek in het diepe zuiden.


We doen de plaatsen aan waar de wortels liggen van de blues, jazz, soul, gipsy, rock ’n roll en funk. Het verhaal begint in New Orleans; het Louis Armstrong Park of zoals het vroeger heette: Place de Negre. De plaats waar 1 miljoen Afrikanen binnenkwamen; de plaats waar Europese en Afrikaanse invloeden samensmelten. Ze maakten muziek (zonder drums want dat bracht gevaar) en dansten, zoals later in de film Grease door Olivia Newton John en John Travolta werd uitgebeeld. Het verhaal van de eerste rock ’n roll plaat, wie was de eerste? Fats Domino of Elvis Presley? Waar hebben de Beatles en de Rolling Stones nu echt hun roots liggen? In een hoog tempo komt alles voorbij ondersteund met foto’s, filmpjes met geluid, ademloos zit je te luisteren naar Marc. Ook het verhaal van Robert Johnson, die eerst niet gitaar kon spelen en, nadat hij op Crossroads zijn ziel verkocht aan de duivel, ineens heel goed kon spelen. Maar ook het einde van deze held is net zoals van vele andere vroeg gestorven popsterren eentje om eigenlijk niet te bevatten. Een vergiftiging, nadat hij met de vrouw van de eigenaar had geflirt, bracht hem er toe om gif in zijn eten of drank te doen. Hij heeft nog drie dagen geleefd.

Door naar Memphis, de stad van Elvis Presley, maar ook van het legendarische Stax academy, waar zwart en wit samen muziek konden maken onder begeleiding van de begeleidingsband Booker T& MG’s. Hieruit ontstond uiteindelijk gospelmuziek, met als grootste voorbeeld de Staple Singers. En als bewijs komt Marc met Bob Dylan; zijn grootste hit Blowin In The Wind heeft van origine ook de gospelmuziek uit het zuiden van Amerika. Na anderhalf uur boeiend vertellen is er even tijd voor een individueel praatje met Marc.

Na de pauze een heel ander verhaal, alhoewel er ook een grote overeenkomst is. Big Bo (Brocken) speelt authentieke blues en doet dat helemaal in zijn eentje met een akoestische en elektrische gitaar, cigarbox gitaar en bassdrum. Bo speelt al sinds zijn 11e jaar en heeft in verschillende bands gezeten maar de laatste jaren richt hij zich helemaal op de blues. Big Bo wint in 2015 de eerste prijs in de categorie solisten/duo’s de Dutch Blues Challenge, de belangrijkste prijs voor Nederlandse Blues artiesten. Afgelopen januari vertegenwoordigt Big Bo ons landtijdens de internationale Blues Challenge in Memphis waar hij zowaar de halve finale heeft gehaald.

Vanavond zal hij louter en alleen covernummers van grote bluesartiesten uit de Delta van de Mississippi spelen. Big Bo begint zijn optreden dan ook met een nummer van Son House. Een waanzinnig mooi nummer. Hoe speelt hij dit klaar in zijn eentje, met alleen de drum en twee ijzeren staven waarmee hij het ritme aangeeft. Zo onvoorstelbaar opzwepend heb ik het nog nooit gezien. “Grinnin’ In Your Face” heet dit nummer. Zijn stem is zo onvoorstelbaar krachtig, een fantastisch begin. Tussendoor krijgen we de verhalen te horen over de artiesten. Blues wordt vaak geassocieerd met treurige muziek, maar dit is helemaal niet zo. Het werd gespeeld op de Dockery Farms om de slaven een boost te geven, zoals in het nummer “Travelling Riverside Blues” van Robert Johnson en ook even later in de ragtime stijl met het nummer “Come On Around To My House” van Blind Willie McTell. Daartussen zat het nummer van Muddy Waters die geboren werd in Stofall net ten westen van Clarksdale. Hier maakte hij nog het nummer “Country Blues” (zie video) voordat hij echt heel groot werd en vertrok naar Chicago. Skip James heeft één van de allermooiste bluesnummers ooit geschreven namelijk “Devil Got My Woman”. Het begin van dit nummer begint heerlijk tokkelend, maar even later laat hij zoals de hele avond al zien hoe fantastisch hij zijn gitaar beheerst. De cigar box gitaar is ontstaan eind 1800 omdat de slaven geen geld hadden om een echte gitaar te kopen. Ze maakten een gitaar van een blik met een latje hout, met daarover één snaar. Of nog iets luxer, met een sigarendoos en daaroverheen maximaal 3 snaren. Het nummer “Keep Your Lamp Trimmed and Burning” speelt hij dan ook op dit instrument. Alhoewel dit wel een luxe versie is met elektrische versterking en een slide. Wat een machtig geluid. Hoogtepunt van het optreden is het nummer “Pick A Bale Of Cotton” (zie video). Big Bo heeft dit nummer onlangs opgenomen terwijl hij midden tussen de bloeiende katoenplantages stond. Een fenomenaal nummer, wat een tempo komt erin, prachtig. Het optreden wordt afgesloten met een oproep om niet zoals 150 jaar geleden in Amerika de vreemdelingen niet te accepteren, maar ze welkom te heten. “Stranger Blues” is een heerlijke afsluiter van dit zeer opwindende en onvergetelijke optreden van Big Bo.

Vanaf 28 februari zijn Big Bo en Marc Stakenburg te zien in een aantal theaters in Nederland met de voorstelling: “Het geheim van de Dockery Farms”. Ga dit zien, één van de allerbeste muziekjournalisten samen met een van de allerbeste bluesmuzikanten op dit moment. Een mooiere combinatie is nauwelijks voorstelbaar.

Roelof Passies

Foto © Ronald Rietman

meer foto's © Ronald Rietman

Setlist:

  1. Grinnin In Your Face (Son House)
  2. Travelling Mind
  3. Up Above My Head (Sister Rosetta Tharpe)
  4. Travelling Riverside Blues (Robert Johnson)
  5. Country Blues (Muddy Waters)
  6. Come On Around To My House (Blind Willie McTell)
  7. Devil Got My Woman (Skip James)
  8. Keep Your Lamp Trimmed and Burning (Blind Willie McTell)
  9. Pick A Bale Of Cotton (Leadbelly)
  10. Stranger Blues (Brownie McGee and Sonny Terry)

 

 

Artiest info
website  
facebook  

MENEER FRITS, EINDHOVEN - 22/02/16