GOLDEN EARRING @ AB, BRUSSEL – 03/12/15

Artiest info
website  
facebook  

AB, BRUSSEL - 03/12/15

 

Hoeft Golden Earring nog voorgesteld? Reeds decennia lang kleuren de Hagenaren het muzieklandschap met hun recht toe - recht aan rock 'n' roll. Ze begonnen hun carriere als The Golden Earrings (genaamd naar een nummer van de Britse band The Hunters) maar na negen jaar en zes platen (waaronder één Greatest Hits) veranderden ze de naam naar Golden Earring. De internationale doorbraak kwam er in 1973. Het album Moontan, met de wereldhits "Radar Love" en "Candy’s Going Bad" zorgden voor meerdere gouden platen en het viertal mocht met The Who mee op tour. Daarna was er een terugval tot in 1982 Cut verscheen. Het album dat eigenlijk hun afscheid zou aankondigen gaf Golden Earring weer de zin om door te gaan. Enkele jaren later beleefde de band opnieuw een crisisperiode (zowel artistiek als financieel) maar ook die klip wisten ze te omzeilen. Met Bloody Buccaneers brachten de Nederlanders een ouderwets rockende plaat uit en de bal ging weer aan het rollen. Hun unplugged album The Naked Truth (1992) zorgde ervoor dat de financiële kater kon worden doorgespoeld. In 2012 brachten ze hun jongste schijf uit. Tits ’n Ass werd het 25e studioalbum.

Five Zero heette de tournee die hen voor het eerst in hun vijftig jarig bestaan naar de AB bracht.  Ein-de-lijk! zei frontman Hay. Als je in de Ancienne Belgique mag spelen, dan heb je het gemaakt, voegde hij er nog aan toe."Just Like Vince Taylor" trok het feestje op gang en het was meteen prijs. Goeie sound, heldere stem, juiste belichting en een band die er véél zin in had...de ingrediënten voor een avondje degelijke, ouderwetse rock 'n' roll. "In My House" en "Identical" volgden en voor het eerst werd saxofonist Bertus Borgers erbij geroepen. George Kooymans nam de vocalen voor zich in "Another 45 Miles". Zijn stem had de tand des tijds iets beter doorstaan. Dit hoogtepunt was de aanzet voor meer fraais. "Still Got The Keys To My First Cadillac" had een lekkere groove en zorgde ervoor dat je lichaam zou bewegen, al was het maar het ritme meestampen of de drumbeat op je bovenbeen meeslaan. "The Devil Made Me Do It", met saxofoon en een vierkoppige blazerssectie maakte het net dat tikkeltje specialer en de intro van "Twilight Zone" werd met oerkreten en handgeklap onthaald. De AB daverde op z'n grondvesten. "When The Lady Smiles" was de perfecte aansluiter, zowel publiek als band waren op dreef.

Daarna was met het "Future" even naar adem happen. Dat was welgekomen na al die klassiekers die luidkeels meegebruld werden maar langs de andere kant ook een kantelmoment. Het nagelnieuwe "Je Regrette" (release 04 december) werd eerst voorgezongen voor de fans maar het verschil met de hits was te groot, ook ballad "Going To The Run" deed de interesse dalen. "Long Blond Animal" dan, met z’n vette baslijn en gitaarriffs was weer lekker rocken en meezingen. De blazers verschenen terug ten tonele om "Kill Me (Ce Soir)" wat extra kleur te geven. Een bassolo volgde terwijl de overige bandleden even weg gingen maar dat was geen goede zet. Hier was weinig interesse voor en het geroezemoes werd steeds luider. Ook het daaropvolgende "Radar Love" duurde te lang. Het begon veelbelovend met het overbekende deuntje maar de solo's van eerst Barry, daarna George en als laatste Cesar waren echt te veel van het goeie…waarom iets zestien minuten laten duren wat je in vijf minuten kan brengen was de vraag die in ons opkwam.

In de bisronde kwam the good old Golden Earring terug die we net voor de pauze gemist hadden. "She Flies On Strange Wings" was stevig rocken en met "Holy Holy Life" eindigden ze hun twee uur durende, zelfgeschreven muziekgeschiedenis.

Dirk Vanhees

Foto © Berugi

Setlist: "Just Like Vince Taylor" (Moontan, 1973) / "In My House" (Winter-Harvest, 1967) / "Identical" (Tits ’n Ass, 2012) / "Another 45 Miles" (single, 1969) / "Still Got The Keys To My First Cadillac" (2012) / "The Devil Made Me Do It" (Cut, 1982) / "Twilight Zone" (1982) / "When The Lady Smiles" (N.E.W.S., 1984) / "Future"  (Prisoner Of The Night, 1980) / "Turn The World Around" (Keeper Of The Flame, 1989) / "Kill Me (Ce Soir)" (Switch, 1975) / bassolo / "Radar Love" (1973) // "That's Why I Believe In You" (nieuw) / "She Flies On Strange Wings" (Seven Tears, 1971) / "Holy Holy Life" (single, 1971)