JAZZ MIDDELHEIM @ PARK DEN BRANDT, WILRIJK - 12/08/16 Dag 1: Pascal Schumacher, Marcin Wasilewski, Avishai Cohen en Ludovico Einaudi

Jazz Middelheim heeft voor deze 35ste feesteditie kosten nog moeite gespaard om het eenieder naar zijn zin te maken: zowel de fervente jazz liefhebber als de meer ‘mainstream’ occasionele ‘jazz’ liefhebber komen in gelijke mate aan bod. Na het wegvallen van Toots Thielemans als grote publiekstrekker heeft de organisatie met Ludovico Einaudi op vrijdag en Patti Smith op zaterdag twee grote namen als afsluiter op de affiche die slechts met veel goede wil iets met jazz te maken hebben. In navolging van andere genrefestivals als Dranouter en Blues Peer waar in de loop der jaren respectievelijk de folk en de blues serieus werden afgezwakt en werd opengetrokken naar aanverwante genres heeft Jazz Middelheim nog meer dan de voorbije jaren de deur opengezet naar een breed publiek. Tegelijk is er ook verbreding in de diepte naar jonge jazz musici van eigen bodem, de volwaardige programmatie van het tweede podium, de jazz talks, de catering, de foodtrucks en… de duvel .In het unieke kader van Park den Brandt en op de valreep nog het mooie zomerweer zijn alle ingrediënten aanwezig om er een topeditie van te maken zodat Jazz Middelheim zoals Gent Jazz, dat dezelfde organisator en programmator deelt, meer en meer een festival van de beleving is geworden waarin iedere muziekliefhebber in de brede zin zich moet thuisvoelen. Met het goede weer al op vrijdag is de locatie Park den Brandt zelve voor velen dé attractie in afwachting dat Ludovico Einaudi zijn entree maakt als afsluiter op het hoofdpodium. Toch is er voor wie wil luisteren voldoende jazz te beleven met de drie eerste artiesten op het hoofdpodium.


Pascal Schumacher & Friends

De 36 jarige Luxemburgse vibrafonist en componist Pascal Schumacher heeft met zijn nieuwste project ‘Left Tokyo Right’ duidelijk zijn muzikale grenzen verlegd door zijn vaste kwartet uit te breiden met een vriendengroep van trompet, sax en fluit tot een bijzondere bezetting. Op dit nog vroege festivaluur (15:30u) zijn genoeg geïnteresseerden opgedaagd en die zullen het zich niet beklagen. Pascal Schumacher presenteert hoofdzakelijk werk uit 'Left Tokyo Right', LTR of ook 'Long Term Relationship', een verzameling van songs met Japanse titels geïnspireerd op de Japanse cultuur. Het concert opent schitterend met Schumacher’s interpretatie van “Merry Christmas, Mr. Lawrence” (Ryuichi Sakamoto). In wat volgt krijgen we afgewerkte composities in een veelkleurig ietwat theatraal spel van klanken met open ruimtes voor stiltes en improvisatie, in een ontspannen warme sfeer. Naast mede componist pianist Franz von Chossy die verderop in de set een eigen compositie “Metamorphosis” mag aanleveren doet vriend fluitist Magic Malik zich tweemaal opmerken met etherische hoge zang die het rijkgeschakeerde klankenpallet nog wat extra kleur geeft. Maar het is componist Schumacher’s verdienste om al deze songs uit te werken tot verrassend boeiende composities. Zijn virtuoos vibrafoonspel staat geheel ten dienste van de compositie en levert niet alleen de hoofdkleur maar zorgt voor aansturing en ook speelsheid hoewel sommige composities de theatrale bombast niet schuwen. Met een zelfverzekerde flair laat componist Schumacher zijn al even virtuoze basistrio van piano, bas en drums intens samenspelen met tevens ruimte om individueel te schitteren. Luchtigheid en finesse gaan hier hand in hand. Pascal Schumacher Is blij om JM te mogen openen, wij van onze kant hadden geen betere opener kunnen bedenken. 

Setlist
1.Merry Christmas, Mr. Lawrence (Ryuichi Sakamoto) (Left Tokyo Right, 2015)
2.Decoy (Left Tokyo Right, 2015)            
3.Nambu-Tekki (Left Tokyo Right, 2015)
4.Sakura San (Left Tokyo Right, 2015)
5.Wabi-Sabi (Left Tokyo Right, 2015)
6.Lilia (Left Tokyo Right, 2015)
7.Metamorphosis (Bang My Can, 2011)
8.Ichigaya (Left Tokyo Right, 2015)
9.Left Tokyo Right (Left Tokyo Right, 2015)
Encore
10.Bye Bye Lou

Marcin Wasilewski Trio

Deze eerste dag van Jazz Middelheim staat volledig in het teken van minimalisme in al zijn vormen en gedaanten. En ja, ook de tweede artiest Marcin Wasilewski vertoont duidelijk tekenen in zijn pianospel. Het Marcin Wasilewski Trio bestaat 23 jaar en was destijds vooral gekend door hun samenwerking met trompettist Tomasz Stanko maar staat reeds lang op zichzelf, met de laatste jaren nog betere platen op het befaamde ECM label met ‘Faithfull’ in 2011 en ‘Spark Of Life’ in 2014.

Met dit laatste album tourde de groep al uitgebreid en het vormt nog steeds de ruggegraat van hun optreden. In vergelijking met het vorige concert is dit ernstige doorgedreven jazz met de nadruk op vingervlugheid, dynamiek en energie in de performance. Die dominante aanpak dreigt al eens de zachte elegantie en melodieuze souplesse van de plaat te overschaduwen. Toch zijn zowel het minimalistische en energieke pianospel van Marcin Wasilewski als het uiterst geraffineerd op elkaar inspelen samen met contrabassist Slawomir Kurkiewicz en drummer Michal Miskiewicz verbluffend te noemen. Zo is tijdens “Night Train To You” het subtiele en prachtig opbouwende pianospel van Wasilewski perfect in balans met de gedreven spelende ritmetandem. Zowel “Austin” als de toegift “Sleep Safe And Warm” zijn zachte jazz ballades waarop pianist Wasilewski vrijelijk kan improviseren. Al bij al toch wel een sterk concert van een van de sterkhouders uit de hedendaagse jazzscene.

Setlist
1.Spark Of Life (Spark Of Life, 2014)
2.Message In A Bottle (The Police) (Spark Of Life, 2014)
3.Sudovian Dance (Spark Of Life, 2014)
4.Night Train To You (Faithful, 2011)
5.Austin (Spark Of Life, 2014)
6.Actual Proof (Herbie Hancock) (Spark Of Life, 2014)
Encore
7.Sleep Safe And Warm (Krzysztof Komeda, soundtrack Rosemary’s Baby, 1968)(Spark Of Life, 2014)

 

Avishai Cohen Quartet

Wie daar zeker ook onder valt is ‘Artist in Residence’ de Israëlische trompettist Avishai Cohen die met drie verschillende projecten in 3 dagen het festival mag begeesteren. Vandaag treedt hij aan met zijn ‘gewoon’ kwartet bestaande uit pianist Yonathan Avishai, bassist Barak Mori en meesterdrummer Nasheet Waits. Evenals Wasilewski laat Avishai Cohen vooral werk horen uit zijn meest recente album ‘Into The Silence’, zijn debuut op ECM. Het is een suite van vijf delen die ontstond als eerbetoon aan Cohens overleden vader, zelf muzikant en liefhebber van vooroorlogse jazz. Cohen wil de nummers graag niet in volgorde spelen kwestie om het fris te houden. Veel meer uitleg zal er niet volgen want liever laat hij de muziek voor zich spreken. En die komt grandioos binnen zij het niet meteen zoals verwacht met een vrij traditionele uitvoering van de Count Basie klassieker “Shiny Stockings” dat swingt met alle clichés vandien maar toch al met die eigen koperen toon in die volle sound en frasering. Wat zacht en luchtig begint kan uiteindelijk zeer dynamisch en volumineus worden met een subtiel einde. Avishai Cohen is een muzikant met een verhalende toon die de kunst van de eindeloze melodie beheerst in lange lijnen. Iemand zonder veel techniek die gefocust vanuit het hart de mooiste frasen blaast zonder te proberen om te schitteren. “Dream Like A Child” is een mooi voorbeeld. Na een korte trompet melodie volgt een lange vrije trio passage van piano, bas en drums waarna de bandleider harmonisch inschuift en de muzikale spanning stuurt en opvoert om dan weer af te bouwen en in schoonheid te eindigen. De Israëlische bassist Barak Mori legt met zijn intonatie, de basislaag in Cohen’s muziek terwijl de New Yorkse drummer Nasheet Waits met krachtig bekkenspel een nauwgeweven klanktapijt legt waarover Cohen’s trompet gewichtloos kan vliegen of de solisten de nodige rugdekking geeft. Pianist Yonathan Avishai speelt doorgaans onconventioneel en verrast met elementen uit Midden-Oosterse muziek naast ragtime invloeden en bluesy akkoorden. Dat alles gebruikt Avishai Cohen met fingerspitzengevoel, subtiliteit en humor in zijn eigen spel bij het vinden van de juiste noot of het bekomen van de juiste intensiteit. Avishai Cohen tekende wellicht voor het beste Jazz concert van de dag en zou dat de volgende dagen bestendigen.

Setlist
1.Shiny Stockings (Count Basie)
2.Into The Silence (Into The Silence, 2016)
2.Life And Death (Into The Silence, 2016)
3.Dream Like A Child (Into The Silence, 2016)
4.Quiescence (Into The Silence, 2016)
5.Behind The Broken Glass (Into The Silence, 2016)

Ondertussen is er op de clubstage een driedelig concert aan de gang rond het Granvat label van de gebroeders Bert en Stijn Cools. Maar daarover vindt U verderop meer in dit verslag.

Ludovico Einaudi

De wereld staat niet stil en ook Jazz Middelheim is volop in beweging. Buiten de tent is inmiddels een volkstoeloop op gang gekomen waarbij eenieder een plaatsje wil bemachtigen in de snel vollopende tent. Einaudi is de naam van het fenomeen. Wanneer om 21:30 u stipt de Italiaanse minimalistische componist Ludovico Einaudi met de rug naar het publiek gekeerd plaats neemt achter de vleugel heerst er een gewijde stilte die zou aanhouden tot op het einde, nu en dan onderbroken door een kort maar geestdriftig applaus tussen de opeenvolgende nummers die mekaar snel zouden opvolgen. Ludovico Einaudi is met een trits goed in het oor liggende aangelengd hedendaags minimalistisch klinkende albums én mits goed gekozen commerciële prikkels als de soundtrack van het filmkassucces Les Intouchables en zijn ijsschots video voor Greenpeace, in korte tijd uitgegroeid tot een waar fenomeen met een niet te stuiten commerciële opmars. Na zijn bejubelde passages in De Roma en Bozar kon hij dus ook niet op Jazz Middelheim ontbreken.

De tour gebouwd rond ‘Elements’ zijn laatste werkstuk heeft al ettelijke haltes achter de rug. Elements verwijst naar natuurelementen maar ook naar elementen uit andere domeinen als de wiskunde en de fysica. Het is een tot in de puntjes goed georkestreerde show met visuals die de zinnenprikkelende pianomuziek moet versterken. Wie zich laat onderdompelen, ervaart een betoverend aangrijpend, bij momenten ongrijpbaar schouwspel met mooie minimalistische pianomuziek versterkt met strijkers, electronica en loops. Toch gaan na een tijdje de composities wat op mekaar lijken en is het meer een formule die bij elk gebruik wordt geperfectioneerd. Mooi zeker, met verstilde passages die volgens Einaudi elk individu toelaten zijn eigen aanvulling te maken met de ervaren schoonheid doordat de muziek de zinnen, ons verstand, het gevoel, onze lust, prikkelt. Einaudi is een meester in het creëeren van minimale composities waarbij klank en inkleuring/aankleding het voornaamste zijn zelfs met een beat eronder. Toch kan Einaudi mij halfweg wel ontroeren maar dan solo achter de piano zonder zijn ensemble. “Berlin Song” en wat daar op volgt zijn pakkende momenten. Pure schoonheid zonder diepgang is echter vluchtig zoals ik na afloop kon ervaren. Voor de grote massa wellicht een topoptreden, voor de anderen is het genieten maar met mate. Zo komt ineens een einde aan deze toch gevarieerde eerste festivaldag met persoonlijk Pascal Schumacher en Avishai Cohen als meest gesmaakte concerten.

Uit de setlist
(Elements, 2015):
Drop/ Whirling Winds/ Night/ Petricor/ Four Dimensions/ Elements/ Twice
Berlin Song (Hanna Devich/ Ludovico Einaudi: Nightbook, 2013)/ Logos (Elements, 2015)
Walk/ Experience (In a Time Lapse, 2013)
Choros (Justin Adams / Juldeh Camara / Ludovico Einaudi / Ballaké Sissoko: Taranta Project, 2015)

Marc Buggenhoudt

Foto © Bruno Bollaert

Club Stage: Granvat.

Een eerste set, 'Hoera.' , is een moderne invulling van het akoestische gitaartrio met een eigen herkenbare sound. De drie broers schetsen een landschap om in te reizen, tussen songs en filmmuziek, tussen jazz en soundscape. Hun sound ademt rust en intimiteit, door open composities, afgewisseld met improvisatie. Hun tweede full album 'beestentijd' is klaar om gepresenteerd te worden en we krijgen daarvan alvast de primeur. Het lijkt een lnag aaneengeschakeld nummer dat speels en etherisch klinkt,

Bert Cools (akoestische & elektrische gitaar), Dries Laheye (elektrische bas), Stijn Cools (drum)

Dans, beats, impro, synthesizers. Leden van 'EOP/AAN' spelen in zowat alle hedendaagse partygroove bands van België (STUFF, BRZZVLL, Internal Sun). Toch voelden zij de noodzaak om samen nog een band te creëren. Hierin onderzoeken ze de mogelijkheden van elektronica in combinatie met 100% vrije improvisatie: duizenden kabels, audio verbindingen, out/in/through, interconnectie, en bakken plezier! Deze jongens van EOP/AAN beginnen volgend jaar aan hun opmars in het muzieklandschap en laten ons vandaag al proeven van een stevige, dansbare sound. Moest Tomorrowland een jazzgebeuren zijn, dan stonden deze jongens op het hoofdpodium. 

Andrew Claes (tenor sax & ewi) Bert Cools (elektrische gitaar), Dries Laheye (elektrische bas), Stijn Cools (drum)


Granvat : Book of Air vvolk (set 3 en 4)

Achttien muzikanten, met roots in jazz en klassieke muziek, vermengen zich tot een wolk van langzaam bewegende geluiden voor een unieke concertervaring. Book of Air, een project van formaat gaat aan de slag met de parameters ‘tijd’ en ‘klank’. De absolute tijdloosheid oefent een opvallende invloed uit op ons lichaam en zorgt voor een zintuigelijke ervaring. De muzikanten nemen het publiek mee op een intieme ervaring, in de gebieden van ‘slow electronic music’. Voila..deze uitleg zegt alles maar ook niets, want het is een beleving die je eerder moet voelen dan naar luisteren. De ruimte voor het podium ligt dan ook vol met yoga-minded volk die zich laten meedrijven op deze wolk van geluid,

Stijn Cools (drum & compositie), Sep François (vibrafoon & percussie), Hendrik Vanattenhoven (contrabas), Nathan Wouters (contrabas), Laurens Smet (contrabas & basgitaar), Bert Cools (elektrische gitaar & compositie), Ruben Machtelinckx (elektrische gitaar) Benjamin Sauzereau (elektrische gitaar), Niels Van Heertum (euphonium), Viktor Perdieus (tenor sax), Thomas Jillings (tenor sax), Erik Bogaerts (alt sax & klarinet), Frans van Isacker (alt sax & klarinet), Mathieu Robert (sopraan sax), Stefan Bracaval (fluit), Indre Jurgeleviciuté (kankles), Fruz Tonteling (harmonium), Wout Gooris (rhodes)

Johan Vanonckelen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Artiest info
website  
facebook  

PARK DEN BRANDT,WILRIJK - 12/08/16