DRANOUTER 2016 - 06/08/16

Jan De Smet & De 2 Centimers mochten dag 2 van het festival aftrappen op het hoofdpodium. Het optreden was letterlijk een karaoke waarbij de teksten werden geprojecteerd op de 2 grote schermen. De nummers konden per mail aangevraagd worden en hieruit werd een selectie gemaakt. Jan De Smet heeft een encyclopedische kennis van muziek, dus die speelt alles wat ze hem vragen. Ook zijn metgezellen, Stoy Stoffelen (drums) en Mich Verbelen (bas) zijn oude rotten in het vak. Welke nummers vraag een Dranouter bezoeker aan hoor ik u denken. Enkele Nederlandstalige klassiekers zoals ‘Draai dan 797208’, ‘Maria, Maria, Ik Hou Van Jou’ en Urbanus zijn ‘De Wereld Is Om Zeep’ werden enthousiast geïnterpreteerd. Ook in het Engels (‘This Land Is Your Land’) en het Frans (Vous Permettez Monsieur) werd vrolijk meegezongen door het publiek. Het meezing moment had langer mogen duren dan het afgesproken half uurtje.

Tiny Legs Tim

Om 15 uur mocht bluesman Tiny Legs Tim optreden in de plaatselijke kerk. Terwijl de meeste kerken leeglopen deed Tim hem vol lopen voor duivelse muziek. Aan de ingang stond een medewerker keurig 500 bezoekers te tellen alvorens de kerkdeuren resoluut dicht gingen. Tim mag dan één van de vaandeldragers zijn van het Gentse bluesscène, zijn roots liggen in Westouter, tevens een deelgemeente van Heuvelland. Vroeger trad Tim vooral solo op, maar sinds zijn derde cd ‘Stepping Up’ staat hij meestal geboekt met zijn volledige band. Een belangrijke rol in de bezetting is er weggelegd voor harper Steven Troch. Onze favorieten van het recentste album stonden gelukkig op de setlist: ‘Heart Of The City’, ‘Stepping Up’ en ‘Big City Blues’. Dit laatste nummers was een prachtig duet tussen de slide van Tim en chromatische harpuithalen van Steven. Tim kon zijn lach niet onderdrukken toen hij in de kerkelijke omgeving ‘Walk With The Devil’ aankondigde. Wij als Rootstimers volgen Tim al jaren, maar voor vele mensen was hij een zeer aangename kennismaking.

De eerst volgende act die wij gingen bekijken op de mainstage was Riguelle Chante Brel. Patrick Riguelle werd bekend bij het grote publiek als leider van de Laatste Show Band. De laatste jaren is hij naar zijn eerste liefde, het franse chanson, teruggekeerd. Met zijn project Riguelle Chante Brel brengt hij een ode aan de grootste chansonnier die België gekend heeft. Ook bij dit project krijgt hij medewerking van gitarist Chris Peeters en pianist/radiofiguur Jan Hautekiet. Na 2 succesvolle jaren on the road met Riguelle Chante Brel eindigt deze tribute aan Le Grand Jacques vanmiddag in Dranouter. Patrick laat ons nog eens voor een laatste keer horen wat voor prachtig oeuvre Jacques Brel bij elkaar heeft gezongen. Riguelle is doordrongen van het werk van Brel en aarzelt niet om de ook minder bekende pareltjes te brengen. Het was nog vroeg op de middag, maar tijdens ‘Bruxelles’, ‘Rosa’ en ‘Vesoul’ werden de eerste dansstapjes gezet. Een leuk duet in ‘Le Moribond’ bracht hij met Yevgueni frontman Klaas Delrue. Het optreden was van hoog niveau, maar bleek niet echt bij een festivalpubliek te werken. Dat Riguelle Chante Brel vooral in vele culturele centra ter landen stond geprogrammeerd was terecht.

In tent De Voute, één van de 5 podia, gingen wij luisteren naar Walrus. De band is een 6-koppige band rond Geert Noppe, medeoprichter en toetsenist bij Yevgueni. Terwijl Yevgueni eerder bij kleinkunst aanleunt, kies Geert met zijn eigen band voor Nederlandstalige pop. Sinds hun nieuwe album ‘Terug Naar Het Begin’, dat door Alex Callier werd geproduceerd, lijkt de bekendheid van Walrus in een stroomversnelling te komen. De nummers die ze brengen zijn meestal uptempo. ‘Iemand Moet De Slimste Zijn’ is niet alleen een grappige titel, maar klikt verdraaid catchy. Ook ‘Brakke Grond’ bezit een melodie die vlot werd meegezongen door het publiek. ‘Op De Valreep’, het titelnummer van hun debuut, wordt knap door Geert gedeclameerd. Het enige trage nummer in de set is het gevoelige ‘Benjamin’. Persoonlijk vond ik Walrus iets te glad, er mogen wat weerhaakjes in hun sound komen. Maar dat het een aangenaam concert was, kunnen wij niet ontkennen.

Na concert in de taal van Molière en in onze moedertaal was het tijd voor het Antwerps dialect. Ook qua genreswitch maakten wij een grote bocht: van chanson naar Nederlandstalige pop naar Antwerpse hiphop. Alle genres en talen kan je horen in Dranouter. Tourist LeMC is aan een 2de boerenjaar bezig. De Antwerpse rapper kreeg een MIA (Music Industry Award) voor zowel ‘Doorbraak’ als ‘Nederlandstalig’ en staat momenteel al 19 weken op nummer 1 in de Vlaamse Ultratop 50 met ‘Horizon’. Persoonlijk is hip hop één van de genres die mij het minste ligt: meestal teveel pose en yoh yoh yoh geroep op flauwe beats. Wat Johannes Faes, alias Tourist LeMC presteert overstijgt echter alle clichés van het genre. Hij is heel nederig en weet een brug te slagen tussen kleinkunst en hip hop. Hij mag tot de Wannes Van de Velde anno 2016 gekroond worden. Het leuke is dat hij niet met een dj werkt maar met een echte live band, bestaande uit gitarist, keyboards, drums, bas en saxofoon/klarinet. Zijn eerste album ‘Antwerps Testament’(2012) bevat al enkele sterke nummers, maar zijn opvolger ‘En Route’ (2015) mag een klassieker in de Belgische muziekgeschiedenis genoemd worden. Het is geen cadeau om in de achtertuin van West-Vlaams dialectgod Flip Kowlier zieltjes te winnen, maar de man van de Seefhoek kreeg zelfs de koppigste West-Vlaming op zijn knieën. Dat hij ‘Blanche en zin pierd’ zong, kan een slimme truc genoemd worden om lokale sympathie te winnen, maar ook met ‘Koning Liefde’, ‘Horizon’ en ‘Deze Nacht’ deed hij de volledige tent in ’t Antwerps meezingen. Ook de interactie met zijn muzikanten liep gesmeerd. Vooral de akoestisch spelende gitarist en klarinettist tillen de muziek hoger boven de doorsnee hip hop. Kortom, Tourist LeMC kwam, zag en overwon.

Trixie Whitley

Kleine meisjes worden groot is het minste wat je kunt zeggen van Trixie Whitley. In 2009 was Trixie nog een zich weg zoekende artieste op het Linkerwoofer festival. Ze had in die periode een EP’tje uit waar al de voorloper van ‘Pieces’ en haar doorbraaknummer ‘I’d Rather Go Blind’ opstonden. Ze speelde toen vooral piano en haar vocale uithalen zorgden voor kippenvel. Anno 2016 is Trixie een grote madame geworden in de muziekindustrie. Haar debuut ‘Fourth Corner’ stond in 2013 in alle jaarlijstjes. Opvolger ‘Porta Bohemica’ is tevens een topplaat, maar doet er langer over om zich prijs te geven. Tijdens de tournee van ‘Fourth Corner’ werd ze o.a. begeleid door haar nonkel Alain Gevaert (dEUS-bassist), huidig Tiny Legs Tim drummer Frederik Van den Berghe en een extra gitarist. Vandaag heeft ze haar Amerikaanse band mee gebracht die bestaat uit een bassist, drummer en pianist. Door de aanwezigheid van deze laatste zal ze geen piano spelen en alle gitaarpartijen voor haar rekening nemen. Tijdens de eerste 3 nummers speelt de band bijna in het volledige donker en valt er maar sporadisch een glimp van Trixie op te vangen. Dit in combinatie met intens gespeelde nummers zorgt voor een claustrofobische sfeer. Van de nieuwe plaat is het vooral genieten van ‘New Frontiers’, ‘Salt’ en ‘Soft Spoken Words’. Haar band mocht rusten toen zij solo op gitaar ‘Oh, The Joy’ bracht. Spijtig dat de mooiste nummers uit haar debuut veel ruwer werden gespeeld. ‘Need Your Love’ verzoop in synthesizereffecten en ‘Pieces’ klonk veel te chaotisch door het agressief drumgeroffel. ‘Breathe You In My Dreams’ was het laatste nummer van de reguliere set en eindelijk mochten de grote spots aan en zagen wij een ontspannen Trixie die dolde met het publiek. Ze werd luidkeels teruggeroepen voor een bis. Er werden enkel nummers gescandeerd door het publiek, maar Trixie excuseerde zich omdat ze het rustige ‘Elisa’s Smile’ ging spelen. Eerlijk is eerlijk: ik genoot meer van de vorige passages van Trixie in ons land, maar haar machtige stem weet nog steeds elk hart te beroeren. Dus bij haar volgende concert vindt u mij terug op de eerste rij.

Als Tourist LeMC zich moest bewijzen vandaag, dan leek het voor headliner Balthazar al een gewonnen wedstrijd in Dranouter. Deze Kortrijk-Gentse band zorgde voor zo’n grote volksverhuis zodat de organisatie het bordje uitverkocht van onder het stof moest halen. De Balthazar hype duurt nu toch al 6 jaar. Elk van hun 3 albums werd bekroond met een MIA, wat een record is. Wat maakt Balthazar zo uniek hoor ik u vragen… De groep heeft 2 volwaardige charismatische frontmannen en is net dat tikkeltje creatiever in hun songs dan de meeste rockgroepen. De band opent met ‘Nightclub’ waar het prachtig door beide frontmannen gezongen refrein opvalt. ‘The Oldest Of Sisters’ werd heerlijk onderkoeld door Jinte Deprez gezongen. In ‘Then What’ waren duidelijk echo’s van Joy Division te horen. Tijdens de bindteksten spreken de heren hun bewondering voor Dranouter uit. Het was een bepalend festival in hun jeugdjaren waar ze volgens hen zeker 21 keer The Levellers zagen. Ook de ontboezeming dat ze hier ontmaagd werden door hetzelfde meisje kan tellen. Kortom de connectie tussen Balthazar en Dranouter zat goed. Echt vlotte meezingers maakt Balthazar niet, ‘Blood Like Wine’ is de uitzondering op deze regel. Andere singles die wij herkenden waren ‘Fifteen Floors’, het Stonesachtige ‘Wait Any Longer’ en ‘I Looked For You’ waarbij Maarten Devoldere in het publiek dook. Na 6 jaar non-stop touren zal Balthazar vanaf oktober al zeker een jaar een break nemen. Het parcours dat ze afgelegd hebben in die periode is uniek: de grootste festivals en concerthallen in Europa werden aangedaan en 3 albums werden als meesterwerken onthaald. Ze hebben in elk geval afscheid in schoonheid genomen van hun West-Vlaamse aanhang. Kiezen is verliezen in Dranouter, zeker met 5 podia waar de acts elkaar overlappen. Maar dag 2 zal zeker de geschiedenis ingaan als een muzikale en commerciële topdag.

Kris Vermeulen

Foto © Manon Houtackers

meer foto © Manon Houtackers - Sfeerfoto's

 

 

BALTHAZAR: video 1 - video 2

 

TRIXIE WHITLEY: video 1 - video 2 - video 3

 

WALRUS: video 1 - video 2

 

LE VENT DU NORD: video 1 - video 2 - video 3

 

 

TINY LEGS TIM: video 1 - video 2 - video 3 - video 4

 

 

JAN DE SMET & DE 2 CENTIMETERS: video 1 - video 2

 

 

 

 


 

 

 

 

 


 

Artiest info
website  
facebook  

DRANOUTER 2016 - 06/08/16