BASIA BULAT (SUPPORT THE WEATHER STATION) @ BOTANIQUE, BRUSSEL - 12/04/16

 

The Weather Station is het project van de jonge Canadese songwriter Tamara Lindeman,   folk muziek onderbouwd met de klassieke elementen van songschrijfkunst: melodie, spanning, betekenis. Tamara heeft 3 lp’s / cd’s uit waarvan de laatste ‘Loyalty’ vorig jaar verscheen en in de Engelse vakpers alom geprezen werd (Uncut, Pitchfork). In haar bio duiken namen op als Daniel Romano en Megafaun, die meewerkten aan haar platen. Vanavond is ze op tour met haar Canadese collega Basia Bulat waarmee ze de ritme sectie deelt van bas en drums en later ook bij Basia de achtergrondvocalen zal verzorgen. In een half uur tijd krijgen we een kleine doorsnede van haar werk/kunnen.

Tamara heeft een lichte stem die doet denken aan de frasering en de gloed van zangeressen als Joni Mitchell en Margo Timmins (zangeres van Cowboy Junkies) zonder meteen diens kwaliteiten te claimen. Ze begeleidt zichzelf op een twang Gretsch gitaar. Ze begint aanvankelijk wat schuchter. Haar zachte stem en frasering met kleine details en verwoording in metaforen maakt het niet gemakkelijk om haar te verstaan zodat haar stem aanvankelijk niet speciaal lijkt. Gelukkig is er de begeleiding van bas en drums die de liedjes subtiel wat body en melodie meegeven. Naarmate het optreden vordert is de zangeres duidelijk meer op haar gemak, zingt ze beter, zit ze beter in haar nummers en krijgen die de luister aandacht die ze verdienen. Er is voldoende afwisseling van folk naar roots rock , tussen melancholie en ingetogenheid. Jammer dat slechts 32 man aanwezig waren bij het eind van de set. Zeker de moeite van het ontdekken waard!

Setlist :

1.Don’t Understand (What Am I Going to Do With Everything I Know, 2014 EP)
2.Dundas Street
3.Floodplain (Loyalty, 2015)
4.Shy Women (Loyalty, 2015)
5.Traveller (All of It Was Mine, 2011)
6.Personal Eclipse (Loyalty, 2015)
7.Way It Is, Way It Could Be (Loyalty, 2015)
8.(New Song, no title yet)

De 31 jarige Canadese zangeres met Poolse roots Basia Bulat was bij het opnemen met haar vierde langspeler duidelijk toe aan een verdere doorstart van folk naar pop. Ofschoon een break up plaat zit de aankleding van de meeste songs in een organisch popgeluid van soulvolle arrangementen met een alomtegenwoordige orgelsound gekruid met gitaartjes. Verantwoordelijk hiervoor is haar samenwerking met de bevriende muzikant en frontman van My Morning Jacket Jim James.

Naast de voornoemde ritmesectie en Tamara Lindeman is de band aangevuld met een gitarist/ toetsenist. Basia, blond en klein van gestalte bespeelt vooral orgel en akoestische gitaar. Het folkmeisje van weleer met gitaar, autoharp en charango is getransformeerd naar een in glitter jurk met gouden cape gestoken popprinsesje. Ook haar muziek schittert en blinkt. Maar ook die gedaantewisseling gaat haar goed af. Haar bedeesdheid van weleer heeft plaatsgemaakt voor een meer volwassen zangeres met een krachtige stem maar met behoud van haar jeugdig enthousiasme. Ze vliegt er gelijk in met een zestal uptempo nummers op rij uit de nieuwe plaat. Van de luchtige popsounds van het snerende “Fool” en het aan Taylor Swift gelinkte “Let Me In” gaat het naar het springerige “Long Goodbye”, het Motown drama van “In the Name Of” en de beschuldigende toon van het stampende “La La Lie” tot het nijdig gezongen walsende “Time”. Die opgewekte popsounds kunnen de emotionele geladenheid van de songteksten m.n. de teleurstelling en het zich verongelijkt voelen na een gebroken hart niet verhullen. Basia is welbespraakt en zingt deels luchtig, deels met een venijnig randje maar vol vertrouwen en emotionele kracht. Voor wie al ongerust begon te worden door de luide popsongs wil Basia gerust stellen door naar eigen zeggen enkele folksongs te gaan spelen. Toch laat ze niet meteen de groepsound achterwege. “Heart of My Own” hoewel traditioneel van snit wordt modern aangekleed met percussie en electrische gitaar terwijl “Five, Four” met een gedreven akoestische gitaar, roffelende drums, een spooky orgeltoets en atmosferische elektrische gitaar in folkrock stijl een lekkere drive meekrijgt. Enkel begeleid door haar autoharp grijpt Basia terug naar haar eerste twee ‘folk’ platen en horen we haar prachtige folkstem in “Gold Rush” en “In The Night” een nummer uit de tijd dat ze dacht dat ze Johnny Cash was. “Ain’t No Cure For Love” zingt ze graag ter ere van haar favoriete Canadese zanger Leonard Cohen maar dat lijkt wat te hoog gegrepen. Dan maar terug naar de nieuwe fancy popsound van de titelsong van de nieuwe plaat “Good Advice”, een levendig eigentijds popgeluid , een combinatie van trillend orgel, felle gitaarakkoorden en loose drumwerk. Ook op haar vorige ‘Tall Tall Shadow’ was de evolutie van intieme folk naar indie pop reeds ingezet met een breder muzikaal spectrum voor gevolg. De titelsong daaruit begint als een aangrijpende ballade maar wordt gaandeweg meer uptempo met een catchy refrein “You know the tall tall shadow/Tall tall shadow/Tall tall shadow is yours/ You can’t run away/ If the shadow is yours”, ondersteund door een volle groep sound. Bij “Wires”, een gedegen popsong in ‘Good Advice’ stijl verlaat ze zowaar het podium om een dansje te wagen met de enige vrouw daar vooraan aanwezig (de 63 anderen volgen alles vanop de zitbanken van de Rotonde) die gelijk een glorie moment beleeft om voort te vertellen. Basia besluit haar concert met “Infamous” in de opspringerige popstijl van de avond. Tegen dan heeft iedereen zijn portie ‘good times’ vitaminen wel gehad. Het sympathieke zangeresje wuift ons uit maar komt na hard applaus van de kleine groep aanwezigen solo terug voor een breekbaar “It Can't Be You” zonder microfoon en begeleid op haar charango (een vijfkorig (5 x 2 snaren) Zuid-Amerikaans luitinstrument dar er uit ziet als een ukelele). Basia Bulat hoeft geen versterking, haar engelenstem in het halfduister laat horen tot wat het kleine meisje in staat is. Wij gunnen Basia haar muzikale verbreding maar voor ontroering hoeven toeters en bellen niet. Benieuwd wat haar volgende stap wordt.

 

Marc Buggenhoudt

Foto © Rhivanz (Ellenwood)

 

Setlist        

1.Fool (Good Advice, 2016)
2.Let Me In (Good Advice, 2016)
3.Long Goodbye (Good Advice, 2016)
4.In the Name Of (Good Advice, 2016)
5.La La Lie (Good Advice, 2016)
6.Time (Good Advice, 2016)
7.Heart of My Own (Heart of My Own, 2010)
8.Five, Four (Tall Tall Shadow, 2013)
9.Gold Rush (Basia solo) (Heart of My Own, 2010)
10.In The Night (Basia solo) (Oh, My Darling, 2007)
11.Ain’t No Cure For Love (Basia solo) (Leonard Cohen cover)
12.Good Advice (Good Advice, 2016)
13.Tall Tall Shadow (Tall Tall Shadow, 2013)
14.Wires (Tall Tall Shadow, 2013)
15.Infamous (Good Advice, 2016)
Encore:
16.It Can't Be You (Basia solo) (Tall Tall Shadow, 2013)

 

 

Artiest info
website  
facebook  

BOTANIQUE, BRUSSEL - 06/04/16