THORBJORN RISAGER - (GE)VARENWINKEL FESTIVAL - 29 AUG.2008
* Jullie zijn
geen doordeweekse bluesband, want jullie invloeden gaan van New Orleans funk
over soul naar zelfs R&B. Is dit gedaan met de bedoeling om een onderscheid
te maken met het grote aantal “12 maten” bluesbands?
Niet echt bewust neen, maar wij houden van zoveel soorten muziek, de genres
die je net vernoemde, en we verwerken dat natuurlijk in onze muziek. Mijn grootste
betrachting is om nooit het publiek te vervelen, want dat zou betekenen dat
het voor jezelf ook vervelend is.
* Als zanger
ben je dikwijls vergeleken met Ray Charles en Joe Cocker. Zijn dat de mensen
die je ook echt je invloeden, of is dit eerder toeval omdat je stem dat timbre
heeft?
Wel ik ben in ieder geval erg beïnvloed door Ray Charles, dat is zeker,
hij is mijn favoriete zanger, hij is voor mij de grootste zanger aller tijden.
Joe Cocker ligt me minder, er is natuurlijk soms ook een gelijkenis, maar hij
ligt me minder, ik heb bijna nooit naar hem geluisterd.
* Hier
in België doet je stem ons denken aan een van de beste bluesstemmen die
we in dit landje ooit gehad hebben, Luke Walter Jr. van Blue Blot, die spijtig
genoeg jong stierf in New York aan leukemie in 1996. Heb je ooit werk van hem
gehoord?
Neen, spijtig genoeg niet, ik ga zijn naam noteren, als dat zo is wil ik zeker
zijn muziek eens horen. (hij noteert de naam)
* Wie was op
gitaargebied de man die je het meest bewonderde?
Zonder twijfel B.B. King. Naast Ray Charles is hij mijn tweede mentor om het
zo te zeggen. Ik zie me echter meer als een zanger, niet als gitarist. Ik maak
ook gebruik van “bending”, het buigen van de snaren, zoals hij dat
doet.
*
Als je nu geen muzikant was geworden, wat was je beroep dan geweest?
Wel, ik was twee jaar leraar en een gedeelte daarvan was ik artiest en leraar,
maar dat gaat natuurlijk niet samen, dus als ik geen bluesartiest geworden was,
gaf ik nu nog altijd les, denk ik.
* Omdat jullie
net zo veel een soulband zijn als een echte bluesband, wie was op soulgebied
je voorbeeld? Je hebt hier natuurlijk al gedeeltelijk een antwoord op gegeven,
maar is er naast Ray Charles nog iemand?
Een groot voorbeeld voor me was onder meer Taj Mahal, vooral omdat hij ook zoveel
diverse stijlen door elkaar verwerkt, soms is het pure blues, maar het kan evenzeer
rock of Caribische muziek zijn wat hij maakt.
* En Bobby “Blue”
Bland bijvoorbeeld, houd je daarvan?
Ik heb eerlijk gezegd weinig gehoord van Bobby Bland, het sprak me niet direct
aan, misschien heb ik niet de goede opnames gehoord. Sam Cooke vind ik ook heel
goed en Otis Redding, verschillende van de grote soulstemmen.
* De meeste Scandinavische landen, in het bijzonder Zweden, zijn erg bluesminded,
behalve Denemarken geloof ik blues is niet erg populair daar, geloof ik, dus
de keuze om blues te gaan brengen heb je zeker niet uit commerciël standpunt
gemaakt. Ik ben ook een fan van Mike Andersen, nog een prima Deense blues artiest,
heb je ooit met hem kunnen samenwerken?
Je hebt zeker gelijk als je zegt dat Denemarken geen bluesland is, het is een
echt jazzminded land, maar blues, neen. Maar meer nog dan Zweden is Noorwegen
het bluesland bij uitstek in Scandinavië, ik denk zelfs in Europa, buiten
Engeland dan misschien. Je hebt er het “Nottodden blues” festival,
heel groot. In Denemarken, in Kopenhagen heb je natuurlijk “Mojo”
een heel bekende bluesclub, er is iedere avond live bluesmuziek. Maar buiten
dat is er weinig. Gelukkig gaan er ook veel jongeren naar de “Mojo”
en daardoor is het een goede plaats om de blues te promoten, zo kan je een nieuw
publiek bereiken.
* Hoe ben je
bij Mark Tee beland als producer van “Here I Am”, en is er een mogelijkheid
dat hij een volgende cd van je ook nog produceert?
Wel wij zochten een goede producer voor blues in Denemarken, maar om de reden
die we juist nog aanhaalden, konden we er geen vinden. Zodoende vroegen we in
de bluesmilieus naar raad en regelmatig werd Mark als naam genoemd. We hebben
contact met hem opgenomen en hij is naar Denemarken gekomen. Hij is goed, heeft
ons goede raad gegeven en we werkten graag met hem. Het zou dus kunnen dat hij
ooit nog eens iets voor ons doet. De volgende niet, want dat zal een live opname
worden en dat zal door een Deense producer gebeuren, want dat is louter technisch.
De keuze van de songs ligt al vast, er staan een paar nieuwe songs op, puur
blues, of beter gezegd, songs die niet op” Here I Am” kwamen omdat
Mark ons aanraadde een meer soulgericht album te maken. De song dateren van
toen, maar komen nu op de live.
* Is er een
bekende bluesartiest waar je zou mee willen samenwerken als je de kans kreeg?
(Lacht) BB.King natuurlijk . Maar ik ben heel tevreden met mijn muzikanten.
Hoewel wij geen groepsnaam hebben, en mijn naam het uithangbord is, toch zijn
we een heel hechte band, We zijn al een zestal jaren samen en met enkele van
de jongens zelfs al vijftien jaar. Iedereen in de groep heeft ook buiten het
musiceren zijn taak. Iemand doet de boekingen, een ander zorgt voor het vervoer,
is de chauffeur, een ander boekt de vluchten. Iedereen heeft zijn taak en is
er goed in. Ikzelf zorg voor de muzikale kant. Ik schrijf de nummers, zorg voor
de studio enz.
* Hoe componeer
je, is dat een groepsgebeuren of werk je alleen, en schrijf je tekst en muziek
samen of is dat volledig gescheiden?
In feite schrijf ik de songs, eerst alleen op gitaar, ik schrijf het neer, we
proberen het uit met de groep en dan komen zij met hun ideeën en soms verandert
daardoor een song veel, soms is het bijna zoals ik ‘m origineel neergepend
heb. Maar het is dus zo dat ik een volledige song die al af is, tekst compleet
en al mee naar de repetitieruimte breng, en van daar bouwen we eraan om het
zo te zeggen. Tijdens de opnames kan dan nog wat aan veranderd worden door de
producer eventueel, maar dat zijn kleine snufjes en details.
* Waar haal je voornamelijk je inspiratie voor je songs?
Dat is een moeilijke vraag, Ik zoek eerst goede akkoorden, speel het honderden
malen en langzaam groeit het uit tot een nummer, en op het eind komt de tekst,
en dat kan door een ander nummer, een goede song die je bevalt, geïnspireerd
zijn, of het kan een echte gebeurtenis zijn waarvan je denkt, hey!. dat gaan
we gebruiken, maar het leuke is dat het toch weer altijd weer heel anders is
dan datgene waar het door geïnspireerd is.
* Zijn er al nieuwe plannen voor een volgende cd en zo ja,
gaat het een andere richting uit dan “Here I Am”? Je hebt het net
al aangegeven…een live cd?
Ja, een live cd en het verschil zal zijn dat ze waarschijnlijk meer de pure
bluesfans zal bevallen, het gaat meer bluesgericht zijn, omdat er al twee songs
opstaan zoals ik zei, die echt 12 bar blues zijn, en ook de rest gaat waarschijnlijk
wat meer bluesy klinken dan “Here I Am”. Ik vermoed dat er minstens
vijf echte bluesnummers gaan opstaan. Die twee waarvan ik sprak heten “Mr
Bad Luck” en “The Straight and Narrow Light” twee echte live
nummers.
.
We bedanken Thorbjorn voor zijn gesprek en wensen hem een sterk
optreden toe, iets waar hij een half uurtje later meer dan behoorlijk voor zorgt,
want hij is letterlijk en figuurlijk “a great Dane”
foto's : Lady Blue
Ron