|
||||||||
|
Op 18 september zult u de nieuwste plaat “On The Run, Through The Desert” van Everett Parker in de betere platenzaak kunnen gaan kopen of ook wel gewoon downloaden. Wij kregen van de artiest zelf een witte vinylplaat toegestuurd om nu al een recensie over het album te schrijven. Die witte vinylversie is er ééntje uit een exclusieve persing van 300 exemplaren die heel interessant is voor de verzamelaars van het werk van deze artiest. ‘Everett Parker’ is het pseudoniem dat sinds hij aan zijn muzikale loopbaan begon in 2006 wordt gebruikt door de Zweedse folk- en Americana-zanger en songschrijver Daniel Börjesson die nu woont in het kleine dorpje Norberg in het landschap Västemanland. Wij kregen hem en zijn werk al voor het eerst op bezoek bij ‘Rootstime’ in 2011 toen we zijn eerste EP “Run For The Uppercut” introduceerden. Daarna volgden nog twee full-cd’s met “Irrevocably Human” uit 2013 en “Outbound Travelin’ Craizies” uit 2021 en de EP “Where Everything Is Nothing” van september 2023. We hebben ze hier indertijd allemaal voor u geëvalueerd en goed bevonden. Op “On The Run, Through The Desert” brengt Everett Parker negen nummers waaronder een korte introductietrack die “Lighthouse” als titel kreeg en die helemaal aan het einde van de plaat via “Lighthouse, Part II” toch een volwaardige gezongen versie krijgt. Er is ook een volledig instrumentaal stukje muziek te horen dat “Through The Desert” heet en zowat middenin de tracklijst van dit album opduikt. Dit is een conceptalbum waarin de muzikant in een soort ‘murder ballads’ vertelt over een criminele oude matriarch Old Betty en haar twee volwassen kleinkinderen One-Eyed Hank en Hayfork die op het randje van de wettelijkheid en de maatschappij leven of eerder proberen te overleven. Voorafgaand aan de release van het nieuwe album werden er ook al twee singles beschikbaar gesteld en die hebben we ter kennismaking allebei aan deze recensie toegevoegd in de vorm van audiovideo’s. De eerste song is het mooie “Pour Me A Blessing” met de overdenkenswaardige tekst in het refrein: “Pour me a blessing, let it flow like wine, even sinners need a little light to shine. And through the smoke and the shadows, let the mercy show. Even in the dark, there’s a way back home.” Daarna volgt ook nog het liedje “The Game” dat gaat over een spelletje pokeren dat stevig uit de hand is gelopen. Hoe de resterende tracks “Daddy’s Home”, “The Old Café”, “If Life Doesn’t Kill Me” en “Hank And Hayfork’s Last Adventure” klinken kunt u dus vanaf 18 september zelf beluisteren op de gekende streamingdiensten. Luisteren naar de stem, de muziek en de verhalende liedjes van Everett Parker roept bij ons herinneringen op aan die andere getormenteerd zingende Scandinavier Daniel Norgren, ook al afkomstig uit Everett Parker’s geboorteplaats in Borås, Zweden of zou die gelijkenis eerder toevallig genoemd mogen worden. Dit nieuwe album werd tijdens de voorbije winterperiode opgenomen in een Zweedse sauna met een klassieke bandopnemer en een laptop. Alle instrumenten werden door de multi-instrumentalist Everett Parker zelf ingespeeld. Dat waren akoestische en elektrische gitaren, banjo, basgitaar, drums, viool, mondharmonica, tamboerijn, orgel en piano. Daarenboven nam hij ook het opnemen en de producersrol van “On The Run, Through The Desert” voor zijn rekening wat toch wel een heus huzarenstukje moet geweest zijn. (valsam)
|
|||||||