YVES LAMBERT TRIO - TENTATION

Voor diegenen, die niet meteen een lampje zien branden, bij het lezen van de naam van Yves Lambert: hij was ruim een kwart eeuw de man, die alle aandacht naar zich toe trok bij de concerten van La Bottine Souriante. Dat was een folkband uit het Canadese Québec, die hier ten lande erg populair was en waarvan elk optreden steevast eindigde in een bij momenten redelijk uitgelaten feestje. Sinds hij een streep zette onder zijn rol in La Bottine, ging hij door het leven als “Monsieur Lambert et Compagnie” en later als “Yves Lambert et le Bébert Orchestra” en nu, voor zijn zesde plaat na La Bottine, verandert de naam in “Yves Lambert Trio”, bevolkt door de meester zelve en oude getrouwen Tommy Gauthier (viool, voetenwerk en zang) en Olivier Rondeau (gitaar en zang).

Je hoeft niet veel vernieuwing te verwachten van een instituut als Lambert, maar je krijgt wel altijd wat verrassends te horen. Deze nieuwe plaat bevat tien, typische Québec-folknummers, die thematisch geïnspireerd en geordend werden onder de titel “De verzoeking van de Heilige Antonius”, een Bijbels thema, dat eigenlijk symbool staat voor de eeuwige strijd tussen goed en kwaad. Salvador Dali maakte er een prachtig schilderij over, dat in het Brusselse Museum voor Schone Kunsten te zien is, maar ook Guy de Maupassant en Gustave Flaubert gebruikten het thema in hun werk, net als Jeroen Bosch, Max Ernst en Michelangelo. Een “universeel thema” dus, dat door Lambert gebruikt wordt voor wat hij een “natuurstudie” noemt, een blik op de mensheid en de manier waarop zij omgaat met zonde, spijt, plezier en genot. Lambert vertaalt dat als een kijk op verleiding in vele vormen, van vleselijke geneugte over drinken, machtsmisbruik enzovoort.

Dat doet hij in tien nummers, diep in traditie geworteld, wat de vorm betreft: nu eens heb ke een achttiende-eeuws lied over een arm gezin, dat te lijden heeft onder de drankverslaving van de vader (“Ignominie” of een echt Middeleeuws lied (“Mistrine”) dat verhaalt over de manier waarop gewone mensen zich amuseren met het opzetten van vallen om Beëlzebub, de Duivel zelve, te vangen. Op andere momenten verwijzen de eigen composities naar het thema: “”La Coquette à Poupa” en “Adultère & le Reel du Cocu” zijn titels, die voor zich spreken, net als “La Poule à Jean-Paul”, een nummer dat Lambert vroeger met La Bottine Souriante een heuse hit opleverde onder de titel “La Poulin à Colin”, terug te vinden op hun LP “Tout Comme Au Jour de l’An” uit 1987 en nog altijd een geweldig feestlied in Québec, bij grote gelegenheden.

Ook de obligate suite ontbreekt niet: die heet hier “Suite du Cap Breton”, geleend van fiddler Andrea Beaton en gekoppeld aan “La Déboulade”, een compositie van violist Tommy Gauthier, net zoals er een haast klassieke “call-and-response” song voorhanden is: “Cousinage & Penchant Pour Ti-Jean” gaat over datgene wat slechts voor de bourgeoisie weggelegd leek: sex en champagne. Dit alles om maar te zeggen dat Lambert en de zijnen -aan hun muzikale meesterschap moet allang niet meer getwijfeld worden- een heel leuke plaat gemaakt hebben, die nochtans nog maar eens duidelijk maakt dat je dit soort Québec-folk het best in een live setting kunt gaan zien.

(Dani Heyvaert)

 

Artiest info
Website  
 

video