CAFÉ DES CHANSONS feat. Charlotte Haesen - DU BOUT DES YEUX

Parijs na de oorlog, twee hartstochtelijke jonge artiesten,” très amouereux “ wandelen arm in arm over de “Grands Boulevards”, langs de oevers van de Seine, door het Louvre en de “Cathédrales” … en een van de dingen die ze ontdekken is het Franse chanson. Later in hun leven spelen zij de chansons eindeloos af op hun Lenco grammofoon, het Franse chanson werd een fundamenteel onderdeel van het huiselijk leven en definitief opgesloten in hart en geest van de familie. Toen Odile Torenbeek een lied uit de eerste herinneringen van haar jeugd hoorde zingen door Charlotte Haesen op de Noordermarkt in Amsterdam kwamen alle herinneringen aan het na-oorlogse Parijs weer boven. Met een klassiek strijkkwartet als begeleiding van Charlotte’s stem kunnen we ons een voorstelling schetsen van wat ooit de twee geliefden heeft gegrepen. Aldus het verhaal achter het ontstaan van “Café des Chansons”, hun eerste cd uit 2016 was een doorslaand succes, dus lag het voor de hand dat er een opvolger zou volgen. Dat werd “Du bout des yeux”, hun debuut op Challenge Classics, ditmaal is er sprake van een bredere oriëntatie en een meer eclectische reeks van muzikale stijlen.

Charlotte Haesen is geboren in Amsterdam, haar muzikale wortels zijn terug te volgen naar Frankrijk, Nederland en Burundi. Ze groeide op in Franstalig België , net over de Nederlandse grens en studeerde jazz- zang aan het Conservatorium in Maastricht en aan de Amsterdamse Kunst Academie. Zij won de EuJazz Award en de publieksprijs bij het 28th Concours de la Chanson Alliance Française, haar muzikale activiteit omvat diverse genres, ze was met verschillende groepen te horen op festivals en zalen in meer dan 15 landen.

Hier wordt zij begeleid door het “Tobelita Strijkwartet” dat bestaat uit 4 muzikanten van het Nederlands Philharmonisch Orkest en wel : Robert Lis (viool), Evelien Jaspers (viool), Odile Torenbeek (altviool) en Anjali Tanna (cello). Normaliter spelen ze Haydn, Mozart, Schubert en Beethoven, maar ook Puccini, Kreisler, Piazolla en Ellington, bovendien zijn ze bijzonder gecharmeerd van het chanson als kunstvorm, deze samenwerking komt dus niet uit de lucht vallen, bovendien is er de eerder aangehaalde jeugdherinnering van Odile.

Het album opent met het welbekende “Paris Canaille”van Léo Ferré, deze prachtige staalkaart van Parijs (schurkachtig Parijs, vertaling van Ferré)) is wellicht een iconisch voorbeeld van het Franse chanson, het schetst onmiddellijk de typerende sfeer van het genre. De bekendste uitvoering is misschien die van Catherine Sauvage, maar ook Juliette Gréco en Yves Montand hadden hun versies, Charlotte weet het nummer toch een eigen draai te geven door haar heerlijke ontspannen timbre. Van Jacques Brel staan er maar liefst 3 nummers op deze cd (“Les Vieux”, “La chanson des vieux amants” en “Orly”), altijd een hachelijke zaak om nummers van Brel te vertolken, maar mede door haar door de jazz gevormde zang en het specifieke geluid van het strijkkwartet, slaagt zij volledig in haar uitvoeringen. Ook zijn er prima versies te horen van chansons van George Brassens, Charles Trenet, Claude Nougaro en de onlangs overleden Charles Aznavour. Bijzonder is de uitvoering van

“Les moulins de mon coeur”van Michel Legrand met een duet van Charlotte en Thomas Oliemans. “Le jazz et la java”van Nougaro is perfect op het lijf geschreven van Charlotte en het Tobalito Kwartet. “Qui protège les marins? “ is een nummer geschreven door Charlotte, het gaat erover wie de zeelui beschermt tegen hun angst voor de storm, de angst verdwijnt in het oog van de storm. Een heerlijke cd die al vaak te horen was hier in huis en een aanrader niet alleen voor de liefhebber van chansons, maar eigenlijk voor iedereen die de oortjes op de juiste plaats heeft zitten !

Jan van Leersum

Artiest info
Website  
 

Label : Challenge

video