STEVE KHAN – PUBLIC ACCESS – HEADLINE - CROSSINGS

 

 

 

 “ A native of Los Angeles, California and the son of lyricist Sammy Cahn… “

Steve Khan (L.A., 28/04/1947) is een Amerikaanse jazzgitarist. Khan, zoon van songwriter Sammy Cahn, doet eerst een opleiding slagwerk en piano, pas als hij negentien is, wisselt hij die instrumenten in voor de gitaar. Zijn grote voorbeeld is Wes Montgomery (1923-1968). Nadat hij zijn studie heeft afgerond aan de universiteit van L.A., vertrekt hij naar NYC. In 1974 komt zijn carrière echt op gang als hij een gitaarduo vormt met Larry Coryell en later als hij speelt in de band van de Brecker Brothers. Midden jaren ‘70 maakt hij even deel uit van Blood, Sweat & Tears. Eind jaren zeventig begint zijn solocarrière die nu nog verder loopt. Van 1981 tot 1985 vormt hij met andere jazzsterren de band Eyewitness. Kahn heeft meegespeeld op talloze albums van anderen (waaronder Donald Fagen), speelde ook vaak mee tijdens concertreeksen (waaronder Joe Zawinul) en, af en toe bracht hij ook eigen albums uit. Steve Khan heeft inmiddels ook een aantal boeken over gitaarmuziek geschreven: Pentatonic Khancepts, Contemporary Chord Khancepts, The Wes Montgomery Guitar Folio, Pat Martino - The Early Years en Guitar Workshop Series.

BGO Records (UK) is er met een volgende heruitgave van werk van Steve Khan. In 2016 verscheen al ‘Eyewitness’ [1981] – ‘Modern Times’ [1982] – ‘Casa Loco’ [1983]. Eenentwintig van de zesentwintig nummers van Kahn’s albums ‘Public Access’ [1989] (8#) - ‘Headline’ [1992] (3#) - ‘Crossings’ (10#) [1994] zijn door het Brits label uitgebracht op 2CD’s. Voor Het album ‘Public Access’ kon Kahn rekenen op twee originele bandleden van Eyewitness: Anthony Jackson (staande bas) & Manolo Badrena (percussie) en trok hij Dave Weckl aan als drummer. Acht van de negen tracks zijn opgenomen in dit BGO-compilatiealbum. Na een recuperatie stop en het opnemen van ‘Let’s Call’ [1991] werd ‘Headline’ [1992] opgenomen. Zes tracks met Ron Carter (bas) en Al Foster (drums) en de drie overige tracks met Dennis Chambers (drums) en Manola Badrena. Drie van de negen nummers zijn op dit BGO-compialtiealbum overgenomen. In 1993 veramelde Kahn zijn muzikanten voor de opnames van ‘Crossing’. Naast zijn band is “special guest” Michael Brecker (tenor Sax) op drie van de tien tracks te horen.

In alle nummers op deze compilatie zitten typische hedendaagse Latino invloeden, die je ook kan horen in Kahn’s recent werk ‘Parting Shot’ [2011], ‘Subtext’ [2014] en ‘Backlog’ [2017]. De originele albumhoezen van Jean-Michel Folon (design Janet Perr) werden afgedrukt.

PUBLIC ACCESS, feat. ANTHONY JACKSON, DAVE WECKL & MANOLO BADRENA [1989]

GRP Records / Universal Music (UK)

‘Public Accesss’ is het tiende studio album van jazz virtuoos Steve Khan. Het album is de opvolger van het verzamelalbum ‘Helping Hand’ [1987]. Khan kreeg ervoor het verzoek muziek te schrijven bij drie reclamespotjes van Jean-Michel Folon voor het Japanse bedrijf Tokyo Gas. Folon verzorgde de platenhoezen van Khans albums. Khan wilde eerst vroegere composities indienen, maar de Japanse opdrachtgever wilde nieuwe muziek. Kahn schreef die. Toen die muziek opgeleverd was werd de muziek in gekort tot stukjes van maximaal 1 minuut. De stukjes zouden onbekend zijn gebleven als niet tegelijkertijd Polydor Japan Khans oudere albums vanaf ‘Eyewitness’ opnieuw zou uitbrengen. Polydor Japan zag wel wat in een verzamelalbum met daarbij de nieuwe muziek. Het album is opgedragen aan Heath Khan, zoon van de gitarist.

Na ‘Helping Hand’ zocht Khan zijn oude maatjes uit het tijdperk Eyewitness weer op. Er lagen nog wat onafgemaakte demo’s op de plank en deze waren volgens Khan te goed om daar te blijven liggen. Hij benaderde Jackson en Badrena en deze stemden direct toe om de muziek opnieuw op te nemen. Een kwestie was, wie gaat er drummen op dit album, Khan vond dat Steve Jordan een andere muzikale richting had ingeslagen. In plaats van Jordan werd Dave Weckl ingeschakeld. De opnames kostten Khan rond de 38.500 US $. Het album verscheen op het jazzlabel GRP Records en Khan verdiende het album ruimschoots terug. Het leverde niet voldoende werk op voor een permanent kwartet. De hoes werd gevormd door een karikatuur van de vier heren.

In de nummers op ‘Public Access’ is de percussie van Manolo Badrena verbazingwekkend en gaat Dave Weckl als drummer volledig op in de Latijnse ritmes. Beide spelers zijn hier heel complementair aan elkaar. "Kamarica" is een inspirerend en opgewekt nummer en bevat een aantal fenomenale solo's van Weckl. "Botero People" geeft je een ontspannen Zen gevoel. Het nummer heeft een geweldige baslijn en bewijst dat de nummers goed geschreven zijn, met de focus op ritme in plaats van alleen maar improvisatie. Hoewel Badrena in het Spaans zingt, is de zang aangenaam en maakt ze een integraal onderdeel uit van de muziek, ook als je niet weet wat hij zegt. "Mama Chola" is het meest intense nummer op het album, met enkele geweldige solo's van Weckl. Hij houdt hier niet alleen de band bij elkaar houden, maar draagt deze ook daadwerkelijk voor het grootste deel in alle nummers. De negende en “missing track” “Dedicated To You” is een nummer van zijn vader Sammy Chan, Saul Chaplin & H.H.Zaret.

 

HEADLINE, feat. ANTHONY JACKSON, DENNIS CHAMBERS & MANOLA BADRENA [1992]


.
Blue Moon / Universal Music (UK)

‘Headline’ is het twaalfde studioalbum van Steve Khan. Na ‘Let's Call This’, het vorige album met jazzgrootheden als contrabassist Ron Carter en drummer Al Foster, dwong Polydor Japan Khan min of meer zijn oude band Eyewitness bijeen te krijgen. Polydor had namelijk de portfolio van Khan gekocht terwijl hij bezig was met het album ‘Eyewitness’ [1983], een album (genoemd naar zijn band waarmee hij van 1981 tot 1985 actief was) waarvan de opnames (wederom) twee dagen duurden en gedaan werden in de Skyline geluidsstudio te NYC.

Khan is in twee verschillende bezettingen te horen op het (origineel/volledig) album. Eenmaal (in zes nummers) als akoestisch trio met Ron Carter en drummer Al Foster én eenmaal (in drie nummers) met (elektrische) bassist Anthony Jackson, drummer Dennis Chambers en percussionist Manolo Badrena. Het zijn deze drie nummers die BGO in deze heruitgave opgenomen heeft.

Desondanks zit er een duidelijke eenheid in het album, dat gekenmerkt wordt door een verscheidenheid aan jazznummers, waaronder nummers van Larry Young (“Tyrone”), Ornette Coleman ("The Blessing" en "Turnaround"), Clare Fischer (“Ontem a noite”), Wayne Shorter (“Water Babies”), Thelonious Monk (“Hackensack”) en Joe Henderson (“Caribbean Fire Dance”). Khan speelt op ‘Headline’ zelfs een lied van zijn vader Sammy Cahn ("Autumn In Rome"). Het derde nummer is hier “All Or nothing At All” (van Jack Lawrence & Arthur Altman), een meer dan tien minuten durende relaxte creatieve escapade van Khan, Anthony Jackson (contrabas), Dennis Chambers (drums) & Manolo Badrena (percussie). De album cover “Vendredi” is van Jean-Michel Folon en de design van Ruri Fujita. 

CROSSINGS [1994]

Verve Forecast Records / Universal Music (UK)

‘Crossings’ is het dertiende studioalbum van Steve Khan. Met het vorige album ‘Headline’ [1992] “dwong” Polydor Japan Khan meer terug naar de muziek die hij met Eyewitness maakte. Op het nieuwe album is de line-up dezelfde (Anthony Jackson : contrabas, Dennis Chambers: drums & Manola Badrena: percussie) en uitgebreid met saxofonist Michael Breckerl, een oude (muzikale) vriend van Khan.

De hoes was wederom van Jean-Michel Folon. Het album is, in vergelijking tot andere albums van Khan, moeilijk verkrijgbaar en zal bij aanschaf (nieuw en tweedehands) in prijs zeker stijgen.

‘Crossings’ is het laatste album dat Khan uitbracht voor Hiroshi Itsuno en Polydor K.K. Japan. Omdat Hiroshi een extra blazer wou, werd Michael Brecker (tenor sax) erbij gevraagd. Buiten twee nummers van Khan (“Descarga Khanalonious” en “What I’m Said”) zijn de overige nummers een selectie uit "oddball" (“excentrieke”) standards uit midden jaren '60 die met voldoende Latino kruiden op smaak gebracht zijn met behulp van geluidsingenieur James Farber, ook een oude vriend van Kahn.

Mijn persoonlijke “keuze” uit ‘Crossings’ is “I Love Paris” waarin alle bandleden vrij improviseren, Khan zelf het harmonische “centrum” vasthoudt en de rol van bassist Jackson heel belangrijk is. Ook “Think Of One” van Thelonious Monk en Sammy Cahn’s “It's You or No One" zijn op zijn minst “bijzondere” nummers en, nogmaals het bewijs van de subtiliteit waar Dennis Chambers toe in staat is. Badrena’s ruimtelijke geluiden herinneren aan de opnames van Eyewitness en daarbuiten zijn de solo’s van Michael Brecker absoluut geweldig.

Als je er als band in slaagt om een bestaand nummer te laten klinken alsof het veranderd is, dan is er misschien wel iets geweldigs aan de hand. Op ‘Crossing’ bewijst Khan dat hij met zijn muzikanten muziek kan opnemen met traditionele vormen en veranderingen om, door op dezelfde te denken, even bevredigende resultaten te bereiken.

Op Steve Khan’s album ‘Backlog’ (met percussionisten Marc Quiñones & Bobby Allende, drummer Mark Walker en bassist Rubén Rodrígez) combineert Khan jazz en Afro-Cubaanse ritmes, Latino grooves, die hun oorsprong vonden in albums als ‘Eyewitness’ [1981], ‘Modern Times’ [1982] en ‘Casa Loco’ [1983]. Met ‘Public Access’, ‘Headline’ en ‘Crossings’ zette Steve Khan nieuwe hoekstenen uit op zijn muzikale weg. In de jaren ’90 was er geen vergelijkbare muziek of aanpak als deze van jazz gitarist Steve Khan. Heden is die er nog steeds niet…

Eric Schuurmans

 

PUBLIC ACCESS [1989]
Track list:
1-1”Sisé” – 1-2”Blue Zone 41”* - 1-3”Kamarica” – 1-4”Silent Screen”* - 1-5”Mambosa”* - 1-6”Butane Elvin”* - 1-7”Botero People” – 1-8”Mama Chóla” (missing track: “Dedicated To You” [Sammy Chan/Saul Chaplin/H.H.Zaret])– Music/Lyrics by Khan*/Jackson/Badrena/Jordan/Weck ℗ 1989 – Producer: Steve Khan
Line-up:
Steve Khan – guitar
Anthony Jackson – bass
Dave Weckl – drums
Manolo Badrena – percussion
& Lani Groves, Vivian Cherry, Janie Barnett & Kurt Yahjian: add. vocs

HEADLINE [1992]
Track list:
1-9”Turnaround” [Ornette Coleman] – 1-10”Carribean Fire Dance” [Joe Henderson] – 2-1”All Or Nothing at All” [Jack Lawrence/Arthur Altman] (missing tracks: “Tyrone” [Larry Young] -   “The Blessing” [Ornette Coleman] – “Autumn in Rome” [Sammy Cahn/Paul Weston] – “Ontem a Noite” [Clara Fisher] – “Water Babies” [Wayne Shorter] – “Hackensack” [Thelonious Monk]) – Music/Lyrics by as [noted] ℗ 1992 – Producer: Steve Khan
Line-up:
Steve Khan – guitar
Anthony Jackson – contrabass
Dennis Chambers – drums
Manola Badrena: percussion
Acoustic trio (on the original album: 1-3,5,6,8):
Steve Khan: guitar
Ron Carter – contrabass
Al Foster – drums

CROSSING [1994]
Track list:
2-1”Descarga Khanalonious” – 2-2”Think of One” [Thelonious Monk] – 2-3 ”What I’m Said” – 2-4”Pee Wee” [Tony Williams] – 2-5”It’s You or No One” [Sammy Khan/Jule Style] – 2-6”I Love Paris” [Cole Porter] – 2-7”Capricorn” [Wayne Shorter] – 2-8”Melancholee” [Lee Morgan] – 2-9”Inner Urge” [Joe Henderson] – 2-10”While My Lady Sleeps” [Bronislau Kaper/Gus Khan] – Music/Lyrics by Steve Khan and/or as [noted] ℗ 1994 – Producer: Steve Khan
Line-up:
Steve Khan – guitar
Anthony Jackson – contrabass
Dennis Chambers – drums
Manola Badrena: percussion
Michael Brecker – tenor sax

 

Discography STEVE KHAN:
Public Access-Headline-Crossings (BGO) [2018] | Backlog [2016] | Eyewitness-Modern Times-Casa Loco (BGO) [2016] | Tightrope-The Blue Man-Arrows (BGO) [2015] | Subtext [2014] | Parting shot [2011] | The Suitcase – Live recordings 1994 (Tone Center Records) [2008] | Borrowed Time (Tone Center Records) [2007] | The Green Field, with John Patitucci, Jack DeJohnette (Tone Center) [2006] | Paraiso, Caribbean Jazz Project, (Concord Picante) [2001] | New Horizons, Caribbean Jazz Project, Concord Picante) [2000] | You Are Here, with Rob Mounsey (Siam Records) [1998] | Got My Mental, with John Patitucci & Jack DeJohnette (Evidence) [1997] | Crossings (Verve/Forecast) [1994] | The Collection – compilation (Columbia) [1994] | Headline (Bluemoon) [1992] | Let's Call This, with Ron Carter & Al Foster (Bluemoon) [1991] | Public Access (GRP Records) [1989] | Helping Hand (Polydor) [1987] | Local Color - duet with Rob Mounsey (Denon Records) [1987] | Casa Loco (Antilles/Polydor) [1983] | Modern Times (also released as Blades) (Trio Records) [1982] | Eyewitness (Trio Records) [1981] | Evidence - solo acoustic guitar (Arista/Novus) [1980] | The best of Steve Khan – compilation (Columbia) [1980] | Arrows (Columbia) [1979] | The Blue Man (Columbia) [1978] | Alivemutherforya (Columbia) [1978] | Tightrope (Columbia) [1977] | Two For the Road, with Larry Coryell (Arista) [1976] | Sometime Other Than Now [1976] |

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Artiest info
Website  
 

Label: BGO records

video