PHARIS & JASON ROMERO - SWEET OLD RELIGION

De rustieke omgeving van bergen en water in Horsefly, Brits Columbia, werkt blijkbaar inspirerend voor getalenteerde muzikanten als het Canadese koppel Pharis en Jason. De levenspartners vinden er zowel de mood als de tekstlyriek voor hun zelfgeschreven songs. Toen zij dit album opnamen, samen met een vijftal gastmuzikanten, huilde er buiten een wolf en hielden zij zich alert met artisanale koffie. De opname gebeurde bij hen thuis, in dezelfde locatie waar Jasons handvervaardigde banjo’s staan uitgestald. De 'J. Romero Banjo Co' is trouwens ook een aantrekkingspool in de regio, die na een brand moest worden heropgebouwd. Beide zangers/muzikanten geven ook muziekles. Met hun duo-albums wonnen zij al enkele Awards, waaronder een Juno Award. Ook al brengen zij onderwijl twee kinderen groot toch blijven zij optreden en in stilte verder schrijven aan hun songs. Liefde voor het leven en de muziek meandert doorheen alle stemmige sobere songs, ook al ontwaar je bijwijlen een nostalgische ondertoon eigen aan trekkers en troubadours. Beider samenzang is zo verwarmend als een smeulend haardvuurtje en de sound van de vintage gitaren versterken dat warmtegevoel. De stemkleur van Pharis zweeft tussen deze van Joan Baez en Alison Krauss.

Het album ‘Sweet Old Religion’ is het eerste met uitsluitend eigen composities en zijn geworteld in de traditionele rootsmuziek, bluegrass of Appalachian folk. Wanneer Jason op zijn banjo speelt zoals op ‘Salt & Powder’ of op ‘Age Old Dream’, onze favoriet, dan roept dit de beelden op van de huifkarkaravanen van weleer, toen de pioniers gevaar en vermoeienis trotseerden in de hoop op een betere toekomst. De song ‘Old World Style’ met wat terloops gejodel zou kunnen fungeren als soundtrack bij hun avondgebed en het bemoedigende ‘Leave The Garden Gate Open’ zou niet misstaan in de filmmuziek bij ‘O Brother, Where Art Thou?’. Naast de banjo en de Gibson gitaren hoor je ook de mandoline, fiddle, bas en pedalsteel begeleiding van de gastmuzikanten die een kring vormen rond het zingend koppel. In het wondermooie ‘Stitch In Time’ en het pure ‘The Salisman’ verstrengelen zich de weemoed en een oproep tot hernieuwde veerkracht. Het dromerige ‘You Are A Shining Light’ is opgedragen aan een vriend die is heengegaan en ‘You Are The Best Thing’ is een ontroerend liefdesduet.

Aldus bezingen Pharis en Jason in volkomen harmonie vooralsnog een optimistische levensinstelling waarbij jeugdtaferelen als in het dynamische westernachtige ‘Come On Love’ in tegenstelling staan tot de tristesse van de ouder wordende loonslaaf in ‘Age Old Dream’ die ergens op de flank van een berg zijn dromen ziet verbrokkelen. De levensmoed overheerst echter opnieuw in het laatste ‘Babes, Mothers & Fathers’ met een ode aan het gezinsgeluk en de belofte van een mooie toekomst. Het invallende ‘Shining Light Chorus’ beaamt die liefde voor aarde, licht en muziek. Na hun vorige bekroonde ‘A Wanderer I’ll Stay’, dat een Juno Award won, straalt ook dit album weer een ontwapenende eenvoud uit. Drie jaar lang werd er aan de songs gewerkt, maar de opnametijd duurde maar één week. Los van hun inzet voor de lokale gemeenschap, het overwinnen van tegenslag en de opvoeding van hun kinderen bleef de lokroep van het gezamenlijk musiceren toch dwingend genoeg, wat resulteerde in een lofzang op een als tijdloos aangevoeld ‘sweet old religion’, de kracht van een gemeenschap en de magie van de liefde.

Marcie


Artiest info
Website  
 

Bandcamp

Label: Lula Records
distr.: Lucky Dice Music

video