DE SIXTIES - "SEKS ! DRUGS ! ROCK-’N-ROLL! REVOLUTIE!"

Behalve kranten, radio en Tv mocht zeker ook de literatuur niet ontbreken om het kanteljaar mei 1968 te gedenken. Rudolf Hecke, songschrijver, gitarist, producer en auteur van twee biografieën over Serge Gainsbourg is goed geplaatst om dat tijdsbeeld te vatten en zowel aanloop als naweeën in hoofdstukken te schetsen, ook al was hij toen nog maar een knaap die op de schoolbanken zat. Als kritische auteur verdiepte hij zich echter terdege in die jaren van nieuw maatschappelijk bewustzijn en het ontstaan van subculturen. Hij slaagt erin om zowel de politieke als de culturele aspecten van dat decennium te belichten met steeds een bijzondere aandacht voor het opduiken van nieuwe muziektrends en hun voortrekkers. Volksmuziek, skiffle, protestsongs, psychedelische rock komen allemaal aan bod gekoppeld aan hun uitvoerders. Tussendoor laat hij getuigen aan het woord die de muziekscène van binnenuit beleefden, zoals o.m. Boudewijn De Groot, Roland, Liliane Saint-Pierre, Vera Coomans, Roel Van Bambost en Zaki.

Muziek gaf jongeren een eigen identiteit

Met de intrede van de tv's in de huiskamer begon ook het beeldtijdperk. Tegelijk groeide er een nieuw bewustzijn bij de jeugd, vooral bij de teenagers die zich losmaakten van de leefstijl van hun conservatieve ouders en het gezag, wat in de jaren zestig voor een nooit meegemaakte revolutie zorgde. De auteur beschrijft die ontwikkeling aan de hand van hun muzikale interesses en voorkeuren, vrijetijdsbesteding, politieke acties, optochten en consumptie van geestverruimende middelen, zowel in Amerika, Londen en Parijs als in eigen land. Historische figuren en belangrijke gebeurtenissen op wereldniveau zoals de Vietnamoorlog, de rassenstrijd, de moord op Martin Luther King, de vredesmarsen, de Provo’s en Dolle Mina’s, studentenrevoltes, politierazzia’s, Leuven Vlaams, de rockfestivals en concertfilms enz. worden gesitueerd in dat chaotisch tijdskader.

Uiteraard zal de nieuwsgierigheid van de muziekfans vooral uitgaan naar de wederwaardigheden van hun muzikale helden, van wie nu nog steeds platen worden geperst of die al lang onvindbaar zijn. Eric Burdon van de Animals, Jim Morrison van The Doors, Eric Clapton, Jimi Hendrix, Pink Floyd, en op eigen bodem Ferre Grignard en ‘The Pebbles’ stonden aan de wieg van het revolutionaire denken in de muziek. The Incredible String Band, Zappa en Krautrock volgden. Vooral het hoofdstuk ‘psychedelic freak out’ schetst gedetailleerd de opkomst van de psychedelische rockbands en de hippiecultuur met alle sit-ins, stroboscopische lichtshows, de piratenzenders, hitlijsten, de underground pers, de poster-art als promotie en het eerste opduiken van managers. Zo worden de Beatles en The Rolling Stones door hen gelanceerd.

Daarnaast deed de auteur ook grondig onderzoek naar de bijhorende evoluties als de flowerpower generatie, alternatieve samenlevingsvormen, de veranderende kledingstijl, comics en strips, experimentele kunstvormen en samenscholingsplaatsen op campussen, in clubs, lofts of op festivals, uitlopend in de ‘Summers of Love’ en de daarmee gepaard gaande losbandigheden, groupies en seksuele revolutie. Ordeverstoring werd onderdrukt met politiegeweld. Steeds verspringt de locatie naar Los Angeles, San Francisco, New York, Londen, Parijs en in mindere mate naar Antwerpen, Gent of Leuven. Terwijl barrières en landsgrenzen worden gesloopt worden excessen in films en experimenteel theater bestreden met censuur of hechtenis. Beeldende kunstenaars, schrijvers, theatermensen en journalisten van illegale dagbladen volharden desondanks en blijven het systeem aanvallen.

Los van al die maatschappelijke evoluties komt Rudolf Hecke, zelf muzikant, toch telkens weer uit bij de muziekscène in dat turbulente decennium, met focus op de omwentelingen in het muziekgenre en de muziekbeleving, waarbij evenementen als o.m. Haight-Ashbury, Jazz Bilzen, Woodstock voor hoogtepunten zorgden. Op die manier weet hij levendig te illustreren hoe de muziek zich afspeelde als een soort soundtrack bij het levensgevoel van de jongeren, hun ontwakend sociaal bewustzijn en de groepsvorming van gelijkgezinden, waarbij de muziek tegelijk fungeerde als ontspanning, aanzuiging, aanstoker, revolte en verleiding, terwijl het experiment niet werd geschuwd.

Hij beschrijft het allemaal met kennis van zaken in een levendige vlotte stijl, met af en toe een laconieke relativerende tussenzin. Je moet wel van lezen houden en dat hij de film ‘West Side Story’ niet vernoemt of nergens naar de folk- en blues revival met de American Folk Blues Festivals refereert is wellicht omdat daar reeds boeken over bestaan of omdat dit zich wellicht afspeelde in kalmere wateren dan in de zondvloed van de rock-’n-roll aandriften. Hoe dan ook dompelde de auteur zich met veel goesting en ‘groovy’ beeldmateriaal onder in de documentaire en orale overleveringen over opkomst, bloei en commercialisering van de magische ‘sixties’, toen de verbeelding aan de macht was en het collectieve levensgevoel ‘wij tegen de anderen’ overheerste. Om tijdens het lezen van dit zeer boeiend tijdsdocument nog meer in de sfeer te komen, kan je wellicht het best ‘Lucy In The Sky With Diamonds’ op de platendraaier afspelen en wat patchoeli rond je leeszetel druppelen.

Marcie

3 boeken te winnen!

Wil je daar kans op maken, dan mail je ons gewoon even:
je naam, je adres en de vermelding
: DE SIXTIES
Binnen een aantal weken wordt uit alle inzendingen de gelukkigen getrokken.
Wij hopen dat u massaal Rootstime - hier - zult mailen
De winnaars worden per mail verwittigd.

 

Artiest info
Auteur : Rudolf Hecke  
 

Uitgeverij EPO – Isbn 978 94 6267 133

bestellen