ESBJÖRN SVENSSON TRIO - E.S.T. LIVE IN LONDON

Het is alweer 10 jaar geleden dat er een einde kwam aan het iconische Esbjörn Svensson Trio, beter bekend geworden onder de naam e.s.t., door het overlijden van leider/pianist Esbjörn Svensson.(1964-2008). Zeventien jaar duurde het bestaan van dit invloedrijke trio, er is nauwelijks een modern pianotrio te bedenken dat niet beïnvloed is door e.s.t., ze hebben een nieuwe maatstaf neergelegd waarin de rol van elk lid van het trio van een even groot belang is en ook de effectieve inbreng van elektronische elementen, zij het met mate. Het trio werd opgericht in 1993 door Svensson en zijn companen Dan Berglund op contrabas en Magnus Östrom op drums, die ook op deze dubbel cd zijn te horen. De eerste keer dat ik ze zag optreden, lang geleden , de naam e.s.t. was nog vers, op het SJU festival in Utrecht waren mijn echtgenote en ik zwaar onder de indruk van hun optreden . Het was trouwens het festival van de trio’s, naast e.s.t. waren ook de trio’s van Jean-Michel Pilc en Simon Nabotov van de partij ! De populariteit van het Zweedse trio begon vooral in Groot Brittannië, vanaf hun eerste optreden in de kleine “Pizza Express Jazz Club” in Dean Street eind jaren ’90 groeide hun aanhang en het eindigde in immense concerthalls. En dat ging zo verder in Europa, ze waren de eerste Europese band die op de cover stond van Downbeat in mei 2006, in datzelfde jaar speelden ze meer dan 200 concerten in 24 landen en die werden beluisterd door 200.000 mensen ! Dit is niet de eerste keer dat er live opnames verschijnen van e.s.t., eerder (2003) verscheen de video “Live in Stockholm” en in 2007 de cd “ Live in Hamburg”, die werd bekroond door Times als “Jazz album of the decade 2000-2010”, hun recensent schreef “In a decade when Scandinavia staked a claim as the home of progressive jazz, no one had more success than this piano trio”. Deze nieuwe uitgave werd opgenomen op één van de twee avonden in het volledig uitverkochte Barbican Centre in 2005 als onderdeel van hun succesvolle en populaire tiendaagse tournee door het Verenigd Koninkrijk.

Deze dubbel cd bevat 10 relatief lange nummers, vanaf de opening met “Tide of Trepidation” weten Svensson, Berglund en Östrom te boeien en ze weten de aandacht van de luisteraar vast te houden, dat is de kracht van dit trio. Hun muzikale roots hebben een breed palet, de invloed van Thelonius Monk is onmiskenbaar, hun tweede cd was gewijd aan zijn oeuvre, maar er zijn ook elementen uit de rock muziek , klassiek (minimal Music o.a.) en volksmuziek en er duiken hier en daar ook elektronische effecten op. Vandaar dat hun muziek wordt gewaardeerd door een breed publiek en weten ze grote zalen te vullen. Het nummer “Viaticum”, dat ze eerder opnamen op de cd met dezelfde titel, is een voorbeeld van de geweldige melodieuze kracht die ze kunnen uitstralen in dit fluisterstille muzikale wonder, geweldig, je kan een speld horen vallen in de zaal. Het daaropvolgende “Mingle in the mincing-machine “ laat een andere kant van hen horen, stevig aangezet met rock elementen zoals de Hendrix-achtige fuzztonen via elektronica ontlokt aan de bas, maar ook hier blijft het spannend en boeiend. Veel geluidseffecten ook in de intro van “The unstable table & the infamous fable” waarna zich een bijzonder muzikaal landschap ontrolt met fraaie piano akkoorden, roffelende drums en Dan Berglund wederom op de Hendrix toer, geweldig ! De tweede cd begint met een knap staaltje linker en rechterhand techniek en klassieke passages in het nummer “When God created the coffeebreak” , gevoel voor humor hebben ze ook ! Bij de eerste noten van “Believe, Beleft, Below” klinkt er een dankbaar applaus van de kenners in de zaal, dit nummer is dan ook één van de hoogtepunten in hun oeuvre, de stille serene kracht die uitgaat van de gevoelvolle noten die Svensson hier laat klinken, laten je niet onberoerd, dit is pure kippenvel muziek . Wat een verlies toch ! Het eindigt met een letterlijk vrolijke noot “Spunky Sprawl” is een funky uptempo nummer met een heftig plukkende Berglund op zijn bas en Svensson in een Les McCann mood.

Het e.s.t. mag eigenlijk in geen enkele fatsoenlijke muziekcollectie ontbreken en dan is dit de gelegenheid om het eventuele hiaat weg te werken, want de meeste top artiesten klinken live nog beter dan in de studio en daarvan is hier ook sprake.

Jan van Leersum.


Artiest info
Website  
 

Label : ACT
distr.: New Arts Int.

video