AMERICAN AQUARIUM - THINGS CHANGE

Onlangs verscheen de nieuwe cd van American Aquarium. Deze Amerikaanse band bestaat uit vijf jonge muzikanten uit Noord Carolina en bestaan bijna 13 jaar. De band rond singer-songwriter en schrijver BJ Barham opereerde de eerste vijf jaar van haar bestaan in betrekkelijke anonimiteit, maar na de release van haar vijfde plaat "Small Town Hymns" in 2010, met zijn opwindende plattelandsromantiek, werd de band omarmd door de critici en door de liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek. Met het door Jason Isbell geproduceerde "Burn. Flicker. Die." (2012) leverde American Aquarium zes jaar geleden haar voorlopige meesterwerk af. Ex-Drive-By-Trucker Isbell combineerde op deze plaat pure met gladde countryrock en wist onder andere Spooner Oldham, DB’s-Leden Chris Stamey en Wes Lachot, zangeres Amanda Shires en Caitlin Carey aan te trekken om een muzikale bijdrage te leveren. "Wolves" uit 2015 was opnieuw een mooi album en dit dankzij een mooie volle en enigszins donkere sound, in combinatie met cadenserende akkoordenreeksen en (vooral) het gebruik van de slide gitaar. Deze plaat volgt op een periode van veel touren, want American Aquarium spendeert weinig nachten in hun hometown Raleigh: zo’n 300 dagen per jaar schiet ze over uitgestrekt asfalt om her en der in hun thuisland op te treden, hetgeen meteen genoeg inspiratie opleverde voor dit album. Het gekke aan deze band is dat bijna ieder album wordt uitgebracht onder verschillende muzikale opstellingen. Barham's nieuwste album, "Things Change", komt er nu ook weer met een volledige nieuwe line-up, waarvan Barham de enige constante rode draad is. Zo’n 30 muzikanten figureerden ooit in American Aquarium en nu drie jaar later en na het afwerken van de Wolves tournee bleef alleen Barham weer over. Deze veranderingen, maar ook de drank, zijn huwelijk, nakend vaderschap worden weer mooi verwerkt in dit tien tellende songs nieuwe album.

"Small Town Hymns" en "Burn. Flicker. Die." lieten een geïnspireerd klinkende band horen die haar oude geluid trouw bleef, maar ook voorzichtig nieuwe wegen verkende in wat grootser en steviger klinkende songs. Het leverde de band prima recensies op, maar de verkoop viel eerder wat tegen, zodat hun label Last Chance Records hun dumpte. Meer succes had het album "Wolves", waarvoor de band onderdak had gevonden bij het Duitse Blue Rose label. En nu is er de band’s negende plaat, "Things Change". En zeg dat wel …. zaken veranderen …. want naast de recente gebeurtenissen in zijn leven verscheen deze nieuwe plaat nu voor het New West label. "Things Change" laat zich beluisteren als een back to basics plaat. Op haar nieuwe cd keert American Aquarium terug naar eenvoud, zonder hierbij overigens te vervallen in herhaling. Duidelijk is wel te horen dat de band, meer dan op de voorgaande albums, voor een eigen richting heeft gekozen, een eigen sound binnen de americana-scène heeft verworven. "Things Change" laat horen dat BJ Barham nog altijd songs schrijft van wereldklasse en dat American Aquarium nog steeds moet worden gerekend tot de smaakmakers binnen het alt-country genre. American Aquarium maakt op dit nieuwe album muziek die nadrukkelijk teruggrijpt op muziek uit een ver verleden. Bands als The Jayhawks en Slobberbone en het werk van Bruce Springsteen zijn een belangrijke inspiratiebron voor BJ Barham, maar ook het uit de vroege jaren stammende werk van Whiskeytown en de vernieuwingsdrang van Uncle Tupelo hebben hun sporen nagelaten in de muziek van de band.

De nieuwe plaat van de band bevat weer een serie songs die een breed spectrum van de Amerikaanse rootsmuziek bestrijken en afwisselend raken aan het werk van de zojuist vernoemde bands. De vorige platen van de band waren al somber van toon, maar op de nieuwe plaat van de band doet BJ Barham er nog een schepje bovenop. Het levert wederom prachtige teksten op, over zijn favoriete onderwerpen, de vervaagde jeugd en verloren tijd, maar ook in muzikaal opzicht is "Things Change" van een buitengewoon hoog niveau. Voor de productie tekende, John Fullbright die vooral ook op de toetsen actief is, maar uitstekend aanvoelt wat de indringende songs van BJ Barham nodig hebben door het ook gasten als Byron Berline (fiddle), John Moreland (vocals), Wes Sharon (percussie), Dan Walker (orgel, accordeon) en Jamie Lin Wilson (vocals) te vragen voor dit in Tulsa Oklahoma opgenomen album. De beeldende songs op "Things Change" ontroeren vrijwel zonder uitzondering en prikkelen de fantasie. De instrumentatie is in de meeste gevallen sober en stemmig, maar ook de wat stevigere songs als "'Til That Final Curtain Falls" en "Tough Folks" worden dit keer niet geschuwd. Anderzijds, ballades als "One Day At A Time" en de titeltrack, met steeds Barhams goed verweerde zang, grijpen je stevig vast en laten je pas los wanneer de laatste noot heeft geklonken. Barham zingt weemoedig en nostalgisch in de Tom Petty-tribute "When We Were Yunger Men", maar is meer strijdvaardig in "The Word Is On Fire", waarmee hij een stevige uithaal doet naar de veranderingen in het politieke landschap van de VS na de verkiezingen van die nieuwe president. Maar steeds blijft hij binnen het sonische terrein waar hij het afgelopen decennium naartoe navigeerde. Na verloop van tijd heeft zijn stem zich verdiept en zijn er lagen van vermoeidheid te horen in "Shadows of You" en de vrolijk huppelende honkytonker "I Gave Up The Drinking (Before She Gave Up On Me)". Met "Things Change" hebben BJ Barham (vocals, gitaar), Shane Boeker (leadgitaar), Joey Bybee (drums), Ben Hussey (bas) en Adam Kurtz (pedal steel gitaar, elektische gitaar) de lat weer een stukje hoger gelegd, en schaart de band zich eveneens ook definitief onder de allergrootsten in het genre. Op "Things Change" is het dat BJ Barham niet teveel nieuw terrein beslaat. Maar voor het grootste deel is het een boeiend album geworden waarbij Barham in zijn altijd evoluerende, meeslepende verhalenvertelling, nog steeds één van de meest over het hoofd geziene singer-songwriters is.

 


Artiest info
Website  
 

Label: New West Records
Distr.: PIAS

video