ERIC VLOEIMANS‘ LEVANTER

Het lijkt erop dat trompettist Eric Vloeimans min of meer is teruggekeerd naar zijn eerste liefde, hij volgde aanvankelijk een klassieke studie aan het Rotterdams conservatorium vooraleer hij de overstap maakte richting jazz. Naast opnemen en optreden met zijn elektrische band Gatecrash werkte hij de laatste jaren met het Nederlands Symfonie Orkest, de Holland Baroque Society, hiervoor ontving hij de Edison publieksprijs met een overweldigende meerderheid en nam hij Live at the Concertgebouw op met pianist Florian Weber, allemaal klassiek getinte muziek. Ook Oliver’s Cinema, zijn samenwerking met accordeonist Tuur Florizoone en cellist Jörg Brinkman was een synthese tussen klassiek, jazz en world. Dat is ook het geval met zijn nieuwste creatie Levanter, wederom een trio, ditmaal bestaande uit Kinan Azmeh op klarinet, Jeroen van Vliet op de piano en uiteraard Eric Vloeimans op trompet. Jeroen van Vliet maakt ook deel uit van Gatecrash, heeft zijn eigen trio en speelt ook met het Moon trio en Estafest, ook als solist nam hij cd’s op en speelde hij op het North Sea Jazz Festival, in 2014 won hij de Boy Edgar prijs, de hoogste jazzonderscheiding in Nederland. Kinan Azmeh (41) is niet alleen klarinettist, maar hij componeert ook, solowerk, voor orkest, kamermuziek, filmmuziek en ook jazz. Hij is geboren in Damascus en kreeg zijn muzikale opleiding aan de beroemde Juillard school of Music, Kinan speelde in vele beroemde symfonie orkesten en o.a. in het New York Arabic/Jazz quartet the Kinan Azmeh City Band en in Yo-Yo-Ma’s Silk Road Ensemble waarmee hij en Ma een grammy ontvingen in 2017.

“Music for me has always been about resisting silence, but most importantly it has been about the life that a simple sound of an instrument carries. I think obsession with sound is what brought the three of us together, the search of three individuals looking for their own sound while being both supported and challenged by the collective. I was introduced to the incredible sound-world of Eric’s trumpet back in 2012, when we collaborated on a project for the European Cultural Foundation. A few years later Eric introduced me to Jeroen’s conceptual and delicate sound, and here we are embarking on an extensive tour, a journey of sharing and discovery, sharing our sound with all of you and for me a real discovery of their home through their eyes and sounds. Rotterdam, Damascus, New York and beyond … many pieces of many homes are in this album, I invite you to discover.” Aldus Kinan op de cd-hoes.

Was de combinatie van instrumenten in Oliver’s Cinema gewaagd, zeker, maar het resultaat was ten volle geslaagd en dat kunnen we ook zeggen over de muziek van het driemanschap van Levanter, de naam van een warme krachtige oostelijke wind. De klarinet van Azmeh klinkt bezwerend als een fakir die de slang uit de mand omhoog doet rijzen. Jeroen is één van de meest lyrische pianisten die ik ken en Vloeimans is gewoon Vloeimans , een meester op zijn instrument. Zijn spel varieert van uiterst ingetogen en intiem tot uitbundig zonder ooit te vervallen tot atmosferisch hoge noten. De klanken van de drie instrumenten lopen in elkaar over als een ouderwetse vloeistofdia, soms raken ze elkaar en dan is er weer een wederzijdse reactie, maar altijd blijft er een Yin-Yang relatie tussen de drie. Het openingsnummer “November” van Kinan Azmeh is een prachtig staaltje van “stille” muziek, bijna lucht blazen, zelfs de piano wordt gedempt. Jeroen schreef “Wanderer”, hier niet alleen pure lyriek maar ook de harmonie speelt een hoofdrol, er zijn solo’s voor de drie instrumenten. Grappig is het nummer “The Sad Toreador” van Eric, het gaat over een stierenvechter wiens zelfvertrouwen en macho gevoelens worden aangetast door een onwillige stier die uiteindelijk zegeviert. In de compositie “Balkan Spirits”, ook van Eric is een excellent voorbeeld van wereldmuziek, een hoog tempo en veel complexe ritmes. Afsluitend nummer “Airports” van Azmeh is een verwijzing naar de moeilijkheden die hij heeft elke keer als hij terugkeert naar de V.S. ondanks het feit dat hij daar al 16 jaar woont en dat vanwege zijn afkomst en de paranoïde houding van deze republikeinse regering.

Wederom een top cd van Eric Vloeimans cum suis, deze gaat heel hoog scoren in mijn eindejaars lijstje ! Als het trio bij u in de buurt optreedt, ga er zeker heen; de toelichtingen van Eric bij de nummers zijn verhelderend.

Jan van Leersum.


Artiest info
Website  
 

Label : V-flow
Distr. : New Arts Int.

video